Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

15 lipca 2011 r.
11:42
Edytuj ten wpis

Lotnisko w Świdniku z podciętymi skrzydłami

0 60 A A
Taki terminal miał być wizytówką naszego lotniska. Jak będzie wyglądał <br />
po cięciach? Nie wiadomo
Taki terminal miał być wizytówką naszego lotniska. Jak będzie wyglądał
po cięciach? Nie wiadomo

Pracowało nad nim 12 najlepszych architektów, kosztował 13 milionów złotych. Mowa o projekcie terminala, który lotnisko w Świdniku miał czynić wyjątkowym i niepowtarzalnym. Co zostanie z ambitnych planów po cięciach?

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
– Lotnia, wydęty latawiec albo latające skrzydło, taki niepowtarzalny kształt będzie miało lotnisko w Świdniku – zapowiadał w 2008 roku Grzegorz Stiasny z firmy Are.

Konkurs na projekt lotniska w Świdniku rozstrzygnięto już trzy lata temu. Zwyciężyło konsorcjum złożone z warszawskich spółek Are i Polconsult oraz Sener z Hiszpanii. Zwycięzcy dostali w nagrodę 100 tys. zł i otwartą drogę do projektowania: za 13 milionów złotych.

Będzie nas wyróżniał

Projekt przygotowany przez 12 architektów robił wrażenie. Nowoczesna forma budziła emocje, ale wszyscy zgodnie podkreślali: takiego terminala nie ma na świecie. Będzie nas wyróżniał.

– Lubelszczyzna zasłużyła na wyjątkowe lotnisko – mówił Francisco Rodrigez z firmy projektowej Sener.
Przestronność i nowoczesność: to miały być cechy wyróżniające nasz terminal. Miał mieć powierzchnię 23 tys. mkw. i formę dwóch połączonych prostokątów. Boczne skrzydła, które nadawały mu efektowny kształt, zaprojektowano w taki sposób, by w każdej chwili można było je rozbudować. – Jasna kolorystyka, konstrukcja na bazie rozgałęzionych słupów stalowych, strop w kratownicy przestrzennej. A także świetliki w dachu, widoczne od zewnątrz i oświetlające wnętrze – snuli wizje architekci.

Terminal miał mieć dwa poziomy. Na pierwszym, w głównej hali miało być 9 stanowisk odprawy bagażowej, a w hali przylotów 3 karuzele odbioru bagażu. Na drugi poziom terminala, tzw. antresolę, miały prowadzić ruchome schody i przeszklona winda. Tu miała być restauracja i efektowny taras widokowy.

Co nam zostało?

Dziś już wiadomo, że drugiego poziomu i tarasu widokowego nie będzie. Nie będzie też piwnic. Całość będzie o połowę mniejsza, łącznie 11 tys. mkw. Jak więc będzie wyglądać terminal? – Wizualnie będzie miał jakby przycięte skrzydła – wyjaśnia Piotr Jankowski, rzecznik Portu Lotniczego Lublin.
Mniejszy ma być też budynek lotniskowej straży pożarnej, budynek techniczno-garażowy, obiekty bazy paliw. Zmiany obejmą też sieci uzbrojenia terenu, przebieg ogrodzenia oraz układ dróg i parkingów.

Tniemy

Sprawa wyszła na jaw w tym tygodniu. Przypadkiem. Na stronie Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego pojawiło się obwieszczenie wojewody o postępowaniu w sprawie zmiany pozwolenia na budowę lotniska. – Nastąpiło to na wniosek portu, który wystąpił o zmniejszenie kubatury i powierzchni poszczególnych obiektów na terenie przyszłego lotniska, m.in. terminala – wyjaśnia Małgorzata Tatara, rzecznik wojewody lubelskiego.

Wniosek z portu w tej sprawie wpłynął do wojewody pod koniec maja. W tym czasie przetarg na budowę terminala toczył się w najlepsze. Do końca kwietnia swoje oferty do portu mogły składać firmy zainteresowane budową. Zgłosiło się 15 firm budowlanych. Wybranych oferentów port zapraszał na rozmowy. – Planujemy, że budowa terminala ruszy jeszcze latem – mówił Grzegorz Muszyński, prezes PLL.

Wszystko przez unię

Dziś już wiadomo, że budowa terminala nie ruszy latem. W miniony wtorek spółka unieważniła przetarg na terminal i inne obiekty. Stało się to dokładnie w tym w dniu, w którym media ujawniły, że projekt lotniska został okrojony. – Nowy przetarg ogłosimy nie wcześniej niż za 10 dni – mówi Jankowski. – Jego rozstrzygnięcie przewidziano za około 2 miesiące.

Ale, zdaniem kierownictwa spółki, sprawa okrojenia projektu i unieważnienia przetargu nie mają ze sobą nic wspólnego. – Przetarg unieważniliśmy, ponieważ konsorcjum projektowe nie dostarczyło nam dokumentacji w branżach wodno-kanalizacyjnej i elektroenergetycznej – tłumaczył Krzysztof Siczek, dyrektor projektu PLL na środowej konferencji prasowej.

A dlaczego spółka postanowiła zmienić projekt, który miał nas wyróżniać spośród innych lotnisk?
Tu powód jest już inny. Wszystko, jak się okazało, przez Unię Europejską.

300 tysięcy? Niemożliwe

– Firma Jaspers, z którą konsultuje się Komisja Europejska uważa, że nasza prognoza ruchu lotniczego jest zbyt optymistyczna. My się z tą opinią nie zgadzamy, ale projekt będzie taki, jak sobie życzą – tłumaczy Jacek Sobczak, przewodniczący Rady Nadzorczej PLL.

Prognozy przedstawiane przez port mówią o 300 tys. pasażerów po pierwszym roku działania lotniska. Jaspers podważył tę tezę, twierdząc, że stosunek liczby pasażerów w Świdniku do metra kwadratowego lotniska jest zbyt wygórowany. A tym samym za duży jest terminal. Dlaczego opinia Jaspers jest tak ważna? Bo będzie wiążąca dla Komisji Europejskiej, która sprawdzi, w jaki sposób wydaliśmy149 mln zł unijnych środków zapisanych na lotnisko w Regionalnym Programie Operacyjnym.
– Zmieniamy projekt według ich sugestii, by komisja go nie zakwestionowała – mówi Jankowski.

Ambitne i realne

Tymczasem, w połowie czerwca spółka zwołała konferencję prasową, na której prezentowała badania SMG/KRC dotyczące podróży lotniczych mieszkańców regionu lubelskiego. Wynikało z nich, że sporo latamy, więc z ruchem na lotnisku w Świdniku nie powinno być problemu. – Te raporty jednoznacznie potwierdzają, że w pierwszym roku działalności lotniska będziemy mieć 300 tys. pasażerów. To bardzo ambitny, ale realny plan – mówił prezes Grzegorz Muszyński.

Badania okazały się wnikliwe, optymistyczne i… kosztowne. Łącznie spółka zapłaciła za nie 120 tys. zł. Na konferencji nie padło jednak ani jedno słowo o odmiennych prognozach ruchu lotniczego przedstawionych przez Jaspers. Choć te były znane od dawna. A wniosek portu o zmianę pozwolenia był już wtedy u wojewody, właśnie z ich powodu.

To nie było istotne

Władze spółki zapewniają, że po cięciach terminal nie straci nic ze swojej funkcjonalności i atrakcyjności. Wciąż ma być naszą wizytówką. Choć o połowę mniejszą. – Nie czujemy się winni. Jeśli było z naszej strony jakieś uchybienie, to ja bym chętnie o nim usłyszał – mówił Krzysztof Siczek na środowej konferencji prasowej.

Tydzień wcześniej spółka z pompą otwierała drogę przy lotnisku w Świdniku długości… 300 metrów. Zaproszono dziennikarzy, władze. Na otwarciu nie zabrakło prezesa Grzegorza Muszyńskiego, który przecinał wstęgę w błysku fleszy.

O okrojeniu projektu spółka już opinii publicznej nie poinformowała. Dlaczego?
– Nie uważam, żeby było to istotne dla mieszkańców naszego miasta – odpowiedział nam dyrektor Siczek. – A droga to istotna sprawa dla 1000 osób.

Pozostałe informacje

Plac budowy przed starostwem. Powstaje nowa siedziba

Plac budowy przed starostwem. Powstaje nowa siedziba

Pierwsze wykopy już widać. Za nieco ponad dwa lata w tym miejscu stanie nowa siedziba starostwa powiatu bialskiego.

Motor wróci do treningów 6 stycznia

Zgrupowanie w Turcji i cztery sparingi. Znamy plan przygotowań Motoru Lublin

W środowy wieczór Motor Lublin poinformował, jak będą wyglądały przygotowania do rundy wiosennej sezonu 24/25. Żółto-biało-niebiescy w sumie rozegrają cztery mecze kontrolne, a czeka ich także zgrupowanie w tureckim Belek.

50 implantów jodu w walce z rakiem. To pierwsze takie zabiegi w Lublinie
NAUKA I MEDYCYNA

50 implantów jodu w walce z rakiem. To pierwsze takie zabiegi w Lublinie

Implanty z jodem zamiast tradycyjnego leczenia raka gruczołu krokowego. Nowa metoda wprowadzona przez COZL może osiągać nawet stuprocentową skuteczność.

Agata Kornhauser-Duda w Puławach. Pakowała świąteczne paczki
WSPARCIE
galeria

Agata Kornhauser-Duda w Puławach. Pakowała świąteczne paczki

Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę: w Puławach, w Szkole Podstawowej nr 2, z wolontariuszami spotkała się pierwsza dama, małżonka prezydenta Andrzeja Dudy, która objęła tę inicjatywę honorowym patronatem.

Odkryj magię roślin egzotycznych w Twoim domu

Odkryj magię roślin egzotycznych w Twoim domu

Rośliny egzotyczne od lat przyciągają uwagę miłośników natury i aranżacji wnętrz. Ich niezwykłe kształty, intensywne kolory i egzotyczny wygląd potrafią odmienić każde wnętrze, nadając mu charakteru i unikalności.

Dlaczego uzdatnianie wody jest tak istotne?

Dlaczego uzdatnianie wody jest tak istotne?

Woda jest jednym z najważniejszych zasobów na naszej planecie. Codziennie wykorzystujemy ją do picia, gotowania, higieny osobistej oraz wielu procesów przemysłowych. Niestety, woda, która trafia do naszych kranów, nie zawsze spełnia najwyższe standardy jakości.

Świetnie zaczęli, ale źle skończyli. Kolejna domowa porażka Azotów Puławy

Świetnie zaczęli, ale źle skończyli. Kolejna domowa porażka Azotów Puławy

W spotkaniu drugiej kolejki rundy rewanżowej Azoty Puławy przegrały z COROTOP Gwardią Opole 26:29. Była to trzecia domowa porażka puławian.

Kacper Stokowski (z prawej) był trzeci na 100 m stylem grzbietowym

MŚ w pływaniu: Kacper Stokowski z AZS UMCS Lublin znowu na podium

Drugi dzień mistrzostw świata na krótkim basenie i drugi medal Kacpra Stokowskiego. Zawodnik AZS UMCS Lublin w środę był trzeci na 100 metrów stylem grzbietowym.

Iwona Kuś, była prezes MZK Puławy, zwołała konferencję prasową, na której opowiedziała o powodach złożenia do prokuratury zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa na jej szkodę
SPISEK I PRZYSTANKI

Była prezes MZK idzie do prokuratury. Cel: ukaranie związku

Iwona Kuś dwukrotnie traciła stanowisko prezesa Miejskiego Zakładu Komunikacji w Puławach. Za swoje odwołanie winą nie obarcza rady nadzorczej, ale szefową jednego ze związków zawodowych: Renatę Wyskwar. Ta miała stać za spiskiem, który sprowadził czarne chmury nad byłą szefową MZK.

Marihuana za 1 163 745 złotych. Jest akt oskarżenia
KONTROLA NA GRANICY

Marihuana za 1 163 745 złotych. Jest akt oskarżenia

Kontrola ciężarówki w Terespolu skończyła się odnalezieniem 89 foliowych pakietów. Było w nich marihuana. A dokładnie: 25 861,09 grama suszu. Jest akt oskarżenia w tej sprawie.

Odkrywanie sztuki kobiecej. Rozpoczyna się Festiwal Sztuki Kobiet Demakijaż
festiwal
13 grudnia 2024, 18:00

Odkrywanie sztuki kobiecej. Rozpoczyna się Festiwal Sztuki Kobiet Demakijaż

W najbliższy weekend (13-15 grudnia) rozpocznie się dziewiąta edycja Festiwalu Sztuki Kobiet Demakijaż. W programie znalazły się projekcje filmowe, spotkania, warsztaty i wieczorne koncerty. Będzie to okazja do odkrywania kobiecej sztuki w całej jej różnorodności.

NBA – Najlepsza liga koszykówki na świecie

NBA – Najlepsza liga koszykówki na świecie

NBA (National Basketball Association) to nie tylko liga koszykówki – to prawdziwe widowisko, które każdego roku przyciąga miliony fanów z całego świata. Niezależnie od tego, czy kibicujesz Los Angeles Lakers, Boston Celtics, czy młodym gwiazdom, takim jak Luka Dončić czy Ja Morant, NBA to sportowa magia na najwyższym poziomie. Ale gdzie oglądać NBA za darmo? O tym dowiesz się w dalszej części artykułu.

Kraty nierdzewne i kwasoodporne - zastosowanie i zalety w budownictwie

Kraty nierdzewne i kwasoodporne - zastosowanie i zalety w budownictwie

Współczesne budownictwo wymaga rozwiązań, które łączą trwałość, funkcjonalność i estetykę. Kraty nierdzewne i kwasoodporne doskonale wpisują się w te potrzeby, oferując niezrównaną odporność na korozję oraz wszechstronność zastosowań. Sprawdźmy, dlaczego te elementy konstrukcyjne zdobywają uznanie w wielu sektorach budownictwa.

Cztery kilometry i trzy miejscowości. Ma być lepiej i bezpieczniej
POCZĄTEK BUDOWY

Cztery kilometry i trzy miejscowości. Ma być lepiej i bezpieczniej

Przebudowa drogi powiatowej nr 2427L – za tymi słowami kryje się bardzo ważna inwestycja. Ważna przede wszystkim dla mieszkańców miejscowości Czółna, Tomaszówka i Niedrzwica Duża.

Grzejnik dekoracyjny – funkcjonalność i styl w jednym

Grzejnik dekoracyjny – funkcjonalność i styl w jednym

Dobór odpowiedniego grzejnika to dziś nie tylko kwestia praktyczna, ale również estetyczna. Współczesne grzejniki dekoracyjne łączą wysoką wydajność z atrakcyjnym wyglądem, stając się integralnym elementem aranżacji wnętrz. Dzięki różnorodnym formom i materiałom z łatwością można dopasować je do stylu każdego pomieszczenia.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium