Światowej klasy sprzęt komputerowy do korekcji wad wymowy jest już w Białej Podlaskiej. Posłuży setkom dzieci. Koszt aparatury - ponad 303 tys. zł - pokryło Ministerstwo Edukacji i Unia Europejska.
- Jestem mile zaskoczona, że szkoła ma tak świetne wyposażenie. Mam dwóch synów, którzy korzystają z pomocy logopedów. Teraz mogę liczyć na to, że dzięki nim i najnowocześniejszej aparaturze otrzymają skuteczną pomoc - mówi Małgorzata Samsal, którą spotkaliśmy w poczekalni szkolnego gabinetu logopedycznego.
Monikę Janik, logopedę, również cieszy nowy sprzęt. - Wcześniej mogłam o takim tylko marzyć. Podobnej klasy aparaturę mają jedynie na UMCS oraz w Klinice Foniatrii Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. Teraz, dzięki programom unijnym, trafi do około 200 placówek w kraju.
Pani Monika przeszła już specjalistyczne szkolenie. - Umiem wykorzystać ten sprzęt do prowadzenia terapii metodą Tomatisa. Już od początku drugiego semestru zacznę wykorzystywać go do pracy z uczniami z zaburzeniami mowy i głosu, cierpiącymi na dysleksję. W naszej szkole opieki logopedycznej wymaga prawie 80 uczniów - mówi.
- Dawniej mieliśmy problemy z zachęceniem rodziców do umieszczania dzieci w klasach integracyjnych. Obecnie mamy dziesięć takich oddziałów. I dziś rodzice zabiegają, aby umieścić córkę lub syna w jednej klasie z dziećmi niepełnosprawnymi - mówi dyrektor szkoły, Jan Jakubiec. - W takim oddziale może być nie więcej niż 20 uczniów. W każdym jednocześnie uczą dwie nauczycielki. Zdrowe dzieci opiekują się niepełnosprawnymi. To niezmiernie ważne w wychowaniu. Szkoła zyskuje dobrą markę. Aż 350 uczniów przybywa do nas z innych obwodów.
Kierownictwo szkoły od dawna zabiega o likwidację barier architektonicznych. Wkrótce w budynku pojawi się winda. To dzięki pieniądzom miasta i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Jan Jakubiec liczy też na realizację kolejnego projektu finansowanego m.in. z funduszy unijnych. Tym razem stara się o sprzęt, który ułatwi życie dzieciom z uszkodzonym wzrokiem i słuchem oraz narządami ruchu.