Czytelnicy zapytali, ekspert udzielił wyczerpujacej odpowiedzi
W Urzędzie Miasta dowiedziałem się, że powinniśmy podatek zapłacić tylko raz, a drugi nakaz możemy wyrzucić do kosza. Po co ta podwójna robota? Po co te podwójne koszty – papier, opłata za dostarczenie nakazu?
Czy na pewno za np. 5 lat nikt sobie nie przypomni, że moja żona nie zapłaciła podatku od nieruchomości za rok 2010 i nie każe jej go zapłacić raz jeszcze wraz z karnymi odsetkami?
Co Urząd Miasta robi z pieniędzmi tych, którzy jednak zapłacą podatek dwukrotnie, bo nie zadzwonili do UM i nie wiedzą, że jeden nakaz można wyrzucić do kosza? – pyta Aleksander Tokarz, Czytelnik Dziennika Wschodniego z Lublina.
– Doręczanie dwóch decyzji do małżonków, tj. do żony i do męża, wynika z przepisów ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) – wyjaśnia Anna Adamowicz, dyrektor Wydziału Podatków i Egzekucji Urzędu Miasta Lublin.
– Zgodnie z art. 3 ust. 4 tej ustawy jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy od nieruchomości lub obiektu budowlanego ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach.
W obowiązującym stanie prawnym małżonków traktuje się tak, jak innych współwłaścicieli, bowiem nie obowiązuje już przepis stanowiący, że małżonkowie łącznie są zobowiązani do zapłacenia podatku od nieruchomości.
Oznacza to, że każdy z małżonków jako współwłaściciel solidarnie odpowiedzialny za zobowiązanie podatkowe powinien otrzymać jeden egzemplarz decyzji w sprawie podatku od nieruchomości za nieruchomość będącą we współwłasności (podobnie jak w przypadku współwłasności, gdy współwłaścicielami nie są małżonkowie).
W decyzji wymiarowej dotyczącej nieruchomości będącej we współwłasności małżonków, sporządzonej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, powinni być wykazywani obydwoje małżonkowie jako podatnicy podatku, a ustalony podatek (w jednej kwocie bez podziału) dotyczy całej nieruchomości.
W decyzji kierowanej do małżonków znajduje się zapis informujący, iż zobowiązanie podatkowe ustalone przedmiotową decyzją ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach nieruchomości.
Przepisy dotyczące odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania podatkowe stanowią, że wierzyciel (organ podatkowy) może żądać całości lub części świadczenia (uiszczenia należnego podatku) od wszystkich dłużników łącznie lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych, przy czym aż do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy solidarni pozostają zobowiązani (art. 366 Kodeksu cywilnego).
Oznacza to, że zapłata w całości podatku przez jednego ze współwłaścicieli (jednego małżonka) powoduje, że drugi współwłaściciel nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku. Zgodnie z art. 91 ustawy Ordynacja podatkowa do odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania podatkowe stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dla zobowiązań cywilnoprawnych.
Następnie przepis art. 92 tej ustawy stanowi, że solidarną odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe ponoszą ci podatnicy, którym doręczono decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego.
Tak więc doręczenie decyzji tylko jednemu współwłaścicielowi (małżonkowi), powoduje, że tylko na nim będzie ciążyło zobowiązanie podatkowe. Od drugiego współwłaściciela (małżonka), do czasu doręczenia mu decyzji, nie będzie można wymagać i egzekwować podatku.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że nie jest możliwe, aby organ podatkowy, który otrzymał podatek w pełnej wysokości od jednego ze współwłaścicieli (małżonka) zażądał zapłaty podatku również od drugiego współwłaściciela.
Natomiast w przypadku zapłaty podatku w podwójnej wysokości powstaje nadpłata, która podlega zwrotowi, zgodnie z przepisami ww. ustawy Ordynacja podatkowa.
Przedstawiając to wyjaśnienie pragnę podkreślić, że kierowanie decyzji w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości do każdego z małżonków wynika z przepisów prawa podatkowego oraz zostało wskazane organowi podatkowemu przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze, które jest organem odwoławczym od decyzji Prezydenta Miasta Lublin.
Wyjaśniam także, iż korespondencja doręczana jest przez pracowników Urzędu Miasta Lublin zatrudnionych na stanowisku goniec. Znacznie obniżyło to koszty z tego tytułu. Doręczenie dwóch przesyłek pod jeden adres nie wpływa na wysokość wynagrodzenia pracownika.
Odnośnie stwierdzenia, że „jeden nakaz można wyrzucić do kosza” należy podkreślić, iż „nakaz”, czyli decyzja, jest dokumentem wystawionym przez uprawniony organ. Co z tym dokumentem zrobi jego adresat (podatnik) jest jego sprawą.
Można przypuszczać, że chodziło raczej o załączone do decyzji druki wpłaty. Istotnie, jeśli jeden z małżonków dokona jednorazowo wpłaty podatku w pełnej wysokości, drugi druk jest zbędny. Przyda się, jeśli podatnicy skorzystają z możliwości regulowania podatku w ratach.
Dodatkowo informuję, iż z uwagi na zgłaszane przez podatników pytania odnośnie przedmiotowych decyzji, w celu wyeliminowania ich wątpliwości i uniknięcia nadpłat (w wyniku podwójnych wpłat), na stronie internetowej Urzędu Miasta Lublin została zamieszczona informacja dla podatników w tym zakresie.
Informacja taka została również wywieszona we wszystkich punktach Biura Obsługi Mieszkańców, w oddziałach Banku Pekao SA w Lublinie, w których podatnicy mają możliwość dokonywania wpłaty podatków bez dodatkowych opłat i została dołączona do decyzji wysyłanych małżonkom.
Mam nadzieję, że te wyjaśnienia rozwieją wszelkie wątpliwości związane z doręczanymi małżonkom decyzjami podatkowymi.