Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

23 października 2021 r.
18:51

Lublin. Jeszcze jedna rewolucja w komunikacji miejskiej. Jaki jest powód?

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
16 5 A A
Łącznie w okolicy dworca na Podzamczu kursują 23 spośród 62 stałych linii dziennych komunikacji miejskiej (nie licząc sezonowej linii GAJ, tymczasowej 725, zjazdowych 904, 917, 922 i 950 oraz Białej i Zielonej)
Łącznie w okolicy dworca na Podzamczu kursują 23 spośród 62 stałych linii dziennych komunikacji miejskiej (nie licząc sezonowej linii GAJ, tymczasowej 725, zjazdowych 904, 917, 922 i 950 oraz Białej i Zielonej) (fot. Maciej Kaczanowski)

Od nowa ułożone będą w Lublinie trasy linii autobusowych i trolejbusowych. Całą siatkę połączeń trzeba przeprojektować pod obsługę nowego dworca przy ul. Młyńskiej. Do jego uruchomienia zostaje niewiele ponad rok. Zarząd Transportu Miejskiego już się przymierza do wielkiej i niełatwej układanki.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Dzisiaj „środkiem ciężkości” komunikacji miejskiej są okolice Dworca Głównego PKS na Podzamczu. Właśnie tu zbiega się najwięcej linii autobusowych i trolejbusowych.

Na al. Tysiąclecia stają dzienne linie 1, 2, 4, 5, 6, 17, 18, 22, 23, 29, 31, 32, 34, 39, 52, 57 i 150, na ul. Lubartowskiej linie trolejbusowe 156 i 160, z Ruskiej kursują autobusy linii 24 i 47, zaś przy pl. Singera pasażerowie mają do dyspozycji także linie 16 i 154.

Łącznie w okolicy dworca na Podzamczu kursują 23 spośród 62 stałych linii dziennych komunikacji miejskiej (nie licząc sezonowej linii GAJ, tymczasowej 725, zjazdowych 904, 917, 922 i 950 oraz Białej i Zielonej).

To wszystko się zmieni

Miasto ma niewiele ponad rok na dostosowanie całej sieci linii komunikacyjnych do nowej lokalizacji głównego dworca autobusowego. Jego budowa przy ul. Młyńskiej, naprzeciw Dworca Głównego PKP, ma się kończyć (o ile się nie opóźni) w lipcu przyszłego roku.

Od zakończenia budowy do otwarcia dworca minie zapewne jeszcze kilka miesięcy, bo cały obiekt trzeba będzie dokładnie sprawdzić, usunąć ewentualne usterki i uzyskać decyzję dopuszczającą dworzec do użytkowania. Przewoźnicy też nie zjawią się tu z dnia na dzień.

Ratusz zakłada, że pasażerowie zaczną korzystać z nowego obiektu na początku roku 2023.

– Na razie termin nie został zmieniony, do końca przyszłego roku ta inwestycja powinna się zakończyć – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. Do tego czasu trzeba będzie opracować nowy układ linii autobusowych i trolejbusowych.

– Dobrze byłoby przystąpić do dyskusji o tym, jak komunikacja miejska miałaby wyglądać po uruchomieniu dworca – stwierdza prezydent. – Patrzymy na to z punktu widzenia nowych linii i układu komunikacyjnego oraz z punktu widzenia rozwiązań, które uczynią komunikację miejską alternatywą wobec komunikacji prywatnej.

Potrzeba dużych badań

Do ułożenia nowej sieci połączeń potrzebna będzie między innymi wiedza o tym, dokąd chcą dotrzeć osoby wysiadające na dworcu. Ratusz zapewnia, że część tych informacji już posiada.

– Nie działamy w pustce, ZTM ma sporą wiedzę – przekonuje prezydent miasta. – Jeśli w szkołach średnich mamy około 60 proc. młodzieży spoza miasta, to jesteśmy w stanie to skonfrontować z kierunkami dojazdu do Lublina.

Jest to jednak tylko część niezbędnej wiedzy o tym, dokąd trzeba dowieźć pasażerów. Nikt nie wie tego lepiej niż oni sami. Miasto właśnie zaczyna ich o to pytać.

– Uruchamiamy ankietę dla pasażerów, by mogli zgłaszać swoje uwagi – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Ankieta jest już dostępna na stronie internetowej ztm.lublin.eu oraz w punktach obsługi klientów ZTM przy ul. Zielonej 5 i Nałęczowskiej 14. Uruchomiono też specjalną linię telefoniczną: 81 466 96 64 i skrzynkę mailową: konsultacje@lublin.eu. W ten sposób sugestie pasażerów mają być zbierane do końca roku. – Mieszkańcy całego regionu mogą zgłaszać swoje wnioski – mówi dyrektor Malec.

Nie należy się jednak spodziewać, że nowa sieć linii będzie pasować każdemu pasażerowi. Ratusz podkreśla, że dojazdy mają być zapewnione przede wszystkim tam, gdzie potrzebuje dotrzeć najwięcej osób.

– Patrzymy na komunikację zbiorową z punktu widzenia głównych potoków pasażerskich – przyznaje Żuk. – Musimy zadbać o instytucje publiczne, o szkoły, uczelnie i miejsca pracy. Musimy te potoki na nowo przeanalizować.

Chodzi nie tylko o dworzec

Władze miasta podkreślają, że przy okazji układania dojazdów do nowego dworca zamierzają też usprawnić komunikację między dzielnicami.

– Jednym z większych wyzwań jest skomunikowanie nowych osiedli. Czeka nas duża praca – stwierdza prezydent Lublina. Dodaje, że w mieście zmieniły się potrzeby osób dojeżdżających do pracy. – Czasy tradycyjnych kierunków, takich jak ul. Mełgiewska i Fabryka Samochodów, mamy już za sobą – podkreśla Żuk. – Bardzo szybko rozwijające się dzielnice będą wymagać trochę innego skomunikowania.

W trakcie prac nad nową siatką połączeń miasto ma się konsultować także z radami dzielnic.

Dworzec metropolitalny w Lublinie (fot. UM Lublin)

Ankieta, badanie, planowanie…

Opinie zbierane od pasażerów do końca roku mają być przeanalizowane w pierwszym kwartale przyszłego roku. Potem przyjdzie czas na badania marketingowe, do których Zarząd Transportu Miejskiego zamierza zaprzęgnąć specjalistyczną firmę.

Podczas badań planowanych na marzec i kwiecień sprawdzane ma być m.in. napełnienie pojazdów na poszczególnych liniach komunikacyjnych.

W ten sposób urzędnicy dostaną wiedzę o tym, skąd i dokąd rzeczywiście przemieszczają się po Lublinie pasażerowie autobusów i trolejbusów: gdzie autobus nadmiernie się zapełnia, a gdzie i kiedy zaczyna „wozić powietrze”.

Między kwietniem a czerwcem ma powstać projekt nowej sieci połączeń linii autobusowych i trolejbusowych. Także do tych prac wykorzystane mają być umiejętności wynajętych specjalistów. Ratusz zakłada, że we wrześniu i październiku 2022 roku nowa mapa będzie konsultowana z radami dzielnic i sąsiednimi gminami.

Ostateczną wersję nowego układu linii komunikacyjnych mamy poznać w listopadzie lub grudniu przyszłego roku. Natomiast wprowadzenie zmian w życie zapowiadane jest na pierwszy kwartał 2023 r.

Gdzie stanąć przy dworcu

Władze miasta mają wiele możliwości wytyczenia linii obsługujących nowe centrum komunikacyjne. Mogą ułożyć je tak, by miały przystanek początkowy przy dworcu i rozjeżdżały się stąd w różne części Lublina.

Mogą również wytyczyć trasy w ten sposób, by autobusy i trolejbusy kursowały między różnymi dzielnicami i jedynie zahaczały o nowy dworzec.

Ratusz przekonuje, że budowany obiekt będzie w stanie sprostać obydwu tym wariantom. Przypomina o tym, że przy ul. Krochmalnej powstaje plac postojowy dla busów i autobusów, które będą tu czekać na swój odjazd z dworcowych peronów.
Plac mógłby służyć także pojazdom komunikacji miejskiej, których trasy zaczynałyby się przy dworcu.

Pomoże w tym Politechnika

W pracach nad komunikacyjną rewolucją mają pomóc eksperci z Politechniki Lubelskiej. Władze miasta podpisały w środę z uczelnią list intencyjny w sprawie opracowania tzw. modelu ruchu. To komputerowe narzędzie, coś w rodzaju odwzorowania miasta.

– Model Ruchu jest narzędziem niezbędnym do właściwego planowania rozwoju miasta i zarządzania ruchem na drogach – podkreśla Arkadiusz Niezgoda, zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością w Urzędzie Miasta Lublin.

Korzystając z modelu będzie można sprawdzić również to, jaki skutek przyniesie zamknięcie danej ulicy, czy np. przekształcenie jej w drogę jednokierunkową. Nowe narzędzie będzie przydatne również do układania objazdów.

Zapowiadany model ma się przydać również do planowania sieci połączeń, bo pozwoli (przynajmniej teoretycznie) ocenić, czy nowy układ linii odpowiada potrzebom komunikacyjnym miasta.

– Należy spojrzeć na to jeszcze raz – mówi Paweł Droździel, prorektor Politechniki Lubelskiej, który kieruje na tej uczelni Katedrą Zrównoważonego Transportu i Źródeł Napędu. – Współczesne miasta, które dość szybko się rozwijają, wiedzą, że nie da się dotrzeć do centrum swoimi samochodami, tylko trzeba to przełożyć na transport zbiorowy.

Tutaj też zapowiadają ankietę

Również podczas prac nad modelem ruchu miasto zamierza się posiłkować również danymi zebranymi bezpośrednio od mieszkańców.

– My przewidujemy badanie ankietowe na próbie 6 tys. gospodarstw domowych: 4,5 tys. na terenie miasta i 1,5 tys. na terenie zewnętrznym – zapowiada dyrektor Niezgoda. Nie przesądza jeszcze tego, jak będzie wyglądać badanie. – Dużo zależy od sytuacji pandemicznej, bo najbardziej wiarygodne jest puszczenie ankietera – przyznaje dyrektor, ale zastrzega, że jeśli niemożliwe będą bezpośrednie wizyty u mieszkańców, miasto będzie się posiłkować innymi metodami. – Takimi jak ankiety telefoniczne czy internetowe.

Uczelnia nie będzie pracować nad modelem ruchu za darmo, ale prezydent nie podaje jeszcze kwoty, którą zapłaci politechnice. Stwierdza, że o kwocie będzie można mówić wtedy, gdy podpisana zostanie umowa.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Daniel Obajtek zarekomendował mieszkańcom Puław fuzję miejscowego kombinatu z Orlenem, którym zarządzał w czasie rządów PiS. Obecne władze Grupy Azoty stanowczo odcinają się od takich sugestii, nazywając ich potencjalne skutki osłabianiem polskiej branży chemicznej
POMYSŁY i MILIARDY

Daniel Obajtek i jego pomysły na "Puławy". Grupa Azoty odpowiada

Daniel Obajtek skrytykował sposób zarządzania Grupą Azoty. Stwierdził, że porzucony po wyborach plan fuzji z Orlenem, byłby najlepszym rozwiązaniem dla Zakładów Azotowych. Na te słowa odpowiedziała rzecznik tarnowskiego przedsiębiorstwa.

Lublin jest jednym z dziewięciu miast w Polsce, które otrzymało zaproszenie do udziału w projekcie „Urban Lab – Miasto dla Młodych” oraz pierwszym z podpisaną umową na dofinansowanie.
URBAN LAB

Lublin to pierwsze takie miasto w Polsce. Miasto dla młodych

Miasto Lublin jako pierwsze miasto w Polsce podpisało umowę na dofinansowanie w ramach projektu „Urban Lab – Miasto dla Młodych”.

Szach i mat: Czas na Międzypokoleniowy Turniej Szachowy
GONIEC NA G7

Szach i mat: Czas na Międzypokoleniowy Turniej Szachowy

Kiedy? 14 grudnia. Gdzie? Arena Lublin. Będą pojedynki w najlepszej grze świata, będzie współpraca i będzie wsparcie dla potrzebujących.

Miasto otwiera nabór do Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnego w Lublinie

Miasto otwiera nabór do Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnego w Lublinie

Rozpoczął się nabór uczestników do nowej placówki przy ul. Poturzyńskiej 1 w Lublinie. Centrum Opiekuńczo-Mieszkalne zapewni wsparcie 20 osobom z niepełnosprawnościami.

W trzeciej rundzie TAURON Pucharu Polski ChKS Chełm podejmie PZL Leonardo Avię Świdnik

ChKS Chełm znowu zagra z PZL Leonardo Avią Świdnik, tym razem w Tauron Pucharze Polski

ChKS Chełm zmierzy się z PZL Leonardo Avią Świdnik w trzeciej rundzie TAURON Pucharu Polski. Początek spotkania w środę o godzinie 19

Siedemdziesięciolatka jechała "na zderzaku" busa. Nie zdążyła wyhamować

Siedemdziesięciolatka jechała "na zderzaku" busa. Nie zdążyła wyhamować

Trzy osoby trafiły do szpitala po zdarzeniu drogowym w m. Szopinek w gminie Zamość. Kierująca toyotą 70-latka uderzyła w jadącego przed nią citroena. Jak wstępnie ustaliła policja, kobieta nie zachowała właściwej odległości od jadącego przed nią pojazdu.

Oskarżony nie był obecny na ogłoszeniu wyroku

Potrącił policjanta i uciekał przez całe miasto. Dzisiaj kibol usłyszał wyrok

Jechał samochodem, biegł i był w stanie zrobić wszystko, aby uciec przed wymiarem sprawiedliwości. W tle sprawy porachunki kibiców Motoru Lublin.

Po porażce z Ostrovią Ostrów Wielkopolski i Górnikiem Zabrze puławscy liczą, że ich drużyna w końcu wywalczy komplet punktów

Azoty Puławy kontra Gwardia Opole. Chcą w końcu wygrać u siebie

Rywalem Azotów Puławy będzie COROTOP Gwardia Opole. Środowe spotkanie w hali przy ul. Lubelskiej rozpocznie się o godzinie 18. Będzie to mecz drugiej kolejki rundy rewanżowej.

Trzy starsze panie zginęły w wypadku. Ruszył proces kierowców

Trzy starsze panie zginęły w wypadku. Ruszył proces kierowców

Koleżanki Wanda, Janina i Teresa z Poniatowej zginęły w sierpniu ubiegłego roku w wypadku samochodowym w Chodlu. W opolskim sądzie ruszył proces dwóch oskarżonych kierowców.

Policja w okresie przedświątecznym. Więcej patroli i walka z wakatami?
film

Policja w okresie przedświątecznym. Więcej patroli i walka z wakatami?

Okres przedświąteczny to czas wzmożonej pracy dla policji. Większy ruch na drogach, tłumy w galeriach handlowych i ryzyko kradzieży to wyzwania, z którymi mierzą się funkcjonariusze. Rzecznik Komendy Miejskiej Policji w Lublinie opowiada o planach na najbliższe tygodnie.

Radosław Muszyński prowadził Lewart od 27 września do 10 grudnia

Lewart Lubartów znowu zmienia trenera

Niespodziewane wieści z Lubartowa. Tamtejszy Lewart zdecydował się na kolejną zmianę trenera. Sezon na ławce rozpoczynał Grzegorz Białek, który wywalczył z drużyną awans do III ligi. Rundę kończył za to Radosław Muszyński. We wtorek działacze ekipy beniaminka poinformowali jednak, że zdecydowali się podziękować szkoleniowcowi.

Lublin w klimacie Bożego Narodzenia
ZDJĘCIA
galeria

Lublin w klimacie Bożego Narodzenia

Gdy dzień staje się coraz krótszy i chłodniejszy, Lublin ubiera się w iluminację, tworząc wyjątkowy klimat w całym mieście. Od Bramy Krakowskiej po Centrum Spotkania Kultur – każdy zakątek emanuje magią Bożego Narodzenia.

Sergi Samper na razie ma kontrakt z Motorem do końca sezonu 24/25

Sergi Samper na dłużej w Motorze Lublin? „Dobrze się tutaj czuję”

Ten transfer był hitem letniego okienka transferowego w PKO BP Ekstraklasie. Do Motoru Lublin dołączył Sergi Samper, były zawodnik FC Barcelony i kolega klubowy Leo Messiego, który w karierze cieszył się z: mistrzostwa Hiszpanii, Superpucharu Hiszpanii, tytułu Klubowych Mistrzów Świata, a wygrywał też Ligę Mistrzów. Jego umowa obowiązuje do końca sezonu 24/25. A czy jest szansa, że zostanie w drużynie na dłużej?

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!