Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Droga zważy TIR-y. Umieszczą nowoczesne wagi w asfalcie

Koleiny i dziury w drogach zawdzięczamy m.in. przeładowanym ciężarówkom. ITD szykuje nową broń na nieuczciwych przewoźników. To cztery wagi najnowszej generacji umieszczone w asfalcie.
Droga zważy TIR-y. Umieszczą nowoczesne wagi w asfalcie
(Jacek Świerczyński/ Archiwum)
W Polsce dopuszczalna masa całkowita ciężarówki to 40 ton. – Ale zdarza się, że łapiemy kierujących pojazdami 50–60-tonowymi. Łamią przepisy, niszczą drogi i nieuczciwie konkurują z innymi, przewożąc więcej za tę samą stawkę – mówi Mariusz Szabała, z-ca wojewódzkiego inspektora transportu drogowego w Lublinie. To im dadzą się we znaki cztery tzw. wagi preselekcyjne. Ich instalacja rusza w przyszłym tygodniu. – Znajdą się na głównych drogach tranzytowych. Czyli na \"2” w Worońcu, na \"17” w Sitańcu, na \"12” w Chojnie i \"19” w Mostach. Powinny zacząć działać w kwietniu – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie. Waga preselekcyjna to listwa pomiarowa wbudowana w nawierzchnię jezdni. Kiedy przejeżdża po niej nadmiernie obciążony pojazd, system rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o masie całkowitej. – A umieszczona nad jezdnią kamera robi zdjęcie pojazdu i tablicy rejestracyjnej. Informacja o wykroczeniu połączeniem bezprzewodowym natychmiast trafia do inspektorów. Mogą zatrzymać ciężarówkę i zważyć na legalizowanej wadze stacjonarnej na parkingu – tłumaczy Mariusz Szabała. Gdy urzędowy pomiar wykaże \"nadwagę”, inspektorzy zatrzymają pojazd i rozpoczną procedurę zmierzającą do finansowego ukarania przewoźnika. W przyszłości ma być prościej. Tak, jak w przypadku fotoradaru, do ukarania wystarczy zdjęcie. – Nie wiem, czy to da efekty. Stawki są tak niskie, że jeżeli przewoźnik nie załaduje ponad normy, to nie opłaca mu się jechać. Ludzie będą kombinować. Z drugiej strony, z nieuczciwymi praktykami trzeba walczyć, bo przewoźnik pracujący zgodnie z przepisami nie ma szans na konkurencję – mówi Ryszard Sturlis, właściciel firmy transportowej \"Sztyrlic”. A skala wykroczeń nie jest mała. – W ub. roku nałożyliśmy z tego tytułu ponad 80 kar na blisko pół miliona zł. Maksymalna opiewała na 50 tys. zł – dodaje Mariusz Szabała. Przeładowane ciężarówki, to wyrok dla drogi. – System wag preselekcyjnych ma zapobiec ich degradacji, szczególnie tych starszych – tłumaczy Władysław Rawski, dyrektor w GDDKiA Lublin. Według specjalistów, jeden nadmiernie załadowany pojazd ciężarowy działa na drogę tak, jak kilkanaście tysięcy samochodów osobowych.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama