Gładko na lotnisko
Tadeusz Możdżeń każdego dnia jeździ swoją taksówką na trasie Lublin-nowe lotnisko w Świdniku. Codziennie pokonuje tę trasę po nowej, bezpiecznej, bezkolizyjnej i gładkiej drodze. Jeszcze rok temu podróż na krótkiej, kilkukilometrowej trasie Lublin-Świdnik przypominała mękę.
- Wcześniej, przed oddaniem nowych dróg na lotnisko, nie byłem w stanie oszacować, czy przejazd na tej trasie zajmie 15 minut czy godzinę. Warto było czekać dwa lata na nową Mełgiewską i drogę wojewódzką 822. Teraz, gdy już są nowe drogi, z zegarkiem w ręku, punktualnie niemal co do minuty podjeżdżam na lotnisko po pasażera. Bez nerwów, komfortowo, słowem - po europejsku - mówi Tadeusz Możdżeń z lubelskiej korporacji "Ale Taxi”.
- Codziennie wożę ludzi na tej trasie. Goście z zagranicy i z innych rejonów Polski przecierają oczy. "Tu na Wschodzie jest tak ładnie. I takie piękne drogi macie” - często słyszę takie opinie. I jeszcze jedno. Moi klienci dzięki nowym drogom płacą niższe rachunki, bo już nie ma korków, jak dawniej. Oni się cieszą i ja też, bo już nie wstydzę się dziur w drodze - dodaje Możdżeń.
Najszybsze połączenie Lublin-Port Lotniczy Lublin w Świdniku jest możliwe dzięki budowie nowej ulicy Metalurgicznej oraz drogi wojewódzkiej 822. Budowa 2,5-kilometrowego odcinka nowej Mełgiewskiej wraz z drogami serwisowymi oraz nowym wiaduktem kosztowała ponad 131 mln zł, z czego ponad 67 milionów dołożyła Unia w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
Gruntowna przebudowa 6,5-kilometrowego odcinka trasy 822 Lublin-Port Lotniczy kosztowała prawie 62 mln zł. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosła ponad 52,6 mln zł. Przejazd taksówką z centrum Lublina na lotnisko w Świdniku zajmuje nie więcej niż 15-20 minut.
Lubelskie okno na świat
Port lotniczy to jedna z najważniejszych, długo wyczekiwanych przez mieszkańców regionu inwestycji. - Moi rodzice mieszkają pod Londynem. Wcześniej po trzy, cztery razy w roku musiałem jeździć po nich na lotnisko do Modlina lub Rzeszowa. Teraz droga zajmuje mi pół godziny - mówi Rafał Borkowski z Lublina. - Dzięki nowemu lotnisku także i ja częściej latam do Londynu, aby się z nimi spotkać. Czas, który kiedyś traciłem na dojazd do Rzeszowa czy Modlina teraz spędzam w samolocie - dodaje.
Z usług portu w Świdniku chętnie korzystają także przedstawiciele biznesu. - Przeciętnie około 100 razy w roku latam do Włoch. Niedawno uruchomienie połączenie do Mediolanu bardzo ułatwiło mi życie - dodaje Rafał Stachura, wiceprezes firmy Agromarina z Kulczyna pod Włodawą.
Loty pięciu przewoźników w siedmiu kierunkach oferuje swoim pasażerom Port lotniczy po niespełna półtora roku działania. Realizacja inwestycji, na którą mieszkańcy województwa lubelskiego czekali od lat, była możliwa dzięki funduszom unijnym. Budowa lotniska ruszyła w listopadzie 2010 roku. Dwa lata później, 17 grudnia, z lotniska w Świdniku wystartował pierwszy samolot. Budowa kosztowała 432 mln zł. 144 miliony wyniosło dofinansowanie unijne.
- Podstawą decyzji o budowie była perspektywa rozwoju regionu, dla którego lotnisko, a w efekcie poprawa dostępności komunikacyjnej to warunek konieczny - mówi Piotr Jankowski, rzecznik spółki Port Lotniczy Lublin.
Z Lublina latają obecnie samoloty linii Ryanair (Londydn Stansted), Wizz Air (Londyn Luton i Oslo) i Eurolot (Mediolan, Gdańsk). Wkrótce na rynek wejdzie dwóch nowych graczy. Jeszcze w kwietniu loty do Rzymu rozpocznie rumuński Carpatair, a od 3 lipca połączenia z Frankfurtem, który jest jednym z największych w Europie portów przesiadkowych, uruchomi Lufthansa.
Władze Lublina prowadzą obecnie rozmowy w sprawie uruchomienia kolejnych kierunków lotów z lubelskiego lotniska.
Najważniejsze inwestycje komunikacyjne realizowane obecnie w woj. lubelskim przy wsparciu środków unijnych
Budowa S17
Do końca czerwca ma być ukończona budowa blisko 70 kilometrów drogi ekspresowej S17/12 od węzła Kurów do końca obwodnicy Piask. Już teraz kierowcy korzystają z dwóch oddanych odcinków drogi. Koszt budowy to 3,343 miliarda złotych, z czego unijne wsparcie wynosi 2,25 miliarda złotych - ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Budowa drogi wojewódzkiej nr 747 z nowym mostem na Wiśle
Krajową "dziewiętnastkę” (Białystok- Lublin-Rzeszów) z krajową "dziewiątką” (Radom-granica ze Słowacją w Barwinku). Przebudowa wraz z obwodnicami trzech miejscowości pochłonie 306 mln zł, z czego 204 mln zł to unijna dotacja. Wartość budowy mostu to 215 mln zł z dofinansowaniem 126 mln zł. Prace na "747” mają się zakończyć do końca 2014 roku. Inwestycja jest współfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
Kolejne rozdanie RPO
Ponad 2 miliardy euro otrzyma województwo lubelskie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Lubelskie jest wśród regionów, które dostaną najwięcej.
Kolejne rozdanie unijnych funduszy będzie różniło się od tego prowadzonego w latach 2007-2013. W Lubelskim dominować mają trzy główne kierunki.
- Chcemy postawić na rozwój przedsiębiorczości. Chodzi o dotacje dla firm i pieniądze dla samorządów, które tę przedsiębiorczość mają pobudzać. Ponadto stawiamy na odnawialne źródła energii oraz na komercjalizację wyników badań realizowanych na lubelskich uczelniach - wylicza marszałek województwa Krzysztof Hetman.
W ramach RPO Województwa Lubelskiego w najbliższych latach realizowane będą projekty "twarde”, związane z infrastrukturą (budowa dróg, oczyszczalni ścieków, kanalizacji itp.), ale też "miękkie”, polegające na inwestowaniu w człowieka. Chodzi tu głównie o podnoszenie wiedzy i kompetencji mieszkańców regionu oraz wsparcie zatrudnienia i zakładanie nowych firm.
Istotny ma być gospodarczy rozwój regionu i tworzenie miejsc pracy. Na pomoc będą mogły liczyć nie tylko nowe firmy. Wsparcie otrzymają także przedsiębiorstwa korzystające z nowych technologii, dysponujące wysokiej jakości produktem, ale niewidoczne na regionalnym, krajowym czy zagranicznym rynku.
(jsz)