Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

24 maja 2019 r.
8:02

Wczoraj Parczew, jutro Lublin? NIE dla absurdalnych pomysłów kosztem drzew

892 208 A A
89 drzew ma zniknąć w związku z planowaną przebudową Al. Racławickich. Projekt przewiduje również wycinkę 30 drzew na ul. Lipowej i 77 na ul. Poniatowskiego w Lublinie
89 drzew ma zniknąć w związku z planowaną przebudową Al. Racławickich. Projekt przewiduje również wycinkę 30 drzew na ul. Lipowej i 77 na ul. Poniatowskiego w Lublinie (fot. Maciej Kaczanowski)

NASZ KOMENTARZ Dokładanie 60 milionów zł do dewastacji Al. Racławickich i Lipowej, bo gigantycznej wycinki prawie 120 drzew wzdłuż tych arterii inaczej nazwać nie można, to pomysł szkodliwy i dla przyrody, i kosztowny dla budżetu. Aleje można (i trzeba) przebudować, nie robiąc tam kolejnego asfaltowego pasa lotniczego. Wystarczy wymienić nawierzchnię, domalować buspasy i dołożyć ścieżkę pieszo-rowerową. Będzie taniej i przede wszystkim ładniej, bo nie zniszczymy zielonego i unikalnego charakteru tej ulicy. Podobnie jak na Lipowej, która po wdrożeniu ratuszowych planów równie dobrze mogłaby zostać przemianowana na Toporową.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Niestety, nie pierwszy raz mamy wrażenie, że do myślenia w perspektywie dekad, a nie jednej kadencji, władze Lublina jeszcze nie dojrzały. Tu nadal rządzi pogląd, że w centrum miasta ma być wygodnie kierowcom samochodów osobowych i wożącym powietrze taksówkom mknących po buspasach, a nie rowerzystom czy pieszym, a wielopasmowa ulica w śródmieściu to oznaka rozwoju. I że takim „rozwojem” można uzasadniać wycinkę.

Miasta bardziej światłe, celowo zawężają centralne arterie i podnoszą ceny za parkowanie w centrum, ograniczają prędkość, by zachęcać mieszkańców do porzucania aut na rzecz bardziej ekologicznych środków komunikacji, jak rowery czy transport zbiorowy. A mniej korków i spalin to czystsze powietrze i mniej chorób oraz zgonów.

Tak, chcemy równej nawierzchni na Al. Racławickich czy Lipowej, chcemy ścieżek rowerowych i prostych chodników, ale nie zgadzamy się na prawoskręty czy wysepki kosztem pięknych drzew rosnących wzdłuż Alei Racławickich i ul. Lipowej. Paradoksalnie przebudowa wcale nie musi spowodować zwiększenia przepustowości, bo dziś kierowcy na Al. Racławickich mają do dyspozycji po dwa pasy w każdą stronę. Po przebudowie będzie jeden. Drugi zostanie buspasem.

Zobacz także: Operacja Al. Racławickie. Cena: 100 milionów, 200 drzew [szczegóły inwestycji]

Mało też prawdopodobne, by rowerzyści, mając do wyboru prostą jak strzała ścieżkę (po trupach drzew) i krzywą, ale w cieniu ich koron, wybraliby to pierwsze. Projektanci potraktowali niektóre drzewa jak chwasty, które po prostu trzeba wyrwać. Nawet nie próbowali ich ominąć. Zabrakło refleksji, że przyjemniej się czeka na światłach w cieniu drzewa niż na rozgrzanej patelni.

Takich absurdów jest więcej. Wystarczy z uwagą pochylić się nad planem przebudowy Al. Racławickich, do czego szanownych radnych zachęcamy przed sesją 30 maja, na której zadecydujecie, czy naprawdę warto zabierać fundusze z innych (również dotowanych przez UE) inwestycji.

Lublin podobno liczy na nowych, młodych, dobrze wykształconych mieszkańców, chce żyć z turystów. Ale wielopasmowa arteria, która powstanie kosztem dziesiątek dorodnych drzew, ani jednych, ani drugich do Lublina nie przyciągnie, a tym bardziej zatrzyma. Turyści chętniej odwiedzają zielone miasta, które takimi są, bo tamtejsi radni i prezydenci patrzą dużo dalej niż do kolejnych wyborów.

Tymczasem efektem przebudowy Al. Racławickich i Lipowej będą kolejne zabetonowane kawałki miejskiej przestrzeni i wycięte dorodne drzewa.

Panie prezydencie, szanowni radni, na refleksję nigdy nie jest za późno. Al. Racławickie po otwarciu wiaduktu na al. Solidarności nie są już tak znaczącą dla układu komunikacyjnego arterią. A asfalt wiosną się nie zazieleni, nie zaśpiewają na nim ptaki. Dziś, w obliczu zmieniającego się klimatu, dorodne, wiekowe drzewa w mieście to nie fanaberia. To konieczność. Pozwólcie im żyć. I mieszkańcom.


Agnieszka Mazuś
Krzysztof Wiejak

Ściągawka dla radnych

• średniej wielkości drzewo w ciągu sezonu wegetacyjnego neutralizuje toksyny ze spalenia 130 kg benzyny

• drzewo o obwodzie pnia 170-240 cm wytwarza rocznie 118 kg tlenu i pochłania 400 kg CO2. Przez rok dorosły człowiek potrzebuje 176 kg tlenu

• liście drzew ograniczają zapylenie w mieście nawet o 75 proc.

• w ciągu doby drzewo może uwolnić 200-400 litrów wody. Parowanie obniża temperaturę, w upalny dzień nawet o 11 stopni

• w swojej koronie drzewo może zmagazynować od 228 do 455 litrów – w czasie gwałtownych opadów to nie do przecenienia

• drzewa dezaktywują związki metali ciężkich w glebie ze skutecznością 40-70 proc.

• sędziwe drzewa to złożone ekosystemy, których bogactwo życia porównuje się do złożoności rafy koralowej.

