Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Złota Setka

11 października 2021 r.
21:06

Bez z tych części z lubelskiego nie poradzi sobie ani Porsche, ani Maserati

367 6 A A
Produkcja w FŁT
Produkcja w FŁT (fot. Piotr Michalski)

W samochodach osobowych marek takich jak Opel, Fiat, czy Peugeot, ale też w ciężarówkach Skanii i MAN-a. W luksusowych autach: Porsche i Maserati Quattroporte. W wagonach Metra Warszawskiego. Wszędzie tam montowane są łożyska z Kraśnika. Zakład, który rocznie może wyprodukować ich ok. 14 milionów sztuk uruchomił właśnie Centrum B+R składające się z kilku nowoczesnych laboratoriów.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Niewiele jest firm na świecie posiadających laboratoria, w których możemy precyzyjnie badać łożyska – podkreślił podczas uroczystego otwarcia Centrum Badano Rozwojowego FŁT-Kraśnik prof. dr hab. inż. Stanisław Adamczak, kierownik zespołu projektowego ze strony Politechniki Świętokrzyskiej.

Złota Setka 2021. Ranking Najlepszych Firm Lubelszczyzny do pobrania w tym miejscu

– Od lat zdajemy sobie sprawę z tego, że nie jesteśmy w stanie konkurować tanią siłą roboczą. To było możliwe 15-20 lat temu, kiedy przenoszono produkcję z zachodu Europy do Polski, z tego względu, że byliśmy tani. Obecnie możemy konkurować na rynku tylko nowymi i kompleksowymi rozwiązaniami – podkreślił Grzegorz Jasiński, prezes FŁT-Kraśnik. – Bo wyłącznie jako producent łożysk nie bylibyśmy w stanie przeżyć. Dlatego też swoim klientom oferujemy całość: od etapu projektowania poprzez badania aż po dostawy. I to moim zdaniem jest przyszłość fabryki. Już teraz zatrudniamy w Centrum B+R ponad 80 inżynierów, co stanowi ok. 5 procent naszej załogi.

Centrum B+R

Projekt dotyczący utworzenia Centrum B+R warty ponad 27 milionów złotych jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

– Projekt był realizowany w ciągu czterech lat, trudnych lat, bo wybuchła pandemia koronawirusa z czym związane były pewne komplikacje. Niemniej, dzięki determinacji ludzi ten projekt udało się zrealizować – podkreśla Krzysztof Kuźmicki, dyrektor techniczny FŁT-Kraśnik.

W tym czasie udało się utworzyć między innymi 10 nowoczesnych stanowisk badawczych, umożliwiających precyzyjne badanie łożysk.

– Opatentowanych, oryginalnych, które wprowadzają obszar badań łożysk w XXI wiek – podkreśla prof. Stanisław Adamczak.

Projekt dotyczący centrum to nie tylko maszyny i urządzenia. To również specjaliści.

– Bo Centrum Badawczo Rozwojowe potrzebuje pracowników nauki. Ministerstwo Edukacji i Nauki zatwierdziło cztery doktoraty tzw. wdrożeniowe i czterech pracowników Centrum będzie realizować prace doktorskie – mówi prof. Stanisław Adamczak. – Program jest tak pomyślany, że za 3 i 4 lata będą wypromowani doktorzy nauk technicznych, a ja będę mieć tę satysfakcję, że będę promotorem tych prac doktorskich.

Początki

Spółka FŁT-Kraśnik jest pierwszą firmą, która rozpoczęła produkcję łożysk tocznych w Polsce.

– W 1949 roku w Kraśnickiej Fabryce Wyrobów Metalowych, bo tak wówczas nazywał się nasz zakład, zostały wyprodukowane pierwsze łożyska kulkowe – przypomina historię kraśnickiej FŁT dyrektor Krzysztof Kuźmicki. – To było łożysko 6204. Wtedy rozpoczęła się era rozwoju fabryki. Era rozwoju grup konstrukcyjnych produkowanych w Kraśniku łożysk, która w sposób nieprzerwany trwa do dzisiaj.

Obecnie fabryka zatrudnia ponad 1600 pracowników. Kraśnicki zakład jest w stanie wyprodukować rocznie 14 milionów sztuk łożysk w trzech grupach konstrukcyjnych tj. łożyska kulkowe, stożkowe i walcowe. Dodajmy, że FŁT-Kraśnik produkuje ok. 400 różnych odmian łożysk w ciągu roku.

Zakład posiada zintegrowany system zarządzania, obejmujący zarządzanie jakością (certyfikaty: IATF 16949 i ISO 9001) i środowiskiem (certyfikat ISO 14001).

Dostawy na cały świat

Około 70 proc. produkcji kraśnickiej Fabryki jest eksportowana.

– Praktycznie na wszystkie kontynenty – podkreśla dyrektor techniczny FŁT-Kraśnik.

Na liście są niemal wszystkie kraje europejskie. – M.in. Niemcy, Włochy, Francja, kraje skandynawskie, Węgry i Wielka Brytania – wylicza Krzysztof Kuźmicki. – Poza tym łożyska dostarczamy też do Ameryki Północnej i Ameryki Południowej. Na naszych łożyskach jeżdżą też pojazdy w Australii, Afryce jak i w Azji.

FŁT-Kraśnik produkuje głównie łożyska do samochodów ciężarowcy i osobowych.

– Ale też nasze łożyska są wykorzystywane w budowie silników elektrycznych, są wykorzystywane w przemyśle wydobywczym, hutniczym i stalowniczym. Znajdziemy je także w wózkach widłowych. Dużą grupę stanowią również łożyska wykorzystywane w maszynach rolniczych – dodaje dyrektor Kuźmicki.

W Porsche i Maserati

– Od kilkunastu lat jesteśmy głównym dostawcą łożysk do skrzyń biegów samochodów produkowanych przez koncern Magna, a także koncern Stellantis, czyli do aut takich marek jak np. Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroën i Opel. Jesteśmy też w niektórych tak renomowanych autach jak Porsche i Maserati Quattroporte. Z punktu widzenia biznesowego nie są to duże kontrakty, ale prestiżowe – zaznacza prezes Grzegorz Jasiński. – Łożyska z Kraśnika są też praktycznie w co trzeciej naczepie ciężarówki. Jesteśmy bowiem 100-procentowym dostawcą do niemieckiego koncernu, który produkuje osie do naczep. Koncert ten ma co najmniej 1/3 europejskiego rynku. Od kilkunastu lat nasze łożyska są też w ciężarówkach Scani i MAN-a, a także amerykańskich ciężarówkach produkowanych przez Mack Trucks.

Kraśnickie łożyska są też dostarczane m.in. do warszawskiego metra, PKP, jak też PKP Intercity. – Największa średnica wyprodukowanego przez nas łożyska dochodziła do 2007 milimetrów – podkreśla dyrektor Krzysztof Kuźmicki.

Proces produkcji

Cała produkcja ulokowana jest w Kraśniku zaś proces produkcji łożysk zaczyna się od pozyskania informacji o oczekiwaniach od klienta.

– Po tym następuje faza konstrukcji, wytworzenia prototypów wyrobów, które później będą przez nas produkowane – wyjaśnia dyrektor Kuźmicki. – W fazie projektowej wykorzystujemy wiele specjalistycznym oprogramowań. Podstawowym naszym narzędziem jest RomaxDESIGNER.

Po zaprojektowaniu następuje faza wykonania prototypu oraz faza testów, wg warunków uzgodnionych z klientami.

– Jeśli wszystko jest w porządku produkt zostaje zwalidowany (potwierdzony, że jest zgodny z projektem – red.) przez odbiorcę i dochodzi do produkcji seryjnej – dodaje dyrektor techniczny. – Tak postępujemy praktycznie z każdym naszym wyrobem.

FŁT-Kraśnik przeprowadza wiele projektów, dzięki czemu z powodzeniem broni się przed konkurencją. – Reagujemy na zapytania klienta i wychodzimy do nich z wzorami łożysk – zaznacza dyrektor Kuźmicki.

Rokrocznie jest realizowanych kilkadziesiąt planów prac projektowych, na przykład w ciągu siedmiu miesięcy 2021 roku w FŁT-Kraśnik zostało uruchomionych ich już
ponad 60.

Rozwój

– Obecnie główne nasze zainteresowanie kierują się wokół łożysk niskoemisyjnych, łożysk o obniżonych oporach toczenia, łożysk o obniżonych hałasie jak też łożysk do 24 tysięcy obrotów na minutę – zdradza dyrektor techniczny FŁT-Kraśnik. – To są oczywiście wymogi przemysłu samochodowego, który ma związek z produkcją samochodów elektrycznych. W tym obszarze czeka nas wiele pracy. Utworzenie Centrum Badawczo Rozwojowego daje postawy do wykonywania różnego rodzaju eksperymentów. Wszystko po to by dojść do wyrobu, który będzie konkurencyjny na rynku.

Kolejnym elementem rozwoju będą łożyska hybrydowe, jak też łożyska z uszczelkami z cieczami magnetycznymi.

– Nawet z elementami teflonu, ale póki co nic więcej na ten temat nie powiem – stwierdza dyrektor techniczny.

Odrębną grupą, którą kraśnicka FŁT zaczęła już rozwijać, są łożyska do przemysłu spożywczego.

– Z tzw. smarowaniem uzyskiwanym w sposób nalewowy. Oznacza to, że wszystkie przestrzenie wolne w łożysku są wypełnione smarem – wyjaśnia Krzysztof Kuźmicki. – Smar zastyga tworząc substancję, która oprócz funkcji smarowania nie dopuszcza zanieczyszczeń ze środowiska zewnętrznego.

Łożyska toczne

Służą do niwelowania skutków tarcia. Najmniejsze z nich ważą ok. 30 g, a największe 4700 kg. Podstawowe grupy konstrukcyjne to łożyska kulkowe, stożkowe, walcowe i baryłkowe. Osobną kategorią są typy łożysk przeznaczone do zastosowań specjalnych.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Gdzie jest Krzysztof Chabros? Wyjechał z domu rowerem i przepadł

Gdzie jest Krzysztof Chabros? Wyjechał z domu rowerem i przepadł

Od poniedziałku nikt z bliskich nie miał z nim kontaktu. Trwają poszukiwania zaginionego 61-latka z gminy Końskowola.

Spuścił z cysterny już 115 litrów paliwa. I wtedy przyszli SOK-iści

Spuścił z cysterny już 115 litrów paliwa. I wtedy przyszli SOK-iści

Była informacja, a zaraz po tym błyskawiczna reakcja. Dzięki temu funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei na gorącym uczynku zatrzymali złodzieja paliwa. 59-latek spuścił z cysterny ok. 115 litrów.

Utrudnienia przy ul. Zawadówka. Rusza przebudowa ulicy

Utrudnienia przy ul. Zawadówka. Rusza przebudowa ulicy

Od dzisiaj (25 kwietnia ) kierowcy w Chełmie muszą baczniej uważać przy ul. Zawadówka w Chełmie. W tym miejscu z uwagi na rozpoczęcie prac związanych z przebudową ulicy spotkają się ze sporymi utrudnieniami.

Mróz chwyci przy ziemi. Tak będzie w sporej części województwa

Mróz chwyci przy ziemi. Tak będzie w sporej części województwa

Przed nami kolejna chłodna, a miejscami nawet mroźna noc. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenie o przymrozkach w wielu powiatach województwa lubelskiego.

Maseczki, gaz i paralizator. Jest wyrok w sprawie głośnej interwencji w galerii handlowej

Maseczki, gaz i paralizator. Jest wyrok w sprawie głośnej interwencji w galerii handlowej

Na kary bezwzględnego więzienia skazane zostało rodzeństwo z Zamościa. Wyrok, który zapadł w czwartek to finał głośnej swego czasu interwencji z czasu pandemii. Mateusz i Kamila K. zostali oskarżeni m.in. o czynną napaść na funkcjonariuszy, którzy zwrócili im uwagę na brak maseczek.

Plac zabaw inny niż wszystkie. Nawet krowy i owce są tu z drewna
galeria

Plac zabaw inny niż wszystkie. Nawet krowy i owce są tu z drewna

Dzieci z Wysokiego w gminie Zamość, ale też wszystkie inne, które odwiedzą Centrum Kultury Dawnej w tej miejscowości mogą już korzystać z nowego placu zabaw. Jest piękny, ekologiczny i bezpieczny. Wszystkie elementy są drewniane, a całość nawiązuje do miejsca, w którym się znajduje.

Zakopower, Ania Wyszkoni i Krzysztof Cugowski. KULturalia już za 3 tygodnie

Zakopower, Ania Wyszkoni i Krzysztof Cugowski. KULturalia już za 3 tygodnie

Nazwa zobowiązuje, więc szykuje się prawdziwa kulturalna impreza. Katolicki Uniwersytet Lubelski przedstawił lineup tegorocznych Dni Kultury Studenckiej – KULturalia 2024, które w tym roku będą wyjątkowe.

Ponowna ewakuacja w piątek. Sprawdź, czy dotyczy również ciebie
biała podlaska

Ponowna ewakuacja w piątek. Sprawdź, czy dotyczy również ciebie

Już wiadomo, jak ma wyglądać ponowna ewakuacja mieszkańców Białej Podlaskiej. W piątek saperzy będą kontynuować akcję przy ulicy Sidorskiej

Zacieśnia się współpraca Dziennika Wschodniego z UMCS

Zacieśnia się współpraca Dziennika Wschodniego z UMCS

Umowa podpisana. Rusza współpraca Dziennika Wschodniego z Wydziałem Politologii i Dziennikarstwa UMCS.

Czy biura paszportowe będą czynne także w sobotę?
Wideo
film

Czy biura paszportowe będą czynne także w sobotę?

W województwie lubelskim jest już osiem miejsc, w których mieszkańcy mogą wyrobić paszport. Czy punkty będą otwarte również w sobotę? Nie tak dawno zapowiadał to nowy wojewoda lubelski Krzysztof Komorski. Urząd nie wyklucza takiego rozwiązania, ale potrzeba do tego nowej kadry.

Strażacy robią pompki. Żeby Michałkowi nie zabrakło na lek

Strażacy robią pompki. Żeby Michałkowi nie zabrakło na lek

Pospolite ruszenie wśród jednostek OSP na Zamojszczyźnie. Dzień po dniu kolejne zamieszczają w mediach społecznościowych filmy, na których druhowie robią pompki. O co chodzi? Ta akcja ma pomóc w zbiórce pieniędzy dla chorego chłopca.

Rozgrywki LNBA zbliżają się do końca

Rozgrywki LNBA zbliżają się do końca

Najważniejszym meczem weekendu była konfrontacja 12 Małp z Patobasketem. Ten pierwszy zespół jest jednym z największych pozytywnych zaskoczeń tego sezonu. W poprzednich rozgrywkach podopieczni Michała Żulińskiego pałętali się w ogonie ligowej stawki. Teraz, po dokonaniu kilku wzmocnień, są już w jej czubie. Patobasket natomiast jest uznaną firmą – to przecież aktualny wicemistrz LNBA.

Home staging w Lublinie – Renomowana firma Alya Home

Home staging w Lublinie – Renomowana firma Alya Home

Home staging, popularna strategia w branży nieruchomości, koncentruje się na poprawie atrakcyjności i szybszym sprzedaniu lub wynajmie domu, lub mieszkania. Głównym celem tej praktyki jest skrócenie czasu trwania procesu transakcji, oraz zwiększenie wartości nieruchomości. Poprzez stworzenie atrakcyjnej wizualnie prezentacji, home staging ma za zadanie wywołać pozytywne emocje u potencjalnych kupujących i zachęcić ich do podjęcia decyzji o zakupie.

Jak oszczędzać podczas podróży i być bardziej “eko”?

Jak oszczędzać podczas podróży i być bardziej “eko”?

Podróże i ochrona środowiska, czy to idzie w parze? Tak, i wcale nie jest trudne. Ekoturystyka to trend, który w najbliższych latach ma szansę realnie zmienić nastawienie do zagranicznych wakacji. Komercja będzie musiała ustąpić ekologii. Na czym to polega?

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa rusza w majówkę

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa rusza w majówkę

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa wjedzie na tory jeszcze sprawniej. Kolejowa spółka przekazała materiały do remontu tej jedynej zabytkowej kolejki na Lubelszczyźnie. Wiadomo też, kiedy rusza z sezonem.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium