Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Mostu w Łęcznej rok temu nikt nie chciał budować. Dziś są chętni, ale firmy chcą większych pieniędzy

10 firm i konsorcjów chce postawić nowy most w Łęcznej. Poprzednie podejście do inwestycji się nie powiodło.
Mostu w Łęcznej rok temu nikt nie chciał budować. Dziś są chętni, ale firmy chcą większych pieniędzy
Most w Łęcznej

Autor: GDDKiA

Plan był jasny. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza przetarg na budowę nowego mostu w Łęcznej. Spośród złożonych ofert wybiera tę najlepszą, a za rok kierowcy mieli już korzystać przeprawą przez Wieprz, która jest też częścią DK 82. Plan się nie powiódł.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poszukiwania wykonawcy zaczęła w 2021 roku. Zgłoszono 11 ofert, a najtańszą przedstawiła znana firma Budimex.

Niespodziewanie firma jednak nie podpisała umowy. - Pod koniec marca 2022 roku poinformowaliśmy zamawiającego, że od momentu złożenia oferty w tym postępowaniu (listopad 2021 r.) dynamicznie zmieniła się sytuacja rynkowa spowodowana inwazją Rosji na Ukrainę – co skutkuje diametralnym wzrostem ryzyka finansowego po stronie wykonawcy, a tym samym narażałoby też na straty zamawiającego, gdyby zdecydował się realizować to zamówienie – wyjaśniał Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimex.

I to fakt, bo nawet sami drogowcy narzekali, że wojna tak zmieniła rynek, że były kłopoty na budowach.

Wrzosek wyliczał, że takie produkty jak stal, ropa, aluminium, asfalty w ciągu miesiąca podrożały o ok. 80 procent. – Ceny wyrobów stalowych od 2020 roku wrosły ogółem już o 270 proc. Ceny asfaltu zaś wzrosły w tym samym okresie o 95 proc. O ile duże firmy, jak nasza miały zabezpieczone dostawy paliwa, o tyle u części naszych podwykonawców wystąpiły trudności spowodowane reglamentacją. Cena aluminium wzrosła o blisko 200 proc. w porównaniu do 2020 roku, cyna: 250 proc. – informował rzecznik firmy i deklarował, że Budimex był gotowy do złożenia nowej oferty.

GDDKiA zaczęła negocjować z innymi firmami (było ich siedem), które startowały w przetargu. Żadna, w tak niepewnych czasach, nie chciała postawić mostu.

Dlatego ogłoszono nowy przetarg. Zgłosiło się do niego 10 firm i konsorcjów. Właśnie poznaliśmy oferty.

- Najtańsza opiewa na 49,1 mln zł, a najdroższa na ok. 61,4 mln zł. Wszystkie oferty zmieściły się w budżecie, jaki przewidzieliśmy na realizację tej inwestycji - ok. 73,1 mln zł – podaje GDDKiA.

Oferty wykonawców:  

  • Primost Południe - 49 107 381,85 zł
  • Intop Warszawa - 49 179 323,52 zł
  • konsorcjum Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o. (lider) i Swietelsky AG (partner) - 51 180 787,20 zł
  • Budimex - 52 990 044,84 zł
  • B4 - 53 485 127,21 zł
  • konsorcjum Roverpol (lider) i Rover Infraestructuras (partner) - 54 931 800,00 zł
  • Porr - 55 953 503,02 zł
  • konsorcjum Mostostal Kielce (lider) i Wolmost (partner) - 56 944 778,84 zł
  • Strabag - 61 100 971,17 zł
  • Mosty Łódź - 61 365 479,76 zł

Teraz oferty mają zostać dokładnie sprawdzone i ocenione. - Planujemy, że prace budowlane ruszą w tym roku na podstawie wydanej przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Stary obiekt wykorzystany będzie jako tymczasowa przeprawa na czas prowadzonych robót i zostanie rozebrany po oddaniu do użytku nowego obiektu – dodają drogowcy.

Stary i nowy most

Stojący dziś most, z 1966 roku, jest stary, wąski, w kiepskim stanie. Powstanie nowy – w innym miejscu. Powstanie po lewej stronie obecnego, patrząc w kierunku Łęcznej. Będzie szerszy od dotychczasowego, z jezdnią o szerokości siedmiu metrów, a po obu stronach będą półmetrowe opaski bezpieczeństwa oraz ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 2,9 metra. Powstaną też ekrany akustyczne. Odcinek objęty inwestycją liczy 455 metrów długości, z czego konstrukcja mostu będzie mieć ok. 100 metrów.


Podziel się
Oceń

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama