

Istnieje wiele maszyn budowlanych, które mają ogromne znaczenie i wykonują ważne prace. Jedną z nich jest koparka gąsienicowa. To uniwersalna maszyna budowlana, która swoje zastosowanie znajdzie w wielu pracach. Jednym z bardzo istotnych elementów układu napędowego koparki jest tak zwana zwolnica, czyli przekładnia planetarna.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czym jest zwolnica w koparce i jak działa!
Zwolnica - po się je stosuje?
Przekładnie montuje się po to, aby zwiększyć moment obrotowy danej maszyny. Do takich przekładni można zaliczyć właśnie opisywaną dziś zwolnicę. Część ta jest przekładnią zębatą, która znajduje się bezpośrednio przy kołach napędowych. Konkretnie rzecz biorąc, zwolnica ma za zadanie zwiększenie przełożenia napędu końcowego (z ang. final drive) - dzięki jej zastosowaniu można osiągnąć większy moment obrotowy bez zwiększania rozmiarów i wytrzymałości wszystkich innych elementów znajdujących się w układzie napędowym.
Warto wiedzieć, że zwolnice są używane nie tylko w koparkach, lecz również wielu innych nowoczesnych maszyn budowlanych. Należy zapamiętać także to, że nie zawsze omawianą część stosuje się jedynie w kierunku modyfikacji przełożeń, ale także np. w celu obniżenia prześwitu lub podniesienia go - w sztywnym moście napędowym.
Jakie są rodzaje zwolnic
Skoro wiemy już, jak działa zwolnica, czas przejść do jej rodzajów. Należy wspomnieć, że zwolnice do koparek występują w kilku rodzajach. Dzielą się one ze względu na budowę. Można zatem wyróżnić trzy rodzaje zwolnic. Szczegóły sprawdzisz poniżej.
Zwolnice różnicowe
Nie mają one wpływu na zmniejszenie lub zwiększenie prześwitu pod mostem. Ich konstrukcja często przypomina mechanizm różnicowy, stąd też ich nazwa. Mocuje się je przy kołach napędowych.
Zwolnice obiegowe
Zwolnice o zwartej konstrukcji, które także mocuje się przy kołach napędowych. W tym przypadku również prześwit pod mostem nie ulega zmianom.
Zwolnice walcowe o uzębieniu zewnętrznym
Te z kolei mocuje się po to, aby zwiększyć prześwit pod mostem. Charakteryzują się tym, że umieszcza się je w oddzielnej obudowie. Często można zaobserwować samochody terenowe z zamontowaną przekładnią walcową.

Objawy nieprawidłowo działającej zwolnicy
Zdarza się że napęd jazdy może ulec uszkodzeniu i konieczny będzie serwis maszyny. Zwolnica to jeden z elementów, który należy sprawdzić w pierwszej kolejności.
Jeżeli silnik jazdy działa, ale sama przekładnia już nie - może oznaczać to, że konieczna będzie wymiana całej przekładni, gdy dojdzie do wyłamania zębów na satelitach.
Osłabienie lub zatrzymywanie się napędu podczas pracy może oznaczać zużyty hydromotor lub przekładnię. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wymiana elementów na nowe.
Nadmierne nagrzanie, wibracje lub hałas wydobywający się ze zwolnicy może oznaczać brak oleju w przekładni, bądź mocne zużycie łożysk. Warto sprawdzić stan śrub w kole napędowym oraz śrub mocujących napęd, które mogły się poluzować. Jeżeli nie tutaj leży problem, należy sprawdzić hydromotor i przekładnię pod kątem ich nadmiernego zużycia. Warto wiedzieć, że jeżeli usłyszymy hałas, który wydobywa się z przekładni, od razu musimy przerwać pracę i zweryfikować, czy nie doszło do uszkodzenia.
Koparki to maszyny, które podczas pracy stawiają czoła dużym obciążeniom. Awaria napędu jazdy może unieruchomić maszynę na dłuższy czas, dlatego w celu zakupu części do koparek gąsienicowych warto odwiedzić sklep Track Motor, który oferuje szeroki wybór zwolnic z szybką wysyłką do klienta nawet tego samego dnia!
W sklepie tym znajdziesz zwolnice do najpopularniejszych koparek:
- zwolnice JCB,
- silniki jazdy Bobcat,
- Case,
- Caterpillar
- Volvo,
- Zeppelin i wiele innych
W sklepie Track Motor znajdziemy wysokiej jakości rygorystycznie testowane części zamienne, które są łatwo naprawialne i posiadają gwarancję!
Jak widać, dostęp do silników jazdy w opisywanym sklepie jest bezproblemowy. Silniki jazdy do Komatsu, JCB, zwolnica Kubota, czy części do sprzętu innych cenionych marek - wszystko znajdziesz w jednym miejscu!
Podsumowanie
Jak widać, zwolnica to przydatna część, która sprawdzi się nie tylko w koparkach, ale również w innych pojazdach użytkowych (takich jak np. inne pojazdy budowlane). Miejmy na uwadze, że odpowiada ona za zwiększenie przełożenia końcowego, bez zwiększania rozmiarów, jak też ogólnej wytrzymałości innych elementów układu napędowego. Zwolnica stosowana jest w wielu rodzajach pojazdów, jednak ta część jak każda inna, może ulec awarii.
