Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

8 listopada 2009 r.
0:19
Edytuj ten wpis

NIK ocenia lubelski ratusz. Tramwaj z papieru, wstyd z asfaltu

Autor: Zdjęcie autora DOMINIK SMAGA

Druzgocący dla władz Lublina jest ostatni raport Najwyższej Izby Kontroli o tym co Ratusz zrobił, by usprawnić ruch uliczny i komunikację miejską. Poza budową ścieżek rowerowych działania miasta NIK oceniła negatywnie.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Raport dotyczy okresu 2004 do połowy 2009 r. Wnioski? Bałagan w papierach, kiepskie remonty, słabe ściąganie kasy z unii, zły nadzór nad komunikacją miejską i błędna rezygnacja z budowy tunelu.

Wielka obietnica

Najsłabsze ogniwo lubelskich dróg to połączenie północny z południem miasta. Efektem są korki na al. Kraśnickiej i Nadbystrzyckiej. Najgorzej jest w ciągu ulic Filaretów–Głęboka–Sowińskiego–Poniatowskiego–Smorawińskiego, na co lekarstwem miał być tunel pod Al. Racławickimi łączący ul. Sowińskiego i Poniatowskiego.

Ratusz planował go od dawna. Projekty już ma; powstały za poprzedniego prezydenta. Obecny prezydent przed wyborami obiecywał, że budowę zacznie. Po wygranych wyborach chciał wejść w partnerstwo publiczno-prywatne i o szacowanym wtedy na 275 mln zł tunelu rozmawiał z polsko-niemieckim konsorcjum Bilfinger Berger Polska i firmami z Irlandii i Austrii.

Nic z tego nie wyszło, a prezydent uznał, że tunelu nie będzie, bo nie rozgrzebie Al. Racławickich na wiele lat nie wiedząc, czy będzie miał za co dokończyć budowę.
Zdaniem NIK był to błąd, zwłaszcza, że projekty pochłonęły już 2,4 mln zł. Izba podkreśla, że nie miasto nie opracowało żadnych alternatywnych rozwiązań w zamian za tunel.

W zaparte

Mimo to Ratusz twierdzi, że z tunelu... nie zrezygnował.

Gdy w poniedziałek media ujawniły raport NIK, miasto wydało komunikat: – Jak już wielokrotnie zapewniał prezydent miasta Adam Wasilewski, a ostatnio potwierdził to ponownie pan prezydent Krzysztof Żuk, w perspektywie najbliższych 2-3 lat inwestycja ta będzie realizowana – pisze Iwona Blajerska, rzecznik Ratusza.

Ale co innego mówią oficjalne pisma Ratusza słane do NIK: „OSTATECZNA DECYZJA O ODSTĄPIENIU OD REALIZACJI TUNELU ZOSTAŁA PODJĘTA W 2007 R.” Podpisano: Elżbieta Kołodziej-Wnuk, zastępca prezydenta.

Bez głównego planu

Kontrolerzy stwierdzili, że w całym badanym okresie miasto – mimo obowiązku – nie tworzyło żadnych planów rozwoju sieci transportowej. Tego typu inwestycje pojawiały się za to w różnych, rozproszonych dokumentach.

Szóste miejsce ze wsią

Jednym z takich dokumentów jest Wieloletni Plan Inwestycyjny (WPI). Jego wykonanie kuleje. W badanym okresie dziewięć inwestycji z WPI miało ponad roczny poślizg. I tak:

*Trasa Zielona miała powstać w latach 2005-2010
*przebudowa ul. 3 Maja: 1999-2007
*przedłużenie Krańcowej do Kunickiego: 2007-08
*tunel: 2002-2008
*przebudowa al. Kraśnickiej: 2005-09
*remont Wrońskiej: 2006-07
*ul. Chabrowa: 2006
*przedłużenie al. Solidarności do granic miasta: 2009-09.

Siedem z dziewięciu wymienionych inwestycji opóźniło się, bo Ratusz nie znalazł na nie pieniędzy. Tymczasem pozyskiwanie kasy z UE wypada fatalnie. NIK ustaliła, że w 2008 r. miasto ściągnęło na drogi 0 (słownie: ZERO) złotych z Unii.

– Jeszcze niedawno trzeba było zakończyć całą inwestycję, żeby uzyskać refundację – broni się Adam Wasilewski, prezydent Lublina.

• Nie zawstydza pana taka liczba? Zero złotych?

– Jeśli chodzi o pozyskiwanie pieniędzy ze środków zewnętrznych gmina Lublin jest na szóstej pozycji jeśli chodzi o województwo lubelskie, mówię o gminach również wiejskich, ale kryterium się opiera oczywiście o przeliczenie tych funduszy na jednego mieszkańca. Lublin zupełnie dobrze się plasuje jeśli weźmiemy pod uwagę również inne miasta, te większe – twierdzi prezydent.

Przeczy temu ranking pisma samorządowców „Wspólnota”, które zbadało, jak miasta wojewódzkie ściągały zagraniczne dotacje (nie tylko na drogi) w 2008 r. Tygodnik liczył tylko te dotacje, które fizycznie trafiły do miast. Wynik? Lublin ściągnął tylko 30,23 zł na mieszkańca. Pierwsze na liście Katowice 586 zł, Rzeszów 369,01 zł, Białystok 148,79 zł. Lublin zajął 16 miejsce, przegonił tylko Kielce i Gorzów Wlkp.

Remonty bez wizji

Ratusz zebrał też cięgi za remonty dróg, bo zamiast wieloletnich planów, ma tylko roczne. – Są jedynie rozwiązaniem doraźnym, niezwiązanym z racjonalnym i długofalowym wykonywaniem obowiązków zarządcy drogi – pisze do Ratusza Adam Pęzioł, szef lubelskiej delegatury NIK.

Chaos w papierach

Kontrola wykazała, że strategiczne miejskie dokumenty wspominające o drogach są ze sobą sprzeczne. Przykład? PLAN zagospodarowania przestrzennego jest niczym lokalna konstytucja dla architektów i inwestorów. Mówi gdzie co w mieście może powstać: gdzie droga, gdzie sklepy, gdzie mieszkania, jak wysokie mogą być budynki itp.

Ale jest też ważniejszy dokument, mówiący jak te „konstytucje” pisać. To „STUDIUM Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta”. Jego ustaleń bezwzględnie muszą się trzymać twórcy poszczególnych planów.

I tu jest PROBLEM. Ze studium wynika, że trzeba rezerwować grunty pod tramwaje. Dlatego w planach powinny być wyznaczane torowiska. A nie są, bo tramwaje to pieśń przeszłości, tylko Studium o tym nie wie.

Ostatnio oczkiem w głowie Ratusza jest inny dokument: „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego”. Opracowany nierzetelnie, jak twierdzi NIK, bo wartość projektu oceniono najpierw na 320 mln zł, później na 394 tys. zł, a ostatnio 520 mln zł.

Toniemy w korkach

Izba stwierdziła także, że miasto nie umie usprawnić ruchu. I wskazuje zatłoczone drogi: al. Kraśnicka, Solidarności, Tysiąclecia, Spółdzielczości Pracy, Kunickiego i Turystyczna. Powody to duży ruch, brak obwodnicy, brak świateł, zła organizacja ruchu. Zielona fala jest tylko na siedmiu ciągach.

19 sierpnia kontrolerzy NIK sami stanęli na trzech wybranych skrzyżowaniach, które przysparzają problemów kierowcom. Popatrzyli co jest nie tak i napisali, jak można rozwiązać problemy.

Jeździ, bo jeździ

Złą ocenę dostała też komunikacja miejska. Pasażerów ubywa, tabor jest stary: w sześć lat liczba ponad 20-letnich trolejbusów wzrosła 23-krotnie.

Odpływ pasażerów można by łagodzić, gdyby komunikacja była lepsza. W latach 2005-07 Ratusz chciał ją ulepszyć opracowanie recepty zlecając ekspertom z Krakowa. Część ich pomysłów weszła w życie (np. skierowanie linii 10 przez Głęboką, czy podzielenie linii 2 na linie 2 i 52). Co to dało? To Ratusza nie obchodziło, choć za ową receptę zapłacił prawie pół miliona zł.

– Aktualnie brak jest danych, na podstawie których można by wskazać jaki wpływ miało wprowadzenie tych zmian na jakość przewozów – przyznaje w piśmie do NIK Lech Pudło, szef Zarządu Transportu Miejskiego.

Plus za ścieżki

Pozytywną – ale z uwagami – ocenę miasto dostało tylko za ścieżki rowerowe. O ile w 2000 r. było ich 16 km, a w 2006 r. 26 km, o tyle w połowie bieżącego roku już 36 km.

Ratusz nie kwestionował ustaleń z protokołu kontroli NIK. Ani z wystąpienia pokontrolnego. – Nie składamy zastrzeżeń – mówi Anna Morow, dyrektor Wydziału Audytu i Kontroli w Urzędzie Miasta. – Ta ocena zobowiązuje nas do wzmocnienia działań dotyczących przygotowania dokumentów strategicznych – stwierdza Wasilewski.

Winnych brak.


Co radzi NIK

Skrzyżowanie Głęboka–Filaretów–Sowińskiego

Główny problem: Za mała przepustowość ulic.

Pomysł: Po pierwsze oddzielić ruch północ-południe od dojazdu do miasteczka akademickiego.

Jak? a) Zbudować tunel, b) znaleźć inny dojazd do miasteczka.

