

Norwegia to nie tylko fiordy i black-metal. To również jazz, którego jednym z wybitniejszych przedstawicieli jest pianista, Tord Gustavsen. A już 16 czerwca Tord Gustavsen Trio zagra w Lublinie.

JazzTimes opisuje Gustavsena jako pianistę o poetyckim charakterze, z wyjątkową klarownością i wyczuciem struktury melodycznej, tworzącego muzykę bogatą w wewnętrzne znaczenie i niuanse.
All About Jazz w recenzji ostatniego albumu artysty „Seeing” pisze, że nawet przy skromnych czterdziestu czterech minutach, jest to ponadczasowe słuchanie, które może być szczytowym osiągnięciem Gustavsena i jego zespołu w obecnych czasach.
W bardzo krótkim czasie Tord Gustaven znalazł się na szczycie i dołączył do takich znakomitości norweskiego jazzu jak: Jan Garbarek, Jon Christensen, Terje Rypdal, Nils Molaver, Rodka Toneff czy Arild Andersen. Zawdzięcza to unikalnemu stylowi gry, który wyróżnia minimalizm oraz melodyjność.
Tord Gustavsen dorastał w Hurdal, gdzie zaczął grać na fortepianie mając zaledwie 4 lata. Komponował i improwizował zanim nauczył się czytać nuty. Ukończył studia psychologiczne na Uniwersytecie w Oslo, a potem przyszedł czas na naukę jazzu w Konserwatorium Muzycznym. Studia psychologiczne nie pozostały bez wpływu na jego muzykę. Pracę magisterską pisał na temat dialektyki improwizacji w oparciu o teorie psychologiczne Helm Stierlina i Anne – Lise LØvlie Schibbye.
Największy wpływ na jego twórczość wywarli: Keith Jarret, Bill Evans oraz Paul Bley, Kenny Wheeler i Jan Garbarek.

Debiutancki album Gustavsena, „Changing Places” (2003), rozpoczął serię wydań dla wytwórni ECM Records, znanej z promowania artystów jazzowych o unikalnym brzmieniu. ECM to prestiżowa wytwórnia fonograficzna założona w 1969 roku w Monachium. Założycielem był niemiecki producent Manfred Eicher. Firma jest znana głównie z wydawnictw jazzowych. Wytwórnia wydaje albumy między innymi takich artystów jak Keith Jarrett, Chick Corea i Paul Bley, Jan Garbarek i Michael Brecker, Tomasz Stańko i Marcin Wasilewski Trio.
Wydany nakładem ECM Records w 2014 roku album „Extended Circle” był zwieńczeniem dwóch trylogii: trzech albumów w formacie klasycznego tria: fortepian, bas, perkusja, a następnie drugiej trylogii w formatach rozszerzonego zespołu i kwartetu. Dwa lata później Tord wydał oryginalny, alternatywny album „What was said” z głosem afgańsko-niemieckiej piosenkarki Simin Tander, gdzie na nowo zinterpretowali starożytne norweskie hymny i wiersze sufickie w języku paszto.
W 2018 roku nastąpiło nowe podejście do klasycznego formatu, który przybliżył muzykę Torda szerokiej międzynarodowej publiczności. Długo oczekiwany nowy album tria ukazał się 31 sierpnia 2018 roku nakładem ECM Records - album zatytułowany „The Other Side”, z materiałem wskazującym na muzyczną otwartość i pomysłowość, a jednocześnie wyraźnie łączącym się ze spokojem i ugruntowaną zmysłowością niezwykle udanych wcześniejszych albumów tria Torda. W 2022 roku ukazała się kolejna płyta tria „Opening”.
Ostatni album zatytułowany „Seeing”, kończy trylogię albumów tria po 2018 roku. Jest to dziesiąty album pod nazwiskiem Torda w ECM Records, osiągnięcie, które zostało naznaczone koncertami i stagetalkami w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Norwegii i innych krajach.
Czego można się spodziewać po koncercie w Lublinie?
To będzie dialog między kompozycjami z najnowszego albumu „Seeing”, utworami z kilku poprzednich albumów i zupełnie nowymi utworami.
„Nigdy nie wiemy dokładnie, co zagramy, dopóki nie znajdziemy się na scenie, ale podążamy za sobą z intuicją i doświadczeniem wynikającym ze wspólnego grania przez lata” – mówią artyści.
Koncert w Sali Operowej CSK, będzie zwieńczeniem jubileuszu 5-lecia projektu Jazz w CSK, którego organizatorem i popularyzatorem jest Wojciech Mościbrodzki. Początek o godzinie 19. Bilety do nabycia w kasie CSK oraz na stronie bilety.csklublin.pl
