Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Zdalne lekcje już od środy. Co jeśli dziecko nie ma dostępu do komputera lub internetu? Kurator oświaty odpowiada

Zdalne lekcje już od 25 marca. Teresa Misiuk, Kurator Oświaty w Lublinie tłumaczy, jak od środy będzie wyglądała nauka, która ze szkół przenosi się do domów.
Zdalne lekcje już od środy. Co jeśli dziecko nie ma dostępu do komputera lub internetu? Kurator oświaty odpowiada
Teresa Misiuk, Kurator Oświaty w Lublinie

Autor: Maciej Kaczanowski / archiwum

• 25 marca rozpoczyna się kształcenie na odległość. Jak będzie ono wyglądało?

– Zasady organizacji kształcenia na odległość określa rozporządzenie, które będzie obowiązywać od 25 marca do 10 kwietnia 2020 roku. Dyrektorzy, na których spoczywa obowiązek zorganizowania nauki w tej formie, będą wykorzystywać różne udostępnione im możliwości realizacji zajęć z uczniami w tych nadzwyczajnych warunkach. Materiały do wykorzystania są zamieszczone m. in. na stronach resortu edukacji https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje, kuratoriów oświaty i placówek doskonalenia nauczycieli (na stronie naszego kuratorium – w zakładce „Nauka zdalna – informacje”). Na pewno jedną z pierwszych czynności będzie ustalenie z nauczycielami tygodniowego zakres materiału dla poszczególnych klas z także określenie formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami.

• Do niedawna mówiliśmy, że dzieci są uzależnione od nowych technologii. By temu przeciwdziałać w wielu rodzinach nie kupowano komputerów. W innych - jeden przypada na kilka osób. Co w takich wypadkach? Czy telefon wystarczy?

– Wybór określonych urządzeń umożliwiających taką naukę to kolejna w tym czasie kwestia do rozważenia przez dyrektorów i rady pedagogiczne, gdyż decyzja o wyborze metody pracy będzie musiała uwzględniać możliwości korzystania przez uczniów z danych urządzeń. Pamiętajmy, że nie musi to być komputer, ale np. telewizor, telefon. Należy także wziąć pod uwagę dostępność takich urządzeń w domu oraz uwzględnić wiek i etap rozwoju uczniów.

W sytuacji, kiedy uczeń nie ma dostępu do internetu, nauka może być również realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela a także z wykorzystaniem materiałów emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia. Warto podkreślić, że w przypadku przedszkoli i uczniów klas I-III szkoły podstawowej nauczyciel ma obowiązek poinformowania rodziców o dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.

• W niektórych szkołach dzieci zostawiają książki i w tej chwili nie mają ich w domu. Co w przypadku braku podręczników?

– Podręcznik jest tylko narzędziem pomocniczym w realizacji treści kształcenia, zarówno w edukacji zdalnej, jak i realizowanej w tradycyjnej formie.

• Wszystko wskazuje na to, że nauczycieli czeka teraz znacznie więcej pracy niż dotychczas.

– Nauczycieli czeka z pewnością zmierzenie się z inną niż dotychczas stosowaną formą pracy, choć należy zaznaczyć, że wiele szkół i nauczycieli wypracowało i stosowało już w pracy z uczniami takie formy zajęć. Niektóre szkoły posiadają własne e-platformy. W ślad za Ministerstwem Edukacji Narodowej polecamy korzystanie ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej – na stronie internetowej naszego urzędu są bardziej szczegółowe informacje dotyczące tego narzędzia. Nauczyciele mają możliwość weryfikacji realizowanego dotychczas programu nauczania pod kątem treści z podstawy programowej i dostosowania go do wybranej metody kształcenia na odległość w danej klasie. We współpracy z Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, zatrudnionymi tam konsultantami i doradcami metodycznymi, uruchamiamy zdalną pomoc i wsparcie dla nauczycieli.

• Czy nauczyciele będą konsultować się między sobą żeby nie obciążać uczniów zbyt dużą liczbą zadań?

– Współpraca nauczycieli zawsze jest potrzebna a teraz wręcz nieodzowna. Dyrektor musi przecież ustalić ze wszystkimi nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia. Dyrektor określi też formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami – przy takiej organizacji zajęć współpraca jest niezbędna.

• Czy podczas nauczania zdalnego nauczyciele będą mogli wystawiać oceny? Czy będzie jakaś możliwość przeprowadzania sprawdzianów czy dyktand?

– Tak, rozporządzenie dopuszcza możliwość oceniania postępów ucznia. Dyrektor szkoły ma obowiązek ustalić - w uzgodnieniu z nauczycielami - w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz jego postępy w nauce. Proszę nauczycieli, aby w tym wyjątkowym czasie te działania miały charakter motywujący, zachęcający i wspierający. Stosujmy pozytywne wzmocnienia.

• Czy w zdalnym nauczaniu potrzebna będzie większa pomoc rodziców?

– Nowa sytuacja wymaga od nas wszystkich pełnej mobilizacji i współpracy, pomoc rodzica w nauce nie może być jednak rozumiana jako nakładany na niego obowiązek w realizowaniu treści kształcenia, bo to zadanie szkoły; rodzice są i będą wsparciem dla dzieci, również w zdalnej nauce. Minister Edukacji Narodowej, ja również w swoim liście do dyrektorów, prosiliśmy o zwrócenie szczególnej uwagi na równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, a także uwzględnienie możliwości psychofizycznych i sytuacji domowej dzieci. Obecnie rodzice także mają możliwość kontaktu z nauczycielami.

• Słyszeliśmy, że jeśli dzieci wrócą po świętach do szkół egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny odbędą się w czasie zgodnym z harmonogramem roku szkolnego. Czy jest już przygotowany scenariusz na wypadek, gdyby wznowienie nauki nie mogło odbyć się w połowie kwietnia? Co z egzaminami i rekrutacją?

– W sytuacji, gdy nie będzie możliwe przeprowadzenie egzaminów zewnętrznych w zaplanowanych terminach, Minister Edukacji Narodowej wprowadzi zmiany w rozporządzeniu dotyczącym organizacji roku szkolnego a dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – zmiany w ustalonym harmonogramie egzaminów zewnętrznych. Wówczas także nastąpi zmiana w zarządzeniu dotyczącym harmonogramu rekrutacji.

• Czy gdyby zawieszenie zajęć stacjonarnych musiało być kontynuowane do końca czerwca czy zostanie przedłużony rok szkolny? Czy uczniowie będą mogli być sklasyfikowani w oparciu o stopnie otrzymywane podczas kształcenia na odległość?

– Nowe przepisy dające możliwość prowadzenia kształcenia na odległość a także oceniania i klasyfikowania uczniów w tych warunkach będą obowiązywały od 25 marca 2020 r. do 10 kwietnia 2020 r. W razie potrzeby wynikającej z rozwoju sytuacji epidemicznej w kraju rząd, w tym także Minister Edukacji Narodowej, będzie podejmował dalsze decyzje, o których będziemy na bieżąco informować.


Podziel się
Oceń

Komentarze

ALARM 24

Masz dla nas temat?

Daj nam znać pod numerem:

+48 691 770 010

Kliknij i poinformuj nas!

Reklama

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO?

Reklama
Reklama
Reklama