Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

24 czerwca 2020 r.
15:49

Jaką szkołę średnią wybrać? Liceum - przepustka do dalszej nauki

Zakończenie roku szkolnego w 2019 r. Na zdjęciu absolwenci II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego
Zakończenie roku szkolnego w 2019 r. Na zdjęciu absolwenci II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego (fot. Krzysztof Mazur/archiwum)

Jaką szkołę średnią wybrać? Dziś omawiamy naukę w liceum ogólnokształcącym. Jutro o tym dlaczego warto wybrać w technikum, a w piątek przeczytacie o szkołach branżowych I stopnia.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Do 10 lipca absolwenci szkół podstawowych muszą podjąć decyzję, jaką szkołę wybrać. Wspólnie z Iwoną Lipiec, doradcą zawodowym z Zespołu Szkół nr 5 im Jana Pawła II w Lublinie i Wojewódzkim Konsultantem do spraw Doradztwa Zawodowego przy Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli postaramy się pomóc w dokonaniu mądrej decyzji.

Co chce robić w przyszłości?

– Zdecydowana większość absolwentów szkół podstawowych wybiera licea ogólnokształcące. Ci, którzy podejmują taką decyzję muszą mieć świadomość, że po zakończeniu czteroletniej nauki nie będą mieli zawodu i nie będą przygotowani do wejścia na rynek pracy. Będą musieli uczyć się dalej na studiach wyższych lub w szkole policealnej – tłumaczy Iwona Lipiec. – Ponieważ ponad 90 proc. absolwentów LO decyduje się na podjęcie nauki na studniach możemy śmiało powiedzieć, że liceum jest przepustką na studia wyższe.

Ten typ szkół wybierają dwie grupy uczniów. W mniejszości są ci, którzy wiedzą już co chcą robić w życiu i mają sprecyzowane plany – chcą zostać lekarzami, inżynierami czy prawnikami. Zdecydowana większość jednak jeszcze nie wie, jak ma wyglądać ich droga zawodowa.

– To nie jest problem, bo do podjęcia tak ważnej decyzji o tym co chce się robić przez kolejne czterdzieści lat trzeba po prostu dojrzeć – przyznaje Lipiec. – Niektórzy potrzebują na to więcej czasu. Znam maturzystów, którzy wciąż nie wiedzą jak ukształtować swoją ścieżkę zawodową, a co dopiero oczekiwać tego po czternasto-, piętnastolatkach. Właśnie dla takich osób są licea. Ten typ szkół o cztery lata odracza niejako, czy też wydłuża czas na podjęcie decyzji.

Stopnie to nie wszystko

Przyjęło się uważać, że do ogólniaków powinny iść tylko osoby mające na świadectwie ukończenia klasy ósmej średnią co najmniej 4,5. Kryterium wyboru liceum powinno wynikać jednak bardziej z samej chęci nauki.

– Czas nauki w klasach 7 i 8 to bardzo trudny moment w życiu młodego człowieka co wiąże się z szeregiem zmian związanych także z dojrzewaniem – podkreśla Iwona Lipiec. – W tym okresie bardzo często uczniowie odnotowują spadek formy i nie zawsze możemy powiedzieć, że uczeń, który ma gorsze oceny nie poradzi sobie w liceum. Znam takie przypadki, że tzw. uczniom z gorszymi ocenami tak bardzo zależało na tym żeby dobrze przygotować swoją ścieżkę zawodową, że w liceum zmobilizowali się do pracy. Motywacja i wiara we własne możliwości to bardzo najlepszy sposób na pokonanie własnych słabości. Dlatego nie można generalizować: jesteś słabym uczniem więc nie idziesz do liceum, bo wielu osobom zrobilibyśmy po prostu krzywdę.

Przed wyborem ogólniaka znacznie ważniejsze niż stopnie ze świadectwa jest szczere odpowiedzenie sobie na pytanie: czy chcę się uczyć, umiem to robić, jak wybrany profil ma się do moich zainteresowań i predyspozycji oraz czy odnajdę się w nowej rzeczywistości.

Bo najważniejsze jest podejście do obowiązków szkolnych, a nie otrzymywane oceny, które często nie są adekwatne do posiadanych możliwości.

Koszmar, który śni się po nocach

Uczniowie wybierający LO muszą wiedzieć, co ich czeka w tym typie szkół. Nauka trwać będzie 4 lata. W tej chwili nie ma już tzw. klas ogólnym. Wypełniając wniosek w systemie rekrutacyjnym trzeba więc wybrać profil klasy. Ci, którzy już wiedzą na jakie studia wyższe wybiorą, mają łatwiej. Wybierają te przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym, które będą uwzględniane przy późniejszej rekrutacji na studia.

Trudniej jest jeśli taki wybór nie jest oczywisty.

– Uczniowie nie do końca tego świadomi tego, jak wybór rozszerzenia będzie dla nich ważny – podkreśla Iwona Lipiec. - Młodzież często kieruje się ładnie brzmiącą nazwą klasy, czy tym, że taki kierunek wybrało koleżanka lub kolega. Inni zdają się na wybór rodziców, którzy układają dzieciom ich zawodową przyszłość wskazując, że warto pójść na medycynę bo to dobrze płatny zawód. Taki młody człowiek idzie do klasy z rozszerzoną biologią lub chemią i zdarza się, że przeżywa koszmar, który przez całe życie śni się po nocach.

Siedem chemii tygodniowo

Liczba godzin wybranych przedmiotów na poziomie rozszerzonym to nawet 22 w cyklu. Oznaczać może to np., że uczeń, który nie lubi i nie radzi sobie z chemią, ma jej sześć czy siedem godzin w tygodniu.

– Dlatego wybierając klasę przynajmniej jeden z dwóch przedmiotów rozszerzonych (może ich być też trzy - red.) trzeba lubić lub przynajmniej nie mieć trudności w ich nauce – tłumaczy doradca zawodowy. – Nie można wybierać rozszerzenia, którego nie chce się uczyć. Nie można kierować się założeniem, że „jakoś sobie poradzę”. To musi być jakość, a nie „jakoś”. Przed podjęciem decyzji trzeba przeanalizować swoje podejście do przedmiotu.

Doradcy zawodowi podkreślają też, że wśród przedmiotów rozszerzonych musi znaleźć się przynajmniej jeden, o którym wie się, że będzie się go zdawało na maturze. To ważne, bo jego nauka powinna być priorytetem.

Wybrać, przebrać

Wypełniając kwestionariusz wskazać może aż trzy placówki. Uporządkować należy jej w kolejności:

• szkoła wymarzona;

• szkoła docelowa, która spełnia kryteria ucznia;

• szkoła, która w której uczeń wie, że się odnajdzie.

– W przypadku tej ostatniej warto wskazać placówkę, w której rok wcześniej było mniej chętnych – doradza Iwona Lipiec. – Znam przypadek, w którym bardzo dobra uczennica wybrała trzy najbardziej oblegane szkoły w Lublinie. W rekrutacji zabrakło jej jednego punktu i nie dostało się do żadnej. Oczywiście nie ma możliwości, że po tym jak wypadnie się z systemu nie będzie można kontynuować nauki. Szkołę znajdzie się w postępowaniu uzupełniającym, ale dla nastolatka jest to sytuacja bardzo stresująca i warto jej uniknąć odpowiedzialnie dokonują wyboru klasy i szkoły, po analizie swoich możliwości.

Humanistyczny czy ścisły?

Wybierając szkołę nie należy kierować się obiegową opinią o tym, że pewne szkoły są lepsze od innych.

– Każda szkoła jest dobra jeśli dziecko chce się uczyć i należycie przygotować do egzaminu. Jeśli ma chęci zrobi to w każdej szkole – podkreśla Iwona Lipiec. – Szanse są dokładnie takie same. Nie możemy mówić że są gorsze szkoły o ile oczywiście uczeń znalazł właściwy dla siebie profil i odpowiadającą mu atmosferę placówki.

Kiedy wybierzemy już trzy szkoły, do których będziemy aplikować zaznaczyć można w nich wszystkie klasy. Doradca zawodowy odradza jednak takie postępowania.

– Uczeń powinien kierować się swoim zainteresowaniami, preferencjami i możliwościami. Zainteresowania matematyczne nie zawsze idą w parze np. z humanistycznymi. Widząc wnioski uczniów klas 8, którzy wskazują wszystkie klasy w z każdym możliwym rozszerzeniem, a często jeszcze do tego profile w technikum zastanawiam się, czym kierował się ten młody człowiek. Pamiętajmy o tym, że wybór szkoły ponadgimnazjalnej nie jest tylko wybraniem danego typu szkoły, ale zaplanowaniem swojej ścieżki edukacyjnej i zawodowej – tłumaczy Lipiec. – Uczniowie myślą, że wystarczy się dostać do wybranej szkoły, a potem będzie można się przenieść do wybranej klasy. Bardzo często takiej możliwości ze względu na brak miejsc nie będzie. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest zaznaczenie zamiast np. obleganego biol-chemu biologię z językiem obcym.

Policz ile masz punktów

Jak sprawdzić, czy dostaniemy się do danejszkoły? Podczas rekrutacji do wybranej klasy i do wybranej szkoły przydzielane będą punkty za ocenę z egzaminu ósmoklasisty oraz stopnie znajdujące się na świadectwie. Punktowane są tam cztery przedmioty: język polski, matematyka oraz dwa przedmioty, wskazane przez szkołę. Za ocenę celującą otrzymamy 18 pkt, bardzo dobrą - 17 pkt, dobrą - 14 pkt, dostateczną - 8 pkt, dopuszczającą - 2 pkt.

Za świadectwo z wyróżnieniem dopisane zostanie dodatkowych 7 pkt., a za szczególne osiągnięcia (konkursy, olimpiady) - 18 pkt. Aktywność na rzecz innych ludzi to 3 pkt. Żeby mogły zostać dopisane działalność woluntarystyczną udokumentować trzeba posiadaniem zaświadczenia czy dyplomu.

Próg punktowy

– Próg punktowy ustala system rekrutacji, bo tylko szkoły nieliczne wskazują limit punktowy – tłumaczy Iwona Lipiec. – Zsumowane punkty dają wynik, w oparciu o który uczeń jest przydzielony do danej klasy w danej szkole. Uczeń może być przydzielony tylko do jednej szkoły i do jednej klasy, nie zawsze szkoły pierwszego wyboru. Warto przypomnieć, że w szkole, do której uczeń został zakwalifikowany należy potwierdzić wolę nauki poprzez złożenie oryginałów zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego i świadectwa ukończenia szkoły. W przypadku, gdy uczeń nigdzie nie zostanie zakwalifikowany do żadnej szkoły należy poczekać na ogłoszenie listy wolnych miejsc w szkołach i aplikować, tam, gdzie te wolne miejsca są. Jestem jednak przekonana, że każdy uczeń odnajdzie swoje miejsce, ponieważ oferta naszych szkół ponadpodstawowych jest bogata, a uczniów niestety jest coraz mniej.

Z myślą o maturze

Nauka w liceum to czas przygotowania do egzaminu maturalnego. Obowiązkowo zdać trzeba pisemny egzamin na poziomie podstawowym z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego oraz egzaminy ustne z języka polskiego i języka obcego nowożytnego.

– Obowiązkowy jest także egzamin jednego przedmiotu dodatkowego zdawanego na poziomie rozszerzonym. W tej chwili wystarczy do niego podejść, aby uzyskać Świadectwo Dojrzałości. Kiedy młodzież, która teraz kończy naukę w szkole podstawowej będzie podchodzić do matury obowiązkowe będzie zdanie egzaminu z przedmiotu rozszerzonego na poziomie min 30 proc. – podpowiada Lipiec.

Warto dodać, że zdanie matury, to często za mało, aby dostać się na wymarzone, dające dobre perspektywy na przyszłość studia wyższe. Dlatego też nauka w LO wiąże się z systematyczną pracą, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki z tych przedmiotów, które będą uwzględniane przy rekrutacji na studia.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami
ZDJĘCIA
galeria

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami

We wtorkowy wieczór, mimo kapryśnej pogody, Plac Zamkowy w Lublinie wypełnił się po brzegi. Tysiące mieszkańców przyszło, by wspólnie świętować wolność podczas niezwykłego widowiska muzycznego „Polska na Tak!”. Koncert, który połączył różne pokolenia artystów i widzów, był hołdem dla niepodległości, solidarności i otwartości. Zobaczcie naszą fotogalerię.

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości
galeria

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości

Na strzelnicy lubelskiego „Snajpera” rywalizowali zawodnicy klubów strzeleckich oraz osoby indywidualne posiadające licencje albo patenty strzeleckie. Najwyższe trofeum to Puchar Niepodległości.

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Do poważnego wypadku doszło dzisiaj wieczorem około godziny 18:15 w miejscowości Moszczanka (woj. lubelskie), na drodze krajowej nr 48 na odcinku Dęblin – Kock.

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki
RECENZJA

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki

Czy młoda osoba, która popełniła zbrodnię, powinna spędzić resztę życia za kratami? Historia Moniki Osińskiej pokazuje, że odpowiedź nie jest prosta.

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie
RELACJA

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie

W Warszawie prezydent Karol Nawrocki złożył wieńce, wręczył odznaczenia i nominacje generalskie, a w Gdańsku premier Donald Tusk uczestniczył w Paradzie Niepodległości, podkreślając jedność i wspólną odpowiedzialność za kraj.

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej
galeria

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej

Wydarzenie, przygotowane we współpracy z Teatrem z Nasutowa, pozwoliło uczestnikom przenieść się do obozu legionistów z 1918 roku i poczuć atmosferę tamtych przełomowych dni.

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości
ZDJĘCIA
galeria

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości

Zebranie Rady Miasta, uroczysty apel, defilada i złożenie wieńców pod pomnikami bohaterów – tak w Lublinie przebiegały obchody Narodowego Święta Niepodległości z udziałem przedstawicieli władz miasta i województwa.

Budynek Zarządu Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” przy ul. Królewskiej 3 w Lublinie w czasie strajku nauczycieli Lubelszczyzny, 1981 r.
DODATEK IPN

„SOLIDARNOŚĆ". Polska droga do wolności

Wybuch masowych strajków pracowniczych w 1980 r. w Polsce był wyrazem buntu wolnościowego Polaków wobec rzeczywistości komunistycznej. Powstały w ich wyniku wielomilionowy ruch związkowy „Solidarności” okazał się jednym z największych fenomenów w tysiącletnich dziejach naszego kraju.

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Nowy mural przy ul. Zamojskiej stał się artystycznym akcentem obchodów Święta Niepodległości. Lublin jako pierwszy w Polsce włączył się w akcję „Polska na TAK!”

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert
zdjęcia, wideo
galeria
film

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert

Niepodległość nie jest nam dana raz na zawsze - powtarzali dzisiaj w swoich przemówieniach przed Pomnikiem Niepodległości - wiceprezydent Puław, Grzegorz Nowosadzki i przewodniczący rady miasta - Mariusz Wicik. Kwiaty pod pomnikiem złożyły delegacje lokalnych władz, szkół i służb mundurowych.

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"
DODATEK IPN

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"

Odzyskanie przez Polskę niepodległości po 123 latach rozbiorów było procesem rozłożonym w czasie i wielowymiarowym. Polski sukces z 1918 r., zwieńczony ustaleniem granic odrodzonego państwa, miał wielu ojców, którzy różnymi drogami i za pomocą różnych metod dążyli do wielkiego celu Polaków – odzyskania niepodległego państwa.

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami
historia

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami

Koncert orkiestry, wystawy, militaria, filmowe seanse - to wszystko i wiele więcej w niedzielę będzie to zobaczenia i posłuchania w Muzeum Zamoyjskich w Kozłówce. Placówka 16 listopada zaprasza na Dzień Otwartych Drzwi - bez biletów.

Kamienice przy ulicy Królewskiej nr 1‒3 zniszczone w trakcie walk o Lublin w lipcu 1944 r. w wyniku potyczki między sowieckimi i niemieckimi czołgami (autor nieznany, zbiory APL)
DODATEK IPN

Lublin. Wolność utracona – zniszczone miasto

Dzień 11 listopada 1918 r. przyjęto jako umowną datę odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Rozpoczęła się wówczas wieloletnia odbudowa państwa, utrwalanie jego granic, ładu politycznego oraz integracja społeczeństwa.

Zdjęcie ilustracyjne

Bractwo Miłosierdzia św. Brata Alberta prosi o wsparcie dla ogrzewalni w Lublinie

Ogrzewalnia od 1 października przyjmuje mężczyzn, którzy nie mają gdzie spędzić nocy. Placówka codziennie udziela wsparcia potrzebującym, zapewniając im schronienie, ciepło i możliwość zadbania o podstawowe potrzeby.

Filip Luberecki (z prawej) ma szansę zagrać w reprezentacji Polski U21

Czterch piłkarzy Motoru i jeden trener udało się na zgrupowania reprezentacji narodowych

W najbliższych dniach odbędą się mecze reprezentacji narodowych, zarówno tych pierwszych, jak i młodzieżowych. W trakcie przerwy w rozgrywkach na zgrupowania poszczególnych drużyn udało się pięciu przedstawicieli Motoru Lublin

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium