Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

24 maja 2019 r.
8:14

Operacja Al. Racławickie. Cena: 100 milionów, 200 drzew [szczegóły inwestycji]

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
50 115 A A
Wskutek przebudowy Aleje zrobią się szersze, co odbędzie się kosztem drzew rosnących wzdłuż drogi. Jednocześnie część jezdni stanie się niedostępna dla samochodów osobowych, bo wyznaczone mają tu być buspasy: od Lipowej do ronda oraz od ronda do ul. Grottgera
Wskutek przebudowy Aleje zrobią się szersze, co odbędzie się kosztem drzew rosnących wzdłuż drogi. Jednocześnie część jezdni stanie się niedostępna dla samochodów osobowych, bo wyznaczone mają tu być buspasy: od Lipowej do ronda oraz od ronda do ul. Grottgera

Ponad 100 mln zł ma kosztować przebudowa Al. Racławickich, ul. Lipowej i Poniatowskiego. Do tej kwoty brakuje miastu ponad 60 mln zł. Tyle pieniędzy zamierza uzbierać prezydent, zabierając je z innych inwestycji. Nad jego planem już w czwartek głosować mają radni, którzy muszą ocenić, czy korzyści z przebudowy będą większe od kosztów. Jednym z kosztów ma być wycinka prawie 200 drzew, jednym z efektów zabranie dwóch pasów ruchu samochodom osobowym i zarezerwowanie ich dla komunikacji miejskiej

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Dzisiejsze Al. Racławickie to jedna jezdnia z czterema pasami ruchu i biegnące z obu stron chodniki. Zgodnie z projektem przebudowy na skrzyżowaniach mają powstać dodatkowe pasy dla skręcających samochodów. Z kolei obok chodników mają się zmieścić wydzielone drogi dla rowerów.

Wskutek tych zmian Aleje zrobią się szersze, co odbędzie się kosztem drzew rosnących wzdłuż drogi. Jednocześnie część jezdni stanie się niedostępna dla samochodów osobowych, bo wyznaczone mają tu być buspasy: od Lipowej do ronda oraz od ronda do ul. Grottgera.

Cięcia cięć

Początkowo planowano, że tylko wzdłuż Al. Racławickich (nie licząc ul. Poniatowskiego i Lipowej) usuniętych zostanie 261 drzew. Taka liczba padła w raporcie środowiskowym, który w 2016 r. ściągnął na władze miasta lawinę krytyki, głównie ze względu na założoną skalę wycinki.

Po tej krytyce prezydent zarządził zmianę planów. – Nie ma mowy o wycince takiej liczby drzew, jaka była podawana – ogłosił Krzysztof Żuk na konferencji prasowej latem 2016 r. Urzędnicy obiecali wówczas zmiany projektu.

Jedna z takich zmian dotyczyła skrzyżowania z ul. Sowińskiego, gdzie liczbę dodatkowych pasów zmniejszono do jednego (lewoskręt do miasteczka akademickiego), mającego powstać kosztem szpaleru drzew koło szkół chemicznych. Inna zmiana dotyczyła przesunięcia części drogi dla rowerów. – Zostanie „przytulona” do jezdni – ogłosił Arkadiusz Niezgoda z Zarządu Dróg i Mostów.
Zmiany w projekcie spowodowały, że liczba drzew przewidzianych do wycięcia wzdłuż Al. Racławickich zmalała z 261 na 89, natomiast w przypadku ul. Lipowej mowa jest obecnie o wycięciu 30 drzew, chociaż pierwotnie zakładano usunięcie 59.

To wciąż dużo

Od kilku dni planowana wycinka ponownie rozpala emocje. Dyskusja odżyła, gdy prezydent ogłosił, że jeszcze w tym roku chce zacząć przebudowę arterii. Internautom krytykującym go na Facebooku odpisał, że większość drzew przy Al. Racławickich mimo wszystko ocaleje.

– Po inwestycji na terenie objętym przebudową zostanie 345 drzew. Teraz są 434, a 89 jest przewidzianych do wycinki – podlicza Żuk.

– Budzi mój zdecydowany sprzeciw, jako architekta i konserwatora zabytkowego krajobrazu, beztroskie traktowanie starych drzew przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych w centrum miasta – komentuje Euzebiusz Maj, wieloletni pracownik służb konserwatorskich. – Ignorowanie roli starych drzew i ich znaczenia dla historycznego krajobrazu, w tym będących oprawą ważnych traktów komunikacyjnych, wystawia złe świadectwo władzom miasta.

– Wskutek tej przebudowy Aleje stracą swój charakter – ocenia Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego, które nie szczędzi krytyki projektowi mającemu być podstawą robót. – Dużo drzew udało się ocalić w porównaniu z pierwszą wersją dokumentacji. Ale wydaje się, że warto ponownie spojrzeć na ten projekt i zobaczyć, co jeszcze da się zrobić.

Mają to przemyśleć

– Liczba drzew do wycięcia na pewno jeszcze się zmniejszy – deklaruje prezydent. – Na etapie wykonawczym istnieje możliwość przesuwania pewnych elementów, zwłaszcza przejść dla pieszych, aby uniknąć wycinki pewnych drzew. Nie widzę powodu, dla którego nie można przesunąć np. przejścia przy rektoracie Uniwersytetu Medycznego. Jeżeli przeniesiemy je o 10 metrów, to nie będziemy musieli wycinać dwóch pięknych drzew. I tak zrobimy.

O manewry oszczędzające zieleń najtrudniej będzie na ul. Poniatowskiego, skąd wyciętych ma być 77 drzew. Zdaniem prezydenta… drzewa w ogóle nie powinny się tam znaleźć.

– Chciałbym publicznie zapytać: komu przyszło do głowy kilkanaście lat temu nasadzenie ich w miejscu przewidzianym pod nową jezdnię. Zdecydowana większość z nich została posadzona w sposób nieprawidłowy – stwierdza Żuk.

Nie dało się taniej?

Czy zamiast kosztownej przebudowy nie wystarczyłby zwykły remont polegający na wymianie nawierzchni?

– Remont jest niewystarczający z jednego, oczywistego powodu: Al. Racławickie wymagają przede wszystkim kanalizacji deszczowej, w związku z tym konieczne jest rozkopanie ulicy. Stworzenie odwodnienia to wymóg wynikający z prawa, ale też oczywisty w świetle oczekiwań mieszkańców – odpowiada prezydent. Tłumaczy też, że chcąc otrzymać unijną dotację do takiej przebudowy samorząd musiał uwzględnić w projekcie zarówno buspasy dające przywilej komunikacji miejskiej, jak też wydzielone drogi dla rowerów.

Zdaniem krytyków te same cele można było próbować osiągnąć inaczej.

– Buspasy na pewno są potrzebne, ale już w 2012 r. firma TransEko zrobiła dla miasta koncepcję, z której wynika, że wystarczy do tego wiaderko farby – mówi Kowalik. – Dodatkowe pasy ruchu są zbędne, tak jak wysepki zaprojektowane na przejściach z sygnalizacją. Potrzebną ścieżkę rowerową można wytyczyć bez dewastacji zieleni. Zresztą w obecnym projekcie ok. 70 proc. planowanych wycinek wzdłuż Al. Racławickich związanych jest z poszerzaniem jezdni, 20 proc. ze ścieżkami rowerowymi, a 10 proc. z chodnikami.

Krytyka dotyczy nie tylko wycinek, bo rowerzyści nadal nie są w pełni zadowoleni z przebiegu dróg dla jednośladów.

– Chodzi np. o skrzyżowanie Al. Racławickich z ul. Sowińskiego, gdzie trzeba będzie dwa razy uginać tor jazdy – komentuje aktywista. – Wciąż bije po oczach to, że przebudowa będzie niskiej jakości. W projekt są wpisane płyty chodnikowe, które są dużo lepsze od kostki brukowej, ale wciąż nie są materiałem na reprezentacyjną ulicę.

Za późno na odwrót?

Nawet krytycy planowanej przebudowy twierdzą, że mało realne jest zaprojektowanie jej od nowa. – Wydaje mi się, że na powrót do punktu wyjścia jest już za późno – mówi Kowalik. – Na ten projekt stracono dużo czasu i zdaję sobie sprawę z tego, że jego niezrealizowanie wiązałoby się z utratą unijnego dofinansowania.

Według Ratusza utrata dotacji na Al. Racławickie nie byłaby jedyną konsekwencją porzucenia obecnych projektów zakładających wycinkę niemal 200 drzew.

– Ta przebudowa jest częścią większego pakietu inwestycyjnego, na który mamy już przyznane unijne pieniądze. Inną jego częścią jest zakup 10 trolejbusów, na które mamy zawartą umowę z dostawcą – wyjaśnia Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.

– Wartość umowy na dostawę pojazdów to prawie 22 mln zł, z czego 82 proc. ma pochodzić z unijnego dofinansowania – informuje Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego.

– Rezygnując z dotacji na Al. Racławickie musielibyśmy zrezygnować z zakupu tych trolejbusów, albo znaleźć inne źródło pieniędzy – twierdzi Szymczyk.

Porzucenie obecnych planów skutkowałoby wyrzuceniem do kosza przynajmniej części projektu, który kosztował niemal milion złotych. – Dokumentacja obejmująca Al. Racławickie, ul. Poniatowskiego, Sowińskiego, odcinek Głębokiej i Lipową kosztowała 791,5 tys. zł – informuje Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. – Do tego dochodzi koszt studium wykonalności: 148 tys. zł.

Na razie brak pieniędzy

O tym, czy przebudowa dojdzie do skutku, zdecyduje w czwartek Rada Miasta. Prezydent poprosił ją o zatwierdzenie zmian w planach miejskich wydatków, aby wygospodarować w ten sposób ponad 60 mln zł, których zabrakło do przebudowy.

Dlaczego zabrakło? Bo ceny zaproponowane przez firmy drogowe okazały się ponad dwukrotnie większe od kwoty zarezerwowanej przez miasto na Al. Racławickie, ul. Lipową i ul. Poniatowskiego. Na trzy wspomniane ulice miało, według miejskich urzędników, wystarczyć 41 mln zł, tymczasem najtańsza oferta opiewa na 107 mln zł.

Prezydent chce zebrać brakującą kwotę m.in. obcinając inne wydatki lub odkładając je na później. Z tego powodu pod znakiem zapytania stanęła cała przebudowa ul. Sowińskiego i odcinka Głębokiej między ul. Filaretów a stacją paliw. Oznacza to rezygnację z części pakietu inwestycji, którego częścią są Al. Racławickie.

Resztę prezydent miałby uzbierać po kawałku, w tym przesuwając o rok planowane rozpoczęcie budowy ul. Bliskiej. Oszczędności ma też przynieść podjęta już decyzja o rezygnacji z wynajęcia zewnętrznej firmy do nadzorowania przebudowy Al. Racławickich. Zarząd Dróg i Mostów samodzielnie zajmie się nadzorem. Ratuszowi sprzyja też fakt, że Lublinowi zwiększono o 2,5 mln zł unijną dotację do odnowy parku Ludowego i o tyle mniej miasto wyda na park z własnych funduszy.

Głosowania dotyczące pieniędzy na Al. Racławickie mają się odbyć na najbliższym posiedzeniu Rady Miasta, która zbierze się w czwartek.

Koalicja za przebudową

Jak zagłosują radni? Wszystko wskazuje na to, że prezydencki plan zdobędzie poparcie większości, którą zapewnia mu jego 19-osobowy klub w 31-osobowej Radzie Miasta.

– Decyzję podejmiemy na wtorkowym posiedzeniu klubu. Nie zanosi się na niespodziankę, bo Al. Racławickie są w fatalnym stanie i przebudowa powinna dojść do skutku. Natomiast buspas powinien tu powstać, bo komunikacja miejska, jeżeli chcemy ją przyspieszyć, musi być uprzywilejowana – mówi kierujący klubem radny Michał Krawczyk. – Przed podjęciem decyzji na pewno poprosimy prezydenta o przedstawienie aktualnego projektu, żebyśmy wiedzieli w jakim zakresie planowana jest wycinka i o które drzewa chodzi, bo jedno drugiemu jest nierówne.

– Albo realizujemy ten plan, albo nie robimy nic – ocenia radny Marcin Nowak (klub Żuka). – Osobiście już dawno mówiłem, żebyśmy odnawiali Al. Racławickie własnym sumptem i etapami. Ale dziś jesteśmy o krok dalej i odłożenie projektu nie wchodzi w grę. Wyrzucenie do kosza planów, za które już zapłaciliśmy, byłoby marnowaniem publicznych pieniędzy. Musimy realizować ten projekt, mimo głosów krytyki odnośnie buspasów i wycinki. Buspasy nie są wymysłem prezydenta, dzięki nim dostajemy unijną dotację. Żal drzew, ale każda inwestycja ma konsekwencje. Nie jestem entuzjastą takich rozwiązań, ale to lepsze niż nie robić nic. Główna miejska arteria jest w tragicznym stanie. Ja sobie nie wyobrażam, żebyśmy dalej tak jeździli.

