Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Ekspresowo popędzą z drogami przez nasz region. W kraju też się dzieje

Drogowcy z lubelskiego oddziału „generalnej” przedstawili ambitny plan domknięcia sieci dróg ekspresowych i budowy autostrady A2. W najbliższych latach inwestycje w infrastrukturę drogową na terenie woj. lubelskiego będą kosztować podatników 14,5 miliarda złotych.
Ekspresowo popędzą z drogami przez nasz region. W kraju też się dzieje
W Polsce rośnie sieć dróg szybkiego ruchu

Autor: GDDKiA

 Te olbrzymie pieniądze zostaną przeznaczone na budowę blisko 370 kilometrów dróg nadzorowanych przez lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o sieć ekspresówek i autostradę A2. Ten olbrzymi plan budowy domknie sieć dróg szybkiego ruchu biegnących przez nasz region w kierunku granic oraz na północ, w stronę Białegostoku. Te plany drogowcy ogłosili w miniony piątek, 21 b.m., w swojej siedzibie przy ulicy Ogrodowej w Lublinie.

Plany

Janusz Pachla, szef lubelskiego oddziału GDDKiA, zapowiedział boom drogowy. Podczas konferencji prasowej stwierdził, że tak wielkiej ofensywy inwestycyjnej jeszcze nie było w lubelskim drogownictwie.

Drogi ekspresowe, które są szkieletem komunikacyjnym naszego regionu, zostaną domknięte w ciągu najbliższych 5 lat. Kluczowe są budowy S12, S17 i S19.  

W kierunku Dorohuska

Budowę S12, od Piask przez Chełm i dalej do granicy w Dorohusku, podzielono na trzy odcinki realizacyjne: Piaski Wschód – węzeł Dorohucza (ok. 13 km), węzeł Dorohucza – węzeł Chełm Zachód (ok. 21 km) i Węzeł Chełm Wschód – Dorohusk (ok. 23 km); (bez obwodnicy Chełma, której budowa zmierza ku końcowi). Droga będzie oddana do użytku w latach 2027 – 2028.

 

Szybciej do Hrebennego

Kolejna ekspresówka w budowie to S17, od Piask przez Zamość do granicy z Ukrainą w Hrebennem. Budowę podzielono na pięć odcinków. GDDKiA w Lublinie zapowiedziała, że w tym roku ogłosi przetargi na wyłonienie wykonawcy odcinka Zamość Sitaniec – Zamość Wschód o długości 11,3 km oraz 9,2-kilometrowego odcinka Łopiennik – Krasnystaw Północ. Pozostałe trzy odcinki, czyli Zamość Wschód – Zamość Południe (12,4 km), Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ (18,4 km), Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17,2 km) czekają na decyzję wojewody w sprawie wydania ZRID. Jest spora szansa, że tym roku zaczną się prace ziemne na tych fragmentach S17. Ta droga powinna być gotowa w całości do 2030 roku.

Obwodnica Niemiec coraz bliżej, choć z dużym poślizgiem. A2 prawie gotowa

Jeszcze dwa lata kierowcy poczekają na oddanie do użytku odcinka S19 od Lublina do Lubartowa, w tym obwodnicy Niemiec (według pierwotnych planów ta obwodnica już powinna być gotowa). Jest to jeden z sześciu odcinków S19 w kierunku północnym, od Lublina do granicy z woj. mazowieckim. Wcześniej kierowcy pojadą rozbudowaną obwodnicą Kocka. Budowa 100-kilometowego fragmentu S19 biegnącego w kierunku Białegostoku to najdłuższy fragment „lubelskiej” ekspresówki w budowie.

Na koniec dobre wieści kierowców oczekujących na A2 z Białej Podlaski do Warszawy. Jedyna autostrada w naszym regonie będzie gotowa na przełomie tego i przyszłego roku.

W ciągu najbliższych 4-5 lat sieć dróg ekspresowych w Lubelskiem urośnie z obecnych 230 km do 580 kilometrów.

 

Sporo nowych dróg w kraju

Lubelskie to duży plac budowy, ale sporo też dzieje się w kraju. Pomiędzy Warszawą i Trójmiastem kierowcy mogą poruszać się autostradami A1 i A2 lub drogą ekspresową S7, która w najbliższych latach uzupełniona zostanie o odcinki najbliżej stolicy.

Do granicy z Litwą dojedziemy wygodnie z Warszawy drogami ekspresowymi S8 i S61. Z Poznania do Gdańska prowadzi droga ekspresowa S5, która łączy się z autostradą A1 na wysokości Grudziądza. Między stolicami Wielkopolski i Śląska podróżujemy z kolei autostradą A4 i wspomnianą już S5.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta.

W sierpniu 2024 r. drogowcy otworzyli nową, dwujezdniową drogę krajową nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Ten odcinek ,,zakopianki'' znacząco poprawił warunki dojazdu do stolicy polskich Tatr zarówno mieszkańcom Krakowa, jak i pozostałej części Polski.

Mieszkańcy Łodzi, dzięki centralnemu położeniu tego miasta, szybko i komfortowo dojadą dziś zarówno w Sudety (m.in. drogą ekspresową S8), jak i Tatry (S7), na Pomorze Zachodnie (A2 i S3) oraz do Trójmiasta (A1). Co więcej, autostrada A2, łącząca Łódź z Warszawą, niedługo zostanie poszerzona o dodatkowy pas ruchu. W tym roku ogłoszony zostanie przetarg na realizację tej inwestycji.

Wymienione trasy, to tylko niewielka część liczącej niemal 18 000 km sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. W tym roku oddanych zostanie  kierowcom łącznie nieco ponad 400 km nowych dróg. W realizacji jest 128 zadań o długości niemal 1635 km, a w przetargu 30 zadań o łącznej długości 308 km. Na etapie przygotowania jest kolejnych ponad 3000 km dróg, które w następnych latach sukcesywnie przechodzić będą w etap realizacji.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama
Reklama