Źródło: Fundacja EkoRozwoju

e-Wydanie

Komentarze 208

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 24 maja 2019 o 14:55
+20
Ta przebudowa to NIE JEST ROZWÓJ. TO są wsteczne, zacofane projekty z lat 70. Miasto potrzebuje buspasów, ścieżek rowerowych i drzew, a nie lewo/prawo-skrętów i szerokich ulic. Miasto potrzebuje WYWALANIA samochodów z centrum. Zakazów wjazdu dla aut i uprzywilejowania komunikacji zbiorowej. Dziś może tego jeszcze nie rozumiecie. Może macie za ciasne umysły, ale nadejdzie taki dzień, że to zrozumiecie.
Avatar
uwaga na propagandowe wpisy: / 24 maja 2019 o 09:25
+18
superbiz.se.pl/wiadomosci/pis-oplaca-internetowych-trolli-by-siali-propagande-aa-jLEf-SoL1-mQiX.html
Avatar
uwaga na propagandowe wpisy: / 24 maja 2019 o 09:26
+15
polskatimes.pl/prawo-i-sprawiedliwosc-kroluje-w-polskim-internecie-pomaga-w-tym-zdyscyplinowana-armia-trolli/ar/8866523
Avatar
Danuta / 24 maja 2019 o 08:25
+14
Całkowicie się zgadzam z taka opinią !!! Ile razy idę lub jade Al. Racławickimi, tyle razy uważam, że wycięcie drzew rosnących wzdłuż byłoby barbarzyństwem. Co to za gospodarz miasta, który karczuje zieleń gdzie tylko się da ??? My mieszkańcy Lublina musimy zatrzymać ten niedorzeczny plan przebudowy Al. Racławickich !!!
Avatar
Tak to działa / 27 maja 2019 o 15:52
+12
Ktoś musi zarobić na wycince więc trzeba mu coś poszukać. Niech sobie zarobi....A drzewa, co tam drzewa , za 100 lat nowe wyrosną ....
Avatar
Gość / 24 maja 2019 o 09:54
+12
"wystarczy wymienić nawierzchnię" no no, a za 5 lat trzeba będzie rozkopać od nowa bo wszystkie podziemne sieci będą nadawały się do pilnej wymiany, podsumuję ten artykuł tak: "nie wiem, nie znam się ale się wypowiem"
Avatar
dziennikarz populista / 24 maja 2019 o 09:33
+12
A za miesiąc artykuł krytykujący Żuka za brak ścieżek rowerowych w centrum miasta
Avatar
Stop wysepkom / 26 maja 2019 o 08:28
+10
Znowu te głupie wysepki dla pieszych.Przez to ulica jest pomalowana.Zaprotestujmy przeciwko tym wysepkom!
Avatar
M.Jaroszek / 25 maja 2019 o 18:33
+10
Na Poniatowskiego, mimo, że drzewa były dziwnie posadzone, to można dużo ich ocalić, wystarczy zamiast wycinać pod ścieżkę rowerową, to puścić odcinek ścieżki rowerowej z chodnikiem dla pieszych w jednym. Nie wszędzie musi być szeroka ścieżka rowerowa. Gdyby dziennikarze Dziennika Wschodniego nie wzięli sprawy w swoje ręce, i nie udostępnili plików z planami przebudowy/wycinki, to nie byłbym w stanie uwierzyć, jak wiele drzew zostało skazanych na wycięcie. To jest ostra rąbanka zlecona przez Magistrat pod rządami Wezyra Żuka. Mimo tak wielu możliwości, aby je pozostawić. Nie jestem urbanistą, ale te plany są dość dokładne, i na amatorskie oko, widać, że skala wycinki jest ekscesywna. Gdyby to ode mnie zależało, to nie przejmowałbym się tak instalacjami, a bardziej skupił na trójstronnym przejściu podziemnym dla pieszych na wysokości Astorii. To w połączeniu z pasami dla busów upłynniłoby ruch.
Na Poniatowskiego, mimo, że drzewa były dziwnie posadzone, to można dużo ich ocalić, wystarczy zamiast wycinać pod ścieżkę rowerową, to puścić odcinek ścieżki rowerowej z chodnikiem dla pieszych w jednym. Nie wszędzie musi być szeroka ścieżka rowerowa. Gdyby dziennikarze Dziennika Wschodniego nie wzięli sprawy w swoje ręce, i nie udostępnili plików z planami przebudowy/wycinki, to nie byłbym w stanie uwierzyć, jak wiele drzew zostało skazanych na wycięcie. To jest ostra rąbanka zlecona przez Magistrat pod rządami Wezyra Żuka. Mimo tak wielu ... rozwiń
Avatar
sorex / 25 maja 2019 o 00:36
+10
leciwe drzewa na Racławickich?? leciwy to jest Dąb Bartek !!! 
Avatar
Do DrInz / 30 maja 2019 o 15:52
0
Brak słów. Niby Dr, niby inż., a czytać ze zrozumieniem nie potrafi. Oczywiście, że trasą średnicową NIE jest są Racławickie. "W" pisał, że oprócz zwężenia Racławickich czeka na bus pasy na Solidarności! Do tego się odnosiłem! Jestem za zmniejszaniem ruchu w centrum, ale w zamian trzeba zwiększyć przepustowość Solidarności-Tysiąclecia...
Avatar
taki jeden / 30 maja 2019 o 14:50
0
Do autora komentarza: Położenie nowej nawierzchni i namalowanie buspasów to remont a nie przebudowa czy modernizacja. Jakie to ma znaczenie? Ano takie, że na przebudowę/modernizację dołoży unia (% wiecej niz wkład własny) a na remont trzeba 100% wyłożyć ze swoich. Z punktu widzenia budżetu miasta może się okazać, że to pomalowanie buspasów będzie dwa (albo i wiecej) razy droższe niż kompleksowa modernizacja. A efektem bedzie tylko trochę świeżego asfaltu i nowe linie. Może by tak ten watek podjął autor komentarza? Gdyby turyści brali pod uwagę zieloność terenu a nie jego komunikacyjną dostępność to Kraków nie byłby w stanie konkurować z Bieszczadami. A jakoś jednak więcej turystów woli Kraków. na "zieloności" to zależy "tubylcom" a nie "przyjezdnym". Przyjezdni szukają atrakcji i dobrego dojazdu. Zieloność mają w domu. Najliczniej odwiedzanymi miastami świata są Paryż i Nowy Jork, które są daleko w tyle za Warszawą pod względem "zieloności" - są 10-krotnie mniej zielone areałowo w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
Do autora komentarza: Położenie nowej nawierzchni i namalowanie buspasów to remont a nie przebudowa czy modernizacja. Jakie to ma znaczenie? Ano takie, że na przebudowę/modernizację dołoży unia (% wiecej niz wkład własny) a na remont trzeba 100% wyłożyć ze swoich. Z punktu widzenia budżetu miasta może się okazać, że to pomalowanie buspasów będzie dwa (albo i wiecej) razy droższe niż kompleksowa modernizacja. A efektem bedzie tylko trochę świeżego asfaltu i nowe linie. Może by tak ten watek podjął autor komentarza? Gdyby turyści brali pod uwa... rozwiń
Avatar
DrInz / 30 maja 2019 o 14:18
+3
Zgadzam się, że zmniejszenie ruchu na al. Racławickich będzie dobrym rozwiązaniem (i bez wycinki drzew). Ale jak można proponować Bus Pasy na jedynej w Lbn trasie średnicowej. Właśnie zmniejszanie ruchu w centrum w nowoczesnych miastach polega na wyprowadzaniu go na trasy średnicowe i dalej.  Jak ktoś napisał, otworzenie wiaduktu nad Sikorskiego zmniejsza znaczenie Racławickich i takich rozwiązań trzeba szukać. A nie zmniejszać przepustowość na jedynej trasie, która w zasadzie ratuje obecnie centrum od znacznie większych korków. Ja bym prędzej zabrał autobusy z Tysiąclecia i przesunął np. za PKS na Ruską. Szukałbym rozwiązań na zmniejszenie korków na rondzie przy zamku (może zamiast paru kolejnych wiaduktów w polu, nad bocznicą itp uzbierałaby się kasa na dwupoziomowe skrzyżowanie). Da się tak rozwijać miasto, żeby człowiek z jednego końca na drugi mógł w miarę sprawnie przejechać, a do tego by ścisłe centrum było czyste i zielone i by komunikacja miała sprawne przejazdy. Tylko trzeba mieć plan, a nie przy każdej wymianie nawierzchni wstawiać bus-pasy i drogi rowerowe z założenia, bo inaczej wniosek nie przejdzie.
 Racławickie są trasą średnicową? co to za bzdury? średnicową to jest trasa WZ, ewentulanie Głęboka... Racławickie nie są i nie powinny być trasą średnicową, tylko reprezentacyjną aleją zachodniego śródmieścia, z nadrzędnością funkcji reprezentacyjnych nad komunikacją indywidualną!! samochodzikom w zupełności wystarczy po 1 pasie!
 Racławickie są trasą średnicową? co to za bzdury? średnicową to jest trasa WZ, ewentulanie Głęboka... Racławickie nie są i nie powinny być trasą średnicową, tylko reprezentacyjną aleją zachodniego śródmieścia, z nadrzędnością funkcji reprezentacyjnych nad komunikacją indywidualną!! samochodzikom w zupełności wystarczy po 1 pasie! rozwiń
Avatar
do W. / 30 maja 2019 o 14:14
-1
Zgadzam się, że zmniejszenie ruchu na al. Racławickich będzie dobrym rozwiązaniem (i bez wycinki drzew). Ale jak można proponować Bus Pasy na jedynej w Lbn trasie średnicowej. Właśnie zmniejszanie ruchu w centrum w nowoczesnych miastach polega na wyprowadzaniu go na trasy średnicowe i dalej. Jak ktoś napisał, otworzenie wiaduktu nad Sikorskiego zmniejsza znaczenie Racławickich i takich rozwiązań trzeba szukać. A nie zmniejszać przepustowość na jedynej trasie, która w zasadzie ratuje obecnie centrum od znacznie większych korków. Ja bym prędzej zabrał autobusy z Tysiąclecia i przesunął np. za PKS na Ruską. Szukałbym rozwiązań na zmniejszenie korków na rondzie przy zamku (może zamiast paru kolejnych wiaduktów w polu, nad bocznicą itp uzbierałaby się kasa na dwupoziomowe skrzyżowanie). Da się tak rozwijać miasto, żeby człowiek z jednego końca na drugi mógł w miarę sprawnie przejechać, a do tego by ścisłe centrum było czyste i zielone i by komunikacja miała sprawne przejazdy. Tylko trzeba mieć plan, a nie przy każdej wymianie nawierzchni wstawiać bus-pasy i drogi rowerowe z założenia, bo inaczej wniosek nie przejdzie.
Zgadzam się, że zmniejszenie ruchu na al. Racławickich będzie dobrym rozwiązaniem (i bez wycinki drzew). Ale jak można proponować Bus Pasy na jedynej w Lbn trasie średnicowej. Właśnie zmniejszanie ruchu w centrum w nowoczesnych miastach polega na wyprowadzaniu go na trasy średnicowe i dalej. Jak ktoś napisał, otworzenie wiaduktu nad Sikorskiego zmniejsza znaczenie Racławickich i takich rozwiązań trzeba szukać. A nie zmniejszać przepustowość na jedynej trasie, która w zasadzie ratuje obecnie centrum od znacznie większych korków. Ja bym pręd... rozwiń
Avatar
dobre / 29 maja 2019 o 12:52
-7
a kogo w ogóle obchodzi wasz komentarz?
Avatar
dfklasd / 29 maja 2019 o 09:35
+2
Jedyne miejcie które należy poszerzyć kosztem zieleni to ulica Głęboka! I nic poza tym- remontować obserwować!
Avatar
pio / 27 maja 2019 o 17:48
-14
Nie mogę słuchać tej głupoty ekologów. Drogi należy poszerzać. Zastanawia mnie tylko koncepcja BUS-pasów. Jeżeli na Racławickich utworzą te buspasy kosztem jezdni dla osobówek to zanim taki autobus dojedzie do alei Racłwickich (przez korek stworzony z samochodów osobowych to te 100 mln zł. stanie się pieniędzmi wyrzuconymi w błoto.
Avatar
W. / 27 maja 2019 o 16:44
+4
Akurat Wasze słowa o przepustowości trochę się kłócą z ideą zieleni miejskiej i walki ze smogiem tylko szkoda, że nikt nie chce tego zrozumieć albo wytłumaczyć w odpowiedni sposób. Duża przepustowość w ścisłym centrum wcale nie jest korzystnym rozwiązaniem. Widać to na przykładzie Europy Zach. czy USA - im wyższa przepustowość tym większy ruch, a co za tym idzie większe korki, bo w końcu gdzieś się trafi wąskie gardło. Natomiast świadome zmniejszanie przepustowości, tworzenie stref wyłączonych z ruchu, ograniczanie miejsc parkingowych w centrum wraz z tworzeniem buspasów zachęca ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej (a raczej skutecznie zniechęca do korzystania ze swojego samochodu), która powinna być głównym sposobem na komunikację w centrum. Dlatego akurat decyzje o zmiejszeniu przepustowości zarówno ul. DMM, jak i Al. Racławickich mimo iż są to decyzje trudne to są to decyzje bardzo dobre. Czekam z niecierpliwością jeszcze na zakaz ruchu na placu pod Zamkiem, buspas na Al. Solidarności od skrzyżowania z Al. Sikorskiego do Al. Unii Lubelskiej i na ul. Narutowicza. Tylko z małym zastrzeżeniem że na buspasy powinny zostać wpuszczone motocykle (bezpieczeństwo ruchu), a także samochody w ramach carpoolingu (przynajmniej 3 os. w samochodzie).
Akurat Wasze słowa o przepustowości trochę się kłócą z ideą zieleni miejskiej i walki ze smogiem tylko szkoda, że nikt nie chce tego zrozumieć albo wytłumaczyć w odpowiedni sposób. Duża przepustowość w ścisłym centrum wcale nie jest korzystnym rozwiązaniem. Widać to na przykładzie Europy Zach. czy USA - im wyższa przepustowość tym większy ruch, a co za tym idzie większe korki, bo w końcu gdzieś się trafi wąskie gardło. Natomiast świadome zmniejszanie przepustowości, tworzenie stref wyłączonych z ruchu, ograniczanie miejsc parkingowych w cent... rozwiń
Avatar
Tak to działa / 27 maja 2019 o 15:52
+12
Ktoś musi zarobić na wycince więc trzeba mu coś poszukać. Niech sobie zarobi....A drzewa, co tam drzewa , za 100 lat nowe wyrosną ....
Avatar
Gość / 27 maja 2019 o 14:57
-2
Ponasadzały komunisty drzewuf a tera nic nie mogą zbudować nowego. Te drzewa som niepatrityczne - one so zielone ale we śrotku czerwone. Wycionć i wypalić korzenie!
Zobacz wszystkie komentarze 208

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Blokowiska zamiast grządek? Mieszkańcy obawiają się likwidacji ogródków działkowych
Lublin

Blokowiska zamiast grządek? Mieszkańcy obawiają się likwidacji ogródków działkowych 0 6

Likwidacji ogrodów działkowych przy ul. Bluszczowej obawia się część mieszkańców Ponikwody. Sądzą, że teren może zostać sprzedany deweloperowi, bo obowiązujący plan zagospodarowania przeznacza go pod budowę bloków. Protestujący domagają się zmiany planu

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 19.06.2019

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 19.06.2019 0 0

Lubelskie: W tej wsi alkoholu nie kupisz, bo przyjeżdża biskup żeby poświęcić kościół

Lubelskie: W tej wsi alkoholu nie kupisz, bo przyjeżdża biskup żeby poświęcić kościół 79 19

We wsi Hanna (pow. włodawski) wprowadzono czasową prohibicję. Wszystko przez rekonsekrację miejscowego kościoła.

Prezydent z absolutorium. Raport z uwagami

Prezydent z absolutorium. Raport z uwagami 1 9

Radni Białej Podlaskiej udzielili absolutorium prezydentowi Michałowi Litwiniukowi (PO). Wiele słów krytyki posypało się na raport o stanie miasta.

W środę dzień prawdy dla górek czechowskich. Prezydent Lublina ma ogłosić decyzję
galeria

W środę dzień prawdy dla górek czechowskich. Prezydent Lublina ma ogłosić decyzję 38 128

W środę prezydent Lublina ma ogłosić decyzję ważną m.in. dla górek czechowskich. Chodzi o projekt studium przestrzennego, które określi przeznaczenie tego terenu. Jeśli prezydent przekaże dziś projekt radnym, trafi on pod obrady już 27 czerwca. Nieoficjalnie wiadomo, że Ratusz chce umożliwić tutaj budowę blokowisk

Gala Lubelskich Przedszkolaków w Parku Naukowo-Technologicznym [zdjęcia]
galeria

Gala Lubelskich Przedszkolaków w Parku Naukowo-Technologicznym [zdjęcia] 6 0

We wtorek w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym w Lublinie odbyła się Gala Lubelskich Przedszkolaków

Lubelskie: Fotoradary w tych miejscach upolowały najwięcej kierowców. Wkrótce kolejny
lista

Lubelskie: Fotoradary w tych miejscach upolowały najwięcej kierowców. Wkrótce kolejny 17 6

Fotoradary w Starej Dąbi, Kolonii Rudnik i Polichnie „upolowały” w pierwszym kwartale roku najwięcej piratów drogowych – w sumie 5700! Lada dzień rozpocznie pracę urządzenie w Anusinie na drodze krajowej Lublin–Chełm

Atak na zakład kamieniarski w Wąwolnicy. Już wiadomo kto mógł go zdewastować. Są zarzuty
galeria

Atak na zakład kamieniarski w Wąwolnicy. Już wiadomo kto mógł go zdewastować. Są zarzuty 11 12

Były prezes lokalnej wspólnoty gruntowej i kandydat na radnego gminy Wąwolnica z ramienia PSL-u jest podejrzany o sobotni atak koparką na zakład kamieniarski. Za zniszczenie mienia grozi mu do 5 lat pozbawienia wolności. Otrzymał policyjny dozór i zakaz zbliżania się do poszkodowanych.

Wynalazek naukowców z Lublina zbiera nagrody. Wkrótce pojawi się na rynku

Wynalazek naukowców z Lublina zbiera nagrody. Wkrótce pojawi się na rynku 78 10

Jest ekologiczny i pozwala zwiększyć plony nawet o 40 proc. Innowacyjny bionawóz opracowany przez naukowców z UMCS obecnie zbiera nagrody, a niedługo pojawi się na rynku.

Zmiany w opłatach w car sharingu. Panek wprowadza subskrypcje

Zmiany w opłatach w car sharingu. Panek wprowadza subskrypcje 6 0

25 czerwca szykuje się mała rewolucja w Panek CarSharing. Firma wprowadzi pakiet zniżek. Będzie dostępny po aktualizacji aplikacji w zakładce „Koszyk Korzyści”.

W środę Czuby świętują. Będą tańce i zabawa

W środę Czuby świętują. Będą tańce i zabawa 1 0

DJ Embe, Czarne Lwy z Przedmieścia i Junior Stres z zespołem D'Roots Brothers – zagrają w środę na Święcie Dzielnicy Czuby Południowe.

Avia Świdnik zmienia trenera. Wojciech Białek nie przedłuży umowy?

Avia Świdnik zmienia trenera. Wojciech Białek nie przedłuży umowy? 0 12

Szykuje się sporo zmian w Avii Świdnik. Z klubem żegna się trener Tomasz Bednaruk. Nie wiadomo także, czy w zespole zostanie najlepszy strzelec Wojciech Białek

Lublin: Co dalej z miejskimi mieszkaniami w tym miejscu? Plan budowy utknął w martwym punkcie

Lublin: Co dalej z miejskimi mieszkaniami w tym miejscu? Plan budowy utknął w martwym punkcie 2 7

W martwym punkcie utknął plan budowy miejskich mieszkań przy ul. Składowej (boczna Łęczyńskiej). Spółka, która miała postawić tutaj dwa bloki nie dostała jeszcze decyzji o przyznaniu pieniędzy z Banku Gospodarstwa Krajowego. Bez takiego finansowania nie ma szans na szybkie rozpoczęcie inwestycji.

Wege Festiwal w Lublinie
22 czerwca 2019, 0:00

Wege Festiwal w Lublinie 0 0

Już po raz drugi w Lublinie zagości Wege Festiwal, podczas którego można spróbować dań wegańskich i wegetariańskich restauracji z całej Polski. Tegoroczna edycja imprezy odbędzie się w dniach 22-23 czerwca w klubie Radość (ul. Bernardyńska 15).

Jeden z najpopularniejszych gitarzystów na świecie ma raka gardła
film

Jeden z najpopularniejszych gitarzystów na świecie ma raka gardła 0 0

Dave Mustaine ma raka gardła. Lider zespołu Megadeth i były gitarzysta Metalliki wydał oświadczenie. - Blisko współpracuję z lekarzami. Opracowaliśmy plan leczenia, który ich zdaniem ma 90% szans na powodzenie - napisał. Wszystkie koncerty zespołu zostały odwołane.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.