Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Likwidacja przejazdu i budowa tunelu. Miasto wprowadza ogromną inwestycję do budżetu

Miasto wprowadza dużą kolejową inwestycję do budżetu. Wiadomo, że zadanie za ponad 150 mln zł, które zakłada m.in. budowę nowego tunelu pod torami ma być realizowane do 2030 roku.
Likwidacja przejazdu i budowa tunelu. Miasto wprowadza ogromną inwestycję do budżetu
Jedno ze spotkań w UM z mieszkańcami ws. przejazdu

Autor: archiwum

W lipcu PKP PLK ogłosiły listę rankingową, na której Biała Podlaska znalazła się w gronie 16 zwycięskich projektów. Przypomnijmy: zamiast kolizyjnego przejazdu na ulicy Łomaskiej, miasto chce wybudować tunel pod torami na przedłużeniu alei Jana Pawła II. Warunkiem wielomilionowej dotacji z PKP PLK jest likwidacja kolizyjnych przejazdów. Z tego na ulicy Łomaskiej mogliby docelowo korzystać już tylko rowerzyści i piesi.

Na najbliższej sesji urzędnicy chcą wprowadzić tę inwestycję do „wieloletniej prognozy finansowej miasta”. Już wiadomo, że będzie realizowana etapami, do 2030 roku. A pierwsze wydatkowanie rozpocznie się w 2026 toku.

„Inwestycja polega na:  budowie tunelu drogowego pod linią kolejową E20 na przedłużeniu Al. Jana Pawła II do ul. Dokudowskiej, ­ budowie tunelu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Łomaskiej pod aktualnie istniejącym przejazdem kolejowym w ciągu ul. Łomaskiej, budowie dróg dojazdowych umożliwiających skomunikowanie tunelu po obydwu stronach torów kolejowych” - czytamy w projekcie uchwały.

Dalej, urząd potwierdza, że „w związku z realizacją inwestycji zostaną zlikwidowane dwa kolizyjne przejazdy kolejowe: jeden w ciągu ul. Łomaskiej i drugi w okolicy granic administracyjnych miasta od strony miejscowości Czosnówka”.  Dotacja z kolejowej spółki ma wynosić blisko 57 mln zł, a całość szacowana jest na 154 mln zł. „Po opracowaniu szczegółowej dokumentacji projektowej wartość zostanie doprecyzowana. Zadanie planowane do realizacji po podpisaniu porozumienia z PKP PLK, w trybie "projektuj i buduj”” - dodają urzędnicy.

Te plany inwestycyjne budzą jednak społeczny sprzeciw, zwłaszcza mieszkańców osiedla Za Torami i pomimo wielu spotkań, kompromisu w tej sprawie nie widać. Nawet petycja z 2 tys. podpisów nic nie pomogła.

Mieszkańcy osiedla proponowali tunel na przedłużeniu ulicy Długiej. Komitet, który założyli m.in. radni PiS przygotował nawet swoją koncepcję.

– Mieszkańcy osiedla potrzebują tego przejazdu dla ruchu lokalnego, by dostać się do szkoły czy pracy - tłumaczył Sławomir Denisiuk, który opracował projekt. W przeszłości pracował w bialskim ratuszu. Urzędnicy stanowczo wykluczyli tę propozycję. - Konkurs PKP przewiduje dofinansowanie jednego przejazdu bezkolizyjnego, a więc przejazd w ciągu ul. Długiej nie może zostać zgłoszony do konkursu, bowiem nie spełnia kryteriów konkursowych, co wielokrotnie już podkreślaliśmy – stwierdziła na jednym ze spotkań Renata Tychmanowicz, naczelnik wydziału dróg w ratuszu.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama