Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Puławskie Azoty tracą 30 milionów miesięcznie. To mniej, niż rok temu

Grupa kapitałowa Zakładów Azotowych "Puławy" pokazała dane finansowe za pierwszy kwartał tego roku. Powodów do zadowolenia jest niewiele. Spółka w trzy miesiące netto straciła 88 mln zł.
Puławskie Azoty tracą 30 milionów miesięcznie. To mniej, niż rok temu
Gigant branży nawozowej zmniejsza straty

Autor: rs/archiwum

Wyniki nadal są złe, ale nieco lepsze od zeszłorocznych. W pierwszym kwartale 2025 grupa "Puławy", jedna z największych firm na Lubelszczyźnie, lider branży nawozowej, osiągnęła 1,1 mld zł przychodu ze sprzedaży. Rok temu było to trochę ponad 900 mln zł. Różnice w tym względzie najbardziej widać w segmencie agro, który przyniósł ponad 200 mln zł więcej rok do roku.

Spółce udało się również podnieść marżę, ale nie na tyle, by zacząć realnie zarabiać. Azoty wyciągają się z poziomu ujemnej marży (ok. 9 proc. pod kreską) a więc sprzedawania towarów poniżej kosztów, do marży bliskiej zeru. Do braku straty netto to jeszcze nie wystarcza. W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku ta wyniosła 88 mln zł, co oznacza, że "Puławy" tracą blisko 30 mln zł miesięcznie. Na pocieszenie - rok temu było to ok. 50 mln zł. Poprawę finansowej kondycji pokazuje również EBITDA, która po trzech miesiącach zmieniła kolor czerwony na zielony osiągając + 38 tys. zł.

W komentarzu do wyników władze spółki zwracają uwagę na wzrost ilości sprzedanych nawozów rok do roku o 37 proc. przy jednoczesnym wzroście ich cen na rynku - mimo importu konkurencyjnych produktów z Rosji i Białorusi. Ujemnie na finanse Azotów nadal oddziałuje natomiast niska koniunktura gospodarcza "w skali globalnej" oraz "słaby popyt na produkty chemiczne". W efekcie puławska firma zanotowała spadek sprzedaży mocznika przeznaczonego na cele techniczne, a produkcja melaminy nie została wznowiona. Nadal stoją również instalacje do produkcji kaprolaktamu, czego powodem jest "sytuacja rynkowa".


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama