Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Artykuły zewnętrzne

12 grudnia 2021 r.
0:07

Lublin zielony i zrównoważony urbanistycznie

Miasto jest jednostką osadniczą charakteryzującą się przewagą zwartej zabudowy oraz dominacją funkcji pozarolniczych. Do niedawna w tej definicji nie było miejsca na zieleń, a wyznacznikiem rozwoju miasta była liczba wielkoskalowych inwestycji miejskich. Jednak historia zatoczyła koło. Poziom świadomości mieszkańców miast, a także ich potrzeby i oczekiwania w stosunku do życia w mieście znacznie wzrosły, a odpowiedzią na nie jest powrót koncepcji miasta zielonego.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Lublin, mimo pełnionych funkcji metropolitalnych, wyróżnia się na tle innych metropolii kompaktowością i przyjaznym dla mieszkańców rytmem życia. Mieszkańcy Lublina dostrzegają atrakcyjność zieleni miejskiej, rozwój infrastruktury technicznej, coraz lepiej zagospodarowane i zrewitalizowane przestrzenie miejskie. Nie oznacza to jednak, że przed Lublinem nie stoi wiele wyzwań. Głównym wyzwaniem, które wielowymiarowo oddziałuje na aspekty funkcjonowania Lublina, jest ochrona środowiska. Niezadowalająca jakość powietrza, coraz wyższe temperatury, niedobory wody są nasilającymi się od wielu lat konsekwencjami rozwoju miast – presji urbanistycznej, rozwoju wysokoemisyjnego transportu, większego niż zwykle zapotrzebowania na energię, coraz większej i nieracjonalnej konsumpcji. Jakość życia mieszkańców jest motywacją by jeszcze intensywniej niż do tej pory skupić się na zrównoważonym kształtowaniu miasta. Zielony i zrównoważony rozwój Lublina został uznany za jeden z obszarów rozwojowych Strategii Lublin 2030 – dokumentu, który opisuje pożądaną wizję przyszłości Lublina w pespektywie blisko dziesięciu lat oraz cele, które należy osiągnąć by tą wizję zrealizować. Lublin zielony i zrównoważony urbanistycznie jest obszarem niezwykle pojemnym i stawiającym miastu ambitne cele w zakresie urbanistyki, mobilności, zieleni, bezpieczeństwa energetycznego oraz zarządzania zasobami. Kategorie te, z pozoru tak różne, mają wspólną cechę – stanowią podstawę dla funkcjonowania zdrowych, wysokorozwiniętych, realizujących swoje cele społeczności.

W powszechnej opinii mieszkańców, zieleń stanowi kluczowy i jeden z najważniejszych aspektów dobrego życia w mieście. Jest potrzebna zdrowiu. Funkcjonuje jako przestrzeń spotkań i aktywności integrujących mieszkańców, jako element kształtujący w ogromnym stopniu ogólną estetykę miasta, przydającego miastu uroku i specyficznego mikroklimatu. Zieleń miejską nazwać można mianem zielonej infrastruktury, bowiem pełni ona tak samo ważną rolę w funkcjonowaniu miasta i poprawy jakości życia jego mieszkańców, co infrastruktura techniczna. W ostatnich latach pozycja zieleni znacznie się umocniła co związane jest ze wzrostem świadomości mieszkańców dotyczącej jej wpływu na łagodzenie skutków zmian klimatycznych. Obszary zielone, stanowią niezbędny dla zapewnienia odpowiedniego komfortu element życia mieszkańców i współtworzą satysfakcjonujące warunki wypoczynku w mieście. Przed miastem kilka istotnych inwestycji – realizacja projektu Parku Nadrzecznego nad Bystrzycą, utworzenie parku na Błoniach pod Zamkiem, rewitalizacja Parku Bronowice. Wielkoskalowe inwestycje wspomagane będą mniejszymi, ale równie istotnymi działaniami wynikającymi m.in. z pomysłów mieszkańców zgłaszanych w ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego – powstaną m.in. retencjonujące wodę ogrody deszczowe oraz łąki kwietne. Kluczowe dla Lublina jest wzmocnienie ochrony terenów zielonych, a także dążenie do sukcesywnego zwiększania ich powierzchni w celu stworzenia spójnego systemu wysokiej jakości zieleni na terenie całego miasta.

Jedną z najczęściej wyrażanych obaw dotyczących przyszłości Lublina jest zmniejszenie się ilości zieleni, głównie w wyniku nasilających się procesów urbanizacyjnych. Urbanizacja jest z jednej strony oznaką ciągłego rozwoju, z drugiej zaś źródłem narastających wyzwań, Przestrzeń jest dobrem wspólnym lecz ograniczonym. Dlatego tak ważne jest aby gospodarować nią w sposób zrównoważony i mądry. Obserwowany i nasilający się od lat kryzys planowania przestrzennego jest przyczyną narastającego chaosu. Nadmierna presja urbanizacyjna, rozlewanie się zabudowy oraz wyludnianie się centrów są kluczowymi wyzwaniami miast. Celem dla Lublina w tym zakresie jest kształtowanie zrównoważonego rozwoju urbanistycznego – zapewnienie przestrzeni dostępnej dla wszystkich jej użytkowników i spełniającej ich potrzeby, atrakcyjnej wizualnie, funkcjonalnej i bezpiecznej, a przy tym uwzgledniającej ochronę środowiska i dziedzictwa kulturowego. Istotnym punktem jest usprawnienie prac nad całościowym pokryciem miasta miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, które wspólnie ze standardami urbanistycznymi stanowić będą podstawowy instrument kształtowania przestrzennego rozwoju miasta, w tym zacierania różnic wynikających z dostępu do infrastruktury czy usług.

Kręgosłupem każdego dobrze funkcjonującego miasta jest układ komunikacyjny. Rozwój sieci zrównoważonego transportu jest dla Lublina jednym z największych wyzwań na najbliższe kilka, a nawet kilkanaście lat. Użytkownicy przestrzeni miejskich chcą przemieszczać się sprawnie, bezpiecznie, nie napotykając na bariery i ograniczenia wynikające z braków infrastrukturalnych czy zarządczych – wybierając najlepszy dla siebie środek transportu, często w postaci indywidualnego samochodu osobowego. Zjawisko to prowadzi do nasilającej się kongestii transportowej pociągając za sobą problemy natury ekonomicznej, społecznej, środowiskowej oraz zmiany w strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Zrównoważony transport powinien odzwierciedlać w równomiernym stopniu zróżnicowane cele gospodarcze, społeczne i środowiskowe. Nie jest w tym przypadku celem eliminowanie któregoś z dostępnych środków transportu, lecz ich wzajemne uzupełnianie się. W ostatnich latach pojawiło się coraz więcej alternatyw dla przemieszczania się. Należy traktować to jako szansę dla zminimalizowania ruchu samochodów prywatnych i wspierać ten proces poprzez rozwój niezbędnej infrastruktury. Miasto jest w trakcie największej inwestycji ostatnich lat – budowy Zintegrowanego Intermodalnego Dworca Metropolitalnego. Inwestycja, oprócz kontynuacji oczywistych inwestycji drogowych usprawniających komunikację między dzielnicami – przedłużenie ulic Węglarza i Zelwerowicza, budowa kolejnych odcinków ulicy Dekutowskiego, przebudowa al. Unii Lubelskiej czy ulicy Głębokiej – niesie za sobą szereg zmian i usprawnień w układzie komunikacji zbiorowej miasta, w tym optymalizacji rozkładów jazd czy zwiększenie liczby kursów. Współczesny rynek transportowy zostaje stopniowo zdominowany i kształtowany przez elektromobilność. Lublin aspirując do miasta zeroemisyjnego pozostaje w obowiązku rozwijania usług transportowych realizowanych przy użyciu zeroemisyjnego transportu. Już dziś, Lublin ze wskaźnikiem 37,5%, spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Z roku na rok wskaźnik ten będzie wzrastał. Ograniczenie zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego ma szczególne znaczenie dla poprawy jakości powietrza w Lublinie, a co za tym idzie lepszego zdrowia jego mieszkańców.

Zapotrzebowanie na energię rośnie nie tylko w sektorze transportowym. Powszechne używanie sprzętów elektronicznych przyczynia się do coraz większego zapotrzebowania na energię w gospodarstwach domowych, obiektach użyteczności publicznej, a także w odniesieniu do infrastruktury technicznej. Jednocześnie jej produkcja z tradycyjnych źródeł stanowi zagrożenie dla środowiska naturalnego, a co za tym idzie również dla jakości życia i zdrowia ludzi. Należy zatem podjąć działania w celu zwiększenia produkcji i konsumpcji energii z odnawialnych źródeł. Kluczowe jest również zwiększenie odporności miasta na niespodziewane sytuacje, które mogą wpłynąć na zakłócenie integralności przesyłu, w czym istotną rolę odgrywa dywersyfikacja źródeł energii – wsparcie produkcji energii z tradycyjnych surowców – jak węgiel czy gaz – odnawialnymi źródłami energii, w tym rozwojem energetyki solarnej i wodorowej. Transformacja energetyczna i czyste powietrze stanowi priorytet dla miasta.  Należy dążyć do ograniczenia niskiej emisji poprzez wdrażanie czystych technologii w budynkach oraz modernizacje obiektów i infrastruktury nieefektywnych energetycznie, w tym oświetlenia ulicznego. Miasto od dawna prowadzi działania termodernizacyjne oraz w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji dofinansowuje wymianę systemów grzewczych, w tym likwidację kotłowni węglowych. Działania te z całą pewnością będą kontynuowane, jednak równie ważne jest informowanie i budowanie świadomości o inicjatywach, które mieszkańcy i przedsiębiorcy powinni prowadzić samodzielnie przyczyniając się do dbałości o jakość życia swojego i innych. Kluczowe w tym zakresie są też świadome zachowania konsumpcyjne – postępowanie zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego, której znaczenie uprościć można do „gospodarki niemarnowania”. Zasadę tą można zaimplementować praktycznie w każdej dziedzinie życia – ograniczania powstawania odpadów, rozwijania postaw współdzielenia np. w zakresie mobilności czy racjonalnym gospodarowaniu zasobami – energii, wody, żywności. W dużych inwestycjach – budowie zbiorników retencyjnych na obszarach zagrożonych lokalnymi podtopieniami m.in. w rejonie ul. Głębokiej – oraz prywatnych inwestycjach dofinansowywanych między innymi w ramach kontynuacji miejskiego programu małej retencji „Złap deszczówkę”.

Dążenie do rozwoju miasta w sposób zrównoważony, czyli gwarantujący wzrost zgodnie z potrzebami obecnych mieszkańców i jednocześnie niezagrażający przyszłym pokoleniom, a zarazem uwzgledniający  konieczność większej niż dotąd dbałości o środowisko naturalne, jest jedynym słusznym kierunkiem. Kierunkiem, który w ciągu blisko dziesięciu lat zmieni Lublin na jeszcze bardziej zielone i zdrowe miasto.

Dorota Wolińska

– koordynatorka referatu strategii i smart city w Wydziale Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin

 

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie
galeria

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie

Od dłuższego czasu mecze pomiędzy Arką Gdynia, a Motorem Lublin budzą ogromne emocje i tak też było w „Pucharze Tysiąca Drużyn”. Do wyłonienia zwycięzcy w czwartkowym starciu potrzebna była dogrywka, w której gola na wagę awansu zdobył zespół znad morza

Ścianka i defibrylatory to niektóre ze zwycięskich projektów puławskiego BO 2026
Puławy

Wyniki budżetu obywatelskiego w Puławach. Te projekty wygrały

Niecałe trzy tysiące puławian oddało ważne głosy na projekty budżetu obywatelskiego 2026. Finansowanie otrzyma 8 z 38 finałowych propozycji. Najwięcej pieniędzy pochłonie nowa ścianka wspinaczkowa na puławskich błoniach.

Avia Świdnik sensacyjnie pokonała u siebie pierwszoligowy Ruch Chorzów
galeria

Sensacja w Świdniku. Avia zasłużenie pokonała Ruch Chorzów w STS Pucharze Polski! [ZDJĘCIA]

Takie historie kochają kibice piłki nożnej. W czwartkowe popołudnie Avia Świdnik postarała się o nie lada niespodziankę i w pierwszej rundzie „Pucharu Tysiąca Drużyn” niespodziewanie pokonała u siebie grający w Betclic I Lidze Ruch Chorzów

Od lewej: ul. Sadowa, ul. 4 Pułku Piechoty oraz ul. Powstańców Listopadowych w Puławach
zdjęcia
galeria

Puławy remontują ulice. Pomagają państwowe dotacje

W tym roku rozpoczęte zostały długo oczekiwane remonty kilku puławskich dróg. Na odcinku za stacją transformatorową do wału wiślanego, rozpoczęto przebudowę ul. 4 Pułku Piechoty. Z kolei na os. Niwa trwa remont ul. Sadowej. W lecie do użytku oddano przedłużenie ul. Powstańców Listopadowych.

Fragment meczu w Piotrkowie Trybunalskim

PGE MKS El-Volt Lublin sensacyjnie przegrał w Piotrkowie Trybunalskim

Ten wynik to potężne zaskoczenie, bo przecież PGE MKS El-Volt Lublin ma w tym sezonie mocarstwowe plany.

Trwa VI Polski Kongres Górniczy.

Drugi dzień kongresu górniczego. Jakie wyzwania czekają sektor wydobywczy?

Od środy w Lublinie i częściowo na terenie kopalni Bogdanka odbywa się VI Polski Kongres Górniczy. Czwartek był dniem poświęconym obradom w sesjach tematycznych. W obliczu transformacji energetycznej nie sposób uciec od kwestii wyzwań, jakie czekają górnictwo w najbliższych latach i dekadach.

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Dwójka mężczyzn decyzją policji i straży granicznej została wydalona z Polski. Obcokrajowcy nie mają także możliwości wjazdu do krajów strefy Schengen.

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Bliskość granicy, malownicze krajobrazy i bogactwo historii sprawiają, że Lubelszczyzna jest idealnym kierunkiem na weekendową podróż samochodem dla gości z Ukrainy. To region, który zachwyca na każdym kroku – od renesansowych perełek architektury, przez tętniące życiem miasta, po spokojne oazy natury. Zapomnij o pośpiechu i odkryj z nami najciekawsze zakątki województwa lubelskiego.

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy
drogi

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy

Z Siedlec do Warszawy od kilku miesięcy można już dojechać autostradą A2. Kiedy z takiej możliwości skorzystają kierowcy z Białej Podlaskiej? Zarządca drogi próbuje mobilizować wykonawców, ale nowe aneksy dają wykonawcom więcej czasu.

Nawierzchnia ulicy Chemicznej pozostawia wiele do życzenia.
Lublin

Chemiczna do remontu? Chcą tego przedsiębiorcy

Każdy kierowca, który zmierzył się z przejechaniem ulicy Chemicznej wie, że jest to ciężkie przeżycie, szczególnie dla zawieszenia samochodu. Od lat jest to jedna z najbardziej zaniedbanych i wysłużonych nawierzchni w Lublinie. Pojawiła się szansa na zmiany.

Zespół Svahy w niedzielę wystąpi podczas myśliwskiej imprezy na zamku

Dni renesansu i baroku. Myśliwska niedziela w Janowcu

W najbliższą niedzielę, 28 września, na zamku w Janowcu świętować będą myśliwi i leśnicy. W programie "Fety u hetmana" m.in. wernisaż, pokazy łucznictwa konnego i koncerty.

Pierwsza wizyta u psychologa – jak się przygotować i czego się spodziewać?

Pierwsza wizyta u psychologa – jak się przygotować i czego się spodziewać?

Niektórzy potrafią tygodniami porównywać modele telefonów, a jednocześnie odkładają decyzję o umówieniu się do psychologa, choć może to przynieść im znacznie większą ulgę. Według badań aż 1 na 4 osoby w Polsce doświadczy w ciągu życia problemów wymagających wsparcia psychologicznego. Mimo to wiele osób wciąż obawia się pierwszej wizyty u specjalisty – głównie dlatego, że nie wie, czego się spodziewać. Pierwsza wizyta stanowi często początek prawdziwej ulgi, choć najtrudniejszy pozostaje pierwszy krok.

Cztery dworce z lubelskiego w nowym programie PKP
kolej

Cztery dworce z lubelskiego w nowym programie PKP

Kolejowa spółka ogłosiła nowy program „Dworce przyjazne pasażerom”. Na liście wśród 181 obiektów znalazły się również te z województwa lubelskiego.

Puławskie Azoty nadal walczą o rentowność. Pierwsze półrocze 2025 zakończyło się wielomilionową stratą. Przed publikacją raportu ze stanowiska zrezygnował prezes spółki, Hubert Kamola (na zdj.)
Puławy

Puławskie Azoty wciąż z wysoką stratą. Spółka traci prezesa

Grupa kapitałowa Zakładów Azotowych w Puławach nadal więcej traci, niż zarabia. W pierwszym półroczu spółka traciła ok. 35 mln zł miesięcznie. Strata netto za ten okres wyniosła 209 mln zł, a jej łączne zobowiązania przekraczają już 4 miliardy. Prezes Hubert Kamola zrezygnował ze stanowiska.

Narkotyki w lodówce. 45-latek z Chełma w rękach policji
Chełm

Narkotyki w lodówce. 45-latek z Chełma w rękach policji

Ponad 140 porcji amfetaminy i marihuana zabezpieczone przez chełmskich kryminalnych – to efekt przeszukania jednego z mieszkań w centrum miasta. Mężczyzna, który tłumaczył posiadanie narkotyków „własnymi potrzebami”, usłyszał już zarzuty.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium