Będzie łatwiej zarejestrować samochód i dostać pozwolenie na budowę. Krócej potrwa wyrabianie prawa jazdy. Do tego jeszcze darmowy Internet. Projekt łączący bazy danych powiatu i gmin ma wejść w życie pod koniec roku.
Urzędy uczestniczące w zadaniu zostały wyposażone w odpowiedni sprzęt. Sieci komputerowe są już gotowe do zwiększonego przepływu danych. W najbliższym czasie bazy danych, które obsługują poszczególne rejestry i ewidencje, zostaną tak zintegrowane, aby urzędnicy z gmin i starostwa mieli wzajemnie do nich wgląd. Nie będą musieli czekać na przesłanie informacji z innego urzędu, bo sami będą mieli do nich dostęp.
Dzięki temu skróci się czas załatwiania spraw. Chodzi m.in. o rejestrację samochodów, wydawanie praw jazdy, uzyskanie pozwolenia na budowę czy podatki. – Chcemy wyeliminować papierową korespondencję między powiatem a gminą – tłumaczy Grzegorz Szacoń, sekretarz Starostwa Powiatowego w Lublinie.
Urzędnicy liczą też, że część mieszkańców uda się przekonać do załatwienia spraw drogą elektroniczną. – Chcielibyśmy, aby 10 procent spraw była załatwiana przez Internet – zapowiada kierownik projektu.
Mieszkańcy powiatu będą mieli też darmowy dostęp do Internetu. W urzędach i innych punktach użyteczności publicznej będą działać 22 hot-spoty. Będą też infomaty, czyli kioski internetowe, w sumie 20.
W Konopnicy trwa właśnie instalacja hot-spotów. – Będziemy mieć 8 takich urządzeń – wyjaśnia Adam Misztal, informatyk z Urzędu Gminy w Konopnicy. – W ub. piątek zostały zainstalowane 3 hot-spoty – na Urzędzie Gminy, budynku poczty i szkole w Motyczu. Kolejnych pięć urządzeń będziemy instalować w przyszłym tygodniu.
Projekt o wartości ponad 7 mln zł będzie realizowany do końca roku. W 80 proc. jest finansowany ze środków unijnych.
Infomaty wewnętrzne:
po 1 w urzędach gmin: Borzechów, Garbów, Głusk, Jabłonna, Wojciechów
Jastków 4 szt. Dom Kultury, urząd, szkoły
Konopnica 3 szt. urząd, szkoła podstawowa i biblioteka Kozubszczyzna
Krzczonów, Strzyżewice po 2 szt. w urzędzie gmin i bibliotekach
Infomaty zewnętrzne:
przy urzędach gmin po 1 szt. Garbów Strzyżewice, Wysokie, Zakrzew