Jak zainteresować rodziców problemami ich dzieci? Jak zachęcić ich do częstszego odwiedzania szkoły? I jak wspólnie z nimi wychowywać dzieci? Dziś kilka praktycznych rad dla nauczycieli, pedagogów, dyrektorów szkół i samych rodziców.
Ale, żeby rodzice chętniej angażowali się w życie szkoły i uczniów, szkoła powinna ich do tego zachęcić. W jaki sposób? Specjalny poradnik przygotowała Ewa Czemierowska-Koruba, psycholog, współtwórca programu „Spójrz inaczej na agresję”. Oto jej rady:
Etap I – rozpoznanie
Rodziców z pewnością interesuje:
• jakie wymagania będą stawiane uczniom,
• jakie mają prawa i przywileje,
• jakie zasady obowiązują w szkole i jakie będą konsekwencje ich nieprzestrzegania,
• jakie są sposoby i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych (agresja, łamanie regulaminu itp.),
• jakie są zasady i sposoby kontaktowania się rodziców i nauczycieli,
• na jaką pomoc ze strony szkoły mogą liczyć rodzice i uczniowie.
Również nauczyciele oczekują, że rodzice będą ich informować o ważnych sprawach dotyczących dziecka.
Etap II – integrujemy się
Ten etap rozwoju wzajemnych kontaktów charakteryzuje komunikacja dwukierunkowa. Jej formami mogą być:
• spotkania nauczycieli i rodziców,
• dni otwarte,
• wspólne święta, wyjazdy i imprezy,
• wspólne szkolenia, podczas których można zyskać nowe umiejętności,
• grupy dyskusyjne nauczycieli i rodziców,
• wspólne organizowanie uroczystości,
• wspólne ustalanie reguł,
• powoływanie organizacji rodziców,
• nieoficjalne spotkania z rodzicami.
Etap III – trójstronna współpraca
Aby pozyskać rodziców do współpracy, warto pamiętać, by:
• w kontaktach z nimi używać zrozumiałego, jasnego języka,
• zmniejszyć ich obawy,
• od początku zachęcać ich do współpracy,
• traktować jednakowo – niezależnie od tego, jak zachowują się i uczą ich dzieci,
• zapewnić im łatwy dostęp do informacji,
• poświęcać uwagę wszystkim rodzicom (nie tylko tym, których dzieci stwarzają problemy),
• rozumieć i zaspokajać ich indywidualne potrzeby,
• w trudnych sytuacjach próbować raczej skoncentrować się na rozwiązywaniu problemów, niż poszukiwaniu winnych,
• być wrażliwym na sytuacje powodujące u rodziców dyskomfort,
• pozostawić rodzicom możliwość swobodnego wyboru formy i zakresu współpracy.