Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

13 października 2018 r.
11:34

5 kg jajecznicy dla trzech gości. Najwięcej jedzenia marnują hotelowe bufety

32 1 A A
Żywność, którą świat co roku wysyła na wysypiska (1,3 mld ton), byłaby w stanie niemal dwukrotnie zaspokoić potrzeby głodujących. Zdaniem naukowców pracujących przy projekcie Drowndown Drawdown, zmniejszenie skali marnowania jest jednym z trzech najbardziej skutecznych działań, które mogą powstrzymać proces zmian klimatycznych na Ziemi
Żywność, którą świat co roku wysyła na wysypiska (1,3 mld ton), byłaby w stanie niemal dwukrotnie zaspokoić potrzeby głodujących. Zdaniem naukowców pracujących przy projekcie Drowndown Drawdown, zmniejszenie skali marnowania jest jednym z trzech najbardziej skutecznych działań, które mogą powstrzymać proces zmian klimatycznych na Ziemi

Rozmowa z Tomaszem Szubą, prezesem Venturis HoReCa, pierwszą polską grupą, która komercyjnie zajmuje się redukcją marnotrawstwa jedzenia w gastronomii.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

• Dużo jedzenia pan wyrzuca?

- Na pewno poniżej średniej, choć w statystyki to do końca nie wierzę ze względu sposób uzyskiwania tych informacji - badanie ankietowe. Polska średnia to 260 kg na głowę rocznie. Ja to mierzę za pomocą naszej aplikacji: wychodzi mi, że ok. 35 kg na miesiąc. Wydaje mi się, że to prawie niemożliwe, by nie wyrzucać w ogóle. Raz ziemniak, raz napsuty pomidor, raz kanapka, która wróciła ze szkoły do domu. Poza tym sklepom chodzi przecież o to, by kupować więcej i jak najczęściej.

• Mówi pan, że zajmujecie się otwieraniem oczu sektorowi gastronomi. Czyli?

- Chodzi o ograniczenie marnotrawstwa jedzenia przez hotele, restauracje, firmy cateringowe, placówki edukacyjne czy służbę zdrowia. Jako pierwsi na świecie opracowaliśmy też aplikacje mobilną dla gospodarstw domowych KuMin.App, która mierzy ile i czego marnujemy. Na podobnej zasadzie działa system, który stosujemy w restauracjach.. Z jednej strony Kumin mierzy odpady poprodukcyjne, czyli wszystkie obierki z warzyw i owoców. Z drugiej to, co wyszło na salę, ale z niej wraca. To, czego gość nie zjadł, czego nawet nie dotknął i to co zostało w kuchni przygotowane, ale nigdy nie zostało wydane.

• I kto marnuje najwięcej?

- Zdecydowanie gastronomia hotelowa. Strach, że zabraknie jedzenia, jest tak duży, że nadprodukcja jest ogromna. To czego nie zjedzą hotelowi goście, często dojadają pracownicy na zapleczu, ale ile są oni w stanie zjeść? Z bufetów do kuchni wraca średnio 40-50 proc. jedzenia. Ciężko to, co zostaje, ograniczyć do zera, ale warto próbować do 10-15 proc. To olbrzymie obciążenie dla środowiska. Wie pani ile kosztuje wyprodukowanie 1 kg wołowiny?

• Przeczytałam na waszej stronie, że potrzeba do tego 15 500 litrów wody.

- Jedzenie jest dziś tanie i łatwo dostępne, więc wyrzucamy bez zastanowienia. Obok ekologicznego drugi ważny aspekt jest społeczno-etyczny. Wstyd wyrzucać gdy tyle ludzi umiera z głodu.

• I drugie tyle z przejedzenia…

- Tak, szacuje się, że ponad miliard ludzi umiera z nadmiaru śmieciowego jedzenia.

• Te argumenty działają, gdy staracie się o zlecenie?

- Działamy komercyjnie, więc staramy się mówić językiem biznesowym. Najbardziej działa, gdy się mówi o pieniądzach. Co ciekawe, im wyżej w hierarchii firmy rozmawiamy, z tym większym zrozumieniem się spotykamy. Oczywiście nie mówimy: strasznie źle robicie, że wyrzucacie jedzenie. My pokazujemy wielkość strat. Wyliczamy niepotrzebnie kupiony surowiec, zużytą energię, wodę, koszt pracy. Często spotykamy się z argumentem, że klient zapłacił. Odpowiadamy wtedy: tak, ale mógł pan osiągnąć ten sam przychód znacznie mniejszym kosztem.

• Najbardziej przekonującym argumentem w dyskusji jest przykład drogiego auta?

- Mamy przygotowaną całą plejadę. Nasz rekord to hotel na 350 pokoi w centrum miasta, gdzie w ciągu roku wyrzucane jest około 40 ton jedzenia o wartości 1,5 mln zł. To równowartość nowego Bentleya. Ostatnio posłużyliśmy się też przykładem ze sportową wersją audi R8 za 800 tys. złotych. Gdy zapytaliśmy właściciela hotelu o jego własne szacunki, stwierdził, że wyrzuca jedzenie o wartości 100 tys. zł. Był mocno zaskoczony gdy usłyszał, że osiem razy więcej.

• To już pewnie działa na wyobraźnię.

- Na dyrektora-właściciela hotelu zwykle tak. Z sieciami jest większy problem, bo może pojawiać się konflikt interesów. Z jednej strony sieć chwali się rozbudowaną strategią „społecznej odpowiedzialności biznesu”, publikuje też oficjalnie korporacyjny cel ograniczania marnotrawstwa jedzenia, a z drugiej ma wyśrubowane normy i standardy. Na takim śniadaniu muszą podać np. pięć rodzajów chleba i sześć różnych wędlin, sera czy sałatek. Nie ma możliwości, by goście to wszystko zjedli. Ale to m.in. bufety uginające się od jedzenia przyciągają gości do konkretnego hotelu. Sieci hotelowe się też nawzajem bacznie obserwują. Jedna z sieci deklaruje na przykład, że do 2020 r. ograniczy marnotrawienie jedzenia o 30 proc., inna do 2025 r. o 50 proc. Ale często to tylko marketingowy zabieg tzw. green washing.

Przykład ruchu w dobrym kierunku? Orbis z odpadów po sokowirówce piecze babeczki.

• Świetny pomysł!

- Tak, ale zabija go efekt skali. Przez trzy tygodnie ze śniadań zbiera się 300 kg odpadów z samej sokowirówki. Ile można zrobić tych babeczek? Gdybym ja był dyrektorem takiego hotelu, to moim pierwszym krokiem byłoby wyeliminowanie sokowirówki w ogóle. Ale z drugiej strony zapewne natychmiast zderzyłbym się ze standardem sieci, który kazałby mi mieć tę sokowirówkę na śniadaniu.

• Inne grzechy hotelowych śniadań?

- Kucharz czy kelner zachowują się też tak, by im było wygodnie. Łatwiej wystawić wszystko na raz w jak największych pojemnikach niż biegać i ciągle dokładać. Kolejna rzecz to brak komunikacji między kuchnią i salą. Skoro jest 10 minut do zakończenia śniadania i do restauracji nie zeszło jeszcze tylko trzech gości, to po co robić kolejne 5 kg jajecznicy? Tace, na których serwuje się jedzenie, też są zbyt duże. Wystarczy je zmniejszyć, by mniej marnować i więcej zaoszczędzić. Na samej zmianie sposobu serwowania jajecznicy jeden z hoteli zaoszczędził ponad 55 tys. zł rocznie.

• Można tez pozwolić zabrać ludziom do domu.

- To kolejny kompletnie nieuzasadniony strach polskiej gastronomi. Nie damy, bo coś się pani stanie. Na zachodzie działa to na zasadzie umowy: bierzesz jedzenie, więc bierzesz za to odpowiedzialność. To nie są skomplikowane rzeczy, to zdrowy rozsądek. Przykład z innego miejsca, gdzie co tydzień piecze się po kilka dużych blach szarlotki i sernika. Jak kroili ciasto? Niech pani zgadnie.

• W kwadraty?

- Albo w prostokąty. Logiczne. Ale oni mieli foremkę okrągłą.

• Naprawdę?

- Dość szokujące, prawda? W ten sposób marnowano 2,5 kg na każdej blasze. W ciągu roku to 15-16 tys. zł. Skala robi różnicę.

• Dostajecie takie zlecenie. Co dalej?

- Dokładnie obserwujemy obieg jedzenia w hotelowej kuchni, od surowców, przez produkcję dań aż po kosz na odpadki. Ustawiamy stanowiska pomiarowe w newralgicznych punktach na w drodze posiłków. Monitorujemy ilość, strukturę „food waste”, a model finansowy przelicza wyrzucone kilogramy na złotówki.

• Jak ten system wygląda?

- To elektroniczna waga, która wykorzystując nasze oprogramowanie komunikuje się z tabletem. Niektóre hotele robią to ręcznie, ale dane są wtedy nieprecyzyjne. Pracownik może niechcący coś pominąć, pomylić się, czy też nie rejestrować wszystkiego, bo nie jest to przecież w jego interesie.

• Nie tylko hotele marnują jedzenie.

- To prawda.

• Szpitale?

- Jeszcze tam nie dotarliśmy. Ale nasza hipoteza jest taka, że szpitalne kuchnie marnują mnóstwo jedzenia również z powodu kiepskiej jakości kuchni.

Nasz rekord to hotel na 350 pokoi w centrum miasta, gdzie w ciągu roku wyrzucane jest około 40 ton jedzenia o wartości 1,5 mln zł - mówi Tomasz Szuba. - Na samej zmianie sposobu serwowania jajecznicy jeden z hoteli zaoszczędził ponad 55 tys. zł rocznie
Nasz rekord to hotel na 350 pokoi w centrum miasta, gdzie w ciągu roku wyrzucane jest około 40 ton jedzenia o wartości 1,5 mln zł - mówi Tomasz Szuba. - Na samej zmianie sposobu serwowania jajecznicy jeden z hoteli zaoszczędził ponad 55 tys. zł rocznie

• Firmy cateringowe?

- Robiliśmy projekt dla firmy cateringowej w Warszawie, która obsługuje placówki edukacyjne, 300 dzieci w pięciu lokalizacjach. Tam sporo przygotowanego jedzenia nawet nie wyjeżdża z kuchni. Zapomina się też, że dzieci wcale dużo nie jedzą. Czasem to też wina organizacji posiłków. Jeśli pomiędzy śniadaniem, a obiadem jest niewielka przerwa, to dzieci nawet nie zdążą zgłodnieć. Firma cateringowa traci na tym około 200 tysięcy zł rocznie .

Opracowaliśmy program skierowany dla placówek edukacyjnych „Z talerzyka wszystko znika”. Częścią warsztatów dla dzieci jest np. ćwiczenie. Jeśli z naszych pomiarów wynika, że w danym tygodniu zostało wyrzucone 100 kg resztek, to dzieci muszą podnieść na kocyku dorosłego człowieka. W warsztatach kulinarnych chodzi również o to, aby dzieci same sobie pobrudziły łapki i zobaczyły, że gotowanie wcale nie jest takie proste. Pod Krakowem właściciela przedszkola udało nam się namówić nawet na ogródek i kompostownik. Generalnie dzieci rzadko się pyta, co chciałyby zjeść.

• Bo zawsze powiedzą, że pizzę.

- Nie zawsze. Generalnie chcą jeść bardziej kolorowo. Gdy zaserwowano im zielony koktajl, bardzo dobry, to żadne nie nawet tknęło. Ale różne kuchnie egzotyczne już częściej. Dzieciaki są bardzo ciekawe świata, warto to wykorzystywać. Inny przykład z naszych projektów. Organizacja pozarządowa, kuchnia dla bezdomnych, która żywi od 80 do 120 osób codziennie. Po jedzenie może wejść każdy, jest dostępne do godz. 22. Obliczyliśmy, że wyrzucane jest 20 ton rocznie, a samego pieczywa 50 kg dziennie.

• Dlaczego?

- To wina systemu. Takie miejsca są zasypywane olbrzymią ilością taniego, niskiej jakości jedzenia. Kucharz, który jest jednocześnie również kierowcą ośrodka, robi codziennie po Warszawie 70 km objeżdżając kilka hipermarketów. Pytam go któregoś dnia, po co bierze, skoro wie, że w magazynie jest nadmiar. Mówi, że gdyby nie odebrał, to następnym razem byłyby problemy i market mógłby nie dać w ogóle nic. I tak przywozi np. mięso z dzisiejszą datą przydatności. Jedyne, co kuchnia może z tym zrobić, to zamrozić (często niestety zapominając o napisaniu daty zamrożenia). Poza tym przyjeżdża do nich nieświeże pieczywo, zgniłe owoce, zepsute warzywa. Jak ktoś nie przebierze tego od razu, to za chwilę cały kosz jest do wyrzucenia. I jakieś takie dziwne rzeczy jak żelki czy cukierki. Po co?

Markety chwalą się, że pomagają, ale de facto z takich ośrodków robią „śmietniki”. A za chwilę wejdzie ustawa, która zmusi sklepy wielkopowierzchniowe do przekazywania potrzebujących całego niesprzedanego jedzenia.

• Skąd w ogóle taki pomysł na biznes?

- W zeszłym roku w wakacje przeczytałem „Głód” Martina Caparrosa. Wstrząsająca lektura, która przez kilka miesięcy nie dawała mi spokoju. Z zawodu jestem konsultantem, doradcą strategicznym. Ale pomyślałem, że życie jest krótkie, warto robić rzeczy, które choć w niewielkim stopniu przyczyniają się do tego, że nasz świat będzie choć odrobinę lepszym miejscem do życia. Pora coś dla niego zrobić.

Mój dziadek zaraz po wojnie otworzył jedną z pierwszych prywatnych restauracji na Ziemiach Odzyskanych, mój ojciec przez dwadzieścia pięć lat prowadził restaurację na Dolnym Śląsku, więc branżę gastronomiczną mam również trochę w genach. Z kolegą Mirkiem, informatykiem i analitykiem danych oraz Janem, kucharzem wymyśliliśmy system do monitoringu wyrzucanego jedzenia oraz sposoby na ograniczanie tego zjawiska.

Jesteśmy na rynku od początku tego roku i muszę przyznać, że jest to nieprawdopodobnie fascynująca przygoda. Daje mi to mnóstwo satysfakcji zawodowej i osobistej. Naprawdę mam poczucie, że robię coś ważnego i potrzebnego.

Komentarze 1

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 23 października 2018 o 18:19
0
Marnowanie jedzenia = marnowanie pieniędzy, ale czego się nie robi by zadowolić klienta
Avatar
Gość / 23 października 2018 o 18:19
0
Marnowanie jedzenia = marnowanie pieniędzy, ale czego się nie robi by zadowolić klienta
Zobacz wszystkie komentarze 1

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 10 grudnia 2018 roku

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 10 grudnia 2018 roku 0 0

Zawalił im się dom, mieszkają w baraku. Ludzie im pomogli [zdjęcia]
szlachetna paczka
galeria

Zawalił im się dom, mieszkają w baraku. Ludzie im pomogli [zdjęcia] 1 2

800 rodzin z województwa lubelskiego otrzymało paczki świąteczne w ramach Weekendu Cudów Szlachetnej Paczki. Pomoc trafiła m.in. do rodziny pani Agnieszki z Dysa k. Lublina.

Budżet Lublina na 2019 rok. O to prosili radni, ale zabrakło pieniędzy

Budżet Lublina na 2019 rok. O to prosili radni, ale zabrakło pieniędzy 23 10

Nie będzie targu na Felinie, świateł na Węglarza, ani klimatyzacji w hali Globus. Wyliczać można długo. Prezydent nie znalazł pieniędzy na większość próśb, które zgłosili radni do przyszłorocznego budżetu miasta. Na ich spełnienie trzeba by znaleźć dodatkowo 269 mln zł. Prezydent znalazł niecałe 4 mln

Lublin: Kto się zajmie gastronomią na Moście Kultury? Ogłosili konkurs

Lublin: Kto się zajmie gastronomią na Moście Kultury? Ogłosili konkurs 17 5

Przed nowym sezonem wymieniona będzie obsługa gastronomiczna Mostu Kultury. Nowa zostanie wybrana w konkursie, w którym oceniane ma być m.in. proponowane menu i estetyka punktu. Właśnie wygląd był ostatnio powodem zamieszania, gdy na moście stanęły za wysokie kontenery i zbyt krzykliwa reklama

Baranów: Powstaje archiwum, gmina prosi o zdjęcia

Baranów: Powstaje archiwum, gmina prosi o zdjęcia 4 0

Historia gminy Baranów w powiecie puławskim w przyszłym roku zostanie zaprezentowana w publikacjach, jakie ma zamiar wydać lokalny samorząd. Na apel o udostępnianie materiałów z różnych lat odpowiedziało już mnóstwo osób z różnych stron kraju.

W Opolaninie Opole Lubelskie postawiono na młodzież

W Opolaninie Opole Lubelskie postawiono na młodzież 0 2

I chociaż ona radzi sobie na razie bardzo różnie, to z raz obranego kursu nie zamierzają rezygnować

Speed Car Motor Lublin z licencją warunkową na starty w PGE Ekstralidze

Speed Car Motor Lublin z licencją warunkową na starty w PGE Ekstralidze 64 1

Speed Car Motor Lublin znalazł się w gronie 23 klubów z żużlowej Polski, które otrzymały pozwolenie na starty w ligach w przyszłym sezonie

Orszak św. Mikołaja w Lublinie. Barwny korowód przeszedł na Czwartek [zdjęcia]
galeria

Orszak św. Mikołaja w Lublinie. Barwny korowód przeszedł na Czwartek [zdjęcia] 0 2

Już po raz 5. ulicami Lublina przeszedł Orszak św. Mikołaja.

Gryf Gmina Zamość czeka na mecze w blasku jupiterów

Gryf Gmina Zamość czeka na mecze w blasku jupiterów 2 1

Gryf Gmina Zamość ma za sobą bardzo udaną rundę jesienną. Zespół na półmetku zajął trzecie miejsce i czeka go spokojna runda rewanżowa. To ważne bo drużyna trenera Romana Blonki przez cały 2019 rok nie będzie grać na swoim obiekcie

S19 z Lublina do Lubartowa. Ponad 100 wniosków o zmianę w planach

S19 z Lublina do Lubartowa. Ponad 100 wniosków o zmianę w planach 30 13

Ponad 100 różnych wniosków o zmianę w planach drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Lubartowem zgłosili mieszkańcy przyległych terenów. Proszą o przesunięcie kładki dla pieszych, dodatkowy zjazd lub zapewnienie wygodnego dojazdu do firmy. Najwięcej emocji nowa trasa budzi w gminie Niemce

Noworoczne plany Puław. Najważniejsze inwestycje w budżecie na 2019 rok

Noworoczne plany Puław. Najważniejsze inwestycje w budżecie na 2019 rok 7 7

Jakich nowych inwestycji mogą spodziewać się w 2019 roku mieszkańcy Puław? Wbrew pozorom, poza budową hali sportowej i dalszym ciągiem remontu Domu Chemika, znalazły się środki na kilka innych przedsięwzięć. Powstaną m.in. nowe ulice oraz tereny zielone.

11. Jazz Bez w Lublinie
13 grudnia 2018, 19:00

11. Jazz Bez w Lublinie 1 0

Co Gdzie Kiedy. Już po raz 11. w Lublinie odbędzie się muzyczny festiwal Jazz Bez, którego założeniem jest dialog pomiędzy Polska a Ukrainą. Tegoroczna edycja imprezy tradycyjnie odbędzie się w Centrum Kultury (ul. Peowiaków 12) w dniach 13-15 grudnia.

Dwa dni po ślubie wyszła z domu. Jej ciało znaleźli w jeziorze
film

Dwa dni po ślubie wyszła z domu. Jej ciało znaleźli w jeziorze 67 6

Skarszewy (woj. pomorskie). Z jeziora Borówno Wielkie w miejscowości Skarszewy (Pomorskie) wydobyto czerwonego volkswagena golfa. W aucie znajdowało się ciało 24-letniej Roksany, która zaginęła trzeciego grudnia. Kobieta dwa dni po swoim ślubie wyszła z domu i ślad po niej zaginął.

Lublin: Muszla koncertowa będzie mieć nowy dach. Co jeszcze się zmieni w Ogrodzie Saskim?
zdjęcia
galeria

Lublin: Muszla koncertowa będzie mieć nowy dach. Co jeszcze się zmieni w Ogrodzie Saskim? 10 9

Jeszcze w tym roku gotowe ma być zadaszenie muszli koncertowej w Ogrodzie Saskim. W przyszłym roku czekają nas kolejne zmiany w zabytkowym parku. Będzie nowa woliera dla pawi, powstać ma także nowa altana w miejscu roztrzaskanej przez drzewo powalone latem zeszłego roku przez wichurę

Zagłębie Lubin – Azoty Puławy 31:28. Pokaz bezradności

Zagłębie Lubin – Azoty Puławy 31:28. Pokaz bezradności 2 1

W ostatnim meczu w tym roku Azoty Puławy dość nieoczekiwanie, ale zasłużenie przegrały na wyjeździe z Zagłębiem Lubin 28:31. Była to piąta porażka puławian w sezonie. Niebawem okaże się, czy zapłaci za nią posadą trener Bartosz Jurecki

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.