Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

14 stycznia 2025 r.
7:30

Wielka reforma komunikacji to wielka wtopa? Sprawdzamy, jak naprawdę jeździ się autobusami po Lublinie

(fot. Archiwum/Artur Siekaczyński)

Głośne zapowiedzi, rewolucyjne zmiany, a potem chwilowe problemy i najlepsza komunikacja miejska w Polsce. Tak przynajmniej wyglądało to w teorii i zza urzędniczego biurka. Czy problemy komunikacji miejskiej na pewno były chwilowe? W jakim stopniu mieszkańcy mogą obecnie liczyć na autobusy w Lublinie? Postanowiliśmy to sprawdzić. Do naszego raportu odniósł się także ZDiTM.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Lublin w 2024 roku przeszedł wielką reformę komunikacji miejskiej realizowną w kilku etapach. Największe zmiany pasażerów spotkały we wrześniu. To wtedy zwiększono, słabnącą od kilku lat, częstotliwość kursów, zmieniono trasy wielu linii, a część z nich zlikwidowano. Wrzesień był też miesiącem, w którym liczba niezrealizowanych kursów wystrzeliła.

Teraz ma być lepiej, tak przynajmniej twierdzą urzędnicy. Czy jest? Postanowiliśmy to sprawdzić. Szczególnie, że skargi na komunikację miejską ciągle słychać na przystankach i w autobusach.

Zmiany, zmiany, zmiany...

Zmiany w komunikacji miejskiej ogłoszono w drugiej połowie 2023 roku. Po konsultacjach, w których mieszkańcy wnieśli aż 2,7 tys. uwag, przedstawiono nowy pomysł na komunikację miejską w kozim grodzie. Chodziło przede wszystkim o to, do siatki połączeń włączyć nowo wybudowany Dworzec Lublin. Następnie zwiększano liczbę linii, które w szczycie kursują co 15 minut oraz wprowadzono linie pospieszne.

Początkowo szło nieźle, jednak schody zaczęły się we wrześniu, kiedy wprowadzono trzeci, największy etap zmian. Mieszkańcy przeszli przez terapię szokową. Ich autobusy zaczęły z dnia na dzień kursować o innych godzinach, innymi trasami, a nieraz nie pojawiały się na przystankach. I choć Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego starał przygotować się pasażerów do tej sytuacji, to dla wielu był to prawdziwy szok. Wrzesień dla MPK i ZDiTM okazał się być niezwykle trudny. A skargi użytkowników zalały urzędnicze biurka.

Urlopy, zwolnienia i wozokilometry

Powodów słabego działania komunikacji zbiorowej w Lublinie po powrocie z wakacji było kilka; nie tylko nowe rozkłady jazdy. Jak relacjonuje Monika Fisz z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego najgorsze były środkowe tygodnie września. Zbiegło się wtedy na raz wiele zwolnień i urlopów wśród kierowców. W tym miesiącu samo MPK nie zrealizowało 3,5 proc. wozokilometrów (Za wikipedią: dana autobusowa linia komunikacyjna transportu miejskiego ma trasę długości 10 km, która jest obsługiwana przez 2 autobusy (wozy), z których każdy wykonuje na dobę po 36 kursów. Dobowa długość drogi tej linii wynosi 720 wozokilometrów. • 10 km · 36 kursów = 360 km • 360 km · 2 wozy = 720 wkm).

Bo, jak przyznaje Fisz, nie są prowadzone statystyki niezrealizowanych kursów, a właśnie wozokilometrów, w taki też sposób rozliczają się wszyscy przewoźnicy realizujący zadania dla ZDiTM. Poza MPK są to prywatni przewoźnicy: Lubelskie Linie Autobusowe i Irex.

Podobnie wypowiada się zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju, Tomasz Fulara. W programie Dzień Wschodzi tłumaczył, że sytuacja komunikacji miejskiej jest dobra, a problemy były chwilowe i wynikały z nowej siatki połączeń, chorób kierowców i chwilowego braku pracowników.

– Prosiłbym, o ile jest możliwość, o wyrozumiałość. Nad tym elementem już w tej chwili panujemy – mówił Fulara.

Już jest dobrze?

Zdaniem ZDiTM, ale również władz miasta, sytuacja została opanowana do końca września i od tamtej pory komunikacja miejska funkcjonuje bez problemów.

– W listopadzie i grudniu nie odnotowujemy już problemów z realizacją kursów, w zasadzie od końca września sytuacja jest stabilna, nawet z rezerwą operacyjną – przekonuje Monika Fisz. – Odsetek niezrealizowanych wozokilometrów w grudniu przez MPK Lublin wyniósł ok. 0,5 proc. i nie odbiega od tej wartości w przypadku przewoźników prywatnych świadczących usługi przewozu w lubelskiej komunikacji miejskiej (LLA- 0,2 proc. oraz Irex-0,7 proc.). Tak niewielki odsetek niezrealizowanych kursów świadczy o stabilności usługi przewozu – dodaje.

Jak wspomina Fisz, komunikacja miejska obecnie dysponuje rezerwą operacyjną. Oznacza to po prostu, że w przypadku kolizji, usterki czy innego problemu jednego pojazdu, w zastępstwie można wysłać inny, nie osłabiając pozostałych linii.

Rzeczywistość bywa smutna

Mimo zapewnień urzędników i danych wskazujących na poprawę, mieszkańcy Lublina wciąż zgłaszają problemy z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej. Na forach internetowych, grupach w mediach społecznościowych, a nawet pod oficjalnym profilem ZDiTM na Facebooku regularnie pojawiają się komentarze o autobusach, które nie dojeżdżają na czas lub w ogóle nie pojawiają się na przystankach. Brak pojazdu stał się wręcz lokalnym memem.

Skąd więc rozbieżności między oficjalnymi danymi a opiniami mieszkańców? Postanowiliśmy to sprawdzić. 

Aby ocenić działanie komunikacji miejskiej, przyjrzeliśmy się jej funkcjonowaniu z perspektywy pasażera. Zamiast opierać się na pojedynczych przykładach, postanowiliśmy przeprowadzić własną obserwację.

W grudniu minionego roku i w styczniu spędziliśmy kilka dni na lubelskich przystankach, monitorując punktualność i regularność kursów. Aby wykluczyć opóźnienia jakie mogą występować z powodu utrudnień na trasie obserwowaliśmy autobusy na pętlach. Wnioski? Choć dane urzędowe wskazują na stabilizację, doświadczenia użytkowników mogą wskazywać na potrzebę dalszych zmian.

Poniżej zestawienie z kilku najciekawszych dni naszej obserwacji. Najprościej te dane przedstawić w tabelach.

Osiedle Poręba 09.12.2024 7:00-8:00

Nr linii

Planowany odjazd

Rzeczywisty odjazd

Uwagi

57

07:00

07:00

 

150

07:03

07:03

 

301

07:03

07:03

 

159

07:10

07:10

 

31

07:11

07:11

 

160

07:13

07:13

 

57

07:15

07:15

 

150

07:18

07:18

 

42

07:20

07:20

 

159

07:25

07:25

 

161

07:25

07:25

 

31

07:26

07:26

 

160

07:28

07:28

 

13

07:29

07:29

 

57

07:30

07:30

 

150

07:33

07:33

 

159

07:40

07:40

 

31

07:41

07:41

 

160

07:43

07:43

 

57

07:45

07:45

 

162

07:46

08:02

opóźnienie +16 min

150

07:48

07:48

 

301

07:49

07:49

 

42

07:51

07:51

 

159

07:55

07:55

 

161

07:55

07:55

 

31

07:56

08:00

opóźnienie +4 min

160

07:58

07:58

 

13

07:59

07:59

 

57

08:00

08:00

 

 

Choiny 10.12.2024 7:00-8:20

Nr linii

Planowany odjazd

Rzeczywisty odjazd

Uwagi

29

06:59

07:02

opóźniony +3 min

303

07:03

07:03

 

156

07:03

07:05

 

160

07:10

07:10

 

156

07:18

07:17

 

29

07:19

07:20

 

160

07:25

07:25

 

303

07:31

07:33

 

156

07:33

07:41

opóźniony +8 min

29

07:39

07:39

 

160

07:40

07:40

 

156

07:48

07:48

 

160

07:55

 

opóźniony +30 min

29

07:59

08:05

opóźniony +6 min

156

08:03

08:03

 

160

08:10

08:17

 

44

08:12

08:14

 

156

08:18

08:18

 

160

08:25

08:27 i 8:28

dwa opóźnione autobusy ruszają jeden po drugim

303

08:16

08:20

 

Osiedle Poręba 07.01.2025 16:00-17:00

 

Nr linii

Planowany odjazd

Rzeczywisty odjazd

Uwagi

 

57

15:58

16:00

 

 

13

16:00

16:00

 

 

150

16:00

16:02

 

 

162

16:00

16:02

 

 

160

16:02

16:02

 

 

301

16:04

 

 

 

31

16:09

16:22

opóźnienie +13 min

 

159

16:10

16:20

opóźnienie +10 min

 

57

16:13

16:19

opóźnienie +6 min

 

150

16:15

16:15

 

 

42

16:19

16:19

 

 

160

16:20

16:20

 

 

161

16:24

16:24

 

 

159

16:25

16:37

opóźnienie +12 min

 

31

16:26

16:27

 

 

57

16:28

16:29

 

 

150

16:30

16:32

 

 

13

16:32

16:37

opóźnienie +5 min

 

950

16:34

16:46

opóźnienie +12 min

 

159

16:40

16:47

opóźnienie +7 min

 

31

16:43

16:43

 

 

57

16:45

16:45

 

 

150

16:49

16:49

 

 

301

16:49

16:49

 

 

42

16:52

17:05

opóźnienie +13 min

 

160

16:53

16:54

 

 

161

16:54

16:54

 

 

159

16:56

16:59

opóźnienie +3 min

 

950

17:02

17:05

opóźnienie +3 min

 

Jak często tego typu sytuacje zdarzają się na lubelskich przystankach? (fot. Artur Siekaczyński)

Nasze obserwacje potwierdziły, że sytuacja komunikacji miejskiej idealna nie jest. Wyniki analiz wykazują, że choć większość autobusów kursuje punktualnie, wiele z nich wciąż boryka się z opóźnieniami. Warto zaznaczyć, że opóźnienia do 5 minut mogą się zdarzyć, jest to nawet wpisane w standardy transportowe. Najtrudniej autobusom jest w trakcie godzin szczytu. Poza nimi raczej nie zaobserwowaliśmy dużych opóźnień.

Grudzień: pętla Osiedle Poręba

Dane zebrane 9 grudnia 2024 roku w godzinach porannych (7–8) wskazują, że większość autobusów odjeżdżała punktualnie, jednak odnotowano dwa przypadki opóźnień. Linia 162 odjechała z opóźnieniem aż 16 minut, a linia 31 miała 4-minutowe opóźnienie. Warto zauważyć, że pozostałe kursy tego dnia były realizowane zgodnie z rozkładem.

Grudzień: pętla Choiny

Obserwacje 10 grudnia 2024 roku (7–8.20) ujawniły jeszcze większe problemy. Największe opóźnienie wyniosło 39 minut (linia 160). W kilku przypadkach autobusy odjeżdżały 3-8 minut po planowanym czasie. Dochodziło również do sytuacji, w których dwa autobusy tej samej linii (160) odjeżdżały niemal jeden po drugim, co w zasadzie mija się z celem, gdyż drugi z autobusów jechał praktycznie pusty.