Opozycja ma wątpliwości

Opozycja nie zapowiada na razie frontalnego sprzeciwu, choć entuzjazmem nie pała. – Jeszcze nie wiem, jak zagłosuję. To kontrowersyjna sprawa, trudno ją jednoznacznie ocenić – mówi Stanisław Brzozowski, radny z klubu PiS, opozycyjnego względem prezydenta. – Nie widzę tu idealnego wyjścia. Z jednej strony należy zrobić coś, by udrożnić ruch. Z drugiej strony koszt jest dość wysoki, a odczucia społeczne negatywne, bo powiększa się betonowa pustynia w centrum miasta. Myślę, że nie ma tu żadnych cudownych rozwiązań.

– Decyzja jeszcze przede mną, ale raczej negatywna – stwierdza Piotr Popiel, radny PiS. – Przebudowa Al. Racławickich to drogie zadanie. Nie widzę uzasadnienia, żeby na siłę forsować obecny projekt – komentuje radny. – Projekty, które są obecnie realizowane przez prezydenta są drogie i bardzo drogie, co odbywa się kosztem mniejszych zadań, niezbędnych na terenie dzielnic. Jak zagłosuję? Nie jestem osobą, która na siłę mówi „nie” i nie będę za to przelewać krwi. Jeszcze nie wiem.

Krajobraz po głosowaniu

Jeżeli radni zatwierdzą w czwartek prezydencki plan uzbierania pieniędzy na przebudowę Al. Racławickich, Lipowej i Poniatowskiego, to niemal od razu Zarząd Dróg i Mostów będzie mógł dokończyć przetarg na wykonanie tych robót.

Przetarg jest w zawieszeniu od listopada, gdy otwarte zostały oferty od trzech firm zainteresowanych takim kontraktem. Jedyną ofertą, która jeszcze leży na stole, jest ta najtańsza, złożona przez konsorcjum Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Lubartów i Komunalnego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych z Lublina.

Po rozstrzygnięciu przetargu i uprawomocnieniu się jego wyniku, miasto będzie mogło podpisać umowę z wykonawcą i przekazać mu plac budowy. Zgodnie z warunkami zamówienia, prace powinny być wykonane do końca kwietnia przyszłego roku, ale ze względu na półroczne opóźnienie przetargu, opóźnić może się również finał robót.

e-Wydanie

Komentarze 115

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
nika / 24 maja 2019 o 09:30
+23
I oto pomysły na jeszcze większe korki w lublinie dla osobowych aut. tylko bus pasy najważniejsze.
 jak przesiądziesz się w autobus, który pomknie szybko buspasem to sam dotrzesz szybko na mieksce, a do tego na ulicy będzie o 1 auto mniej więc i korek mniejszy! namów do tego samego znajomych a oni swoich znajomych i korki znikną! pozdrawiam
Avatar
uwaga na propagandowe wpisy: / 24 maja 2019 o 09:31
+19
polskatimes.pl/prawo-i-sprawiedliwosc-kroluje-w-polskim-internecie-pomaga-w-tym-zdyscyplinowana-armia-trolli/ar/8866523
Avatar
Gość / 24 maja 2019 o 08:36
+16
Po co ta przebudowa pozostawić wszystko tak jak jest chcą ludzie MUZEUM to niech mają.zakazać ruchu wszytkim pojazdom wyłączając autobusy i i oczywiście ROWERY .A co trzeba mieć gest niech rośnie sobie wszystko co zielone są miejsca że trzeba wykonać nasadzenia
Avatar
uwaga na propagandowe wpisy: / 24 maja 2019 o 09:30
+15
superbiz.se.pl/wiadomosci/pis-oplaca-internetowych-trolli-by-siali-propagande-aa-jLEf-SoL1-mQiX.html
Avatar
masakra / 24 maja 2019 o 10:00
+13
wow, ale się zleciało pisich trolli... i ujadają, jak co dzień
Avatar
Gość / 24 maja 2019 o 12:26
+10
A tych drzew nie można tak po prostu przesadzić? Przecież są maszyny służące do przesadzania drzew. Nawet jak przyjmie się 40% to i tak warto...
 Można i w innych miastach się to robi, ale w Lublinie priorytetem są samochody.
Avatar
Gość / 24 maja 2019 o 09:00
+10
Wystarczy raz przejechać całe Racławickie aby zrozumieć potrzebę przebudowy tak ważnej dla miasta ulicy.Jestem na TAK za przebudową, brawo p.Prezydencie, udało się z CSK uda się i tutaj.
Avatar
anka / 24 maja 2019 o 17:07
+8
Lublin jest zaliczany do miast o małej ilości wysokiej zieleni. Z każdym rokiem jest jej mniej. Nie wiem, czy te wycinki to w ramach walki ze smogiem, czy tylko z chęci robienia oszczędności na dbaniu o zieleń? Tak, czy siak przykładem buspasowego kretynizmu jest buspas na Muzycznej. Na Lipowej zrobi się wąsko, a obok będzie stał pusty buspas. Nikt nikogo nie zmusi do zostawiania auta w garażu i jeżdżenia autobusem. Autobusy to dobre rozwiązanie dla osób starszych, młodzieży i dzieci, chociaż te ostatnie to jeżdżą z rodzicami. Buspasy w średnim mieście to taki sam kretynizm jak łączenie ścieżek rowerowych z chodnikiem. Piesi jeszcze trochę, a będą musieli się unosić.
Lublin jest zaliczany do miast o małej ilości wysokiej zieleni. Z każdym rokiem jest jej mniej. Nie wiem, czy te wycinki to w ramach walki ze smogiem, czy tylko z chęci robienia oszczędności na dbaniu o zieleń? Tak, czy siak przykładem buspasowego kretynizmu jest buspas na Muzycznej. Na Lipowej zrobi się wąsko, a obok będzie stał pusty buspas. Nikt nikogo nie zmusi do zostawiania auta w garażu i jeżdżenia autobusem. Autobusy to dobre rozwiązanie dla osób starszych, młodzieży i dzieci, chociaż te ostatnie to jeżdżą z rodzicami. Buspasy w śred... rozwiń
Avatar
Marek68 / 24 maja 2019 o 12:19
+8
A tych drzew nie można tak po prostu przesadzić? Przecież są maszyny służące do przesadzania drzew. Nawet jak przyjmie się 40% to i tak warto...
Avatar
bolek / 25 maja 2019 o 10:47
+7
" Buspasy na pewno są potrzebne"? kto to stwierdził? chyba potrzebne do dalszego korkowania miasta. Przykład? prosty wystarczy spojrzeć na Al. Tysiąclecia - przez buspas przy PKS powstaje korek ponad 1 km!
Avatar
mieszkaniec Lublina / 26 maja 2019 o 18:48
+3
Kilka lat temu dyrektor z Zarządu Dróg obiecał budowę ulicy Bliskiej. Obiecanki były po to, abyśmy zamilkli i nie oprotestowali przebudowy ulicy Nałęczowskiej w wyniku której odcięto nam połączenie z ulicą Nałęczowską. Dzisiaj dowiadujemy się że nie będzie budowy ulicy Bliskiej. Dlaczego nas okłamano ?
Avatar
Gość / 26 maja 2019 o 13:20
0
Chcemy tramwaju w Lublinie !!!
Avatar
Tęczowy Dobromir / 26 maja 2019 o 11:04
+4
Zamiast jezeni i buspasów, zrobić tylko LGBT pasy. Drzewa powycinać i postawić pomniki owada.
Avatar
Ka / 26 maja 2019 o 10:34
0
skromnym zdanie zamiast w pierwszej kolejności realizować przebudowę Al. Racławickich i ul. Lipowej, w pierwszej kolejności powinno się zrealizować przedłużenie ul. Głębokiej do węzła " Sławin". Realizacja tego odcinka drogi  umożliwiłaby bezkolizyjny ruch pojazdów od Warszawy do dworca głównego PKP, stadionu miejskiego przy ul. Krochmalnej, planowanego w rejonie dworca PKP - głównego dworca autobusowego i wszystkich bocznych ulic.  Natomiast rozpoczęcie teraz przebudowy   al. Racławickich i ul. Lipowej  spowoduje  następne nieprzemyślane utrudnienia w ruchu pojazdów. My mieszkańcy mamy już dość jakie spowodowały realizowane w jednym czasie przebudowy skrzyżowania ul. Krochmalnej z Diamentową  i skrzyżowania dr. Męczenników Majdanka z Al. Zygmuntowskimi i Al. Unii Lubelskiej.
 Nie bardzo rozumiem co masz na myśli przecież juz teraz kontynuując jazdę ul Nałęczowską zjeżdżasz z wiaduktu do al Mazowieckiego dojeżdzasz do ronda 100-lecia KUL i tam przedłuzeniem Solidarnosci dojeżdzasz do węzła Sławinek. Głeboka w planach ma byc rozbudowana i doprowadzona do ronda 100-lecia KUL a nie do węzła Sławin. Rozumiem ze dla wielu kierowców dojazd o którym mówię wydaje sie byc skomplikowany bo nie jest to prosta arteria. Owszem po realizacji przedłuzenia  Głebokiej bedzie prostszy dojazd do ronda  KUL ...ALE w tej chwili po przejechaniu raz,dwa razy staje się to całkiem proste i wygodne do wyjazdu z Lublina w kierunku Warszawy.
 Nie bardzo rozumiem co masz na myśli przecież juz teraz kontynuując jazdę ul Nałęczowską zjeżdżasz z wiaduktu do al Mazowieckiego dojeżdzasz do ronda 100-lecia KUL i tam przedłuzeniem Solidarnosci dojeżdzasz do węzła Sławinek. Głeboka w planach ma byc rozbudowana i doprowadzona do ronda 100-lecia KUL a nie do węzła Sławin. Rozumiem ze dla wielu kierowców dojazd o którym mówię wydaje sie byc skomplikowany bo nie jest to prosta arteria. Owszem po realizacji przedłuzenia  Głebokiej bedzie prostszy dojazd do ronda  KUL ...ALE w t... rozwiń
Avatar
Cześć / 26 maja 2019 o 09:55
+3
Powiedzmy sobie szczerze. Aleje Racławickie dalej są arterią zbudowana w czasach gdy przekezdzalo tam kilkanaście aut na godzinę plus furmanki. Zrobienie buspasow i pozostawienie tylko jednego pasa dla aut zakorkuje jeszcze bardziej to miejsce. Będziemy mieli piękne drzewa w smogu spalin pojazdów potrzebujących godziny na przejazd od skrzyżowania z Lipowa do skrzyżowania z Sowińskiego. Na rowery nikt się nie przesiadzie bo jazda w jeszcze większym smogu to żadna przyjemność.
 Jeśli zakorkuje jeszcze bardziej, to zostawmy tam TYLKO buspasy, bedzie zielono,,czysto, bez hałasu. Jak dobrze wywalenie samochodow wpływa na miasto, widac swietnie w czasie remontowmdróg, kiedy tymczasowo zamykają ulice dla aut zostawiając tylko przejazd mpk - od razu sie okazuje ze mozna wygodnie przejechac autobusem, rowerem, a kierpwcy tez wcale tak nie cierpią, bo znajdują sobie inne drogi objazdu...tak było np. W czasie rozbudowy skrzyzowania solidarnosci/ducha  - super sie wtedy tamtedy jezdzilo autobusem, nie było haląsu aut i smrodu
 Jeśli zakorkuje jeszcze bardziej, to zostawmy tam TYLKO buspasy, bedzie zielono,,czysto, bez hałasu. Jak dobrze wywalenie samochodow wpływa na miasto, widac swietnie w czasie remontowmdróg, kiedy tymczasowo zamykają ulice dla aut zostawiając tylko przejazd mpk - od razu sie okazuje ze mozna wygodnie przejechac autobusem, rowerem, a kierpwcy tez wcale tak nie cierpią, bo znajdują sobie inne drogi objazdu...tak było np. W czasie rozbudowy skrzyzowania solidarnosci/ducha  - super sie wtedy tamtedy jezdzilo autobusem, nie było ha... rozwiń
Avatar
Darek / 26 maja 2019 o 09:36
+6
Powiedzmy sobie szczerze. Aleje Racławickie dalej są arterią zbudowana w czasach gdy przekezdzalo tam kilkanaście aut na godzinę plus furmanki. Zrobienie buspasow i pozostawienie tylko jednego pasa dla aut zakorkuje jeszcze bardziej to miejsce. Będziemy mieli piękne drzewa w smogu spalin pojazdów potrzebujących godziny na przejazd od skrzyżowania z Lipowa do skrzyżowania z Sowińskiego. Na rowery nikt się nie przesiadzie bo jazda w jeszcze większym smogu to żadna przyjemność.
Avatar
bolek / 26 maja 2019 o 09:22
-2
Popieram!
Avatar
Mar / 26 maja 2019 o 07:49
0
A małokolizyjnego  połączenia Czechów-Czuby jak nie było tak nie będzie!.
 Jak niewiedzę jest twoj problem
Avatar
może pozew / 26 maja 2019 o 00:33
+5
Przebudowując al. Racławickie i ul. Lipową to niemal pewne, że przydrożne drzewa będą kwalifikowały się do wycięcia, dofinansowanie unijne tylko wtedy będzie jak inwestycji towarzyszyć będą buspasy inaczej zapomnijmy o wsparciu. Przykre to ale prawdziwe - sądzę, że skończy się to tym, że pójdą na ustępstwa i pokusa modernizacji będzie silniejsza - Ja się autentycznie niepokoję jak to będzie wyglądać po przebudowie - spodziewam się, że o uroku drzew na al. Racławickich będzie można pomarzyć - to będzie autostrada i podobny los czeka ul. Lipową. Ulice te będą poszerzone ale drzew na nich nie zobaczycie - buspasy raz, ścieżki rowerowe dwa - gdzieś to wszystko przecież trzeba zmieścić. Jak zrobią te ulice, później przyjdzie czas na Sowińskiego i tam wytyczanie buspasów i ogołacanie terenu. Jakaż ta Unia Europejska ekologiczna - mówi np. o redukcji emisji CO2 i próbuje ograniczyć zużywanie węgla a z drugiej strony nie przyjrzy się, jak jaj inwestycje doprowadzają do degradacji terenów zielonych - drastyczna wycinka drzew jest przyczyną intensyfikacji smogu - powietrze pełne metali ciężkich osiada bo nie ma filtracji, gdyż naturalne filtratory jakimi są drzewa zostają usuwane. Unia sama sobie przeczy z tą całą "ekologią".
 należy pozwać Miasto za to, że nie walczy ze smogiem. W Warszawie się udało.
 należy pozwać Miasto za to, że nie walczy ze smogiem. W Warszawie się udało. rozwiń
Avatar
sorex / 26 maja 2019 o 00:28
-4
Przesadzenie tych drzew to byłby koszt kilku mln zł. Przesadzanie takich kolosów sporo kosztuje i raczej byłoby to nieopłacalne, szczególnie że te drzewa niedługo zaczną same umierać ze starości.
 oj faktycznie, same 'dęby Bartki' przy Racławickich rosną. Swoją drogą 'tak stare' drzewa raczej należaloby uczynic pomnikami przyrody niż wycinać... 
Zobacz wszystkie komentarze 115

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Blokowiska zamiast grządek? Mieszkańcy obawiają się likwidacji ogródków działkowych
Lublin

Blokowiska zamiast grządek? Mieszkańcy obawiają się likwidacji ogródków działkowych 1 12

Likwidacji ogrodów działkowych przy ul. Bluszczowej obawia się część mieszkańców Ponikwody. Sądzą, że teren może zostać sprzedany deweloperowi, bo obowiązujący plan zagospodarowania przeznacza go pod budowę bloków. Protestujący domagają się zmiany planu

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 19.06.2019

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 19.06.2019 0 0

Lubelskie: W tej wsi alkoholu nie kupisz, bo przyjeżdża biskup żeby poświęcić kościół

Lubelskie: W tej wsi alkoholu nie kupisz, bo przyjeżdża biskup żeby poświęcić kościół 81 19

We wsi Hanna (pow. włodawski) wprowadzono czasową prohibicję. Wszystko przez rekonsekrację miejscowego kościoła.

Prezydent z absolutorium. Raport z uwagami

Prezydent z absolutorium. Raport z uwagami 1 9

Radni Białej Podlaskiej udzielili absolutorium prezydentowi Michałowi Litwiniukowi (PO). Wiele słów krytyki posypało się na raport o stanie miasta.

W środę dzień prawdy dla górek czechowskich. Prezydent Lublina ma ogłosić decyzję
galeria

W środę dzień prawdy dla górek czechowskich. Prezydent Lublina ma ogłosić decyzję 38 130

W środę prezydent Lublina ma ogłosić decyzję ważną m.in. dla górek czechowskich. Chodzi o projekt studium przestrzennego, które określi przeznaczenie tego terenu. Jeśli prezydent przekaże dziś projekt radnym, trafi on pod obrady już 27 czerwca. Nieoficjalnie wiadomo, że Ratusz chce umożliwić tutaj budowę blokowisk

