Urzędnicy GDDKiA otworzyli oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S12 od Chełma do granicy z Ukrainą. Odcinek będzie liczył ok. 23 kilometry.
W przetargu wpłynęło 12 ofert. 10 z nich zmieściło się w budżecie GDDKiA na ten cel, który wynosi ok. 1,3 mld zł. Złożone oferty będą teraz oceniane pod względem trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia o 5 lat okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz przedłużenia o 5 lat okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (20 proc.).
– Wszyscy oferenci zadeklarowali przedłużenie okresów gwarancji jakości w obu kryteriach. Wyłonienie najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę trasy planujemy w przyszłym roku – mówi Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.
Nowa trasa
Początek zaplanowano w miejscowości Srebrzyszcze, gdzie „ekspresówka” przetnie istniejącą drogę krajową nr 12. Dalej trasa S12 przebiegać będzie po południowej stronie DK12. Ominie m.in. rezerwat przyrody Roskosz oraz miejscowość Pławanice. Za Teosinem, gdzie planowana jest budowa Miejsc Obsługi Podróżnych, przekroczy linię kolejową nr 7 relacji Warszawa - Dorohusk.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Planowanych jest 16 wiaduktów, 59 przejść dla zwierząt oraz węzeł drogowy Dorohusk. Droga będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie trasy, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wybudowanie drogi oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
S12 w przygotowaniu i realizacji
Trwają także przetargi na budowę kolejnych dwóch odcinków drogi ekspresowej S12 w woj. lubelskim: Piaski - Dorohucza i Dorohucza - Chełm o łącznej długości ok. 32,3 km. Otwarcie ofert planowane jest w tym roku.
Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, drogowcy wyłączyli odcinek o długości ok. 5,7 km na ich połączeniu. W rejonie planowanego węzła Dorohucza stwierdzono bowiem pod warstwą ziemi odpady przemysłowe, które nie były zinwentaryzowane. GDDKiA podjęło decyzję o ominięciu składowiska.
– Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia z sąsiednimi odcinkami – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.
Obwodnica Chełma
– Kolejnym odcinkiem, który zrealizujemy w ciągu S12, będzie obwodnica Chełma o długości ok. 13,6 km, dla której wyłoniliśmy już wykonawcę. Obecnie Lubelski Urząd Wojewódzki prowadzi postępowanie dotyczące wydania decyzji ZRID. Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie robót w terenie – mówi Mirosław Czech.
Z Piask do Chełma po nowym śladzie
Trasa pomiędzy Piaskami i Chełmem w całości przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. Pierwszy odcinek (ok. 9,8 km) to przedłużenie istniejącej obwodnicy Piask. Trasa przebiegać będzie przez tereny gmin Piaski i Trawniki w powiecie świdnickim i tymczasowo będzie się kończyć na skrzyżowaniu z drogą powiatową łącząca Pełczyn na DK12 z Trawnikami. Do czasu zakończenia prac na wysokości węzła Dorohucza kierowcy będą korzystać z objazdu obecną DK12 i za kanałem Wieprz - Krzna wjadą na S12. Dorohucza - Chełm to drugi odcinek, na którego realizację trwa przetarg. Trasa o długości ok. 22,5 km przebiegać będzie przez tereny gminy Trawniki w powiecie świdnickim oraz gmin Siedliszcze i Chełm w powiecie chełmskim. Za Stołpiem połączy się z obwodnicą Chełma.