25 km nowych linii trolejbusowych, dziewięć nowych podstacji zasilających i przebudowa kilku skrzyżowań. Takie zmiany na ulicach czekają nas w ciągu najbliższych dwóch lat.
W sierpniu 2013 r. powstać ma nowa pętla trolejbusowa na Felinie w pobliżu ul. Władysława Jagiełły. Wraz z nią zbudowana zostanie sieć, która pobiegnie od pętli na Majdanku do ul. Doświadczalnej oraz nad Doświadczalną.
Wspomniane ulice mają też być przebudowane – powstaną nowe chodniki, zatoki przystankowe, nowe będzie też oświetlenie ulicy. Na potrzeby stacji wybudowana zostanie też podstacja zasilająca.
Do połowy grudnia przyszłego roku ma powstać połączenie między siecią nad ul. Armii Krajowej a al. Kraśnicką. Chodzi o niedługi fragment ul. Bohaterów Monte Cassino. Ale o wiele ważniejsze będzie to, co zmieni się na samym skrzyżowaniu z al. Kraśnicką.
Każdy kierunek jazdy będzie miał osobny pas, na wszystkich wlotach skrzyżowania powstaną pasy do skrętu w prawo. Wydłużony do 80 metrów będzie pas do skrętu w lewo z al. Kraśnickiej (od strony szpitala) w stronę ul. Bohaterów Monte Cassino, a do 130 metrów pas do skrętu w lewo dla jadących od strony śródmieścia.
Wszystkie lewoskręty będą mieć osobną sygnalizację, powstaną też dwie nowe zatoki przystankowe na ul. Bohaterów Monte Cassino. (Pobierz mapę nowych linii w pełnej rozdzielczości w zakładce "Multimedia" z lewej strony) Pierwsza będzie znajdować się przy kościele, a druga po przeciwnej stronie al. Kraśnickiej, dla wyjeżdżających od strony ul. Wojciechowskiej.
Najwcześniej, bo we wrześniu nową trasą pojedzie linia 153. W obie strony będzie kursować przez ul. Wileńską. Będzie to możliwe dzięki nowemu odcinkowi trakcji biegnącemu od skrzyżowania ul. Głębokiej z Sowińskiego do ronda obok Leclerca przy Zana. To w sumie 1,5 km nowej trakcji. Tym samym linia trolejbusowa 153 nie będzie kursować przez ul. Filaretów.
W październiku powinna się zacząć przebudowa ronda na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II, Armii Krajowej i Matki Teresy z Kalkuty. Równocześnie ustawione zostaną tu słupy dla przyszłej trakcji trolejbusowej. Dla pojazdów komunikacji miejskiej wydzielone zostaną też specjalne pasy do skrętu w prawo, dzięki którym autobusy i trolejbusy nie będą musiały wjeżdżać na rondo. Pasy takie pojawią się na skręcie z ul. Armii Krajowej w Jana Pawła II, będą też służyć pojazdom komunikacji miejskiej wjeżdżającym na to skrzyżowanie od strony Poręby. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to grudzień 2013 r.
Do połowy grudnia miała być gotowa trakcja (ponad 2 km) nad al. Unii Lubelskiej, ul. Lwowską, Podzamcze i Unicką, która połączy się z istniejącą siecią nad ul. Obywatelską i Chodźki. Nie ma jednak pewności, że terminu uda się dotrzymać, bo opóźnia się zakończenie związanej z tą inwestycją przebudowy skrzyżowania ul. Lubartowskiej, Unickiej, al. Spółdzielczości Pracy i Obywatelskiej (na zdjęciach).
Wzdłuż ul. Diamentowej widać już fundamenty nowych słupów oświetleniowo-trakcyjnych. Mają one równocześnie dźwigać latarnie i sieć trolejbusową. Instalacja (5 km) powinna być gotowa do połowy grudnia przyszłego roku. W ramach tej samej inwestycji zbudowana zostanie sieć trolejbusowa nad ul. Zemborzycką, która zostanie włączona do trakcji w ul. Kunickiego. Przebudowane będzie też skrzyżowanie Zemborzycka–Diamentowa.
Gotowy jest już nowy odcinek sieci trolejbusowej nad ul. Grygowej, który powstał przy okazji budowy nowego odcinka dwupasmówki. Jezdnia połączyła al. Witosa z Drogą Męczenników Majdanka. Słupy trakcyjne stanęły też przy starszym odcinku od wiaduktu do ul. Pancerniaków. W przyszłości trolejbusy mają jeździć tędy do swojej nowej zajezdni na Majdanie Tatarskim.
Do czerwca 2014 r. poczekamy na kolejny odcinek trakcji, który przetnie Kalinowszczyznę. Ma on biec od ronda przy cerkwi przez ul. Lwowską, Andersa i Mełgiewską. Budowie towarzyszyć ma utworzenie nowej podstacji zasilającej "Tatary”. Sieć połączy się z istniejącą trakcją zaczynającą się przy skrzyżowaniu z ul. Gospodarczą.
Jeszcze w tym roku miasto ma ogłosić przetarg na budowę trakcji nad ul. Jana Pawła II na odcinku od ronda przy Carrefourze do pętli przy ul. Granitowej a także fragmentu nad ul. Armii Krajowej między ul. Jana Pawła II a ul. Orkana. W kolejce czeka też sieć nad ul. Filaretów od ronda przy ul. Jana Pawła II do ul. Zana oraz nad ul. Zana od ronda przy Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych do Nadbystrzyckiej, a także nad Nadbystrzycką od ronda przy klubie jeździeckim do ul. Narutowicza.
Władze miasta szukają wykonawcy nowego odcinka trakcji z Czubów na Dworzec Główny PKP. Sieć pobiegnie nad ul. Jana Pawła II od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej, a dalej Krochmalną i Młyńską do Dworcowej. Trakcja ma być ukończona do połowy grudnia 2014 r. Równocześnie przebudowane zostaną skrzyżowania ul. Młyńskiej z Krochmalną i Gazową oraz Dworcowej z Młyńską.