
W Sali Błękitnej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego odbyło się uroczyste podsumowanie konkursów przedmiotowych i tematycznych dla uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2024/2025. Dzisiaj poznaliśmy laureatów.

Wydarzenie, objęte honorowym patronatem Lubelskiego Kuratora Oświaty Tomasza Szabłowskiego, zgromadziło licznych laureatów, ich rodziców oraz nauczycieli. Uroczystość odbyła się w dwóch turach:
- O godzinie 9:00 wyróżniono laureatów konkursów przedmiotowych z powiatów: janowskiego, kraśnickiego, lubartowskiego, lubelskiego, łęczyńskiego, opolskiego, puławskiego, ryckiego, świdnickiego oraz części szkół z miasta Lublin.
- O godzinie 12:00 nagrody odebrali uczniowie z pozostałych szkół podstawowych Lublina oraz laureaci konkursów tematycznych: „Losy Żołnierza…” i „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”
Szczególną uwagę zwróciła IV edycja tego ostatniego konkursu, organizowanego przez Archiwa Państwowe i Ministerstwo Edukacji Narodowej, którego wyniki – decyzją kuratoriów oświaty – będą brane pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2025/2026.
Tegoroczna edycja wystartowała 18 września 2024 r., a zakończyła się 24 marca 2025 r. Przyniosła rekordową frekwencję – napłynęły 684 prace z 370 szkół z całej Polski, co stanowi niemal trzykrotny wzrost w porównaniu do ubiegłego roku. Po raz pierwszy prace oceniano w dwóch kategoriach wiekowych (klasy 4–6 i 7–8), przy czym największą aktywność wykazali młodsi uczestnicy, którzy nadesłali aż 463 prezentacje. Prace uczniów zachwycały nie tylko wartością merytoryczną, ale i formą – pojawiły się ożywione fotografie, podcasty, filmy dokumentalne, a także szczegółowe drzewa genealogiczne i skany dokumentów archiwalnych. Szczególne uznanie zdobyły prace ukazujące osobiste losy rodzin w czasie wojny oraz przykłady kreatywnego wykorzystania nowych technologii.
Organizatorzy podkreślają, że tegoroczna edycja pokazała nie tylko rosnące zainteresowanie genealogią, ale również wyjątkowe zaangażowanie uczniów i nauczycieli. Prace prezentowały wysoki poziom badań archiwalnych i budowania pamięci rodzinnej, a udział w konkursie stał się dla wielu szkół impulsem do tworzenia interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych.
