Autobusy MPK Kraśnik mają jeździć do sąsiednich gmin. Urzędnicy z miasta już rozpoczęli rozmowy z wójtami. Realna szansa na uruchomienie połączeń między Kraśnikiem a np. gminami Kraśnik, Zakrzówek czy też Wilkołaz to styczeń 2017 roku.
W 2016 roku przypada 40-lecie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Kraśniku. To dobra okazja do zmian – mówi Andrzej Kołodziejczyk z Urzędu Miasta w Kraśniku. – Zamierzamy wprowadzić udogodnienia dla mieszkańców miasta i osób dojeżdżających do Kraśnika. Do tej pory, praktycznie przez 40 lat siatka połączeń niewiele się zmieniła. Autobusy jeżdżą praktycznie tymi samymi trasami. Nowościami są jedynie linie 7 i 14. Na wiosnę chcemy przeprowadzić szerokie konsultacje z mieszkańcami.
Już teraz na stronie internetowej MPK Kraśnik jest dostępna do wypełnienia ankieta dotycząca obecnej i przyszłej siatki połączeń autobusowych. Wśród pytań jest nie tylko to dotyczące uruchomienia nowych linii, ale też odnoszące się do współpracy z gminami w sprawie organizacji wspólnej komunikacji, bo takie właśnie plany mają władze Kraśnika i miejski przewoźnik na najbliższe lata.
– W takich miastach jak np. Puławy obserwujemy rozwój komunikacji. 70 procent kursów wykonywanych przez pojazdy MZK Puławy to kursy poza granice miasta – wskazuje Kołodziejczyk.
MPK Kraśnik również takie kursy do sąsiednich gmin miałoby realizować. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to już od września 2016 roku. – Jednak bardziej realna jest data 1 stycznia 2017 r. – zaznacza Kołodziejczyk. – Również od tej daty chcemy wprowadzić reorganizację połączeń w mieście.
Miejskie autobusy z Kraśnika nie wyjeżdżałyby jednak do wszystkich gmin w powiecie kraśnickim. – Autobusy miejskie nie zastąpią autokarów – przyznaje Kołodziejczyk. – Takie gminy jak Annopol i Gościeradów odpadają ze względu na ich odległość od Kraśnika. Dlatego też jedynie gminy wokół miasta staramy się włączyć do planowanego systemu komunikacyjnego. Oczywiście, jeżeli inne gminy wyrażą chęć współpracy, rozpoczniemy z nimi rozmowy. Obecnie funkcjonujący system oparty na prywatnych busach nie jest skonsolidowany. Samochody, które jeżdżą na trasach nie zapewniają takiego komfortu jazdy jak autobusy. My chcemy zaproponować jednolity system biletowy, który będzie lepszy i tańszy dla pasażerów.
I dodaje: Nasze autobusy są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Na bilecie miesięcznym przejazd będzie nieograniczony. Poza tym będzie można korzystać z ulg i bezpłatnych przejazdów.
Jeśli połączenia z gminami doszłyby do skutku, to wiązałoby się to z zakupem dodatkowych autobusów przez MPK. – Przygotowujemy się do tego aby kupić nowe autobusy z unijnym dofinansowaniem – dodaje Michał Mulawa, rzecznik Urzędu Miasta w Kraśniku. – Nowością będzie także system informacji pasażerskiej na przystankach.
Rozmowy z wójtami w sprawie uruchomienia wspólnej komunikacji już się rozpoczęły. – To bardzo dobry pomysł – przyznaje Grzegorz Lemiecha, wójt gminy Zakrzówek. – Były rozmowy na ten temat z kierownictwem MPK w Kraśniku. Złożyli nam propozycję, do której ustosunkuje się rada.
– Czekamy na dalszy rozwój sytuacji – dodaje Paweł Głąb, wójt gminy Wilkołaz.
Przygotowane są już projekty porozumień pomiędzy Kraśnikiem a poszczególnymi gminami. Sprawą tą zajmą się kraśniccy radni na najbliższej sesji.