Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Egzamin dojrzałości, czyli matura. Tak kiedyś zdawano egzamin maturalny

Od poniedziałku (5 maja) zaczynają się egzaminy maturalne. Pierwszego dnia obowiązkowo będzie zdawany egzamin pisemny z języka polskiego. Egzaminy potrwają do 24 maja. Zobaczmy jak dawniej wyglądały egzaminy maturalne.
Egzamin dojrzałości, czyli matura. Tak kiedyś zdawano egzamin maturalny
Egzamin ustny

Autor: Ośrodek Brama Grodzka - Teatr NN

Matura to nie jest nowy wynalazek. Pochodzi z pruskiego systemu edukacji, a wymyślił i wprowadził ją pruski minister w 1788 roku. Jego formuła, znaczenie społeczne i organizacja ulegały jednak istotnym przemianom w kolejnych epokach – od II Rzeczypospolitej, przez okres PRL, aż po czasy najnowsze.

W II RP. uczniowie gimnazjum zdawali tzw. „małą maturę”, która umożliwiała im albo zakończenie edukacji ogólnej i wybór szkoły zawodowej (lub seminarium nauczycielskiego), albo kontynuację nauki w liceum ogólnokształcącym. Natomiast dwuletnie liceum kończyło się „dużą maturą”, uprawniającą do podjęcia studiów wyższych. Formuła przedwojennego egzaminu maturalnego znacznie różniła się od dzisiejszej. W gimnazjach klasycznych część pisemna matury obejmowała trzy obszerne prace pisemne: z języka polskiego lub historii (do wyboru), z języka łacińskiego lub greki oraz z fizyki z chemią lub matematyki.

W początkowym okresie Polski Ludowej – zwłaszcza w czasach stalinowskich (late 40. i 50. XX w.) – matura była ściśle scentralizowana i podporządkowana celom ideologicznym nowej władzy. Każdy uczeń musiał zdawać zestaw tych samych obowiązkowych przedmiotów: pisemnie i ustnie język polski oraz matematykę, a ponadto ustnie historię, wiedzę o społeczeństwie (WOS) i fizykę. Matura w PRL długo była więc osiągnięciem mniej powszechnym niż obecnie, a jej zdanie dawało absolwentowi zdecydowanie wyższą pozycję na rynku pracy. Osoby bez matury zwykle kończyły edukację na szkołach zawodowych i podejmowały pracę bez możliwości rozpoczęcia studiów.

W 2005 roku po raz pierwszy odbyła się nowa matura – scentralizowany egzamin maturalny według odmiennych zasad. Zastąpił on definitywnie starą formułę egzaminu dojrzałości (która po 2004 r. przeszła do historii). Organizację egzaminu przejęły niezależne od szkół komisje: Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne. Arkusze egzaminacyjne z zadaniami przygotowywane są odtąd centralnie i mają jednakowy charakter w całym kraju, a prace pisemne są kodowane i sprawdzane przez zewnętrznych egzaminatorów, co zapewnia obiektywizm. Wynik matury wyrażany jest w procentach (od roku 2005, a od 2015 dodatkowo podawany jest wynik centylowy), a nie w stopniach szkolnych. Wprowadzono podział na poziom podstawowy (obowiązkowy dla wszystkich) i rozszerzony (dla chętnych) w przypadku wielu przedmiotów.

Powiązane galerie zdjęć:


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama