W dzisiejszym świecie znajomość języka angielskiego staje się coraz ważniejsza. I nigdy nie jest za wcześnie, aby zacząć się go uczyć, zwłaszcza jeśli chodzi o dzieci. Gramatyka może stanowić problem dla małych dzieci nie tylko w języku angielskim, ale także w ich języku ojczystym, przy odpowiednim doborze kursów, zwłaszcza kursów angielski od podstaw zadanie jest wielokrotnie ułatwione.
Dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat):
W tym okresie dzieci stają się aktywne, "bystre" i zainteresowane niemal wszystkim, co je otacza. Jednocześnie dzieci myślą jasnymi i prostymi obrazami, co pomaga im szybko i łatwo zapamiętywać nowe informacje. Dlatego lekcje angielskiego od podstaw w Novakid z pewnością się opłacą. Ale bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiedni format lekcji angielskiego dla dzieci.
Zaleca się rozpoczęcie od formy gry. Małe dzieci są beztroskie i spontaniczne, więc skrupulatne wyjaśnianie zasad językowych będzie nieskuteczne i po prostu je zanudzi. Dziecko nie powinno czuć, że jest zmuszane do nauki języka, to powinien być naturalny proces.
Jak zorganizować zajęcia w tym wieku?
- Podejście oparte na zabawie:
- Gry, piosenki i zabawy są najbardziej skuteczne w przypadku małych dzieci.
- Używaj zabawek i lalek do odgrywania ról w języku angielskim.
- Materiały wizualne:
- Dzieci w wieku przedszkolnym lepiej przyswajają informacje dzięki materiałom wizualnym.
- Używaj jasnych obrazków, animacji i kreskówek do nauki nowych słów i zwrotów.
- Proste pojęcia:
- Zacznij od prostych zagadnień gramatycznych, takich jak rodzajniki, zaimki i proste formy czasowników.
- Na przykład w grze "Simon mówi" używaj prostych poleceń, takich jak "Dotknij nosa" lub "Klaskaj w dłonie".
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym (6-9 lat):
Przedszkolaki i uczniowie szkół podstawowych nie stracili jeszcze dziecięcego zainteresowania otaczającym ich światem, ale są już bardziej poważni niż młodsze dzieci. Dlatego też wiek ten często nazywany jest najlepszym wiekiem do rozpoczęcia nauki języka angielskiego. Lekcje również odbywają się w formie zabawy i nie zajmują dużo czasu, ale metody nauki angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym są nieco inne.
- Ćwiczenia interaktywne:
- Dzieci w tym wieku są już bardziej świadome podczas zajęć.
- Proponuj im interaktywne zadania, takie jak uzupełnianie luk, tworzenie zdań i gry utrwalające materiał.
- Historie i opowiadania:
- Włączaj do lekcji krótkie opowiadania w języku angielskim, które pomogą dzieciom zrozumieć koncepcje gramatyczne w kontekście.
- Dyskutuj kluczowe momenty i zadawaj pytania w celu sprawdzenia zrozumienia.
- Stopniowe komplikowanie:
- Stopniowo wprowadzaj trudniejszy materiał, oferując bardziej złożoną gramatykę i ćwiczenia jej zastosowania.
- Na przykład przechodź od czasu Present Simple do Present Continuous, dodając nowe słowa i zwroty do zasobu słownictwa.
Dzieci w wieku starszym szkolnym (10-14 lat):
W tym wieku dzieci są prawie dorosłe, są bardziej skoncentrowane i mają własne zainteresowania i aspiracje
- Zasady gramatyczne:
- W tym wieku dzieci są zdolne do przyswajania bardziej skomplikowanych zasad gramatycznych i stosowania ich w mowie oraz piśmie.
- Zapewnij szczegółowe wyjaśnienia konstrukcji gramatycznych i zasad oraz daj wystarczająco dużo ćwiczeń praktycznych.
- Gry fabularne i dyskusje:
- Angażuj dzieci w gry fabularne, dyskusje i debaty w języku angielskim.
- Pomoże im to w praktycznym zastosowaniu poznanych konstrukcji gramatycznych oraz rozwinięciu pewności siebie w komunikacji.
- Zadania interaktywne:
- Proponuj zadania interaktywne, takie jak tworzenie dialogów, rozwiązywanie zadań gramatycznych i pisanie tekstów w języku angielskim.
- Pomoże im to w utrwaleniu przyswojonego materiału i rozwinięciu umiejętności pisania.
Ile czasu potrzebuje dziecko na naukę gramatyki?
Gramatyki należy uczyć się razem z innymi umiejętnościami: mówieniem, słownictwem itp. - Bez kompleksowej nauki języka jest ona po prostu bezużyteczna. Dlatego bardziej odpowiednie jest pytanie: "Ile czasu zajmuje opanowanie języka angielskiego do poziomu, w którym dziecko może doskonale opanować gramatykę?".
Zazwyczaj ludzie opanowują wszystkie (lub prawie wszystkie) konstrukcje gramatyczne na poziomie B2. Jest to poziom, który pozwala już na komfortową komunikację z rodzimymi użytkownikami języka, jasne wyrażanie się i rozumienie większości tego, co słyszymy. Załóżmy, że Ty lub Twoje dziecko jesteście obecnie na poziomie A2. Osiągnięcie poziomu B2 zajmie około dwóch lat. Przejdźmy teraz do samej gramatyki:
Czego należy nauczyć się w pierwszej kolejności?
Jeśli dziecko dopiero zaczyna zapoznawać się z językiem, to oczywiście należy zacząć od nauki alfabetu i zasad czytania po angielsku. Bez tego zdecydowanie się nie obejdzie.
Następnie należy przejść do prostych form gramatycznych i czasów:
- Rzeczowniki. Rzeczowniki w liczbie mnogiej i pojedynczej.
- Zaimki. Są to zaimki osobowe (I, you, he, she, she, we, they), indeksalne (this, that, these, those) i dzierżawcze (my, your, his, her, our, their).
- Czasownik "to be" i jego formy.
- Użycie "some" i "any" w zdaniach.
- Przedimki w języku angielskim (a/an i the).
- Przyimki miejsca i czasu. Aby dziecko nie pomyliło się w użyciu przyimków "in", "on", "at" i innych.
- Liczebniki. Warto zauważyć, że liczebniki są ilościowe (one, two, three, ten) i porządkowe (the first, the second, the third, the tenth).
Stopnie porównawcze przymiotników.
Następnie możemy przejść do nauki czasów i czasowników:
- Present Simple.
- Present Continuous.
- Past Simple + czasowniki nieregularne.
- Future Simple.
Zgadzam się, program jest dość obszerny, ale nie rozpaczaj, przy odpowiednim wyborze nauczyciela i platformy do nauki wszystko stanie się łatwiejsze
Rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i przysłówki
Rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i przysłówki to podstawowe elementy gramatyki języka angielskiego, z których każdy pełni inną funkcję w strukturze zdania i interpretacji znaczenia.
Te różne części mowy współpracują ze sobą, tworząc spójne zdania, a aby poprawić swoje umiejętności w ich identyfikowaniu, możesz wykonywać z dzieckiem ćwiczenia, takie jak tworzenie diagramów zdań lub sortowanie słów. Analizowanie zdań w tekstach pisanych lub tworzenie oryginalnych zdań może poprawić zrozumienie interakcji tych elementów językowych. Jest to coraz bardziej odpowiednie dla starszych dzieci, podczas gdy dla młodszych dzieci bardziej odpowiednie jest wprowadzanie form gramatycznych w życiu codziennym, dialogach, grach - tak jakby dzieci uczyły się języka ojczystego.
Podmiot i orzeczenie
W języku angielskim nie ma jednego podejścia do definiowania członków zdania. Zdanie w języku angielskim jest często podzielone na dwie główne części: Podmiot i orzeczenie są głównymi składnikami zdania w gramatyce angielskiej, z których każdy odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu spójnej myśli.
Podmiotem zdania jest osoba, miejsce, rzecz lub idea, o której mówi zdanie, podczas gdy orzeczenie zawiera czynność lub informację związaną z podmiotem. Jasne zrozumienie tych elementów jest niezbędne do konstruowania jasnych i spójnych zdań.
Angażowanie się w ćwiczenia, takie jak gry polegające na budowaniu zdań, w których uczniowie muszą zidentyfikować podmiot i orzeczenie w różnych zdaniach, może być przydatną metodą wzmacniania zrozumienia tej koncepcji gramatycznej dla dzieci w różnym wieku
Zasady i stosowanie interpunkcji w języku angielskim
Zrozumienie prawidłowego rozmieszczenia znaków interpunkcyjnych, takich jak przecinki, kropki, znaki zapytania i wykrzykniki, ma znaczący wpływ na spójność zdania. Podobnie, odpowiednia wielkość liter w nazwach własnych, pierwszym słowie zdania i nagłówkach ma kluczowe znaczenie dla dokładnego przekazywania znaczenia.
Angielska interpunkcja ma swoje własne zasady i jest to naprawdę osobny temat do omówienia i nauki, ale najlepiej jest rozpocząć naukę interpunkcji w starszym wieku, kiedy dziecko dobrze pisze i czyta, aby wiedza mogła być doskonalona poprzez praktykę.
Ćwiczenia i zasoby
Opanowanie gramatyki angielskiej wymaga regularnej praktyki i korzystania z różnych zasobów, w tym gier gramatycznych, arkuszy roboczych, pisania esejów, pisania dialogów, samouczków, testów i materiałów online.
Działania interaktywne, takie jak quizy gramatyczne i aplikacje mobilne, mogą zwiększyć przyjemność i interaktywność nauki gramatyki. Zasoby te nie tylko zapewniają natychmiastową informację zwrotną, ale także zaspokajają różne preferencje uczniów oraz ich wiek i poziom językowy, usprawniając w ten sposób proces uczenia się.
Integrując tradycyjne ćwiczenia z nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi, można wykorzystać kompleksowe podejście do opanowania umiejętności gramatycznych.
Ogólnie rzecz biorąc, zadanie jest trudne, ale nie niemożliwe, celem gramatyki nie jest zepsucie życia dziecka, ale ułatwienie mu zrozumienia, jak skonstruować zdanie lub opowiedzieć historię. Przy mądrym podejściu gramatyka staje się zabawną częścią nauki