Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

3 lipca 2002 r.
15:19
Edytuj ten wpis

Te dwie szczęśliwe chwile

Autor: Zdjęcie autora (mad.)
0 0 A A

Mówi się, że są dwie szczęśliwe chwile w życiu posiadacza samochodu: pierwsza – gdy kupuje nowe auto, druga – gdy je sprzedaje. Dziś powiedzenie to straciło świeżość, bo nie jest łatwo ani kupić, ani sprzedać auta.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
U wielu dealerów upatrzony samochód wcale nie „leży na półce” i właśnie teraz, przed urlopem, na wybraną markę trzeba czekać, nieraz... 3–4 miesiące. Naprzeciw klientom wyszły firmy, które proponują transakcję „wiązaną”: odkupimy od ciebie auto, a ty weźmiesz nowe, naszej marki. Z reguły za dotychczas posiadane auto dostaje się wtedy od kilku do kilkunastu procent pieniędzy mniej niż się oczekuje, ale oszczędza się trudu jeżdżenia na giełdę, całego towarzyszącego jej zgiełku oraz niepewności, czy auto się sprzeda (bo na giełdzie jest ich zatrzęsienie). To wszystko powoduje, że coraz więcej osób wybiera taką formę transakcji. I coraz więcej osób ze zdumieniem dowiaduje się, że będąc praktycznie bez grosza można zostawić w salonie stary samochód i wyjechać z niego nowym.
Kupując używane auto u dealera ma się też gwarancję, że nie będzie kłopotów prawnych. Wszyscy dokonują przeglądu, wiele aut jest serwisowanych w autoryzowanej stacji, a więc ich stan techniczny nie ma tajemnic. To duży plus.
Informujemy o firmach, które oferują taką usługę. Nie piszemy konkretnie o warunkach kredytowania i oprocentowaniu, bo to zależy od wielu czynników: liczby i wysokości rat, wysokości wpłaty własnej, ceny samochodu, wybranej waluty etc. Niemniej jednak procedury stają się coraz bardziej uproszczone. Warto z tego skorzystać!

Jak bezpiecznie kupować

Dr hab. inż. Marek Opielak - profesor Politechniki Lubelskiej, rzeczoznawca i biegły sądowy z dziedziny techniki samochodowej i ruchu drogowego
• Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy kupowaniu auta w komisie?
– Trzeba dokładnie sprawdzić dokumenty. W dowodzie rejestracyjnym zwracamy uwagę na to, czy figuruje w nim jako właściciel osoba, która auto sprzedaje, czy nie ma zaznaczonej współwłasności (współwłaściciel może się nie zgadzać na sprzedaż samochodu). Jeśli auto było sprowadzone z zagranicy, sprawdzamy dokumentację i dowód odprawy celnej. Powinno być
w nim zaznaczone, że na przykład auto było uszkodzone w wypadku, albo – co gorzej – ma adnotację „total schaden” – wycofane z ruchu. Jeśli samochód ma polski dowód rejestracyjny, porównajmy daty roku produkcji i rejestracji w Polsce.
• Jak na pierwszy rzut oka można ocenić stan techniczny? Co może wzbudzić podejrzenia, jeśli jest się kompletnym samochodowym laikiem?
– Na przykład wygląd tapicerki. Jeśli jest mocno wytarta, zużyta czy popękana, jeśli kierownica jest zniszczona – auto „swoje lata ma”, a raczej ma wyjeżdżone kilometry, choć wskazania licznika o tym nie świadczą. To może być pierwsza wskazówka.
• A inne?
– Dobrze jest domagać się jazdy próbnej. Uczciwy właściciel albo komisant powinien się na to zgodzić. Jeszcze lepiej poprosić rzeczoznawcę, aby zmierzył na przykład grubość powłoki lakieru. To odpowie na pytanie, czy samochód był lakierowany, bo np. był stłuczony. Optymalnie jest pojechać na ścieżkę serwisową.
• Czy kupowanie w komisie jest bezpieczne?
– Bardziej niż na giełdzie. Jeszcze lepiej kupować u dealerów, którzy – dbając o renomę – sprawdzają dokumenty auta, często wykonują przegląd techniczny, są w stanie stwierdzić, jakie auto ma usterki. Samochody tej samej marki mają dane zapisane w komputerze i praktycznie wszystko o nich się wie. Myślę, że forma sprzedaży-kupna w komisie ma dziś największą przyszłość.

Gdzie i za ile można sprzedać i kupić auto

Z samochodem, którego chcemy się pozbyć, nie trzeba teraz jechać na giełdę. Używane auto można zaprowadzić do dealera, wziąć pieniądze i... podziękować. Niektórzy dealerzy stare samochody przyjmują tylko do transakcji „na wymianę”. Zainteresowanym podpo- wiadamy zatem, jakie, gdzie, za ile i na jakich warunkach można sprzedać stare bądź kupić nowe auto. Wszystkie salony znajdują się w Lublinie (poza Fordem).
Jakie auta są przyjmowane
w komis
• ReDiL, przedstawiciel Hondy, Nissana
i Daewoo (743-89-05): wszystkie osobowe nie starsze niż 10-letnie. Istnieje możliwość odkupienia.
• Škoda (527-32-72): tylko kupione
w Polsce. Decyduje ocena stanu technicznego.
• Hyundai (441-82-22): wszystkie auta osobowe i ciężarowe do 5 lat. Decyduje ocena stanu technicznego.
• Toyota (534-14-00): tylko Toyota.
• Fiat (746-20-51): wszystkie bez względu na markę, także dostawcze.
• Seat (743-30-05): wszystkie kupowane w Polsce – oprócz Daewoo.
• Volkswagen (469-77-18): każdej marki, ale tylko do transakcji
„w rozliczeniu”, kupowane w Polsce
i nie starsze niż 5-letnie.
• Citroën (444-60-71): każdej marki europejskiej tylko do transakcji
w rozliczeniu.
• Ford (0-84 638-47-54): wszystkie
­w dobrym stanie.
• Opel (740-40-80): wszystkie; decyduje ocena stanu technicznego.
• Renault (748-68-60): wszystkie auta bezwypadkowe kupowane w Polsce lub inne zarejestrowane w trzech ostatnich latach w Polsce.
Czy na miejscu wykonywany jest przegląd techniczny?
• ReDiL: każdy samochód przechodzi przez linię diagnostyczną i otrzymuje wydruk stanu technicznego.
• Škoda: podstawowy przegląd
i informacja dla kupującego o stanie technicznym.
• Hyundai: podstawowy przegląd (dokładny – na życzenie klienta; jest odpłatny).
• Toyota: na życzenie klienta.
• Fiat: sprawdza się, czy samochód nie jest kredytowany, czy nie ma zastawu bankowego. Przegląd techniczny wykonywany przy kliencie.
• Seat: przegląd auta przyjmowanego
„w rozliczeniu”.
• Volkswagen: przegląd techniczny standardowy.
• Citroën: przegląd techniczny standardowy.
• Ford: przegląd techniczny standardowy.
• Opel: przegląd przy sprzedaży komisowej na życzenie klienta, przy „wymianie” – obligatoryjny.
• Renault: dla samochodów w rozliczeniu podstawowy przegląd i ocena blacharki, dla komisowych – przegląd podstawowy.
Czy na używane auta udzielana jest gwarancja?
• ReDiL: ubezpieczenie gwarancyjne do wykupienia.
• Škoda: bez gwarancji.
• Hyundai: bez gwarancji.
• Toyota: bez gwarancji.
• Fiat: na życzenie klienta, po uiszczeniu opłaty gwarancyjnej (ok. 300 zł) i kosztów wymiany klocków, oleju itp. (też ok. 300 zł), udzielić można półrocznej gwarancji.
• Seat: gwarancja 3-miesięczna na podzespoły mechaniczne przy autach marki Seat serwisowanych
w autoryzowanej stacji i przy transakcji
„w rozliczeniu”.
• Volkswagen: bez gwarancji.
• Citroën: ewentualnie na serwisowany citroën.
• Ford: bez gwarancji.
• Opel: bez gwarancji.
• Renault: można wykupić ubezpieczenie gwarancyjne na 3; 6 lub 12 miesięcy.
Prowizja przy sprzedaży komisowej
• ReDiL: 4 proc., nie mniej niż
600–700 zł.
• Škoda: 2–4 proc.
• Hyundai: 3 proc.
• Toyota: ok. 2 proc.
• Fiat: 4 proc.
• Seat: 500 zł, jeśli klient bierze tylko gotówkę za auto.
• Volkswagen: nie prowadzi komisu.
• Citroën: od niektórych aut może wynosić 2–5 proc.
• Ford: umowna, ok. 500 zł.
• Opel: 2–5 proc.
• Renault: 3 proc.
Auta przyjmowane do transakcji „w rozliczeniu”
• ReDiL: wszystkie do 10 lat.
• Škoda: nie starsze niż 5-letnie, kupione w Polsce.
• Hyundai: każde kupione w polskiej sieci dealerskiej, nie starsze niż 5-letnie, wolne od zastawów, w dobrym stanie technicznym.
• Toyota: firmy Toyota.
• Fiat: wszystkie tej marki, Alfa Romeo, czasem inne, ale młodsze niż 6-letnie.
• Seat: wszystkie kupowane w Polsce, oprócz Daewoo. Seaty serwisowane
w salonie mogą być starsze niż 5-letnie.
• Volkswagen: kupowane w Polsce, nie starsze niż 5-letnie.
• Citroën: każdej marki europejskiej.
• Ford: każde auto w dobrym stanie technicznym.
• Opel: auta kupione w Polsce, nie starsze niż 5-letnie.
• Renault: w dobrym stanie technicznym, kupowane w Polsce, bezwypadkowe.
Kredyt (wszędzie klient ma prawo wyboru „własnego” banku)
• ReDiL: kredyt w Polskim Towarzystwie Finansowym (PTF) lub kilku bankach
– na miejscu. Przy wpłacie własnej
w wysokości 20 proc. wartości auta do udzielenia kredytu wystarczy tylko oświadczenie o wysokości zarobków.
• Škoda: kredyt w Volkswagen Bank dla starych i nowych aut. Oprocentowanie uzależnione od ilości rat i wartości (wieku) auta.
• Hyundai: w PTF, LG Petro Bank, GE Capital Bank lub w banku kupującego. Przy wpłacie 30 proc. ceny auta – procedura uproszczona.
• Toyota: na miejscu przez Toyota Bank, na każdy rodzaj samochodów.
• Fiat: kredyt w pięciu bankach (także
w walutach obcych i w euro).
• Seat: kredyt do siedmiu lat w PTF lub Volkswagen Bank. Jeśli wpłata (lub cena auta w rozliczeniu) stanowi minimum 20 proc. – wystarczy oświadczenie o wysokości zarobków.
• Volkswagen: standardowy kredyt
w Volkswagen Banku do 72 miesięcy.
• Citroën: kredyt w Banku Pekao SA, Citroën Kredyt, PTF. Przy 30 proc. wpłaty własnej – tylko oświadczenie
o dochodach.
• Ford: kredyt na auta używane (do 7 lat)
i nowe w Ford Banku. Kredytowanie do
5 lat, oprocentowanie 16–19,5 proc.
• Opel: kredyt na nowe i używane auta
w sześciu bankach, oprocentowanie
w zależności od liczby i wysokości rat. Przy 20 proc. wpłaty – oświadczenie
o wysokości zarobków.
• Renault: kredyt na każdy samochód. Przy 30 proc. wpłaty własnej – oświadczenie o wysokości zarobków.
Ulgi dla zawodów przy kupnie nowych aut
• Honda, Daewoo: bez ulg.
• Škoda: dla taksówkarzy, dziennikarzy, posłów i senatorów oraz szkół nauki jazdy.
• Nissan: dla lekarzy, prawników, wojska.
• Hyundai: bez ulg.
• Toyota: bez ulg.
• Fiat: dla dyplomatów, dziennikarzy, szkół nauki jazdy etc.
• Seat: dla wielu zawodów (lekarze, dziennikarze), a także dla klientów wiernych marce.
• Volkswagen: bez ulg.
• Citroën: dla pracowników sfery budżetowej.
• Ford: bez ulg.
• Opel: dla policji, wojska, nauczycieli akademickich.
• Renault: dla lekarzy, niepełnosprawnych i in. (nie są stałe – trzeba się dowiadywać).

Pozostałe informacje

To mógł być fatalny weekend na zalewem. Ale policjanci pomogli
galeria

To mógł być fatalny weekend na zalewem. Ale policjanci pomogli

Młodzi, grzeczni i uczynni - tak o policjantach z posterunku nad Zalewem Zemborzyckim napisał do komendanta obywatel, któremu mundurowi pełniący służbę nad wodą bardzo pomogli w trakcie minionego weekendu.

Łosie błąkały się po mieście. Tragiczny finał na ogrodzeniach

Łosie błąkały się po mieście. Tragiczny finał na ogrodzeniach

Po Białej Podlaskiej od kilku dni błąkały się trzy łosie. Niestety, ich miejska przygoda zakończyła się tragicznie.

Rewolucja w fakturowaniu. Jak przygotować się na nowelizację przepisów KSeF?

Rewolucja w fakturowaniu. Jak przygotować się na nowelizację przepisów KSeF?

Zmiany w przepisach dotyczących Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zapowiadają prawdziwą rewolucję w polskim fakturowaniu. Dla przedsiębiorców to zarówno wyzwanie, jak i szansa na usprawnienie procesów księgowych. Nowelizacja przepisów jest nie tylko odpowiedzią na potrzeby cyfryzacji, ale także próbą walki z oszustwami podatkowymi.

Grafficiarz pomazał zabytkowe kamienice. Teraz za to odpowie przed sądem

Grafficiarz pomazał zabytkowe kamienice. Teraz za to odpowie przed sądem

Do aresztu trafił 26-letni mieszkaniec Zamościa, który malował graffiti na zabytkowych kamienicach. Straty wyceniono na 2,5 tys. zł, a „artysta” dostał policyjny dozór.

SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless: Białe słuchawki za 1 849 złotych

SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless: Białe słuchawki za 1 849 złotych

W 2022 roku SteelSeries pokazał nową serię słuchawek Arctis Nova. Firma chwaliła się jakością dźwięku, wyrazistością głosu rejestrowanego ze wsparciem AI, komfortem i „duńskim” wzornictwem. Czas na nową wersję, czyli białe słuchawki SteelSeries Arctis Nova Pro.

Matura 2024. Już po języku polskim. Sprawdźcie arkusze i odpowiedzi
galeria

Matura 2024. Już po języku polskim. Sprawdźcie arkusze i odpowiedzi

Typowali „Lalkę” lub „Przedwiośnie”, a mieli stworzyć wypracowanie o tym, „Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?" albo przedstawić temat "Bunt i jego konsekwencje dla człowieka". Maturzyści dostali również do napisania część z zagadnieniami języka polskiego w użyciu oraz test historycznoliteracki.

Do trzech razy sztuka? Kryształ Werbkowice gra o puchar z Ładą 1945 Biłgoraj

Do trzech razy sztuka? Kryształ Werbkowice gra o puchar z Ładą 1945 Biłgoraj

W środę Kryształ Werbkowice zmierzy się u siebie z Ładą 1945 Biłgoraj, w ramach finału okręgowego Pucharu Polski. Spotkanie rozpocznie się o godz. 17.

Pijany i bez uprawnień kierował TIR-em

Pijany i bez uprawnień kierował TIR-em

Policjanci z Opola Lubelskiego zatrzymali do kontroli samochód ciężarowy. Jak się okazało, kierowca nie miał prawa jazdy na taki pojazd, a na dodatek nie był trzeźwy.

PiS traci władzę w powiecie mimo wyborczego sukcesu
Wybory 2024
galeria

PiS traci władzę w powiecie mimo wyborczego sukcesu

Nie takiego przebiegu pierwszej sesji nowej kadencji rady powiatu puławskiegoo spodziewali się radni Prawa i Sprawiedliwości. Głosowania pokazały, że mimo sukcesu wyborczego i zdobycia dwunastu mandatów, realnie mogą liczyć na zaledwie dziesięć głosów. Nowym starostą została Teresa Gutowska z KO.

Rezygnacja sztabu i walkower, co dalej z KS Cisowianka Drzewce?

Rezygnacja sztabu i walkower, co dalej z KS Cisowianka Drzewce?

Sporo działo się ostatnio w ekipie rewelacyjnego beniaminka – KS Cisowianka Drzewce. Z pracy w klubie zrezygnował trener Łukasz Giza, który poprowadził drużynę z A klasy do IV ligi. Wkrótce w jego ślady poszli także członkowie sztabu: Piotr Grabarz, Jakub Zolech oraz pełniący funkcję kierownika Grzegorz Mazur. Później był walkower za mecz z Lewartem. Przyszłość nie rysuje się w jasnych barwach, tym bardziej, że w lecie zanosi się na odejście wielu zawodników.

Max: platforma z datą premiery. Ale wciąż bez cen

Max: platforma z datą premiery. Ale wciąż bez cen

11 czerwca Platforma Max zastąpi HBO Max. Do wyboru będą trzy pakiety bazowe i jeden dodatkowy. Wciąż nie ma cen. Nie do końca też wiadomo, co dostana obecni użytkownicy HBO Max.

Poważny wypadek z udziałem zwierzęcia

Poważny wypadek z udziałem zwierzęcia

Policja apeluje o czujność na drogach. W nocy w powiecie opolskim doszło do groźnego zderzenia samochodu z łosiem.

Pierwsza matura już za nami. Jakie nastroje towarzyszyły uczniom?
Foto/wideo
galeria
film

Pierwsza matura już za nami. Jakie nastroje towarzyszyły uczniom?

Już wiemy, że prace pisemne odnosiły się do buntu i relacji z drugim człowiekiem. Zapytaliśmy uczniów „Zamoya” jak poradzili sobie z pierwszym egzaminem maturalnym.

Rozpoczęła się nowa kadencja Rady Miasta Lublin. Wybrano przewodniczącego
galeria

Rozpoczęła się nowa kadencja Rady Miasta Lublin. Wybrano przewodniczącego

Na pierwszej sesji Rady Miasta Lublin po wyborach samorządowych w kwietniu swoje przysięgi złożyli prezydent Lublina Krzysztof Żuk, a także nowi radni miejscy.

Nie żyje Jan Ptaszyn Wróblewski. Znany jazzman, Honorowy Obywatel Zamościa miał 88 lat

Nie żyje Jan Ptaszyn Wróblewski. Znany jazzman, Honorowy Obywatel Zamościa miał 88 lat

O śmierci artysty poinformowała na facebooku rodzina muzyka.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium