Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Daty i liczby. Tak powstawał Dworzec Lublin

Po trwającej blisko trzy lata budowie i kilkunastomiesięcznym opóźnieniu w piątek zaczął działać nowy dworzec autobusowy przy ul. Dworcowej, w pobliżu stacji kolejowej Lublin Główny. Na zdjęciach przypominamy, jak powstawał Dworzec Lublin, największa miejska inwestycja ostatnich lat.
Daty i liczby. Tak powstawał Dworzec Lublin
Dworzec Lublin

Autor: DW

Pierwszy autobus odjechał stąd w piątek o godz. 1.05 w nocy. Był to kurs firmy Flixbus do Charkowa. Podróżni z dworcowego budynku mogli skorzystać dopiero od godz. 13, po uroczystym otwarciu z udziałem oficjeli i przecięciu wstęgi. W weekend trwają tu dni otwarte, podczas których możliwe jest m.in. zwiedzanie obiektu z przewodnikiem.

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej.

Kalendarium Dworca Lublin:

* Luty 2013 – Rada Miasta daje zielone światło do rozpoczęcia negocjacji z samorządem województwa w sprawie wykupienia od spółki PKS Wschód gruntów u zbiegu ul. Dworcowej, Młyńskiej i Gazowej, na których znajduje się Dworzec Południowy PKS

* Czerwiec 2013 – finalizacja transakcji. Nieruchomość kosztowała 2,67 mln złotych

* Kwiecień 2018 – prezentacja projektu nowego dworca

* Grudzień 2019 – otrzymanie pozwolenia na budowę

* Luty 2020 – ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji

* Grudzień 2020 – podpisanie umowy na budowę z firmą Budimex, która czas na wykonanie prac ma do 29 lipca 2022 roku.

* Luty 2021 – rozpoczęcie prac budowlanych

* Marzec 2022 – Budimex prosi o dodatkowe 11 miesięcy na ukończenie prac. Dostaje czas do 28 lutego 2023 roku

* Październik 2022 – wykonawca sygnalizuje możliwość kolejnego opóźnienia

* Luty 2023 – miasto podaje kolejny termin ukończenia inwestycji. Wykonawca dostaje czas na ukończenie prac do 15 maja

* Maj 2023 – kolejne wydłużenie terminu, tym razem do 20 października

* Październik 2023 – zakończenie budowy

* Grudzień 2023 – odebranie pozwolenia na użytkowanie

 

Dworzec Lublin w liczbach:

340 milionów złotych to koszt całej inwestycji, wraz z przebudową układu drogowego wokół nowego dworca. Pierwotnie wartość projektu szacowano na 237 mln zł. Blisko194 mln zł wyniosło unijne dofinansowanie

1 złoty to opłata dla przewoźników za jednorazowe zatrzymanie pojazdu na Dworcu Lublin. Taka stawka ma obowiązywać do końca sierpnia, później wzrośnie do 2 złotych 

22 ozdobne filary o kształcie nawiązującym do gałęzi drzew tworzą konstrukcję podtrzymującą dach obiektu. Powstały w zakładach Grant w Ostrowcu Świętokrzyskim

1500 ton ważyło samo zadaszenie

174 miejsca postojowe znajdują się w garażu podziemnym pod budynkiem

12 linii komunikacji miejskiej dojeżdża bezpośrednio do nowego dworca

18 000 metrów kwadratowych to powierzchnia użytkowa dworcowego budynku

15 miesięcy wyniosło opóźnienie w zakończeniu prac budowlanych

141 000 złotych kosztowało wykonanie i montaż neonu z napisem „Dworzec Lublin”, jaki zawisł na dworcowym budynku

31 000 krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych posadzono na terenie całej inwestycji

1300 metrów ścieżek rowerowych wykonano wokół obiektu

53 to liczba stanowisk dla autobusów dla komunikacji regionalnej, dalekobieznej i miedzynarodowej, jakie powstały na nowym dworcu

340 000 000 złotych wyniósł całkowity koszt inwestycji, włącznie z przebudową układu drogowego wokół obiektu

 

 

 

 

Powiązane galerie zdjęć:


Podziel się
Oceń

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama