

W wakacje Lublin planuje sporo prac drogowych. Gdzie będą utrudnienia, a gdzie objazdy? I gdzie już wkrótce pojedziemy nowymi drogami?

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przygotował harmonogram letnich prac, które będą miały wpływ na kierowców, pieszych i pasażerów komunikacji miejskiej. W planach są duże przebudowy ulic i mniejsze remonty nawierzchni, chodników czy przystanków.
• UL. ZORZA
Kończy się rozbudowa ulicy na odcinku od skrzyżowania z ul. Głuską (z wyłączeniem wykonanego uprzednio wlotu) do granicy miasta. Odcinek ten ma długość ok. 1170 m. Powstanie ulica jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, każdy o szerokość 3,5 m. Do tego, na całej długości obustronne chodniki z kostki betonowej.
– Wzdłuż północnej krawędzi jezdni drogowcy zbudują dwukierunkową bitumiczną ścieżkę rowerową o szerokości 2 m. Całość uzupełnią trzy zatoki autobusowe o długości peronu 20 m i szerokości 3 m. Inwestycja przewiduje również wykonanie zjazdów do posesji oraz dwóch bitumicznych wlotów dróg bocznych z chodnikami – informuje Monika Fisz, rzeczniczka ZDiTM.
Wykonano już nawierzchnię betonową na zatokach autobusowych. Zdemontowane zostały stare słupy oświetleniowe. Ułożone zostały warstwy asfaltowe drogi rowerowej. Obecnie wykonywana jest warstwa ścieralna.
– Stopień zaawansowania prac wynosi 93 proc. Termin zakończenia prac wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie upływa w sierpniu 2025, a ich koszt wynosi ponad 19,5 mln zł – dodaje Fisz.
• UL. WALLENRODA
Przebudowa ul. Wallenroda obejmuje odcinek ok. 850 m od ul. Wajdeloty do ul. Zana.
– Budowa realizowana jest etapami, zgodnie z czasową organizacją ruchu, tak, aby stanowić jak najmniejsze utrudnienia dla mieszkańców i udostępniać w miarę postępu prac parkingi i chodniki – mówi Fisz.
Odcinek od ul. Wajdeloty do ul. Grażyny oraz dalej do wysokości wjazdu do kościoła jest zakończony, położono obie warstwy nawierzchni asfaltowej, wykonano i udostępniono parkingi oraz chodniki. W chwili obecnej trwają intensywne prace na odcinku od zjazdu do parkingu prywatnego przed Domem Kultury do ul. Zana. Przygotowywana jest podbudowa pod warstwy nawierzchni na jezdni oraz układana jest kostka na zjazdach, parkingach i chodnikach.
Dobra wiadomość dla mieszkańców jest taka, że wykonawca finalizuje już prace, rozpoczynają się odbiory inwestycji.
Wykonawcą prac drogowych jest Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. w Lublinie. Koszt zadania to ponad 13,3 mln zł. Termin realizacji wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie: do 14 lipca. Rozbudowa ul. Wallenroda otrzymała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

• UL. SAMSONOWICZA
– Rozbudowa ulicy Samsonowicza wraz z odcinkiem ulicy Diamentowej to kolejna inwestycja, która może zakończy się już niebawem. Zakres zadania obejmuje ul. Samsonowicza na całym odcinku, tj. od budynku 1f (garaże) do budynku Samsonowicza 21 oraz od budynku Samsonowicza 29 do skrzyżowania z ul. Wapowskiego wraz z sięgaczami i drogami dojazdowymi od ul. Diamentowej – przypomina rzeczniczka ZDiTM.
Łączna długość przeznaczonych do rozbudowy i przebudowy dróg wynosi ok. 2,3 km.
W ramach inwestycji powstaną nowe chodniki oraz zatoki postojowe. Zakres zadania obejmuje także przebudowę ul. Diamentowej, wzdłuż której powstaną obustronne dwukierunkowe drogi dla rowerów i nowe zatoki autobusowe. Jak informuje Fisz, trwa obecnie uzyskiwanie geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej. Dobiegają końca roboty porządkowe. Uruchamiane są kamery na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną.
Stan zaawansowania prac to blisko 98 proc. Umowny termin zakończenia inwestycji mija z początkiem września 2025, a jej wartość to 24,3 mln zł. Na to zadanie miasto pozyskało dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
• UL. PLISZCZYŃSKA
Tutaj zadanie obejmowało zaprojektowanie i wykonanie budowy chodników i remontu nawierzchni jezdni ul. Pliszczyńskiej.
Inwestycja jest realizowana w dwóch etapach (z uwagi na sąsiedztwo terenu kolejowego i związane z tym dodatkowe opinie, decyzje i uzgodnienia). Pierwszy etap jest na ukończeniu. – Obecnie wykonano pierwszą warstwę asfaltową na całym odcinku wraz z budową części chodników. Wykonawca częściowo wykonał warstwę ścieralną. Zaawansowanie robót wynosi 75 proc. Termin zakończenia inwestycji zaplanowany jest na koniec lipca 2025. Całkowita długość odcinka 915 m to koszt 2,5 mln zł – wylicza Fisz.
• UL. BUDOWLANA
Długość odcinka objętego robotami to w tym przypadku 750 m od ulicy Zemborzyckiej. Prace projektowe zostały już zakończone i inwestycja posiada prawomocne pozwolenie na budowę.
– W pierwszych dniach marca przekazano plac budowy wykonawcy. Po wprowadzeniu czasowej organizacji ruchu oraz powiadomieniu gestorów sieci i właścicieli przyległych posesji rozpoczną się prace budowlane od ul. Ciepłowniczej w kierunku ul. Zemborzyckiej – zapowiada Fisz.
Termin zakończenia inwestycji to koniec czerwca. Koszt? 3,1 mln zł. Dobiegają końca roboty związane z wykonaniem krawężników, chodników i zjazdów. Trwają roboty związane z oświetleniem przejść dla pieszych i odwodnieniem.
• LUBELSKIEGO LIPCA ‘80
Zakończone w weekend prace są elementem ostatniego etapu przy inwestycji przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca '80. Skrzyżowanie ulic Lubelskiego Lipca '80 oraz Cukrowniczej zyskało nową nawierzchnię. Równolegle na trasie głównej ułożona została warstwa ścieralna. Zrealizowane zostaną jeszcze elementy bezpieczeństwa ruchu m.in. oznakowanie, bariery czy balustrady. Wykonawca testuje oświetlenie i sygnalizację świetlną. Po finalizacji wszystkich prac, w tym prac porządkowych, zamawiający przystąpi do odbiorów.
– Zakładamy, że otwarcie przedłużenia Lubelskiego Lipca ’80 nastąpi w wakacje – informuje Monika Fisz.

• UL. WĘGLARZA
Ostatni kluczowy punkt to budowa przedłużenia ulicy Stanisława Węglarza. Zakres robót obejmuje odcinek od skrzyżowania z ulicami Walecznych-Węglarza-Strzembosza do skrzyżowania z ul. Trześniowską. Wartość robót to ponad 43,1 mlnz zł brutto. Zaawansowanie robót wynosi ok. 68 proc.
– Roboty branży sanitarnej zostały zakończone. Trwa regulacja studni i wpustów pod układanie ostatniej warstwy ścieralnej. Realizowane są chodniki i ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Węglarza, Trześniowskiej i Koryznowej. Na skrzyżowaniach ulic Walecznych-Węglarza-Strzembosza oraz Narcyzowa-Węglarza i Koryznowej-Węglarza ustawiono maszty sygnalizacji świetlnej. Rozpoczęto wykonywanie zatok autobusowych – tłumaczy nasza rozmówczyni.
Równolegle realizowane jest oświetlenie drogowe, stawianie słupów, montaż wysięgników i opraw. Trwa również budowa kanału technologicznego. Zaawansowanie to ok. 90 proc. Na ulicach bocznych trwają ostatnie roboty brukarskie cała infrastruktura podziemna została wykonana. Trwa porządkowanie terenu. Równolegle prace wykonywane są na zlecenie MPWiK w zakresie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej oraz LPEC sieci CO. Inwestycja jest dofinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Uciążliwe, ale konieczne
To jednak nie wszystko. Prace w mieście prowadzone będą również w ramach bieżącego utrzymania dróg i chodników.
– W planie na najbliższy czas jest wykonanie przebudowy ul. Leszetyckiego, al. Warszawskiej na odcinku 550,00 m od skrzyżowania z ul. Zbożową, remont schodów przy ul. Filaretów, wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego ul. Ziołowej i ul. Świeżej oraz rozpoczęcie remontu nawierzchni na ul. Bazylianówka – przedstawia plany Monika Fisz.
ZDTiM zapewnia, że wszystkie działania mają na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po mieście. W razie potrzeby będą wprowadzane czasowe zmiany tras autobusów i trolejbusów, ale o tym pasażerowie będą informowani z wyprzedzeniem w razie konieczności.