Styczeń: pętla Osiedle Poręba

7 stycznia 2025 roku w godzinach popołudniowych (16–17) na pętli Osiedle Poręba odnotowaliśmy poważne problemy z realizacją kursów. Opóźnienia wśród linii były liczne: linia 31 odjechała z opóźnieniem 13 minut, linia 159 miała 10-minutowe opóźnienie, a linia 950 odjechała 12 minut po planowanym czasie. W przypadku linii 42 opóźnienie wyniosło aż 13 minut.

30 minut spóźnienia

Spośród zarejestrowanych kursów najwięcej opóźnień odnotowano na liniach 31, 159, 42, 160 i 950.

Największe opóźnienia dochodziły do 30 minut (linia 160, pętla Choiny).

Choć urzędnicy podkreślają poprawę sytuacji, dane z przystanków pokazują, że punktualność komunikacji miejskiej wciąż pozostawia wiele do życzenia. Co prawda większość kursów realizowanych jest zgodnie z planem, jednak nawet pojedyncze przypadki dużych opóźnień mogą negatywnie wpływać na zaufanie pasażerów. A to te głosy słychać najbardziej.

Stabilność komunikacji miejskiej wymaga nie tylko monitorowania wozokilometrów, ale także dokładnego analizowania punktualności na poszczególnych liniach oraz reagowania na potrzeby pasażerów. Monika Fisz z ZDiTM przekazała nam, że kurs, który odbędzie się z np. 30 min opóźnieniem jest nadal uznawany za zrealizowany, nawet jeśli pojazdy się zdublują.

Choć mieszkańcy w takich sytuacjach raczej korzystają z taksówek na aplikację, zamiast czekać na autobus. Fisz zapewnia także, że w takich przypadkach kierowcy skracają przerwy między kursami (te które wynikają z rozkładu jazdy, a nie prawa do przysługującej im przerwy zgodnie z prawem pracy) tak, aby nadrobić opóźnienia.

8 stycznia do Lublina zawitały duże mrozy, a na ulicach było naprawdę źle, dlatego z racji na trudne warunki nie braliśmy pod uwagę w naszych wnioskach odnotowanych opóźnień w kolejnych dniach.

Od pasażerów w trakcie naszych obserwacji, słyszeliśmy również takie głosy, że zaufanie do komunikacji miejskiej jest na tyle niskie, że każdy kto mógł, już przesiadł się do prywatnych aut. Statystki jednak tego nie potwierdzają.

Samochodów jakby mniej

Jak przekazała Dziennikowi Wschodniemu Beata Pietryczuk z Urzędu Miasta Lublin liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w Lublinie w ostatnim roku znacznie spadła. W ciągu ostatnich 5 lat było to kolejno:

2020 – 207329 zarejestrowanych samochodów osobowych

 2021 – 214526 zarejestrowanych samochodów osobowych

 2022 – 220868 zarejestrowanych samochodów osobowych

 2023 – 226987 zarejestrowanych samochodów osobowych

 2024 – 207552 zarejestrowanych samochodów osobowych

Kierowca autobusu pilnie poszukiwany

Nadal brak jest też kierowców w MPK. W ostatnich latach raczej ich ubywało. Teraz lubelski przewoźnik prowadzi swoją rekrutację. Oferuje się kursy w zamian za to, że kandydat zobowiąże się do pracy w MPK przez określony czas.

– Obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie zatrudnia 673 kierowców (480 autobusowych i 193 trolejbusowych). Jeśli chodzi o kierowców, od pół roku prowadzimy wzmożoną rekrutację. Pierwsze jej efekty już widzimy, ale jest to proces długofalowy. Liczba kierowców wzrosła, ale jest to liczba wciąż niewystarczająca. W 2025 roku jesteśmy skłonni przyjąć na stanowisko kierowcy nawet 50 osób – tłumaczy Weronika Opasiak z MPK Lublin. – Mamy świadomość, że w najbliższym roku będzie następować dalszy odpływ kierowców, głównie wskutek osiągniętego przez pracowników ustawowego wieku emerytalnego, dlatego spółka musi być przygotowana na taką sytuację. Trzeba wziąć również pod uwagę fakt, że Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zamierza wzmacniać rozkłady, a tu potrzebni będą kierowcy – dodaje.

Miejsca są nie tylko dla kierowców. Opasiak w rozmowie z Dziennikiem Wschodnim przyznała, że spółka poszukuje też pracowników na następujące stanowiska: mechanik-kierowca pogotowia technicznego, mechanik napraw pojazdów samochodowych, spawacz-blacharz, tokarz-ślusarz, tokarz-frezer. W sumie w tym roku na te stanowiska może być przyjętych 17 osób.

Analizy i nowe pojazdy

ZDiTM planuje w tym roku kolejne zmiany. Przede wszystkim ponownie zwiększona zostanie liczba wozokilometrów. Monika Fisz przekazuje, że liczba ta wzrośnie z obecnych 17,2 mln do 18,5 mln wzkm.

– Zmiany w komunikacji miejskiej są planowane po I kwartale nowego roku. Trwają analizy odnośnie tego, które linie wymagają wzmocnienia. Wynikać to będzie z bieżących badań napełnienia (monitoring, bramki do zliczania pasażerów). Dajemy sobie jeszcze chwilę na decyzje w tym zakresie – mówi Fisz.

Pojawią się również nowe pojazdy. Niedawno rozstrzygnięto przetarg na 20 pojazdów wodorowych. W mieście pierwsze z nich pojawią się w ciągu roku. Kolejny przetarg niedługo się zakończy, a MPK pozna oferty. Tym razem chodzi o 20 pojazdów z napędem hybrydowym.

Podsumowując: choć reformy wprowadzone w Lublinie były ambitne, rzeczywistość pokazuje, że nie wszystkie założenia zostały zrealizowane. Mieszkańcy nadal mają prawo czuć frustrację, gdy autobus spóźnia się kilkanaście minut lub nie przyjeżdża wcale. Jeśli miasto chce rzeczywiście stać się wzorem w zakresie transportu publicznego, trzeba będzie jeszcze trochę popracować.

Co na to ZDiTM

Po publikacji artykułu na naszym portalu do sytuacji i konkretnych przypadków postanowił odnieść się Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego.

– W każdym systemie komunikacyjnym występują przypadki odchyleń od standardowych godzin z rozkładu jazdy. Wynika to głównie z uwarunkowań drogowych (wzmożony ruch, szczególnie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego), przypadków kolizji, utrudnień w ruchu czy przyczyn technicznych. Niemniej kursowanie pojazdów komunikacji miejskiej zgodnie z przyjętym standardem, określającym także wskaźnik odchylenia, uznaje się za stabilne i o takim mowa w przypadku Lublina – tłumaczy Monika Fisz. – Stosownie do postanowień umów o świadczenie usług przewozowych w lubelskiej komunikacji miejskiej zawartych pomiędzy przewoźnikami, standardem wykonania usługi przewozowej w zakresie punktualności kursowania jest odjazd z przystanku nie później niż 5 minut w odniesieniu do obowiązującego rozkładu jazdy. Przyjęta tolerancja czasowa wynika z różnorodnych czynników, np.: różnic w ustawieniach czasu pomiędzy zegarkami, telefonami komórkowymi i tym podobnymi urządzeniami, którymi posługują się użytkownicy komunikacji miejskiej a komputerami pokładowymi, którymi posługują się kierowcy. Ponadto na konieczność uwzględnienia tolerancji czasowej w odjeździe z przystanku wpływają różnego rodzaju zdarzenia i utrudnienia w ruchu drogowym, których nie można przewidzieć i uwzględnić w rozkładzie jazdy, a które mają wpływ na punktualność realizacji kursu.

