

Ponad 20 tysięcy uczennic i uczniów z blisko 70 lubelskich szkół rozpoczęło udział w projekcie „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT”. To inicjatywa edukacyjna, która łączy nowoczesne nauczanie informatyki z budowaniem kompetencji cyfrowych i cyberodporności.

Podczas uroczystej inauguracji programu, szkoły otrzymały symboliczne tabliczki potwierdzające uczestnictwo w projekcie.
– Lublin udowadnia, że nowoczesna edukacja to efekt współpracy, odwagi i wizji, która odpowiada na realne potrzeby uczniów w cyfrowym świecie – podkreślił Krzysztof Żuk, prezydent Lublina, podczas otwarcia wydarzenia.
Projekt zainicjowano w lutym 2024 roku jako pilotaż w 28 szkołach. Przez rok ponad 120 nauczycieli i 4 tysiące uczniów testowało nowoczesne metody nauczania informatyki oparte na praktyce, pracy zespołowej i realnych scenariuszach technologicznych. Zajęcia prowadzono z wykorzystaniem platformy chmurowej stosowanej m.in. w Akademii Leona Koźmińskiego, a materiały opracowano we współpracy z ekspertami Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Efekty pilotażu były na tyle obiecujące, że w kwietniu 2025 roku projekt rozszerzono na cały Lublin. Dziś program obejmuje ponad 20 tys. uczniów i ponad 200 nauczycieli, którzy wspólnie tworzą nowy model edukacji informatycznej.
Edukacja IT z perspektywą
Oprócz regularnych zajęć, 1000 najbardziej zaangażowanych uczniów weźmie udział w zaawansowanych kursach z zakresu sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa, przygotowanych przez Akademię Leona Koźmińskiego. Celem jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale realne przygotowanie młodych ludzi do wejścia na rynek pracy w sektorze IT.
– Cyfrowa transformacja edukacji to dziś nie wybór, a konieczność. Pokazujemy, że można ją realizować odpowiedzialnie i z myślą o kolejnych pokoleniach – zaznaczył prof. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Podczas inauguracji odbyły się także panele dyskusyjne z udziałem ekspertów. Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, zaprezentował projekt IT Fitness Test, który pozwala diagnozować i rozwijać cyfrowe umiejętności młodzieży. Z kolei prof. Bogdan Księżopolski poprowadził sesję interaktywną z zadaniami z zakresu cyberodporności.
– Cyberodporność to dziś fundament edukacji. Chodzi nie tylko o dostęp do technologii, ale o świadome, odpowiedzialne i bezpieczne jej wykorzystywanie – mówiła Iwona Brzózka-Złotnicka, prezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Projekt „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT” to część szerszej strategii miasta na rzecz rozwoju sektora nowoczesnych technologii. W Lublinie działa już ponad 3,5 tys. firm z branży ICT, a liczba specjalistów IT przekracza 8 tys. osób. Program edukacyjny ma zatem nie tylko walor społeczny, ale też wzmacnia lokalną gospodarkę i przyciąga inwestycje technologiczne.
