W sezonie 2015 w Nice PLŻ pojedzie siedem drużyn, zaś w PLŻ 2 pięć, w tym KMŻ Motor Lublin, który dostał licencję. Oficjalny komunikat w tej sprawie wydała w piątek Główna Komisja Sportu Żużlowego. Tego samego dnia, na spotkaniu w Krakowie, prezesi klubów I i II ligi ustalili zasady rozgrywek.
– Następnie czwórka najlepszych drużyn zmierzy się w półfinale. Potem będzie finał, a jego zwycięzca awansuje do I ligi. Były też inne pomysły, ale nie zyskały aprobaty większości prezesów.
Nie jest tajemnicą, że te "inne pomysły” to m.in. połączenie I i II ligi. – Ten pomysł był w rozważaniu bardziej medialnym niż ogólnym. Rozmawiałem z prezesami wcześniej i wszyscy byli za pozostawieniem systemu, który był już wcześniej. Zresztą trzy lata temu podjęliśmy taką decyzję, że przez trzy lata nie zmieniamy zasad rozgrywek w związku z tym te zasadny nie zostały zmienione – powiedział Piotr Szymański, przewodniczący GKSŻ w rozmowie z TVP Sport.
Największym orędownikiem połączenia lig był prezes Orła Łódź. – Ktoś powie, że silna drużyna pojechałaby do jakiejś słabszej drugoligowej i byłby wysoki wynik, ale kto każe silnej drużynie jechać w pierwszym składzie. Powinna mieć długą ławkę po to żeby mogli jechać inni zawodnicy. Należałoby zaryzykować. Byłaby ciekawa ta liga, nieprzewidywalna – tłumaczył Witold Skrzydlewski.
Ale większość środowiska żużlowego miała inne zdanie. – Myślę, że w tej chwili, kiedy każdy podpisywał kontrakty mając świadomość, że będzie jeździł w I czy w II lidze, jest za późno na zmiany – stwierdził Krzysztof Cegielski ze stowarzyszenia żużlowców Metanol.
– W ten sposób kogoś, kto budował budżet na drugą ligę i odwrotnie, można wpakować w sytuację, kiedy po prostu może sobie nie poradzić. Myślę, że nie zawsze żużel można przenosić na inne dyscypliny i nie zawsze wysokie wyniki są atrakcyjne dla kibiców. Może w piłce nożnej, kiedy jest 5:0, to całkiem efektownie to wygląda, ale jak jest 70:20 w żużlu to nie zawsze. A z takimi przypadkami moglibyśmy mieć do czynienia w tym sezonie, gdybyśmy połączyli ligi.
Zgodnie z nową wersją terminarza II ligi KMŻ Motor zainauguruje sezon 12 kwietnia, meczem u siebie z KSM Krosno. 4 kwietnia na torze przy Al. Zygmuntowskich odbędzie się zaś finał Złotego Kasku.
Tak będą jechać
PGE Ekstraliga
1. Stal Gorzów
2. Fogo Unia Leszno
3. Unia Tarnów
4. Falubaz Zielona Góra
5. KS Toruń
6. Betard Sparta Wrocław
7. PGE Stal Rzeszów
8. GKM Grudziądz
Nice PLŻ (I liga)
1. Orzeł Łódź
2. Start Gniezno
3. Polonia Bydgoszcz
4. Lokomotiv Daugavpils
5. ROW Rybnik
6. Ostrovia Ostrów Wlkp.
7. Wanda Kraków
PLŻ 2 (II liga)
1. KMŻ Motor Lublin
2. Wybrzeże Gdańsk
3. Kolejarz Rawicz
4. KSM Krosno
5. Victoria Piła