Niejeden pracodawca staje często przed dylematem, czy zatrudnić osobę po pięćdziesiątym roku życia.
W Polsce zaledwie 27 proc. pięćdziesięciolatków jest aktywnych zawodowo. Nie zawsze przyczyną tego jest dyskryminacja tej grupy zawodowej wśród pracodawców. Często problem jest po obu stronach: i pracownika, i pracodawcy.
Nie wierzę, że potrafię...
Przeszkodą w aktywnym poszukiwaniu pracy po pięćdziesiątce bywa zbyt niska samoocena, silne wewnętrzne przekonanie kandydata: nie umiem, nie poradzę sobie, nie dam rady. Jest to w dużej mierze związane z negatywnym wzorcem kulturowym, zgodnie z którym w pewnym wieku należy się wycofać z aktywności zawodowej, zrobić miejsce młodszym, a samemu co najwyżej pomagać rodzinie np. w wychowywaniu wnuków.
W tym wieku już się nie da? To spytaj Szweda
Idzie ku lepszemu
Na szczęście także dojrzali Polacy w ostatnim czasie coraz częściej deklarują, że chcieliby pracować, aby realizować swoje pasje i zainteresowania. Ta zmiana nastawienia jest nieprzypadkowa - z opinii licznych pracodawców wynika bowiem, że wiele cech pozytywnie wyróżnia pracowników po pięćdziesiątce na tle ich młodszych kolegów i koleżanek.
Dobry pracownik zaczyna się po pięćdziesiątce
Wykorzystaj koniunkturę!
Sytuacja na rynku pracy od lat nie była tak dobra - warto to wykorzystać i spróbować swoich sił, zwłaszcza że pracodawcy coraz chętniej zatrudniają osoby dojrzałe. Może Szwecją (która ma jeden z najwyższych wskaźników zatrudnienia osób po 50-tce) jeszcze długo się nie staniemy, ale można dostrzec wiele pozytywnych sygnałów płynących z rynku pracy.
Opr. (hap)
Źródło: Provident
Opinia eksperta - Wiedza i doświadczenie procentują
kierownik ds. strategii obsługi klienta w Provident Polska SA
W kierowanym przeze mnie dziale doskonale sprawdzają się osoby otwarte, które lubią rozmawiać z ludźmi. Ważne jest także doświadczenie, nie tylko to zawodowe, ale także życiowe. Bardzo dobrze odnajdują się osoby po pięćdziesiątce.
Ich wiedza i zdobyte umiejętności doskonale sprawdzają się w kontaktach z klientami, a także w relacjach z innymi, często dużo młodszymi pracownikami. Ponadto takie osoby, z racji swojego doświadczenia życiowego, lepiej rozumieją potrzeby innych.