Zdaniem urzędników nasze spostrzeżenia wynikają z wyrywkowych obserwacji.

– Należy nadmienić, że takie badanie musi mieć wymiar globalny i odnosić się do dłuższego okresu czasu, a nie kilku dni. Wówczas daje to podstawę do rzetelnej i obiektywnej oceny działania systemu – tłumaczy rzeczniczka ZDiTM.

Przykład z dnia 10 grudnia. Ostatecznie autobus według oficjalnych danych miał 30 minut opóźnienia
e-Wydanie

Pozostałe informacje

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie
galeria

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie

Od dłuższego czasu mecze pomiędzy Arką Gdynia, a Motorem Lublin budzą ogromne emocje i tak też było w „Pucharze Tysiąca Drużyn”. Do wyłonienia zwycięzcy w czwartkowym starciu potrzebna była dogrywka, w której gola na wagę awansu zdobył zespół znad morza

Ścianka i defibrylatory to niektóre ze zwycięskich projektów puławskiego BO 2026
Puławy

Wyniki budżetu obywatelskiego w Puławach. Te projekty wygrały

Niecałe trzy tysiące puławian oddało ważne głosy na projekty budżetu obywatelskiego 2026. Finansowanie otrzyma 8 z 38 finałowych propozycji. Najwięcej pieniędzy pochłonie nowa ścianka wspinaczkowa na puławskich błoniach.

Avia Świdnik sensacyjnie pokonała u siebie pierwszoligowy Ruch Chorzów
galeria

Sensacja w Świdniku. Avia zasłużenie pokonała Ruch Chorzów w STS Pucharze Polski! [ZDJĘCIA]

Takie historie kochają kibice piłki nożnej. W czwartkowe popołudnie Avia Świdnik postarała się o nie lada niespodziankę i w pierwszej rundzie „Pucharu Tysiąca Drużyn” niespodziewanie pokonała u siebie grający w Betclic I Lidze Ruch Chorzów

Od lewej: ul. Sadowa, ul. 4 Pułku Piechoty oraz ul. Powstańców Listopadowych w Puławach
zdjęcia
galeria

Puławy remontują ulice. Pomagają państwowe dotacje

W tym roku rozpoczęte zostały długo oczekiwane remonty kilku puławskich dróg. Na odcinku za stacją transformatorową do wału wiślanego, rozpoczęto przebudowę ul. 4 Pułku Piechoty. Z kolei na os. Niwa trwa remont ul. Sadowej. W lecie do użytku oddano przedłużenie ul. Powstańców Listopadowych.

Fragment meczu w Piotrkowie Trybunalskim

PGE MKS El-Volt Lublin sensacyjnie przegrał w Piotrkowie Trybunalskim

Ten wynik to potężne zaskoczenie, bo przecież PGE MKS El-Volt Lublin ma w tym sezonie mocarstwowe plany.

Trwa VI Polski Kongres Górniczy.

Drugi dzień kongresu górniczego. Jakie wyzwania czekają sektor wydobywczy?

Od środy w Lublinie i częściowo na terenie kopalni Bogdanka odbywa się VI Polski Kongres Górniczy. Czwartek był dniem poświęconym obradom w sesjach tematycznych. W obliczu transformacji energetycznej nie sposób uciec od kwestii wyzwań, jakie czekają górnictwo w najbliższych latach i dekadach.

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Dwójka mężczyzn decyzją policji i straży granicznej została wydalona z Polski. Obcokrajowcy nie mają także możliwości wjazdu do krajów strefy Schengen.

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Bliskość granicy, malownicze krajobrazy i bogactwo historii sprawiają, że Lubelszczyzna jest idealnym kierunkiem na weekendową podróż samochodem dla gości z Ukrainy. To region, który zachwyca na każdym kroku – od renesansowych perełek architektury, przez tętniące życiem miasta, po spokojne oazy natury. Zapomnij o pośpiechu i odkryj z nami najciekawsze zakątki województwa lubelskiego.

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy
drogi

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy

Z Siedlec do Warszawy od kilku miesięcy można już dojechać autostradą A2. Kiedy z takiej możliwości skorzystają kierowcy z Białej Podlaskiej? Zarządca drogi próbuje mobilizować wykonawców, ale nowe aneksy dają wykonawcom więcej czasu.

Nawierzchnia ulicy Chemicznej pozostawia wiele do życzenia.
Lublin

Chemiczna do remontu? Chcą tego przedsiębiorcy

Każdy kierowca, który zmierzył się z przejechaniem ulicy Chemicznej wie, że jest to ciężkie przeżycie, szczególnie dla zawieszenia samochodu. Od lat jest to jedna z najbardziej zaniedbanych i wysłużonych nawierzchni w Lublinie. Pojawiła się szansa na zmiany.

Zespół Svahy w niedzielę wystąpi podczas myśliwskiej imprezy na zamku

Dni renesansu i baroku. Myśliwska niedziela w Janowcu

W najbliższą niedzielę, 28 września, na zamku w Janowcu świętować będą myśliwi i leśnicy. W programie "Fety u hetmana" m.in. wernisaż, pokazy łucznictwa konnego i koncerty.

Pierwsza wizyta u psychologa – jak się przygotować i czego się spodziewać?

Pierwsza wizyta u psychologa – jak się przygotować i czego się spodziewać?

Niektórzy potrafią tygodniami porównywać modele telefonów, a jednocześnie odkładają decyzję o umówieniu się do psychologa, choć może to przynieść im znacznie większą ulgę. Według badań aż 1 na 4 osoby w Polsce doświadczy w ciągu życia problemów wymagających wsparcia psychologicznego. Mimo to wiele osób wciąż obawia się pierwszej wizyty u specjalisty – głównie dlatego, że nie wie, czego się spodziewać. Pierwsza wizyta stanowi często początek prawdziwej ulgi, choć najtrudniejszy pozostaje pierwszy krok.

Cztery dworce z lubelskiego w nowym programie PKP
kolej

Cztery dworce z lubelskiego w nowym programie PKP

Kolejowa spółka ogłosiła nowy program „Dworce przyjazne pasażerom”. Na liście wśród 181 obiektów znalazły się również te z województwa lubelskiego.

Puławskie Azoty nadal walczą o rentowność. Pierwsze półrocze 2025 zakończyło się wielomilionową stratą. Przed publikacją raportu ze stanowiska zrezygnował prezes spółki, Hubert Kamola (na zdj.)
Puławy

Puławskie Azoty wciąż z wysoką stratą. Spółka traci prezesa

Grupa kapitałowa Zakładów Azotowych w Puławach nadal więcej traci, niż zarabia. W pierwszym półroczu spółka traciła ok. 35 mln zł miesięcznie. Strata netto za ten okres wyniosła 209 mln zł, a jej łączne zobowiązania przekraczają już 4 miliardy. Prezes Hubert Kamola zrezygnował ze stanowiska.

Narkotyki w lodówce. 45-latek z Chełma w rękach policji
Chełm

Narkotyki w lodówce. 45-latek z Chełma w rękach policji

Ponad 140 porcji amfetaminy i marihuana zabezpieczone przez chełmskich kryminalnych – to efekt przeszukania jednego z mieszkań w centrum miasta. Mężczyzna, który tłumaczył posiadanie narkotyków „własnymi potrzebami”, usłyszał już zarzuty.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Ogłoszenia

Najnowsze · Promowane
Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

zawór

ZAMOŚĆ

43,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

ruraelas

ZAMOŚĆ

43,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

129,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

kolkom

ZAMOŚĆ

69,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

139,00 zł

Komunikaty