Coraz mniejsze silniki są montowane do potężnych aut. Odświeżona honda CR-V z 1.6-litrowym dieslem to żwawe auto
Czy mamy się bać małych, doładowanych silników? Takie pytanie zadałem sobie wsiadając do hondy CR-V. Pod maską zadomowił się 1,6-litrowy dieslowski silnik o mocy 160 koni i z 350 Nm momentu. Na papierze parametry wyglądają dobrze. Mało tego, producent oferuje średnie zużycie paliwa poniżej 5 litrów na 100 km. Bajka!
Lekkość gabarytu
Modyfikację CR-V przeprowadzono na wiosnę tego roku. Zmiany są najbardziej wyraźne w przedniej części samochodu. Przekonstruowane reflektory płynnie łączą się z nowym wlotem powietrza. Dodatkowo, kształt nowego zderzaka i osłony podzderzakowej optycznie poszerza nadwozie i obniża środek ciężkości CR-V, podkreślając jego stabilność.
CR-V robi wrażenie potężnego, statecznego auta. Linia nadwozia nie jest jednak „ciężka”. Jak na Hondę auto wygląda więcej niż dobrze. Widać, że styliści opracowując zmiany w modelu 2015 brali pod uwagę gust Europejczyków. CR-V w najnowszym wydaniu to ładne auto, w którym rozmiar XL wpisano w zgrabną linię nadwozia.
Księgowego wysłano na urlop
Na szczęście CR-V także w środku trzyma poziom. Nie ma mowy o półśrodkach w postaci twardych plastików ukrytych w okolicach nóg. Nic z tego. Użyte materiały są miłe i miękkie w dotyku. Widać, że księgowy nie decydował w kwestii jakości wykończenia wnętrza.
Prosty układ włączników pozwala na intuicyjną obsługę, bez konieczności monotonnego studiowania instrukcji obsługi. Przednie fotele są wygodne. Nawet długa podróż nie jest męką dla kręgosłupa.
Ciekawa jest konstrukcja tylnej kanapy. Dzieli się ona w proporcji 60/40, umożliwiając łatwe składanie foteli w całkowicie płaską powierzchnię, przy użyciu jednej dźwigni, jednym ruchem ręki. Wszystko to czyni z CR-V pojazd wszechstronny – również przy przewozie ładunków. CR-V dysponuje pojemnością bagażnika wynoszącą 1648 litrów przy wyposażeniu w pełnowymiarowe koło zapasowe oraz 1669 litrów, gdy samochód posiada dojazdowe koło zapasowe. Z siedzeniami w pozycji do przewozu wszystkich pasażerów auto oferuje bagażnik o pojemności 589 litrów.
Długość przestrzeni ładunkowej może wynosić do 1570 mm, co pozwala z łatwością pomieścić we wnętrzu CR-V dwa rowery górskie.
Elektronika zabawi i ochroni
Zupełnie nowy system multimedialny Honda Connect powyżej wersji Comfort jest wyposażeniem standardowym modelu CR-V 2015.
Intuicyjny system pracuje pod kontrolą systemu Android 4.0.4 – najpopularniejszego na świecie systemu operacyjnego dla smartfonów – oferując obsługę przy pomocy ekranu dotykowego. Siedmiocalowy wyświetlacz można dostosować do własnych upodobań, korzystając z dwóch różnych motywów, co pozwala użytkownikowi zindywidualizować wygląd ekranu. Zróżnicowane kolorystycznie ikony zapewniają łatwe i szybkie korzystanie z menu ekranu dotykowego.
System zapewnia łatwy dostęp do wszystkich zasobów, poczynając od informacji o samochodzie, poprzez podgląd widoku z kamery cofania, po muzykę i łączność Bluetooth ze smartfonami. Funkcje nowego systemu obejmują dostęp do internetu, fabrycznie zainstalowanych aplikacji, Honda App Centre i opcjonalnie - do nawigacji satelitarnej Garmin. W modelu 2015 instalowane są wyłącznie radia cyfrowe.
W kwestii bezpieczeństwa CR-V osiąga najwyższe światowe standardy. Ich opis zająłby mniej więcej grubą książkę. Honda potrafi ostrzegać przed kolizją, zajechaniem drogi przez inny pojazd czy zjechaniem z jezdni. Umie również sama wyhamować przed przeszkodą. Słowem, trzeba się starać, aby CR-V zrobić krzywdę.
Jazda w trasę
I tutaj CR-V zaskakuje najbardziej. 1.6-litrowy silnik wyposażony w dwie turbiny, wysoko- i średniociśnieniową, przyspiesza niemal liniowo. W całym zakresie obrotów silnik żwawo reaguje na polecenia kierowcy. Jest to zasługa właśnie tych dwóch sprężarek, odpowiadających za stały i równy przyrost mocy i momentu.
Dzięki tej jednostce napędowej kierowca może się bawić płynną i dynamiczną jazdą. Pozytywne wrażenie wzmacnia 6-biegowa ręczna skrzynia. Przekładnia pracuje gładko i lekko. Skok dźwignie nie jest zbyt krótki, ale CR-V to auto rodzinne, a nie sportowy potwór. Dynamiki jej jednak nie można odmówić. Do setki „goni” poniżej 10 sekund, a prędkość maksymalna nieznacznie przekracza 200 km/h. Szybsza jazda po autostradzie sprawia dużo frajdy.
Mimo że CR-V jest dość wysokim autem, to w zakrętach zachowuje się pewnie i stabilnie. Układ kierowniczy jest czuły, a kamera cofania ułatwia manewry podczas parkowania.
Podsumowanie
Testowy model kosztował blisko 150 tysięcy złotych. Nie jest to mało, ale i też sporo oferuje. Jeżdżąc tym samochodem można się jednak przekonać, że małe silniki też mogą być piękne.
Honda CR-V w liczbach
Długość – 4605 mm,
Szerokość – 2096 mm,
Wysokość – 1685 mm,
Rozstaw osi – 2630 mm,
Pojemność bagażnika – 589/1669 litrów,
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 9,8 sek.,
Prędkość maks. – 202 km/h,
Średnie zużycie paliwa – 5,1 l/100 km (dane producenta), podczas testu – 6,1 l/100 km.