Od 2019 roku rząd wprowadzi nowe udogodnienie dla małych firm. Chodzi o „mały ZUS”, który umożliwi opłacanie składki na ubezpieczenia społeczne uzależnione od przychodów.
Zasady są proste: jeśli przychody przedsiębiorcy z poprzedniego roku nie przekroczyły trzydziestokrotności minimalnego wynagrodzenia z roku poprzedniego, to można skorzystać z „małego ZUS”. Im mniejszy dochód, tym mniejszy ZUS.
– Na przykład w 2018 roku minimalne wynagrodzenie wynosiło 2100 zł, a trzydziestokrotność tej kwoty to 63 tys. zł. Przedsiębiorca, który prowadził działalność przez cały 2018 rok i w tym czasie osiągnął przychody niższe niż 63 tys. zł, może skorzystać w 2019 roku z „małego ZUS”. Jeśli prowadził firmę krócej niż rok, to limit przychodów należy wyliczyć proporcjonalnie do czasu prowadzonej działalności. Ważne, żeby okres prowadzenia firmy w poprzednim roku wynosił co najmniej 60 dni – tłumaczy Małgorzata Korba, regionalny rzecznik ZUS.
Bardzo ważne jest, by zgłosić do ZUS chęć skorzystania z „małego ZUS”. Jest na to czas do 8 stycznia 2019 roku. Kolejna taka okazja pojawi się dopiero za rok.
Dzięki „małemu ZUS” najmniejsi przedsiębiorcy będą mogli opłacać składki na ubezpieczenie społeczne adekwatne do swoich przychodów, a nie – jak obecnie – w wysokości ponad 1200 zł miesięcznie.
– Nie sadzę, aby mikroprzedsiębiorcy nagminnie korzystali z „małego ZUS”. Jego zasady są zawiłe. Poza tym „mały ZUS” ma zbliżony efekt ekonomiczny np. do składek preferencyjnych – mówi Tomasz Fulara, członek zarządu Lubelskiego Forum Pracodawców.
Przedsiębiorca nie może skorzystać z „małego ZUS” w okresie, gdy ma jeszcze prawo do innych korzyści w opłacaniu składek, czyli „ulgi na start” lub składek preferencyjnych. – Dopiero, gdy przedsiębiorcy skończą się preferencyjne składki, będzie mógł przejść na „mały ZUS” – dodaje.
Przypomnijmy, że składki preferencyjne wylicza się od 30 proc. minimalnego wynagrodzenia krajowego. Dlatego w 2018 roku obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne w preferencyjnej wysokości wynosiły miesięcznie 183,90 zł lub 199,34 zł – jeśli przedsiębiorca opłacał dodatkowo ubezpieczenie chorobowe, które jest dobrowolne). Najniższy „mały ZUS nie może być mniejszy niż składka preferencyjna. Im wyższy przychód przedsiębiorcy, tym wyższe będą składki w ramach „małego ZUS”.
Ulgi nie dotyczą składki zdrowotnej. Składka zdrowotna dla przedsiębiorcy w 2018 roku wynosi 319,94 zł. Na 2019 rok będzie znana na przełomie stycznia i lutego.
„Mały ZUS” - przykłady
W 2018 roku przychód pana Pawła wynosi 63 tys. zł. Prowadził firmę przez cały rok, więc podstawa wymiaru składek dla „małego ZUS” na 2019 rok wyniesie 2632,02 zł, a miesięczne składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne – 768,28 zł. Zapłaci również składkę na Fundusz Pracy w wysokości 64,48 zł.
Przeciętny miesięczny przychód z działalności gospodarczej pana Tomasza w 2018 roku wynosił 1400 zł. W 2019 roku najniższa podstawa wymiaru składek („mały ZUS”) wyniesie dla niego 711,62 zł. To znaczy, że obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe) wyniosą 207,72 zł miesięcznie. Im niższy dochód, tym niższy ZUS.
W grudniu 2018 roku obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe) wynosiły standardowo 778,14 zł miesięcznie, a składka na Fundusz Pracy – 65,31 zł. Z „małego ZUS” warto będzie skorzystać, gdy przychód roczny jest niższy niż 63 tys. złotych. Kalkulator „małego ZUS” będzie dostępny na stronie ZUS zaraz po Nowym Roku.
Jakie jeszcze udogodnienia dla przedsiębiorców w 2019 roku?
Pieniądze
Jest to prawie 50 rozwiązań, dzięki którym – jak wyliczył rząd – w kieszeniach przedsiębiorców – zwłaszcza małych i średnich – ma zostać przez 10 lat blisko 4 mld zł.
Pakiet ten przewiduje takie rozwiązania jak: uznanie pracy małżonka za koszt podatkowy, jednorazowe rozliczenie straty podatkowej do wysokości 5 mln zł, uwolnienie 5 milionów pracowników najmniej wypadkowych branż od obowiązku okresowych szkoleń BHP, skrócenie – ze 150 do 90 dni – terminu uprawniającego wierzyciela, który nie otrzymał należności, do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT.
Wliczanie pracy małżonka w koszty uzyskania przychodu
Jedną z ważniejszych nowości będzie możliwość uwzględnieniu wartości pracy małżonka jako kosztu uzyskania przychodu. Po zmianie przepisów właściciel firmy będzie mógł wpisać wynagrodzenie wypłacane żonie lub mężowi w kosztach uzyskania przychodu. Ta zmiana ma przynieść korzyści zwłaszcza mikro i małym przedsiębiorstwom rodzinnym. Podatnik zatrudniający małżonka (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło) będzie przez fiskusa traktowany tak samo jak podatnik zatrudniający osobę spoza najbliższej rodziny.
Straty do 5 mln zł
Pojawi się też możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości 5 mln zł (dopiero nadwyżka tej kwoty byłaby rozliczana na dotychczasowych zasadach, uwzględniających maksymalnie 50 proc. w jednym roku).
Zakładając przychód na poziomie 7,6 mln zł, stratę do rozliczenia w maksymalnej rocznej wysokości 5 mln zł oraz 19-proc. stawkę podatku, w roku rozliczenia straty podatnik może zapłacić aż 900 tys. zł podatku mniej niż przed zmianą przepisów.
Likwidacja szkoleń BHP
Pakiet MŚP likwiduje obowiązek okresowych szkoleń BHP dla blisko 6 mln pracowników branż, które są najmniej wypadkowe. Zmiana obejmie pracowników administracyjno-biurowych, zatrudnionych u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka (według ZUS). Obecnie pracodawca ponosi koszt związany z zakupem usługi i przeprowadzeniem szkolenia. Nowa ustawa zlikwiduje nadmiarowe obowiązki, jakie obecnie nakładane są na pracodawców i w efekcie obniży ich koszty funkcjonowania.
Ustawa podnosi także z 20 do 50 pracowników próg, do którego pracodawca – jeżeli jest zakwalifikowany do nie wyższej kategorii ryzyka niż trzecia w rozumieniu przepisów o ZUS – nie musi zatrudniać specjalisty od BHP, tylko sam może pełnić zadania służby BHP.
Mały podatnik
Nowela przewiduje podwyższenie progu sprzedaży, który uprawnia do uzyskania statusu „małego podatnika” – z 1,2 mln euro do 2 mln euro. Status „małego podatnika” daje prawo ułatwień w amortyzacji, rzadszego obowiązku wpłacania zaliczek na PIT i CIT oraz do niższego opodatkowania (w CIT).
– Mały podatnik” ma prawo do jednorazowej amortyzacji, czyli jednorazowego zaliczenia całej wartości środków trwałych w koszty uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia do ewidencji (wartość maksymalna do 50 tys. euro rocznie). Nie ma konieczności rozdzielania kosztu zakupu na cały okres amortyzacji.
Kolejny przywilej „małego podatnika” to kwartalny sposób rozliczania zaliczek. Przedsiębiorca może płacić zaliczki na podatek co kwartał. Oznacza to mniej formalności związanych ze składaniem deklaracji oraz dokonywaniem przelewów – 4 przelewy zamiast 12.
Pensja na konto
Nowe przepisy wprowadzają też jako zasadę wypłatę pensji na konto pracownika. Żeby dostać wypłatę w gotówce, pracownik będzie musiał złożyć stosowny wniosek. Dziś jest odwrotnie – domyślną formą jest wypłata wynagrodzenia w gotówce.
IP BOX
W celu wsparcia innowacyjności przygotowano IP box. Jest to obniżenie – do 5 proc. – CIT dla dochodów z prawa własności intelektualnej (IP), uzyskanego z działalności Badania + Rozwój (B+R) lub z usług B+R zakupionych od innych podmiotów, ale przez siebie opatentowanych. Rozwiązanie to skierowane jest do przedsiębiorców prowadzących działalność B+R bezpośrednio związaną z wytworzeniem, rozwinięciem lub ulepszeniem prawa własności intelektualnej.
Rozwiązanie IP box zaprojektowane zostało z myślą o zwiększeniu zatrudnienia w sektorze badań i rozwoju w sektorze prywatnym, pobudzeniu inwestycji w badania i rozwój firm, które skorzystały z funduszy UE na rozwój własnych jednostek badawczo-rozwojowych, zwiększeniu liczby zgłoszeń patentowych i patentów wydawanych przez Urząd Patentowy w Polsce oraz liczby patentów europejskich i międzynarodowych uzyskanych przez polskie podmioty.
Zmiany w CEIDG
Na mocy jednej z ustaw z pakietu Konstytucji Biznesu od 1 stycznia 2019 r., wraz z wnioskiem CEIDG-1, przedsiębiorca będzie mógł zgłosić pracowników do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego. Oprócz zgłoszenia pracownika do ubezpieczenia, przedsiębiorca będzie mógł także poinformować o zmianie i wyrejestrowaniu pracownika.
Wprowadzone rozwiązanie stanowi ułatwienie w procedurze rejestracji działalności gospodarczej. Umożliwia pełną realizację obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych drogą elektroniczną (on-line) za pośrednictwem CEIDG, bez konieczności wizyty w ZUS.
CEIDG przesyła nie tylko wniosek CEIDG-1, ale także szereg formularzy dotyczących opodatkowania i ubezpieczeń społecznych on-line do innych rejestrów – komunikacja z innymi rejestrami odbywa się bowiem elektronicznie.
Pozostałe zmiany
Zwolnienie podatkowe w CIT od niektórych dochodów alternatywnych spółek inwestycyjnych (ASI) uzyskanych ze zbycia udziałów/akcji (sprzedaż udziałów/akcji, gdy ogółem posiadano co najmniej 10 proc. udziałów w spółce oraz nie krócej niż 2 lata).
Zwolnienie z podatku (wypłaconych od ubezpieczyciela) kwot odszkodowań przeznaczonych na odtworzenie zniszczonego majątku. Zwolnienie to będzie dotyczyć wszystkich środków trwałych, z wyjątkiem samochodu osobowego.
Ujednolicenie formularzy deklaracji podatkowych w przypadku podatków lokalnych (podatku od nieruchomości czy leśnego) oraz umożliwienie składania ich drogą elektroniczną. Obecnie formularze są bardzo zróżnicowane – opracowują je samorządy. Utrudnia to przedsiębiorcom, posiadającym nieruchomości na terenie więcej niż jednej gminy, rozliczanie podatków należnych samorządom.
Skrócenie do 5 lat okresu obowiązkowego przechowywania zatwierdzonych sprawozdań finansowych. Obecnie obowiązek ten jest bezterminowy.
Zderegulowanie niektórych obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców, m.in. dotyczących okresu zawieszania wykonywania działalności czy prowadzenia księgi przychodów i rozchodów dla potrzeb rozliczania podatku dochodowego.
Zmiany w funkcjonowaniu spółki z o. o. Możliwe będzie np. podejmowanie wszystkich uchwał przez wspólników na odległość, w trybie obiegowym. Wprowadzone zostaną również reguły zwrotu przez wspólników zaliczek pobranych na poczet dywidendy w przypadku, gdy spółka osiągnie stratę albo nie osiągnie zysku w założonej wysokości.
Skrócenie terminu uprawniającego wierzyciela, który nie otrzymał należności, do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT ze 150 do 90 dni.
Możliwość wezwania telefonicznego lub mailowego przez ZUS lub pracodawcę ubezpieczonego o kontroli czasowej niezdolności do pracy.