Po drugie zwiększyć przepustowość ul. Sowińskiego: a) zbudować tunel, b) poszerzyć ją do czterech pasów.

Po trzecie przenieść część ruchu na al. Kraśnicką poszerzając i ją i al. Sikorskiego, co mogłoby wymagać budowy wielopoziomowych skrzyżowań Kraśnickiej z Bohaterów Monte Cassino, Głęboką, Racławickimi i krzyżówki Sikorskiego-Solidarności-Ducha.

Po czwarte zwiększyć przepustowość Głębokiej od Narutowicza do Kraśnickiej tak, by pas dla jadących prosto lub w prawo zamiast tuż przed Sowińskiego zaczynał się koło stacji paliw.

Skrzyżowanie Solidarności–Ducha–Sikorskiego–Północna

Główny problem: duży ruch, ale i sami kierowcy, bo za późno ruszają na zielonym, i jadą zbyt rozwlekle.

Pomysły: Po pierwsze zwiększyć liczbę pasów ruchu do skrętu w lewo z Ducha w dwupasmówkę (tak się stało).

Po drugie odsunąć ruch z Północnej od al. Solidarności: a) zamknąć wyjazd z Północnej b) odsunąć Północną kilkaset metrów w stronę Poligonowej i wypuścić ruch dalej.

Po trzecie znaleźć inny wyjazd z os. Botanik, bo „to rozwiązanie byłoby szczególnie uzasadnione z uwagi na bezpieczeństwo w przypadku konieczności ewakuacji”.

Skrzyżowanie przy pl. Bychawskim

Główny problem: dużo wjazdów, ruch tranzytowy, przeplatające się kierunki ruchu, kierowcy ślamazarni, wymuszający pierwszeństwo, wjeżdżający na skrzyżowanie, z którego nie będą mogli zjechać.

Rozwiązania: Po pierwsze zwiększyć przepustowość pasa ruchu w stronę Wolskiej.

Po drugie skręcającym z Kunickiego w lewo ustawić duże tablice wskazujące sposób jazdy przez skrzyżowanie.

Po trzecie: zwiększyć przepustowość Młyńskiej przeznaczając dwa pasy do jazdy na wprost.

Pozostałe informacje

Lubelszczyzna pamięta  o obrońcach Niepodległej...
DODATEK IPN

Lubelszczyzna pamięta o obrońcach Niepodległej...

Wśród wielu dat w historii Polski jedną z najpiękniejszych i najważniejszych jest 11 listopada 1918 r. Po 123 latach zaborów nasz kraj odzyskał upragnioną niepodległość i ponownie pojawił się na mapie Europy. Wspólny wysiłek podjęli zarówno wielcy politycy – tacy jak Józef Piłsudski, Ignacy Paderewski czy Roman Dmowski – jak i zwykli żołnierze, mieszkańcy wsi, miast i miasteczek.

Pegimek otworzy okienko w galerii
Świdnik

Pegimek otworzy okienko w galerii

To będzie duże ułatwienie dla mieszkańców Świdnika. W centrum miasta powstanie punkt obsługi klientów Pegimeku.

Mateusz Kochalski w kadrze! Awaryjne powołanie

Mateusz Kochalski w kadrze! Awaryjne powołanie

Ostatnie tygodnie to zdecydowanie wspaniały czas dla Mateusza Kochalskiego. Wychowanek BKS-u Lublin właśnie otrzymał awaryjne powołanie do reprezentacji Polski na listopadowe mecze eliminacyjne.

11 listopada zostanie oficjalnie odsłoniony mural, który powstał kilka dni temu przy ul. Zamojskiej – jadąc od strony centrum, ul. Bernardyńską lub ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, trafimy na niego niemal na wprost (kamienica po prawej stronie)

Lublin świętuje 107. rocznicę odzyskania niepodległości

Z okazji 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, 11 listopada na mieszkańców Lublina czeka wiele patriotycznych atrakcji. Obok koncertu, odsłonięcia muralu i okolicznych miejskich iluminacji nie zabraknie również momentów bardziej oficjalnych.

Rowery jechały z Belgii do Krasnegostawu. Policja rozbija międzynarodową szajkę złodziei

Rowery jechały z Belgii do Krasnegostawu. Policja rozbija międzynarodową szajkę złodziei

Ponad 170 rowerów, w tym głównie elektrycznych, zabezpieczyli kryminalni z Krasnegostawu podczas szeroko zakrojonej akcji wymierzonej w grupę przestępczą kradnącą jednoślady w Belgii i Holandii. Na czele szajki miał stać 27-letni mieszkaniec powiatu krasnostawskiego. Sprawa, prowadzona od półtora roku, ma charakter rozwojowy.

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Naukowcy z Lublina chcą je ponownie wykorzystać

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Naukowcy z Lublina chcą je ponownie wykorzystać

Zużyte łopaty turbin wiatrowych to rosnący problem dla branży energetycznej. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej i partnerskich uczelni sprawdzają, jak nadać im drugie życie – tym razem w konstrukcjach inżynierskich.

We wtorek w hali MOSiR im. Zdzisława Niedzieli odbędzie się I Memoriał Andrzeja Kasprzaka

We wtorek w hali MOSiR im. Zdzisława Niedzieli odbędzie się I Memoriał Andrzeja Kasprzaka

Można się tylko cieszyć, że postać Andrzeja Kasprzaka doczekała się swojego uhonorowania. Ten wybitny zawodnik Lublinianki w latach 60-tych i 70-tych cieszył oczy kibiców w Lublinie swoją wybitną grą

Przed nami IV Janowiecki Bieg Niepodległości nad zalewem
Janowiec

Przed nami IV Janowiecki Bieg Niepodległości nad zalewem

W tegorocznych biegach nad janowieckim zalewem weźmie udział ponad 250 zawodników. Rywalizacji sportowej będą towarzyszyć atrakcje kulturalne, w tym występ zespołu śpiewaczego Oblasianki.

Szpital powiatowy we Włodawie zyskał wyposażenie bloku operacyjnego
zdrowie

Nowy sprzęt dla włodawskiego szpitala. "Placówka ma strategiczne znaczenie"

Na wyposażenie bloku operacyjnego Szpitala Powiatowego we Włodawie trafiły nowe urządzenia o wartości prawie 600 tys. zł. Dla pacjentów oznacza to mniej bólu pooperacyjnego i krótszą rekonwalescencję, a dla lekarzy - wyższą precyzję podczas zabiegów.

BKS Bodaczów wygrywa w hicie kolejki. Wyniki zamojskiej klasy okręgowej

BKS Bodaczów wygrywa w hicie kolejki. Wyniki zamojskiej klasy okręgowej

Po trzech meczach bez zwycięstwa BKS Bodaczów wrócił na zwycięską ścieżkę. W sobotę, w hicie kolejki, zespół dowodzony przez trenera Krzysztofa Hadło pokonał u siebie Andorią Mircze 2:1

Lubelscy złodzieje grasowali w Radzyniu Podlaskim. Zabrali jaguara
na sygnale

Lubelscy złodzieje grasowali w Radzyniu Podlaskim. Zabrali jaguara

Samochód marki jaguar, alufelki oraz elektronarzędzia o łącznej wartości blisko 20 tys. zł z jednego z garaży w Radzyniu Podlaskim ukradła trójka mieszkańców Lublina. Skradzione auto ze zmienionymi tablicami rejestracyjnymi odnalazło się w Lublinie.

Koncert symfoniczny utworów skomponownaych przez polskich kompozytorów 11 listopada zakończy puławski festiwal Wszystkie Strony Świata
Puławy

Sportowo i symfonicznie. Puławy zapraszają na Święto Niepodległości

We wtorek, 11. listopada Miasto Puławy zaprasza wszystkich zainteresowanych uroczystości patriotyczne w tym zmagania sportowe oraz biletowany koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej.

Z kijem bejsbolowym i nożem na seniorów. Tak świętowali "osiemnastkę"

Z kijem bejsbolowym i nożem na seniorów. Tak świętowali "osiemnastkę"

Brutalny, niczym niesprowokowany atak na leśnej ścieżce za ul. Wróblewskiego w Puławach. Dwóch nastolatków uzbrojonych w kij bejsbolowy i nóż, atakowało przechodniów. 67-latek trafił do szpitala. Sprawcy trafili już za kratki.

Burza po meczu Motoru Lublin z Wisłą Płock. Prezes Jakubas domaga się wyjaśnień
kontrowersje

Burza po meczu Motoru Lublin z Wisłą Płock. Prezes Jakubas domaga się wyjaśnień

W sobotę Motor Lublin po emocjonującym meczu zremisował na własnym stadionie z Wisłą Płock 1:1. Lublinianie przez długi czas byli bardzo nieskuteczni, a gdy już trafili po raz drugi do siatki rywala sędzia Damian Sylwestrzak po analizie VAR anulował trafienie. W poniedziałek żółto-biało-niebiescy pokazali treść pisma jakie zostało wysłane do Kolegium Sędziów Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Obchody Narodowego Święta Niepodległości w Chełmie rozpoczną się o godzinie 9:00 mszą świętą w Bazylice pw. Narodzenia NMP
Chełm

Hymn, defilada, bieg i koncert – Chełm w biało-czerwonych barwach

Msza w bazylice, uroczystości na Placu Łuczkowskiego, bieg uliczny i wieczorny koncert – tak Chełm uczci Narodowe Święto Niepodległości. 11 listopada miasto po raz kolejny pokaże, że pamięć o wolności to coś więcej niż tradycja.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium