W zeszłym tygodniu 263 tysiące absolwentów szkół średnich zdawało egzamin maturalny z języka polskiego. W ramach eksperymentu przeprowadzonego przez Fundację Zwolnieni z Teorii do rozwiązywania arkusza przystąpił również Prymus, robot wyposażony w sztuczną inteligencję
Prymus przygotowywał się do egzaminu na podstawie aktualnych treści programowych. W jego bazie danych znalazły się również informacje na temat systemu oceniania.
Rozwiązywanie zadań zajęło mu około pół godziny. Jego praca była sprawdzana przez trzech nauczycieli. W ich ocenie Prymus uzyskał wynik pozytywny.
Celem eksperymentu było pokazanie, jak duży rozdźwięk występuje między szkołą i systemem nauczania, a obecną rzeczywistością, w której technologia stale się rozwija.
- Dzisiaj model nauki w szkole opiera się głównie o zapamiętywanie treści. My zaś widzimy potrzebę, aby polska szkoła zmierzała do zrównoważenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Osiągnięcie tego celu wymaga holistycznego podejścia do edukacji, a tym samym znalezienia w niej czasu na rozwijanie kompetencji przyszłości takich jak współpraca, sprawczość, empatia. W umiejętnościach miękkich technologia jeszcze długo nie zastąpi człowieka – mówi Paula Bruszewska, Prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Całość eksperymentu została nagrana kamerą i będzie wykorzystywana w spocie reklamowym promującym kampanię fundacji pt. Otwarci na zmianę.
Fundacja Zwolnieni z Teorii zachęca do podpisania listu otwartego, w którym apeluje o naukę w większym stopniu umiejętności praktycznych, niż sprawdzania znajomości teorii przez uczniów.
-Apelujemy o realny czas w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości- piszą w liście jego twórcy
Inicjatywę dotychczas wsparło 40 przedstawicieli edukacji, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych.
List otwarty można podpisać tutaj: https://otwarcinazmiane.pl/