Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lubelskie Ekstra

6 października 2019 r.
8:52

Samochody elektryczne. Jesteśmy na początku drogi, ale już bardzo rozpędzeni

7 14 A A

ROZMOWA z Maciejem Mazurem, dyrektorem zarządzającym Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

• Jakim samochodem pan jeździ?

- Prywatnie jeżdżę samochodem elektrycznym. Nie mogę zdradzić marki, ponieważ koncerny motoryzacyjne są naszymi członkami i muszę te samochody zmieniać. Jest to jednak samochód w pełni elektryczny.

• Czyli jest pan w gronie tych 6300 osób, które poruszają się takim autem. Czy to jest liczba, która teraz robi wrażenie?

- To jest grono, które z całą pewnością powinno być dużo większe. Jesteśmy cały czas na początku drogi. 6300 - tyle jest samochodów elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych w Polsce. Jest ich bardzo niewiele, kiedy porównamy to do liczby wszystkich aut: 20 milionów pojazdów. To jest tak naprawdę kropla. Z drugiej strony, ten rynek rośnie bardzo szybko. Mamy tę świadomość, że wszystko potrzebuje czasu. Nawet w Norwegii, gdzie mamy rejestrację na poziomie 50-60 proc., jeżeli chodzi o rynek elektryczny, to gdy spojrzymy na rynek globalny, elektromobilność cały czas jest tam małym procentem.

My, chociażby przez Kongres Nowej Mobilności, który organizujemy w Lublinie, stajemy się coraz większymi optymistami, że ta elektromobilność się do nas zbliża. Jest bardzo dużą chęć - po stronie samorządów i przedsiębiorców - do wdrażania projektów związanych z elektromobilnością. Mamy nadzieję, że to nie będzie rozwój liniowy, tylko wykładniczy. Jeśli dojdzie już do tego, że rewolucja zapuka do drzwi, a my te drzwi uchylimy, to wtedy będziemy bardzo szybko na poziomie 10 tys. aut, a potem 100 tys. i miliona.

• Wielokrotnie podczas wystąpień padały sformułowania „początek”, „pierwszy krok”. Elektromobilność to zatem rynek dopiero się rozwijający w Polsce...

- Nie może być inaczej, kiedy spojrzymy na liczby. 785 stacji ładowania i 6300 samochodów osobowych. Jesteśmy dopiero na początku drogi, ale już bardzo rozpędzeni. Zaraz chcemy przeskoczyć do kolejnego etapu. Elektromobilność to pojęcie bardzo szerokie. Gdy mówimy o komunikacji zbiorowej, to jesteśmy jednym z liderów europejskich. W miejscu, w którym musimy jeszcze wiele zrobić, to staramy się przekazywać taką wiedzę. Z drugiej strony chcemy też chwalić się tym, co nam bardzo dobrze wychodzi.

• Co się musi stać, by słowo „elektromobilność” było powszechnie stosowane?

- Musimy popularyzować tę wiedzę, budować świadomość społeczną, organizować kampanie społeczne po to, aby nie tylko największe miasta wdrażały elektromobilność. My oprócz wiedzy, potrzebujemy też stoczyć walkę z mitami o elektromobilności. Technologia jest w tym naszym sprzymierzeńcem. Bardzo często spotykanym argumentem jest: „Nie dojadę, bo stacje ładowania są zbyt daleko od siebie”. Nic bardziej mylnego, pojazdy elektryczne mają coraz większe zasięgi - 400 km, 500 km i zbliżają się do swoich konwencjonalnych odpowiedników. Ładowanie jest większym wyzwaniem niż w samochodach konwencjonalnych, ale my dojechaliśmy do Lublina z Warszawy samochodem elektrycznym. Jeździmy takimi autami po całej Polsce i Europie. To się już da zrobić.

e-Wydanie

Komentarze 14

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
kazik / 6 października 2019 o 11:42
+6
Tu nie chodzi o uświadamianie ale o cenę. Skoro mnie nie stać na zwykły dobry samochód to co mi da świadomość że elektryczny jest lepszy. Myślę że ogniwa wodorowe są bardziej ekologiczne.
Avatar
dziękuję, dobranoc / 6 października 2019 o 09:24
+6
Jakie są koszty utylizacji akumulatorów i jak ich produkcja wpływa na środowisko ?? I skąd w Wolsce naszych marzeń mamy prąd ??
Avatar
jon / 6 października 2019 o 09:56
+5
"elektryczne samochody postrachem strażaków" Litowo-jonowe akumulatory, które znajdziemy w pojazdach z napędem alternatywnym, wytwarzają dużo ciepła.. Zestaw baterii składa się z kilkuset ogniw. Wystarczy, że jedno z nich ulegnie przegrzaniu, a ogniem może zająć się cały zestaw. Dlatego w wielu przypadkach akumulatory są chłodzone cieczą. Każda awaria układu chłodzenia może prowadzić do pożaru, który będzie niemal niemożliwy do ugaszenia. To niejedyny problem dotyczący pożarów samochodów elektrycznych i hybrydowych. Baterie składają się m.in. z litu, który jest metalem alkalicznym i intensywnie reaguje z wodą, a nawet wilgocią z powietrza. Ugaszenie pożaru takiej instalacji konwencjonalnymi środkami jest w zasadzie niemożliwe, dopóki cały lit się nie wypali. Tykająca bomba Po pożarze samochodu elektrycznego lub hybrydowego jeszcze przez długi czas jest on tykającą bombą. Nawet jeśli strażakom wydaje się, że sytuacja została opanowana, do ponownego zapłonu może dojść kilka godzin po pożarze. W sytuacji, w której wrak samochodu zostałby przewieziony na parki Na rozwiązanie wpadli strażacy ze Skandynawii, gdzie samochody elektryczne i hybrydowe są już bardzo popularne. W przypadku pożaru takiego auta po ugaszeniu ognia wrak jest zamykany w szczelnym metalowym kontenerze. Po zamknięciu zalewa się go po dach środkami gaśniczymi. Odbierają one ciepło od uszkodzonych ogniw akumulatorów i zmniejszają ryzyko kolejnego pożaru. Nawet jeśli do niego dojdzie, ognień nie wydostanie się z kontenera. Takie rozwiązanie jest jednak skomplikowane, a polskim strażakom brakuje odpowiedniego sprzętu. Przetransportowanie wraku w takim kontenerze wymaga interwencji ciężarówki, a sam załadunek - dźwigu.g policyjny lub złomowisko, mogłoby to doprowadzić do pożaru innych znajdujących się tam pojazdów.
"elektryczne samochody postrachem strażaków" Litowo-jonowe akumulatory, które znajdziemy w pojazdach z napędem alternatywnym, wytwarzają dużo ciepła.. Zestaw baterii składa się z kilkuset ogniw. Wystarczy, że jedno z nich ulegnie przegrzaniu, a ogniem może zająć się cały zestaw. Dlatego w wielu przypadkach akumulatory są chłodzone cieczą. Każda awaria układu chłodzenia może prowadzić do pożaru, który będzie niemal niemożliwy do ugaszenia. To niejedyny problem dotyczący pożarów samochodów elektrycznych i hybrydowych. Baterie skład... rozwiń
Avatar
Gość / 6 października 2019 o 12:33
+4
To dla tego od nowego roku podnoszą ceny prądu...
Avatar
Już widać... / 6 października 2019 o 11:53
+4
Już widzę za kilka lat tą elektromobilność wg naszych "żydrządzących" =  te setki TIRow ze zużytymi akumulatorami jadących do PL od niemca, anglosasa, francy...
Avatar
Gość / 6 października 2019 o 11:14
+4
TAK ROZPĘDZENI jak rozpędzony był kumpel Zuka minister GRAD - z budową elektrowni atomowej?! Kasa co miesiąc szła. a elektrowni nawet na mapie nie ma,,,,
Avatar
realista / 6 października 2019 o 09:32
+4
Samochody elektryczne ? Co z tymi pojazdami ? Są na rynku ale nie wróżę im szybkiej przyszłości. Dlaczego ? Są stosunkowo drogie w zakupie, ciężko będzie 10-letni pojazd sprzedać, a naprawa takiego będzie przewyższać jego wartość. Dodatkowo : brak infrastruktury dla tych pojazdów, bardzo ograniczony zasięg. Ponadto "koncerny paliwowe" - nie pozwolą na szybki rozwój.
Avatar
Gość / 6 października 2019 o 18:35
+2
Patrząc po KRS to to stowarzyszenie mocno obrosło różnymi spółeczkami, więc raczej nie o środowisko tu chodzi, a zwykłą kasiorę i wciskanie miastom różnych zupełnie niepotrzebnych im płatnych koncepcji, badań, wizji i opracowań, a później nagradzanie medalami za innowacyjność.
Avatar
filuś / 6 października 2019 o 12:58
+1
cyt. "Tylko samochody na wiatr mają przyszłość.". Zgadzam się. Metannto jest to ;) A szczerze to lepiej, gdyby rządy zasponsorowały instalacje gazowe w autach. Jak łożyli grube miliardy w projekt dla ludzi majętnych. Samochód elektryczny ma ppważny problem. Są to jednorazówki. Akumulatory wystarczą na 5-7 lat i... na złom. Kupno nowych ogniw to wydatek 50% ceny NOWEGO auta?! Co będzie warta skorupa, amortyzatory, gdy producent wie, że ma przetrwać jedynie max. 7 lat? Zwykły benzyniak wytrzyma 18-20 lat. Jednym słowem elektryka nie da się odsprzedać. A to nawet przy zejściu z ceną do poziomu ceny zwyklego auta może okazać się barierą nie do przeskoczenia. Skoda, bo elektryki mają mnóstwo zalet... brak układów hamowania, wydechu, skrzyni biegów, silnika spalinowego do naprawy. No, ale ta cena?! Jak ktoś kupuje auto, to już liczy za ile go odsprzeda po 5 latach użytkowania. Kiedy to trzeba wymienić opony, pasek rozrządu, zaczynają korodować rurki hamulcowe (dlaczego tak newralgicznego elementu auta nikt nie robi z miedzi?).
cyt. "Tylko samochody na wiatr mają przyszłość.". Zgadzam się. Metannto jest to ;) A szczerze to lepiej, gdyby rządy zasponsorowały instalacje gazowe w autach. Jak łożyli grube miliardy w projekt dla ludzi majętnych. Samochód elektryczny ma ppważny problem. Są to jednorazówki. Akumulatory wystarczą na 5-7 lat i... na złom. Kupno nowych ogniw to wydatek 50% ceny NOWEGO auta?! Co będzie warta skorupa, amortyzatory, gdy producent wie, że ma przetrwać jedynie max. 7 lat? Zwykły benzyniak wytrzyma 18-20 lat. Jednym słowem elektryka nie ... rozwiń
Avatar
KL / 6 października 2019 o 09:31
+1
Tylko samochody na wiatr mają przyszłość.
Avatar
wojtek / 3 dni temu o 14:04
0
Moim zdaniem jednak widac zmianę i to duża. Wystarczy sobie spojrzec chocby i na liczniki elektromobilnosci. Raz ze liczba elektrykow zaczyna wreszcie jakos wygladac, a dwa stacji ładowania nie jest juz kilka rzuconych bez konceptu w Polske, ale punkty greenway'a są rozdzielone od siebie o kilkadziesiąt km tak aby bylo mozna swobodnie sie poruszac od jednego do drugiego. To juz jest konkretny plan - cos sie dzieje. Widac ze ktos sie wzial wreszcie solidnie za te nasza polska elektroMOTO
Avatar
szer / 8 października 2019 o 17:21
0
Pszyszłosć maja tylko i wyłącznie samochody o opływowych kształtach, będą rozrywane a ich cena wzrośnie niebotycznie tj. golfy IV, Toyoty 10-20 letnie i inne. Zobaczycie
Avatar
Gość / 6 października 2019 o 18:35
+2
Patrząc po KRS to to stowarzyszenie mocno obrosło różnymi spółeczkami, więc raczej nie o środowisko tu chodzi, a zwykłą kasiorę i wciskanie miastom różnych zupełnie niepotrzebnych im płatnych koncepcji, badań, wizji i opracowań, a później nagradzanie medalami za innowacyjność.
Avatar
filuś / 6 października 2019 o 12:58
+1
cyt. "Tylko samochody na wiatr mają przyszłość.". Zgadzam się. Metannto jest to ;) A szczerze to lepiej, gdyby rządy zasponsorowały instalacje gazowe w autach. Jak łożyli grube miliardy w projekt dla ludzi majętnych. Samochód elektryczny ma ppważny problem. Są to jednorazówki. Akumulatory wystarczą na 5-7 lat i... na złom. Kupno nowych ogniw to wydatek 50% ceny NOWEGO auta?! Co będzie warta skorupa, amortyzatory, gdy producent wie, że ma przetrwać jedynie max. 7 lat? Zwykły benzyniak wytrzyma 18-20 lat. Jednym słowem elektryka nie da się odsprzedać. A to nawet przy zejściu z ceną do poziomu ceny zwyklego auta może okazać się barierą nie do przeskoczenia. Skoda, bo elektryki mają mnóstwo zalet... brak układów hamowania, wydechu, skrzyni biegów, silnika spalinowego do naprawy. No, ale ta cena?! Jak ktoś kupuje auto, to już liczy za ile go odsprzeda po 5 latach użytkowania. Kiedy to trzeba wymienić opony, pasek rozrządu, zaczynają korodować rurki hamulcowe (dlaczego tak newralgicznego elementu auta nikt nie robi z miedzi?).
cyt. "Tylko samochody na wiatr mają przyszłość.". Zgadzam się. Metannto jest to ;) A szczerze to lepiej, gdyby rządy zasponsorowały instalacje gazowe w autach. Jak łożyli grube miliardy w projekt dla ludzi majętnych. Samochód elektryczny ma ppważny problem. Są to jednorazówki. Akumulatory wystarczą na 5-7 lat i... na złom. Kupno nowych ogniw to wydatek 50% ceny NOWEGO auta?! Co będzie warta skorupa, amortyzatory, gdy producent wie, że ma przetrwać jedynie max. 7 lat? Zwykły benzyniak wytrzyma 18-20 lat. Jednym słowem elektryka nie ... rozwiń
Avatar
Gość / 6 października 2019 o 12:33
+4
To dla tego od nowego roku podnoszą ceny prądu...
Avatar
Już widać... / 6 października 2019 o 11:53
+4
Już widzę za kilka lat tą elektromobilność wg naszych "żydrządzących" =  te setki TIRow ze zużytymi akumulatorami jadących do PL od niemca, anglosasa, francy...
Avatar
kazik / 6 października 2019 o 11:42
+6
Tu nie chodzi o uświadamianie ale o cenę. Skoro mnie nie stać na zwykły dobry samochód to co mi da świadomość że elektryczny jest lepszy. Myślę że ogniwa wodorowe są bardziej ekologiczne.
Avatar
wojtek / 6 października 2019 o 11:29
-6
Samochody elektryczne są bardzo dobre i ekolgiczne
Avatar
Gość / 6 października 2019 o 11:14
+4
TAK ROZPĘDZENI jak rozpędzony był kumpel Zuka minister GRAD - z budową elektrowni atomowej?! Kasa co miesiąc szła. a elektrowni nawet na mapie nie ma,,,,
Avatar
jon / 6 października 2019 o 09:56
+5
"elektryczne samochody postrachem strażaków" Litowo-jonowe akumulatory, które znajdziemy w pojazdach z napędem alternatywnym, wytwarzają dużo ciepła.. Zestaw baterii składa się z kilkuset ogniw. Wystarczy, że jedno z nich ulegnie przegrzaniu, a ogniem może zająć się cały zestaw. Dlatego w wielu przypadkach akumulatory są chłodzone cieczą. Każda awaria układu chłodzenia może prowadzić do pożaru, który będzie niemal niemożliwy do ugaszenia. To niejedyny problem dotyczący pożarów samochodów elektrycznych i hybrydowych. Baterie składają się m.in. z litu, który jest metalem alkalicznym i intensywnie reaguje z wodą, a nawet wilgocią z powietrza. Ugaszenie pożaru takiej instalacji konwencjonalnymi środkami jest w zasadzie niemożliwe, dopóki cały lit się nie wypali. Tykająca bomba Po pożarze samochodu elektrycznego lub hybrydowego jeszcze przez długi czas jest on tykającą bombą. Nawet jeśli strażakom wydaje się, że sytuacja została opanowana, do ponownego zapłonu może dojść kilka godzin po pożarze. W sytuacji, w której wrak samochodu zostałby przewieziony na parki Na rozwiązanie wpadli strażacy ze Skandynawii, gdzie samochody elektryczne i hybrydowe są już bardzo popularne. W przypadku pożaru takiego auta po ugaszeniu ognia wrak jest zamykany w szczelnym metalowym kontenerze. Po zamknięciu zalewa się go po dach środkami gaśniczymi. Odbierają one ciepło od uszkodzonych ogniw akumulatorów i zmniejszają ryzyko kolejnego pożaru. Nawet jeśli do niego dojdzie, ognień nie wydostanie się z kontenera. Takie rozwiązanie jest jednak skomplikowane, a polskim strażakom brakuje odpowiedniego sprzętu. Przetransportowanie wraku w takim kontenerze wymaga interwencji ciężarówki, a sam załadunek - dźwigu.g policyjny lub złomowisko, mogłoby to doprowadzić do pożaru innych znajdujących się tam pojazdów.
"elektryczne samochody postrachem strażaków" Litowo-jonowe akumulatory, które znajdziemy w pojazdach z napędem alternatywnym, wytwarzają dużo ciepła.. Zestaw baterii składa się z kilkuset ogniw. Wystarczy, że jedno z nich ulegnie przegrzaniu, a ogniem może zająć się cały zestaw. Dlatego w wielu przypadkach akumulatory są chłodzone cieczą. Każda awaria układu chłodzenia może prowadzić do pożaru, który będzie niemal niemożliwy do ugaszenia. To niejedyny problem dotyczący pożarów samochodów elektrycznych i hybrydowych. Baterie skład... rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 14

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Rozbudują dwie lubelskie podstawówki. Pierwsze dzwonki w nowych budynkach mają zabrzmieć we wrześniu 2021 roku

Rozbudują dwie lubelskie podstawówki. Pierwsze dzwonki w nowych budynkach mają zabrzmieć we wrześniu 2021 roku 0 0

W przyszłym roku mają się zacząć rozbudowy miejskich podstawówek w dwóch rozwijających się dzielnicach: na Felinie i Sławinie. – Przetargi chcemy ogłosić na początku roku – mówi zastępca prezydenta. Optymistycznie zakłada, że pierwszy dzwonek w nowych budynkach zabrzmi już we wrześniu 2021 r.

Mateusz Morawiecki dalej na czele rządu? Polacy nie chcą zmian
Sondaż

Mateusz Morawiecki dalej na czele rządu? Polacy nie chcą zmian 0 5

Polacy chcą, aby Mateusz Morawiecki dalej sprawował funkcję prezesa Rady Ministrów - wynika z sondażu IBRiS, przeprowadzonego na zlecenie RMF FM i Dziennika Gazety Prawnej.

Senioralny weekend w Targach Lublin
25 października 2019, 0:00

Senioralny weekend w Targach Lublin 0 0

Weekend seniorów w Lublinie. W dniach 25-27 października w siedzibie Targów Lublin (ul. Dworcowa 11) będzie można wziąć udział w bezpłatnych badaniach, uzyskać porady prawne, zapoznać się z ofertami sanatoriów i firm farmaceutycznych. Ale to nie wszystko. Będą także koncerty i inne atrakcje.

Ja jestem Żyd z "Wesela" - spektakl w Centrum Spotkania Kultur
22 listopada 2019, 18:00

Ja jestem Żyd z "Wesela" - spektakl w Centrum Spotkania Kultur 0 1

W dniach 22-24 listopada o godz. 18 w Centrum Spotkania Kultur będzie można zobaczyć spektakl Ja jestem Żyd z "Wesela" na podstawie opowiadania Romana Brandstaettera.

Nowa atrakcja dla fanów motoryzacji. Będzie można wypożyczyć fiata 126 p lub 125 p

Nowa atrakcja dla fanów motoryzacji. Będzie można wypożyczyć fiata 126 p lub 125 p 0 0

Gratka dla fanów motoryzacji. Być może już w ten weekend pojawi się możliwość wypożyczenia w Lublinie fiata 126 p lub 125 p.

Nie przejedziesz pod mostem obok ul. Janowskiej

Nie przejedziesz pod mostem obok ul. Janowskiej 0 3

Na dwa dni zamknięty ma być przejazd pod przebudowywanym mostem kolejowym obok ul. Janowskiej. Droga ma być zamknięta od godz. 8 rano w środę do godz. 20 w czwartek, ale jest szansa, że prace uda się zakończyć wcześniej.

Były piłkarz Motoru Lublin doniósł na siebie do prokuratury. Jest decyzja ws. śledztwa

Były piłkarz Motoru Lublin doniósł na siebie do prokuratury. Jest decyzja ws. śledztwa 4 5

Prokuratura umorzyła śledztwo w sprawie rzekomego obstawienia u bukmacherów wyniku jednego z meczów piłkarskiego Motoru Lublin. Sam na siebie doniósł śledczym były kapitan lubelskiej drużyny

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego 22.10.2019

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego 22.10.2019 0 0

Zmarł Onufry Koszarny, od 20 lat grał hejnał na balkonie ratusza w Lublinie
galeria
film

Zmarł Onufry Koszarny, od 20 lat grał hejnał na balkonie ratusza w Lublinie 10 1

Zmarł Onufry Koszarny, który przez ponad 20 lat, codziennie o godzinie 12 na balkonie lubelskiego Ratusza, grał hejnał na trąbce

We wtorek otwarcie stołówki UMCS. Tak tu było kilkanaście lat temu [zdjęcia]
galeria

We wtorek otwarcie stołówki UMCS. Tak tu było kilkanaście lat temu [zdjęcia] 19 9

- Jadając w tej stołówce obiady, zaglądałem też z zaciekawieniem za kulisy, gdzie nieupoważnionym wstęp jest zwykle wzbroniony. Pani Irena Nawrot załatwiła mi pismo, taki list polecający od rektora, które kulisy te przede mną otworzyło - wyjaśnia autor zdjęć

Zgwałcił znajomą, bo chciała wrócić do domu?

Zgwałcił znajomą, bo chciała wrócić do domu? 0 4

46-latek z gminy Leśniowice odpowie za gwałt. Miał zaatakować kobietę, z którą przez kilka dni imprezował w jednym domu. Mężczyźnie grozi do 12 lat więzienia.

Robot z Kraśnika przed dużym wyzwaniem w Dubaju

Robot z Kraśnika przed dużym wyzwaniem w Dubaju 3 4

Drużyna robotyczna z Kraśnika leci na Mistrzostwa Świata do Dubaju. – Jesteśmy jedyną ekipą, która dwukrotnie pod rząd stanęła na podium – mówi Dariusz Głuchowski, jeden z mentorów Spice Gears. – Brakuje nam tylko złota. Mamy nadzieję, że tym razem się uda

"USG jak gwałt w ciemnej uliczce". Slajd na szkoleniu lekarzy wywołał burzę na Facebooku

"USG jak gwałt w ciemnej uliczce". Slajd na szkoleniu lekarzy wywołał burzę na Facebooku 54 9

Wykonywanie badania USG jest jak gwałt w ciemnej uliczce. Nie należy liczyć na dłuższą grę wstępną i wyrafinowane pieszczoty – to fragment prezentacji jednego z wykładowców Roztoczańskiej Szkoły Ultrasonografii w Zamościu, która prowadzi kursy dla lekarzy.

Lublin: Wybrano firmę, która dostarczy 15 trolejbusów

Lublin: Wybrano firmę, która dostarczy 15 trolejbusów 0 7

ZTM rozstrzygnął dwa postępowania na zakup 5 i 10 sztuk trolejbusów przegubowych. Łącznie 15 "przegubowców" dostarczy firma Solaris

Lublin: Wymienią tabliczki z nazwami ulic. Będą w stylu staromiejskim

Lublin: Wymienią tabliczki z nazwami ulic. Będą w stylu staromiejskim 67 14

Do końca roku na Starym Mieście zmienią się tabliczki z nazwami ulic. Wyglądem mają pasować do numerycznych, projektowanych na wzór międzywojennych

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.