Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Wojewódzki Urząd Pracy

Są tak ciche, że kierowcy słyszą rozmowy pasażerów. Elektryki wyruszyły na ulice Białej Podlaskiej

Po testach autobusy elektryczne już na stałe wyruszyły w poniedziałek na ulice Białej Podlaskiej. – Są ciche i ekonomiczne- zachwala prezes miejskiej spółki MZK.
Są tak ciche, że kierowcy słyszą rozmowy pasażerów. Elektryki wyruszyły na ulice Białej Podlaskiej

Autor: EB

To sześć pojazdów solarisa urbino 12 electric. Każdy ma 29 miejsc siedzących, a w sumie pomieści 80 pasażerów. Od poniedziałku wożą mieszkańców na wszystkich 13 liniach w mieście i gminie. – Jeździłem wszystkimi 6 autobusami podczas testów z przedstawicielami solarisa. Bardzo się różni jazda, przede wszystkim elektryki przyjemnie startują, nie ma tych szarpnięć, płynnie przyspieszają, mają większą moc- zachwala Marek Sobota, kierownik działu technicznego w MZK.

Pasażerom najbardziej odpowiada to, że pojazdy są ciche. – Z kolei kierowcy przyznają, że przez to słyszą rozmowy ludzi i nawet te uwagi dotyczące jazdy- żartuje pan kierownik. Kierowcy też musieli do nowych pojazdów się przyzwyczaić. – Na początku nie wszyscy w ogóle słyszeli, czy silnik już pracuje. I jak się przekręci kluczyk, to trzeba poczekać, aż się system uzbroi i wtedy można ruszać w trasę- opowiada Sobota. Elektryki mają też specjalne radary zbliżeniowe, które ostrzegają o bliskiej odległości z innym pojazdem. – A gdy ktoś znajdzie się pod autobusem, pojazd automatycznie hamuje- dodaje kierownik.

To na razie pierwsza tura dostawy. Kolejnych 6 autobusów dotrze do miasta w wakacje. – Po testach wiemy, że zasięg 300 kilometrów jest skrojony na potrzeby Białej Podlaskiej- przyznaje prezydent Michał Litwiniuk (PO). – Tyle wynosi dzienny przebieg linii E, która po przejechaniu 300 km ma jeszcze zapas 37 proc. baterii- precyzuje prezydent.

Prezes miejskiej spółki już wie, że elektryki są też bardziej ekonomiczne. – Zużywają mało energii i koszt eksploatacyjny jest o 1/3 mniejszy od silników diesla- zaznacza Krzysztof Trochimiuk.  W środku pojazdów jest pełny monitoring, a w kasownikach bilet można też zakupić płacąc kartą.

W bazie MZK przy ulicy Brzegowej wybudowano też 7 stacji ładowania. Jedna znajduje się przy pętli na ulicy Terebelskiej. Miejski przewoźnik ma też wersję mobilną. – Dodatkowo na dachach budynków MZK zamontowaliśmy fotowoltaikę, która doładowuje nasz magazyn energii-precyzuje szef miejskiego przewoźnika.

Na cały projekt zakupu autobusów i budowy infrastruktury towarzyszącej miasto pozyskało 55 mln zł środków unijnych. A wszystko kosztuje ponad 80 mln zł.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama
Reklama