Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

ŻUŻEL

25 listopada 2018 r.
12:01

Gdzie będzie stadion żużlowy w Lublinie? Nasz raport

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga

Dopiero w 2022 r. może być gotowy nowy stadion żużlowy, którego budowę obiecują władze Lublina. Jeśli faktycznie zdecydują się na tę inwestycję, to najprawdopodobniej w miejscu sfatygowanego stadionu przy Al. Zygmuntowskich. Jednak żużlowcy obawiają się, że w takim wariancie nie będą mieli gdzie jeździć.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

– Podczas październikowej sesji Rady Miasta Lublin zostały zabezpieczone pieniądze na koncepcję nowego stadionu żużlowego. W grudniu Wydział Inwestycji i Remontów rozpocznie poszukiwania firmy, która przeanalizuje możliwość przebudowy stadionu przy Al. Zygmuntowskich – wyjaśnia Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta Lublina. – Punktem odniesienia będzie dokumentacja będąca w dyspozycji MOSiR-u.

Wyjaśnijmy: analizy mają dotyczyć gotowego projektu stadionu, z którego zrezygnowano 10 lat temu. Tuż przed ostatnimi wyborami projekt został odkurzony przez prezydenta Lublina, który obwieścił, że dzięki wykorzystaniu tej dokumentacji Lublin może wcześniej dostać nowy stadion żużlowy.

– Przygotowując tę dokumentację przeszliśmy wszystkie uzgodnienia, także z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Konserwator uzgodnił tę bryłę, tę wysokość i tę pojemność stadionu – mówił na początku października prezydent Krzysztof Żuk.

Co to za projekt?

Wyjęty z szuflady projekt powstał już kilkanaście lat temu. Zakładał budowę nowego stadionu piłkarsko-żużlowego w miejscu starego. – Istniejący stadion przy Al. Zygmuntowskich trzeba dostosować do współczesności – mówił w lutym 2006 r. ówczesny prezydent Andrzej Pruszkowski. Planował rozbiórkę ziemnych trybun i budowę nowej, żelbetowej konstrukcji. Pierwotnie była mowa o trybunach mieszczących 11,5 tys. miejsc, w większości pod zadaszeniem.

– Dach zostanie zbudowany z włókien szklanych tworzących membranę, która utrzyma ciężar o wadze nawet 190 ton – opowiadała Anna Kasprzak z warszawskiego biura architektonicznego SPAK, które zaprojektowało przebudowę. – To będzie jeden z najnowocześniejszych stadionów w Polsce.

– Chcemy, żeby budowa ruszyła jesienią 2006 r., a zakończyła się w połowie roku 2008 – informował Stanisław Klepacz, zastępca dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji „Bystrzyca”.

Budowa w tym miejscu nigdy się nie zaczęła, chociaż Lublinowi przyznano na ten cel unijne dofinansowanie. Przyszedł nowy prezydent, a pieniądze trafiły na zupełnie inny stadion.

>>> Dyrektor sportowy Speed Car Motoru Lublin o transferach, przygotowaniach do sezonu i największych obawach

Zmiana planów

Ekipa prezydenta Adama Wasilewskiego postanowiła schować do szuflady projekt stadionu przy Al. Zygmuntowskich. Pod koniec 2008 r. władze miasta stwierdziły, że zamiast stadionu łączącego piłkę i żużel należy zbudować obiekt typowo piłkarski w całkiem innym miejscu, bo w rejonie osadników zlikwidowanej Cukrowni Lublin. – Tak będzie taniej – przekonywał Włodzimierz Wysocki, ówczesny zastępca prezydenta. – Nie będzie trzeba wydawać pieniędzy na rozbiórkę starych trybun.

– Proszę spojrzeć, że wejścia na stadion nie mogłyby być od Zygmuntowskich, ale od Rusałki i trzeba by budować jeszcze most przez rzekę. Do tego nie mamy tam gruntu i musielibyśmy go wykupić – podkreślała Elżbieta Kołodziej-Wnuk, zastępczyni prezydenta Wasilewskiego.

Ratusz tłumaczył, że dzięki zmianie planów nie będzie trzeba wydawać kilkudziesięciu milionów na rozbiórkę i późniejszą odbudowę utrudniających prace obiektów przyległego Startu. Jako kolejny argument za porzuceniem pierwotnego projektu wskazywano również to, że budując stadion przy Al. Zygmuntowskich miasto musiałoby wydać jeszcze 10 mln na remont starego stadionu przy Kresowej, gdzie na czas budowy mieliby się przenieść piłkarze i żużlowcy.

Ostatecznie samorząd porzucił poprzedni projekt i zamówił nowy, dotyczący terenów po dawnej cukrowni. Władzom miasta udało się załatwić to, że unijne pieniądze przeznaczone na stadion przy Al. Zygmuntowskich „przepisano” na nowy obiekt. Udało się również pozyskać grunt pod budowę. Tak powstała Arena Lublin, której budowa zaczęła się pod koniec 2012 r., zakończyła latem 2014 r. Wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu kosztowała ponad 189 mln zł, z czego prawie 64 mln zł pochodziło z unijnej dotacji.

Powrót do pomysłu

– Ten stadion może pomieścić nawet 17 tys. osób – stwierdził w październiku Jacek Czarecki, prezes Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, kiedy prezydent ogłosił powrót do poprzedniego pomysłu na stadion. Szef miejskiej spółki podkreślał, że gotowy jest zarówno projekt budowlany, jak i wykonawczy.

Ratusz potwierdza, że firma, która zostanie wybrana w grudniu do przeanalizowania budowy nowego stadionu, będzie musiała się przyjrzeć właśnie tej dokumentacji sprzed lat. – Chodzi przede wszystkim o dostosowanie jej do stanu rzeczywistego otoczenia stadionu, wymogów technicznych a także konieczności powiększenia stadionu o nowe miejsca dla kibiców – wyjaśnia rzeczniczka prezydenta.

Zmian musiałoby być więcej. Z projektu zniknąć miałoby boisko i wbudowany w trybuny hotel. Konieczne byłoby też znalezienie innego miejsca na parking planowany pierwotnie na działce, która została już sprzedana. Teraz w grę wchodzi wielopoziomowy parking po drugiej stronie Al. Zygmuntowskich, a dodatkowe miejsca postojowe mogłyby powstać przy Rusałce, za rzeką, przez którą przerzucona byłaby kładka.

Tu, czy gdzieś indziej?

Ratusz opowiada się za budową stadionu w dzisiejszej lokalizacji przy Al. Zygmuntowskich, choć oficjalnie zapewnia, że nie przekreśla jeszcze ostatecznie pomysłu na budowę w innym miejscu. – Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, czy nowy stadion żużlowy powstanie na bazie już istniejącego – zastrzega Krzyżanowska. – Skłaniamy się do takiego rozwiązania, jednak niezbędne będzie dokonanie szczegółowej analizy, aby potwierdzić, czy będzie to możliwe ze względów technicznych.

Jeżeli nie tam, to gdzie? Tu pojawia się problem. – W tym momencie nie dysponujemy gruntami, na których mógłby powstać nowy stadion w innej niż obecna lokalizacji – przyznaje rzeczniczka Ratusza. – Decyzja o budowie w alternatywnym miejscu wiązałaby się z koniecznością wykupu gruntów, co wprost wpłynęłoby na podrożenie całej inwestycji.

Ile kosztowałaby budowa stadionu? Nikt nie podaje dokładnych kwot. Wiadomo tylko, że grubo ponad 100 mln zł.

Obawy żużlowców

Tymczasem żużlowcy Motoru chcą, żeby nowy stadion powstał w zupełnie innym miejscu, bo w przypadku budowy przy Al. Zygmuntowskich przez dłuższy czas nie mogliby jeździć u siebie. – To jest rzecz, której się najbardziej obawiam. W takim wypadku nie jest możliwe utrzymanie równego poziomu sportowego – przyznaje Jakub Kępa, dyrektor sportowy Speed Car Motoru Lublin. – Lepiej wybudować nowy obiekt, niż skazywać nas na przenoszenie się.

Sam klub ma swój pomysł na nowy stadion. W zeszłym roku przedstawił koncepcję opracowaną przez architekta Marka Szorka. Proponowana przez niego Speedway Arena Lublin miałaby pomieścić 13 tysięcy osób, pojawiłyby się również dodatkowe miejsca parkingowe. Sam owal miałby być znacząco skrócony do 320 metrów z obecnych 389 metrów.

Klub chce, żeby wykorzystana została właśnie ta koncepcja, ale nie przy Alejach Zygmuntowskich. Według Motoru teren nad Bystrzycą nie jest wystarczająco duży i może nie spełnić restrykcyjnych wymagań ekstraligowych.

Wyścig z wiosną

Już teraz stadion przy Al. Zygmuntowskich trzeba pilnie dostosować do wymogów ekstraligi, do której awansowała lubelska drużyna. Czasu nie jest dużo. – Wszystkie prace związane z torem należy przeprowadzić do końca lutego, bo w marcu zaczynają się treningi. Wszystkie prace związane z pozostałą częścią stadionu należy zakończyć do końca marca. Inauguracja sezonu odbędzie się na początku kwietnia – informuje Miłosz Bednarczyk, rzecznik Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, czyli spółki zarządzającej stadionem.

Stadion był już wizytowany przez przedstawicieli ekstraligi. – Otrzymaliśmy raport ze wskazaniami, które zostały podzielone na dwie grupy: obligatoryjne, czyli niezbędne do wykonania, oraz estetyczne, czyli ważne z punktu widzenia organizacji meczów w najwyższej klasie rozgrywkowej i transmisji telewizyjnych – dodaje Bednarczyk.

Co jest konieczne

Do obowiązkowych wymogów zaliczono remont nawierzchni toru. MOSiR zamówił już 1500 ton kruszywa, którego dostawy już się rozpoczęły. – Zdecydowana większość kruszywa zostanie rozłożona na torze jeszcze w tym roku. Dlaczego tak wcześnie? Żeby zdążyło się ułożyć przez kilka miesięcy pozostających do startu sezonu – wyjaśnia Bednarczyk. – Niewielka ilość zostanie zostawiona na wiosnę, żeby uzupełnić braki po pracach związanych z odwodnieniem toru oraz na bieżące uzupełnianie nawierzchni.

Gorzej jest z remontem odwodnienia liniowego toru. Przetarg na wykonanie takich prac został unieważniony. MOSiR zakładał, że na remont wystarczy niecałe 487 tys. zł, tymczasem jedyna chętna firma zażyczyła sobie ponad 1,3 mln zł. Przetarg ma być powtórzony.

Ale na tym nie kończą się obowiązkowe wymogi. Konieczna będzie również budowa mobilnej trybuny służącej za sektor gości. – Ma stanąć w lewym górnym rogu stadionu, patrząc na obiekt od strony Al. Zygmuntowskich, pod telebimem. Trybuna ma być zbuforowana, czyli tak zabezpieczona, m.in. ogrodzeniem i drogami komunikacyjnymi, żeby zapewnić bezpieczeństwo kibicom – dodaje rzecznik spółki zarządzającej stadionem.

Kolejnym obowiązkiem jest powiększenie parku maszyn. – W drużynach ekstraligi ekipy składają się z większej liczby osób: zawodników, trenerów, mechaników i osób towarzyszących, mają również więcej sprzętu i samochodów. Musimy im zapewnić odpowiednią powierzchnię i warunki – przyznaje Bednarczyk.

MOSiR musi także wyremontować część pomieszczeń w budynku przy stadionie. – Musimy stworzyć salę konferencyjną, pokoje dla sędziów, pokoje antydopingowe. Mowa jest również o powierzchni dla studia telewizyjnego.

Spółka musi ponadto zatroszczyć się o mocniejsze oświetlenie. Ekstraliga wymaga mocy 2,5 tys. luksów. – W tej chwili realna moc oświetlenia wynosi połowę tej wartości – stwierdza rzecznik MOSiR. – Przed nami jest kompleksowy przegląd obecnego oświetlenia, który być może pozwoli na wygenerowanie większej mocy z obecnego systemu oraz ewentualny montaż dodatkowych lamp.
Listę obowiązkowych prac zamyka uzupełnienie systemu nagłośnienia i monitoringu.

Nie każą, ale zalecają

Nieobowiązkowe zalecenia wydane przez wizytatorów z ekstraligi związane są z estetyką stadionu. Dotyczą remontu elewacji lub jej odmalowania oraz poprawienia wyglądu trybun. Mowa tu o naprawie części ogrodzeń między trybunami a torem oraz naprawie niektórych betonowych elementów, w tym części schodów.

(kyku)

Sonda: Gdzie powinien być stadion żużlowy w Lublinie?

Liczba głosów: 639
66.51%
W zupełnie nowym miejscu
33.49%
W miejscu obecnego stadionu przy Al. Zygmuntowskich

Pozostałe informacje

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie
galeria

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie

Od dłuższego czasu mecze pomiędzy Arką Gdynia, a Motorem Lublin budzą ogromne emocje i tak też było w „Pucharze Tysiąca Drużyn”. Do wyłonienia zwycięzcy w czwartkowym starciu potrzebna była dogrywka, w której gola na wagę awansu zdobył zespół znad morza

Ścianka i defibrylatory to niektóre ze zwycięskich projektów puławskiego BO 2026
Puławy

Wyniki budżetu obywatelskiego w Puławach. Te projekty wygrały

Niecałe trzy tysiące puławian oddało ważne głosy na projekty budżetu obywatelskiego 2026. Finansowanie otrzyma 8 z 38 finałowych propozycji. Najwięcej pieniędzy pochłonie nowa ścianka wspinaczkowa na puławskich błoniach.

Avia Świdnik sensacyjnie pokonała u siebie pierwszoligowy Ruch Chorzów
galeria

Sensacja w Świdniku. Avia zasłużenie pokonała Ruch Chorzów w STS Pucharze Polski! [ZDJĘCIA]

Takie historie kochają kibice piłki nożnej. W czwartkowe popołudnie Avia Świdnik postarała się o nie lada niespodziankę i w pierwszej rundzie „Pucharu Tysiąca Drużyn” niespodziewanie pokonała u siebie grający w Betclic I Lidze Ruch Chorzów

Od lewej: ul. Sadowa, ul. 4 Pułku Piechoty oraz ul. Powstańców Listopadowych w Puławach
zdjęcia
galeria

Puławy remontują ulice. Pomagają państwowe dotacje

W tym roku rozpoczęte zostały długo oczekiwane remonty kilku puławskich dróg. Na odcinku za stacją transformatorową do wału wiślanego, rozpoczęto przebudowę ul. 4 Pułku Piechoty. Z kolei na os. Niwa trwa remont ul. Sadowej. W lecie do użytku oddano przedłużenie ul. Powstańców Listopadowych.

Fragment meczu w Piotrkowie Trybunalskim

PGE MKS El-Volt Lublin sensacyjnie przegrał w Piotrkowie Trybunalskim

Ten wynik to potężne zaskoczenie, bo przecież PGE MKS El-Volt Lublin ma w tym sezonie mocarstwowe plany.

Trwa VI Polski Kongres Górniczy.

Drugi dzień kongresu górniczego. Jakie wyzwania czekają sektor wydobywczy?

Od środy w Lublinie i częściowo na terenie kopalni Bogdanka odbywa się VI Polski Kongres Górniczy. Czwartek był dniem poświęconym obradom w sesjach tematycznych. W obliczu transformacji energetycznej nie sposób uciec od kwestii wyzwań, jakie czekają górnictwo w najbliższych latach i dekadach.

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Dwójka mężczyzn decyzją policji i straży granicznej została wydalona z Polski. Obcokrajowcy nie mają także możliwości wjazdu do krajów strefy Schengen.

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Bliskość granicy, malownicze krajobrazy i bogactwo historii sprawiają, że Lubelszczyzna jest idealnym kierunkiem na weekendową podróż samochodem dla gości z Ukrainy. To region, który zachwyca na każdym kroku – od renesansowych perełek architektury, przez tętniące życiem miasta, po spokojne oazy natury. Zapomnij o pośpiechu i odkryj z nami najciekawsze zakątki województwa lubelskiego.

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy
drogi

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy

Z Siedlec do Warszawy od kilku miesięcy można już dojechać autostradą A2. Kiedy z takiej możliwości skorzystają kierowcy z Białej Podlaskiej? Zarządca drogi próbuje mobilizować wykonawców, ale nowe aneksy dają wykonawcom więcej czasu.

Nawierzchnia ulicy Chemicznej pozostawia wiele do życzenia.
Lublin

Chemiczna do remontu? Chcą tego przedsiębiorcy

Każdy kierowca, który zmierzył się z przejechaniem ulicy Chemicznej wie, że jest to ciężkie przeżycie, szczególnie dla zawieszenia samochodu. Od lat jest to jedna z najbardziej zaniedbanych i wysłużonych nawierzchni w Lublinie. Pojawiła się szansa na zmiany.

Zespół Svahy w niedzielę wystąpi podczas myśliwskiej imprezy na zamku

Dni renesansu i baroku. Myśliwska niedziela w Janowcu

W najbliższą niedzielę, 28 września, na zamku w Janowcu świętować będą myśliwi i leśnicy. W programie "Fety u hetmana" m.in. wernisaż, pokazy łucznictwa konnego i koncerty.

Pierwsza wizyta u psychologa – jak się przygotować i czego się spodziewać?

Pierwsza wizyta u psychologa – jak się przygotować i czego się spodziewać?

Niektórzy potrafią tygodniami porównywać modele telefonów, a jednocześnie odkładają decyzję o umówieniu się do psychologa, choć może to przynieść im znacznie większą ulgę. Według badań aż 1 na 4 osoby w Polsce doświadczy w ciągu życia problemów wymagających wsparcia psychologicznego. Mimo to wiele osób wciąż obawia się pierwszej wizyty u specjalisty – głównie dlatego, że nie wie, czego się spodziewać. Pierwsza wizyta stanowi często początek prawdziwej ulgi, choć najtrudniejszy pozostaje pierwszy krok.

Cztery dworce z lubelskiego w nowym programie PKP
kolej

Cztery dworce z lubelskiego w nowym programie PKP

Kolejowa spółka ogłosiła nowy program „Dworce przyjazne pasażerom”. Na liście wśród 181 obiektów znalazły się również te z województwa lubelskiego.

Puławskie Azoty nadal walczą o rentowność. Pierwsze półrocze 2025 zakończyło się wielomilionową stratą. Przed publikacją raportu ze stanowiska zrezygnował prezes spółki, Hubert Kamola (na zdj.)
Puławy

Puławskie Azoty wciąż z wysoką stratą. Spółka traci prezesa

Grupa kapitałowa Zakładów Azotowych w Puławach nadal więcej traci, niż zarabia. W pierwszym półroczu spółka traciła ok. 35 mln zł miesięcznie. Strata netto za ten okres wyniosła 209 mln zł, a jej łączne zobowiązania przekraczają już 4 miliardy. Prezes Hubert Kamola zrezygnował ze stanowiska.

Narkotyki w lodówce. 45-latek z Chełma w rękach policji
Chełm

Narkotyki w lodówce. 45-latek z Chełma w rękach policji

Ponad 140 porcji amfetaminy i marihuana zabezpieczone przez chełmskich kryminalnych – to efekt przeszukania jednego z mieszkań w centrum miasta. Mężczyzna, który tłumaczył posiadanie narkotyków „własnymi potrzebami”, usłyszał już zarzuty.

PGE EKSTRALIGA
14. KOLEJKA

Wyniki:

PRES Grupa Deweloperska Toruń - Orlen Oil Motor Lublin 54:36
Orlen Oil Motor Lublin - PRES Grupa Deweloperska Toruń

Tabela:

1. Motor Lublin 14 33 +260
2. Betard Sparta 14 26 +115
3. Toruń 14 26 +111
4. GKM Grudziądz 14 18 +56
5. Zielona Góra 14 15 -108
6. Stal Gorzów 14 10 -118
7. Włókniarz 14 7 -111
8. Rybnik 14 4 -205

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!