Gala Lubelskich Przedszkolaków w Parku Naukowo-Technologicznym [zdjęcia]
galeria

Gala Lubelskich Przedszkolaków w Parku Naukowo-Technologicznym [zdjęcia] 6 0

We wtorek w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym w Lublinie odbyła się Gala Lubelskich Przedszkolaków

Lubelskie: Fotoradary w tych miejscach upolowały najwięcej kierowców. Wkrótce kolejny
lista

Lubelskie: Fotoradary w tych miejscach upolowały najwięcej kierowców. Wkrótce kolejny 17 6

Fotoradary w Starej Dąbi, Kolonii Rudnik i Polichnie „upolowały” w pierwszym kwartale roku najwięcej piratów drogowych – w sumie 5700! Lada dzień rozpocznie pracę urządzenie w Anusinie na drodze krajowej Lublin–Chełm

Atak na zakład kamieniarski w Wąwolnicy. Już wiadomo kto mógł go zdewastować. Są zarzuty
galeria

Atak na zakład kamieniarski w Wąwolnicy. Już wiadomo kto mógł go zdewastować. Są zarzuty 11 12

Były prezes lokalnej wspólnoty gruntowej i kandydat na radnego gminy Wąwolnica z ramienia PSL-u jest podejrzany o sobotni atak koparką na zakład kamieniarski. Za zniszczenie mienia grozi mu do 5 lat pozbawienia wolności. Otrzymał policyjny dozór i zakaz zbliżania się do poszkodowanych.

Wynalazek naukowców z Lublina zbiera nagrody. Wkrótce pojawi się na rynku

Wynalazek naukowców z Lublina zbiera nagrody. Wkrótce pojawi się na rynku 78 10

Jest ekologiczny i pozwala zwiększyć plony nawet o 40 proc. Innowacyjny bionawóz opracowany przez naukowców z UMCS obecnie zbiera nagrody, a niedługo pojawi się na rynku.

Zmiany w opłatach w car sharingu. Panek wprowadza subskrypcje

Zmiany w opłatach w car sharingu. Panek wprowadza subskrypcje 6 0

25 czerwca szykuje się mała rewolucja w Panek CarSharing. Firma wprowadzi pakiet zniżek. Będzie dostępny po aktualizacji aplikacji w zakładce „Koszyk Korzyści”.

W środę Czuby świętują. Będą tańce i zabawa

W środę Czuby świętują. Będą tańce i zabawa 1 0

DJ Embe, Czarne Lwy z Przedmieścia i Junior Stres z zespołem D'Roots Brothers – zagrają w środę na Święcie Dzielnicy Czuby Południowe.

Avia Świdnik zmienia trenera. Wojciech Białek nie przedłuży umowy?

Avia Świdnik zmienia trenera. Wojciech Białek nie przedłuży umowy? 0 12

Szykuje się sporo zmian w Avii Świdnik. Z klubem żegna się trener Tomasz Bednaruk. Nie wiadomo także, czy w zespole zostanie najlepszy strzelec Wojciech Białek

Lublin: Co dalej z miejskimi mieszkaniami w tym miejscu? Plan budowy utknął w martwym punkcie

Lublin: Co dalej z miejskimi mieszkaniami w tym miejscu? Plan budowy utknął w martwym punkcie 2 8

W martwym punkcie utknął plan budowy miejskich mieszkań przy ul. Składowej (boczna Łęczyńskiej). Spółka, która miała postawić tutaj dwa bloki nie dostała jeszcze decyzji o przyznaniu pieniędzy z Banku Gospodarstwa Krajowego. Bez takiego finansowania nie ma szans na szybkie rozpoczęcie inwestycji.

Wege Festiwal w Lublinie
22 czerwca 2019, 0:00

Wege Festiwal w Lublinie 0 0

Już po raz drugi w Lublinie zagości Wege Festiwal, podczas którego można spróbować dań wegańskich i wegetariańskich restauracji z całej Polski. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w dniach 22-23 czerwca w klubie Radość (ul. Bernardyńska 15).

Jeden z najpopularniejszych gitarzystów na świecie ma raka gardła
film

Jeden z najpopularniejszych gitarzystów na świecie ma raka gardła 0 0

Dave Mustaine ma raka gardła. Lider zespołu Megadeth i były gitarzysta Metalliki wydał oświadczenie. - Blisko współpracuję z lekarzami. Opracowaliśmy plan leczenia, który ich zdaniem ma 90% szans na powodzenie - napisał. Wszystkie koncerty zespołu zostały odwołane.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.