Mało kto wie, że PESEL to skrót od Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności. Numer PESEL to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osobę fizyczną. Zawiera datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci i liczbę kontrolną. Gromadzone są na nim dane dotyczące osoby i jest jednym z głównych identyfikatorów urzędowych obywatela.
Zastrzeżenie numeru PESEL możliwe jest dzięki ustawie o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Mowa tutaj o walce z wyłudzaniem kredytów, czy wyrabiania duplikatu karty SIM, która może być wykorzystywana przy autoryzacji transakcji bankowych.
Aby skorzystać z usługi elektronicznie, potrzebne jest posiadanie profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu lub danych do logowania do bankowości elektronicznej.
Zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia PESELu można zrobić w kilku prostych krokach:
- Na stronie internetowej GOV.PL kliknij przycisk Zastrzeż PESEL lub cofnij zastrzeżenie i zaloguj się. System przeniesie cię do mObywatel.gov.pl.
- Wybierz sekcję Twoje dane, a następnie Rejestr zastrzeżeń PESEL.
- Wybierz Zastrzeż PESEL lub Cofnij zastrzeżenie.
Jeśli nie możemy zrobić tego elektornicznie, można to zrobić w dowolnym urzędzie gminy (konieczne jest posiadanie papierowego wniosku), w banku lub na poczcie. Wystarczy wypełnić prosty wniosek i okazać dokument tożsamości w celu weryfikacji. Usluga jest całkowicie bezpłatna i natychmiastowa.
Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (np. banki) będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki.












