Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Polski producent dostarczy nowe pociągi na Lubelszczyznę

Szybkie, wygodne i elektryczne. Cztery nowe zespoły trakcyjne dla Województwa Lubelskiego będą kosztowały ponad 192 mln zł. Dostarczy je zwycięzca przetargu - polska firma H. Cegielski z Poznania. Na naszych torach zobaczymy je pod koniec dekady.
Polski producent dostarczy nowe pociągi na Lubelszczyznę

Autor: H. Cegielski, FPS

Jak informuje lubelski Urząd Marszałkowski nowe EZT będą przeznaczone do obsługi regionalnych przewozów pasażerskich na wszystkich zelektryfikowanych trasach kolejowych. Zobaczymy je zatem na torach pomiędzy Lublinem i Chełmem, Lublinem - Lubartowem, Parczewem i Łukowem, Lublinem-Nałęczowem-Puławami i Dęblinem, a także na torach do Białej Podlaskiej, Terespola, a także tych prowadzących w stronę Stalowej Woli i Siedlec.

– Już za kilka lat mieszkańcy województwa lubelskiego oraz okolicznych województw będą mogli podróżować nowymi pojazdami, które będą osiągały prędkość maksymalną do 160 km/h. Dotychczas kursujące po województwie lubelskim składy oferowały 96 miejsc siedzących. Nowe pojazdy zapewnią 176 miejsc siedzących, co stanowi aż 80% więcej miejsc. Przełoży się to na większą liczbę przewożonych pasażerów i komfort ich podróży – podkreślił wicemarszałek województwa, Piotr Breś.

Szacuje się, że jeden nowo zakupiony pojazd będzie w stanie przewieźć miesięcznie około 27, 5 tys. osób, więc cztery takie składy w ciągu roku przewiozą ponad 1,3 miliona pasażerów, w większości mieszkańców województwa lubelskiego.

Nowe EZT będą ciche, komfortowe, przestronne, szybkie i lepiej przystosowane dla potrzeb rowerzystów. W starych składach znajdowało się 8 miejsc dla rowerów, w nowych będzie ich 16. Składy od Cegielskiego będą również bardziej zoptymalizowane pod potrzeby niepełnosprawnych np. poprzez dodatkową, dostosowaną do nich toaletę. Zadowolone z oferowanych udogodnień powinny być także mamy, a to dzięki urządzeniom ułatwiającym podróż z dziećmi, jak przewijaki dla niemowląt.

Z kontraktu dla województwa lubelskiego zadowoleni są przedstawiciele producenta. - To dowód konkurencyjności naszej spółki oraz wyraz zaufania do rozwiązań technicznych i konstrukcyjnych wdrażanych przez naszych inżynierów. Swoje doświadczenie zbudowaliśmy na pojazdach z serii Plus i teraz otwieramy nowy rozdział w historii firmy oferując innowacyjne pojazdy trakcyjne o najlepszej relacji ceny do jakości - mówił prezes firmy H. Cegielski, Fabryka Pojazdów Szynowych, Grzegorz Kucia.

Właścicielem poznańskiej spółki od 15 lat pozostaje polski podmiot państwowy - Agencja Rozwoju Przemysłu. Pełniący obowiązki jej prezesa, Bartłomiej Babuśka wygraną w lubelskim przetargu nazwał dowodem na to, że polskie przedsiębiorstwa wspierane przez ARP są w stanie dostarczać "światowej klasy rozwiązania transportowe". -Jesteśmy dumni, że spółki z naszej grupy odgrywają kluczową rolę w modernizacji krajowej kolei - podkreślił.

Dostawy nowych pojazdów szynowych mają zakończyć się do 3 października 2029 roku, co zbiegnie się z modernizacją linii kolejowych w ramach wartego ok. 4,5 mld zł programu "Kolej+". W Lubelskiem remonty czekają odcinki Lublin-Łęczna, Chełm-Włodawa, Łuków-Lublin, Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek z nową łącznicą. Powstać ma także nowa linia Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama