Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

3 lipca 2002 r.
15:19
Edytuj ten wpis

Te dwie szczęśliwe chwile

Autor: Zdjęcie autora (mad.)

Mówi się, że są dwie szczęśliwe chwile w życiu posiadacza samochodu: pierwsza – gdy kupuje nowe auto, druga – gdy je sprzedaje. Dziś powiedzenie to straciło świeżość, bo nie jest łatwo ani kupić, ani sprzedać auta.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
U wielu dealerów upatrzony samochód wcale nie „leży na półce” i właśnie teraz, przed urlopem, na wybraną markę trzeba czekać, nieraz... 3–4 miesiące. Naprzeciw klientom wyszły firmy, które proponują transakcję „wiązaną”: odkupimy od ciebie auto, a ty weźmiesz nowe, naszej marki. Z reguły za dotychczas posiadane auto dostaje się wtedy od kilku do kilkunastu procent pieniędzy mniej niż się oczekuje, ale oszczędza się trudu jeżdżenia na giełdę, całego towarzyszącego jej zgiełku oraz niepewności, czy auto się sprzeda (bo na giełdzie jest ich zatrzęsienie). To wszystko powoduje, że coraz więcej osób wybiera taką formę transakcji. I coraz więcej osób ze zdumieniem dowiaduje się, że będąc praktycznie bez grosza można zostawić w salonie stary samochód i wyjechać z niego nowym.
Kupując używane auto u dealera ma się też gwarancję, że nie będzie kłopotów prawnych. Wszyscy dokonują przeglądu, wiele aut jest serwisowanych w autoryzowanej stacji, a więc ich stan techniczny nie ma tajemnic. To duży plus.
Informujemy o firmach, które oferują taką usługę. Nie piszemy konkretnie o warunkach kredytowania i oprocentowaniu, bo to zależy od wielu czynników: liczby i wysokości rat, wysokości wpłaty własnej, ceny samochodu, wybranej waluty etc. Niemniej jednak procedury stają się coraz bardziej uproszczone. Warto z tego skorzystać!

Jak bezpiecznie kupować

Dr hab. inż. Marek Opielak - profesor Politechniki Lubelskiej, rzeczoznawca i biegły sądowy z dziedziny techniki samochodowej i ruchu drogowego
• Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy kupowaniu auta w komisie?
– Trzeba dokładnie sprawdzić dokumenty. W dowodzie rejestracyjnym zwracamy uwagę na to, czy figuruje w nim jako właściciel osoba, która auto sprzedaje, czy nie ma zaznaczonej współwłasności (współwłaściciel może się nie zgadzać na sprzedaż samochodu). Jeśli auto było sprowadzone z zagranicy, sprawdzamy dokumentację i dowód odprawy celnej. Powinno być
w nim zaznaczone, że na przykład auto było uszkodzone w wypadku, albo – co gorzej – ma adnotację „total schaden” – wycofane z ruchu. Jeśli samochód ma polski dowód rejestracyjny, porównajmy daty roku produkcji i rejestracji w Polsce.
• Jak na pierwszy rzut oka można ocenić stan techniczny? Co może wzbudzić podejrzenia, jeśli jest się kompletnym samochodowym laikiem?
– Na przykład wygląd tapicerki. Jeśli jest mocno wytarta, zużyta czy popękana, jeśli kierownica jest zniszczona – auto „swoje lata ma”, a raczej ma wyjeżdżone kilometry, choć wskazania licznika o tym nie świadczą. To może być pierwsza wskazówka.
• A inne?
– Dobrze jest domagać się jazdy próbnej. Uczciwy właściciel albo komisant powinien się na to zgodzić. Jeszcze lepiej poprosić rzeczoznawcę, aby zmierzył na przykład grubość powłoki lakieru. To odpowie na pytanie, czy samochód był lakierowany, bo np. był stłuczony. Optymalnie jest pojechać na ścieżkę serwisową.
• Czy kupowanie w komisie jest bezpieczne?
– Bardziej niż na giełdzie. Jeszcze lepiej kupować u dealerów, którzy – dbając o renomę – sprawdzają dokumenty auta, często wykonują przegląd techniczny, są w stanie stwierdzić, jakie auto ma usterki. Samochody tej samej marki mają dane zapisane w komputerze i praktycznie wszystko o nich się wie. Myślę, że forma sprzedaży-kupna w komisie ma dziś największą przyszłość.

Gdzie i za ile można sprzedać i kupić auto

Z samochodem, którego chcemy się pozbyć, nie trzeba teraz jechać na giełdę. Używane auto można zaprowadzić do dealera, wziąć pieniądze i... podziękować. Niektórzy dealerzy stare samochody przyjmują tylko do transakcji „na wymianę”. Zainteresowanym podpo- wiadamy zatem, jakie, gdzie, za ile i na jakich warunkach można sprzedać stare bądź kupić nowe auto. Wszystkie salony znajdują się w Lublinie (poza Fordem).
Jakie auta są przyjmowane
w komis
• ReDiL, przedstawiciel Hondy, Nissana
i Daewoo (743-89-05): wszystkie osobowe nie starsze niż 10-letnie. Istnieje możliwość odkupienia.
• Škoda (527-32-72): tylko kupione
w Polsce. Decyduje ocena stanu technicznego.
• Hyundai (441-82-22): wszystkie auta osobowe i ciężarowe do 5 lat. Decyduje ocena stanu technicznego.
• Toyota (534-14-00): tylko Toyota.
• Fiat (746-20-51): wszystkie bez względu na markę, także dostawcze.
• Seat (743-30-05): wszystkie kupowane w Polsce – oprócz Daewoo.
• Volkswagen (469-77-18): każdej marki, ale tylko do transakcji
„w rozliczeniu”, kupowane w Polsce
i nie starsze niż 5-letnie.
• Citroën (444-60-71): każdej marki europejskiej tylko do transakcji
w rozliczeniu.
• Ford (0-84 638-47-54): wszystkie
­w dobrym stanie.
• Opel (740-40-80): wszystkie; decyduje ocena stanu technicznego.
• Renault (748-68-60): wszystkie auta bezwypadkowe kupowane w Polsce lub inne zarejestrowane w trzech ostatnich latach w Polsce.
Czy na miejscu wykonywany jest przegląd techniczny?
• ReDiL: każdy samochód przechodzi przez linię diagnostyczną i otrzymuje wydruk stanu technicznego.
• Škoda: podstawowy przegląd
i informacja dla kupującego o stanie technicznym.
• Hyundai: podstawowy przegląd (dokładny – na życzenie klienta; jest odpłatny).
• Toyota: na życzenie klienta.
• Fiat: sprawdza się, czy samochód nie jest kredytowany, czy nie ma zastawu bankowego. Przegląd techniczny wykonywany przy kliencie.
• Seat: przegląd auta przyjmowanego
„w rozliczeniu”.
• Volkswagen: przegląd techniczny standardowy.
• Citroën: przegląd techniczny standardowy.
• Ford: przegląd techniczny standardowy.
• Opel: przegląd przy sprzedaży komisowej na życzenie klienta, przy „wymianie” – obligatoryjny.
• Renault: dla samochodów w rozliczeniu podstawowy przegląd i ocena blacharki, dla komisowych – przegląd podstawowy.
Czy na używane auta udzielana jest gwarancja?
• ReDiL: ubezpieczenie gwarancyjne do wykupienia.
• Škoda: bez gwarancji.
• Hyundai: bez gwarancji.
• Toyota: bez gwarancji.
• Fiat: na życzenie klienta, po uiszczeniu opłaty gwarancyjnej (ok. 300 zł) i kosztów wymiany klocków, oleju itp. (też ok. 300 zł), udzielić można półrocznej gwarancji.
• Seat: gwarancja 3-miesięczna na podzespoły mechaniczne przy autach marki Seat serwisowanych
w autoryzowanej stacji i przy transakcji
„w rozliczeniu”.
• Volkswagen: bez gwarancji.
• Citroën: ewentualnie na serwisowany citroën.
• Ford: bez gwarancji.
• Opel: bez gwarancji.
• Renault: można wykupić ubezpieczenie gwarancyjne na 3; 6 lub 12 miesięcy.
Prowizja przy sprzedaży komisowej
• ReDiL: 4 proc., nie mniej niż
600–700 zł.
• Škoda: 2–4 proc.
• Hyundai: 3 proc.
• Toyota: ok. 2 proc.
• Fiat: 4 proc.
• Seat: 500 zł, jeśli klient bierze tylko gotówkę za auto.
• Volkswagen: nie prowadzi komisu.
• Citroën: od niektórych aut może wynosić 2–5 proc.
• Ford: umowna, ok. 500 zł.
• Opel: 2–5 proc.
• Renault: 3 proc.
Auta przyjmowane do transakcji „w rozliczeniu”
• ReDiL: wszystkie do 10 lat.
• Škoda: nie starsze niż 5-letnie, kupione w Polsce.
• Hyundai: każde kupione w polskiej sieci dealerskiej, nie starsze niż 5-letnie, wolne od zastawów, w dobrym stanie technicznym.
• Toyota: firmy Toyota.
• Fiat: wszystkie tej marki, Alfa Romeo, czasem inne, ale młodsze niż 6-letnie.
• Seat: wszystkie kupowane w Polsce, oprócz Daewoo. Seaty serwisowane
w salonie mogą być starsze niż 5-letnie.
• Volkswagen: kupowane w Polsce, nie starsze niż 5-letnie.
• Citroën: każdej marki europejskiej.
• Ford: każde auto w dobrym stanie technicznym.
• Opel: auta kupione w Polsce, nie starsze niż 5-letnie.
• Renault: w dobrym stanie technicznym, kupowane w Polsce, bezwypadkowe.
Kredyt (wszędzie klient ma prawo wyboru „własnego” banku)
• ReDiL: kredyt w Polskim Towarzystwie Finansowym (PTF) lub kilku bankach
– na miejscu. Przy wpłacie własnej
w wysokości 20 proc. wartości auta do udzielenia kredytu wystarczy tylko oświadczenie o wysokości zarobków.
• Škoda: kredyt w Volkswagen Bank dla starych i nowych aut. Oprocentowanie uzależnione od ilości rat i wartości (wieku) auta.
• Hyundai: w PTF, LG Petro Bank, GE Capital Bank lub w banku kupującego. Przy wpłacie 30 proc. ceny auta – procedura uproszczona.
• Toyota: na miejscu przez Toyota Bank, na każdy rodzaj samochodów.
• Fiat: kredyt w pięciu bankach (także
w walutach obcych i w euro).
• Seat: kredyt do siedmiu lat w PTF lub Volkswagen Bank. Jeśli wpłata (lub cena auta w rozliczeniu) stanowi minimum 20 proc. – wystarczy oświadczenie o wysokości zarobków.
• Volkswagen: standardowy kredyt
w Volkswagen Banku do 72 miesięcy.
• Citroën: kredyt w Banku Pekao SA, Citroën Kredyt, PTF. Przy 30 proc. wpłaty własnej – tylko oświadczenie
o dochodach.
• Ford: kredyt na auta używane (do 7 lat)
i nowe w Ford Banku. Kredytowanie do
5 lat, oprocentowanie 16–19,5 proc.
• Opel: kredyt na nowe i używane auta
w sześciu bankach, oprocentowanie
w zależności od liczby i wysokości rat. Przy 20 proc. wpłaty – oświadczenie
o wysokości zarobków.
• Renault: kredyt na każdy samochód. Przy 30 proc. wpłaty własnej – oświadczenie o wysokości zarobków.
Ulgi dla zawodów przy kupnie nowych aut
• Honda, Daewoo: bez ulg.
• Škoda: dla taksówkarzy, dziennikarzy, posłów i senatorów oraz szkół nauki jazdy.
• Nissan: dla lekarzy, prawników, wojska.
• Hyundai: bez ulg.
• Toyota: bez ulg.
• Fiat: dla dyplomatów, dziennikarzy, szkół nauki jazdy etc.
• Seat: dla wielu zawodów (lekarze, dziennikarze), a także dla klientów wiernych marce.
• Volkswagen: bez ulg.
• Citroën: dla pracowników sfery budżetowej.
• Ford: bez ulg.
• Opel: dla policji, wojska, nauczycieli akademickich.
• Renault: dla lekarzy, niepełnosprawnych i in. (nie są stałe – trzeba się dowiadywać).

Pozostałe informacje

Półfinałowa rywalizacja w Sopocie była bardzo ciekawa

PGE Start Lublin wyraźnie przegrał w Sopocie i po dwóch spotkaniach w tej parze jest remis

To był zupełnie inny mecz niż ten rozegrany w środę. Przede wszystkim widać, że Trefl Sopot odrobił pracę domową związaną z porażką w pierwszym spotkaniu. Tym razem to gospodarze byli górą - 95:79.

Avia znowu lepsza od Świdniczanki. O utrzymanie jeszcze będą musieli się postarać
ZDJĘCIA
galeria

Avia znowu lepsza od Świdniczanki. O utrzymanie jeszcze będą musieli się postarać

Świdniczanka prowadziła w derbach z Avią, ale drugi raz w tym sezonie musiała uznać wyższość sąsiada zza miedzy. Tym razem żółto-niebiescy wygrali 2:1. A to oznacza, że drużyna Łukasza Gieresza w ostatniej serii gier jeszcze będzie musiała powalczyć o utrzymanie

Myślał że chroni swoje oszczędności. Przekazał oszustom 180 tys. zł

Myślał że chroni swoje oszczędności. Przekazał oszustom 180 tys. zł

Policjanci z Lublina poszukują oszustów, którzy wyłudzili od jednego z mieszkańców ponad 180 tys. zł. Do mężczyzny zadzwonili oszuści z informacją, że jego oszczędności są zagrożone.

Panie aktywnie włączyły się w kampanię Rafała Trzaskowskiego
Wybory prezydenckie 2025

Lubelski sztab Trzaskowskiego podsumowuje kampanię: wybór między krawatem a bejsbolem

Wyraźne zmęczona europosłanka Marta Wcisło, jeszcze przed rozpoczęciem konferencji prasowej podsumowującej kampanię prezydencką Rafała Trzaskowskiego w naszym, regionie, po cichu powiedziała, że w końcu będzie miała czas posprzątać mieszkanie. A tak bardziej politycznie, to poseł Michał Krawczyk, szef lubelskiego komitetu, i jego ekipa przypomnieli, że 1 czerwca oddamy głos w niezwykle ważnych wyborach.

Ekran koło orlika zostaje. Skarga sąsiadów oddalona

Ekran koło orlika zostaje. Skarga sąsiadów oddalona

Zbudowany w marcu 2022 roku ekran akustyczny przy boisku szkolnym na os. Włostowice w Puławach decyzją Naczelnego Sądu Administracyjnego - nie zostanie rozebrany. O likwidację bariery starało się jedno z małżeństw. To samo, które doprowadziło do zamknięcia boiska.

Nawrocki mobilizuje "obóz patriotyczny" w Białej Podlaskiej. Niespodziewany gość na scenie
Zdjęcia
galeria

Nawrocki mobilizuje "obóz patriotyczny" w Białej Podlaskiej. Niespodziewany gość na scenie

Społecznego buntu przeciwko władzy Donalda Tuska już nie zatrzymamy, my wygramy- grzmiał w Białej Podlaskiej Karol Nawrocki. Kandydat na prezydenta zachęcał wyborców do pełnej mobilizacji w niedzielnych wyborach. Poparcia udzielił mu niedawny kontrkandydat, Marek Jakubiak.

Hanna Krall Honorową Obywatelką Lublina. „Może literatura ma jakiś sens”
ZDJĘCIA
galeria

Hanna Krall Honorową Obywatelką Lublina. „Może literatura ma jakiś sens”

- Franciszko Arnszteinowo... Rufciu Winograd... Pani Apolonio… Dzięki wam tutaj jestem. Bo pisałam. Ale i wy ze mną teraz jesteście, dzięki książce. Może literatura ma jakiś sens - mówiła Hanna Krall podczas uroczystości nadania Honorowego Obywatelstwa Lublina.

Bąkiewicz i awantura na sesji. Policja bada, czy złamano prawo

Bąkiewicz i awantura na sesji. Policja bada, czy złamano prawo

Nie prokuratura, ale policja ma zająć się wyjaśnieniem czy w ostatni poniedziałek, gdy podczas sesji Rady Miasta Zamość w Sali Consulatus pojawił się Robert Bąkiewicz z ekipą telewizji Republika, doszło do złamania prawa.

Oni stoją za Trzaskowskim. Kampania wyborcza podsumowana w Zamościu
galeria

Oni stoją za Trzaskowskim. Kampania wyborcza podsumowana w Zamościu

Panie w czerwonych koralach. Panowie z transparentami i flagami: polską i unijną. Nie zabrakło tabliczek i transparentów z podobizną i hasłami poparcia ich kandydata na prezydenta. Tak członkowie sztabu Rafała Trzaskowskiego w Zamościu podsumowali na kilka godzin przed ciszą wyborczą kończącą się kampanię.

„C” jak ciekawość, czary i czytanie – Festiwal Alfabet znów w Lublinie!

„C” jak ciekawość, czary i czytanie – Festiwal Alfabet znów w Lublinie!

Już po raz trzeci litery opanują Ogród Saski – a wszystko za sprawą Festiwalu Alfabet, który w dniach 31 maja – 2 czerwca zaprosi młodych (i nieco starszych) miłośników książek do wspólnego odkrywania magii czytania. W tym roku całą imprezą rządzi litera „C” – jak ciekawość, Carroll, Collodi, czary… i całe mnóstwo świetnych wydarzeń!

Marketing w erze cyfrowej: znaczenie kursów Google Ads, SEO i marketingu internetowego

Marketing w erze cyfrowej: znaczenie kursów Google Ads, SEO i marketingu internetowego

W dobie gwałtownego rozwoju technologii i przenoszenia się coraz większej części działalności gospodarczej do Internetu, umiejętności z zakresu marketingu cyfrowego stają się kluczowe dla każdego, kto chce skutecznie funkcjonować w świecie biznesu.

Gry karciane z pytaniami – idealny sposób na integrację i zabawę

Gry karciane z pytaniami – idealny sposób na integrację i zabawę

Gry karciane to jedna z najstarszych i najbardziej uniwersalnych form rozrywki. Współcześnie na rynku dostępnych jest wiele wersji gier karcianych, które nie polegają jedynie na klasycznych zasadach pokera, brydża czy pasjansa.

Księgowość e-commerce bez tajemnic: praktyczny przewodnik dla sprzedających online

Księgowość e-commerce bez tajemnic: praktyczny przewodnik dla sprzedających online

Rozwój handlu internetowego otworzył drzwi do biznesu tysiącom przedsiębiorców. Niezależnie od tego, czy prowadzisz własny sklep internetowy, sprzedajesz na platformach typu Allegro, Amazon czy działasz w modelu dropshipping – księgowość e-commerce to temat, którego nie da się pominąć. W tym artykule przedstawiamy praktyczny przewodnik, który pomoże Ci odnaleźć się w gąszczu obowiązków podatkowych i formalności związanych z prowadzeniem biznesu online.

Dzik zaprasza do odwiedzin w lubelskim skansenie

Dzik zaprasza do odwiedzin w lubelskim skansenie

Swego czasu Jan Brzechwa pisał "Dzik jest dziki, dzik jest zły...". Jednak ten z lubelskiego skansenu nie zrobi nam krzywdy i zaprasza do odwiedzin.

76-latka za kierownicą potrąciła 70-letnią rowerzystkę

76-latka za kierownicą potrąciła 70-letnią rowerzystkę

76-letnia kierująca renaultem potrąciła przejeżdżającą przez przejście 70-letnią rowerzystkę, po czym uciekła z miejsca zdarzenia. Seniorka z ciężkimi obrażeniami ciała trafiła do szpitala.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium