Wszystko zaczęło się podczas seminarium „Jak realizować postawy etyczne i wartości patriotyczne w biznesie lokalnym” zorganizowanego przez Fundację „Dajemy Wam Słowo” oraz Corner Media sp. z o.o., wydawcę Dziennika Wschodniego. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Edukacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego. Podczas spotkania właściciele firm z województwa lubelskiego rozmawiali o lokalnym patriotyzmie w biznesie. Pokazywali, jak można go realizować i wskazywali dobre przykłady takich postaw.
- Patriotyzm w lokalnym biznesie ma dużo twarzy i budzi wiele skojarzeń. Etyczne zachowania w biznesie pozwalają nam oceniać przedsiębiorcę tak działającego jako osobę uczciwą, empatyczną, lojalną, opiekującą się pracownikami i oczekującą wzajemności w takiej relacji. Tak działający przedsiębiorca inspiruje środowisko do aktywności, obywatelskości, poświęcania wspólnej idei. Staje się lokalnym przywódcą – mówiła Ilona Skibińska-Fabrowska, Dyrektor Narodowego Banku Polskiego Oddziału Okręgowego w Lublinie. – Patriotyzm w lokalnym biznesie przejawia się też w realizacji obowiązków nakładanych na przedsiębiorcę przez państwo i to zarówno obowiązków finansowych, jak i tych pozapłacowych wynikających np. ze sprawozdawczości.
Na bazie spotkania padł pomysł na organizację konkursu "Społeczny lider lokalnego biznesu", którego celem było wyłonienie cennej inicjatywy społecznej w biznesie lokalnym reprezentującej wartości lokalnego patriotyzmu gospodarczego. W zmaganiach wzięli udział przedsiębiorcy z województwa lubelskiego, ale nominacje wskazywali nie tylko właściciele firm, ale i czytelnicy, którzy uznali, że jakieś działanie w biznesie lokalnym warte jest wyróżnienia na tym polu.
Z wielu zgłoszeń ostatecznie wybrano 6 inicjatyw, które zostaną nagrodzone pamiątkowymi dyplomami i pamiątkowymi statuetkami. Nagrodzeni (w kolejności alfabetycznej) to:
- CUMULUS PR Sp. z o.o., czyli firma tworzona przez grupę osób, dla których wartości takie jak etyka i patriotyzm w działaniach biznesowych oraz promowanie lokalnych, lubelskich przedsiębiorstw są bardzo ważne. Organizując nawet najbardziej wymagające eventy – od Świnoujścia po Arłamów, Cumulus z zasady zawsze współpracuje z lubelskimi firmami (jako podwykonawcami) z branży cateringowej czy techniki scenicznej. I zawsze zaprasza do współpracy lubelskich artystów, konferansjerów i muzyków, promując w ten sposób Lubelszczyznę i lubelski biznes. „Bo w tym obszarze wiemy, że nasz region nie ma się czego wstydzić!” – podkreślają pracownicy Cumulusa i dodają, że z silną, lokalną gospodarkę starają się też budować bez przekazywania tej wiedzy młodemu pokoleniu. Dlatego od wielu lat w Cumulusie działa Program Stażowy skierowany do studentów lubelskich uczelni.
- Grupa Azoty Zakłady Azotowe „PUŁAWY” S.A troszczy się o pracowników i ich rodziny oraz wspiera lokalną społeczność. Stara się obserwować i reagować na wszelkie zjawiska, zwłaszcza te negatywne. Dlatego już w pierwszych miesiącach włączyła się w walkę z pandemią COVID-19. Za przekazane przez firmę pieniądze kupiono nowocześnie wyposażony ambulans dla potrzeb Szpitala Specjalistycznego w Puławach, wsparto zakup specjalistycznych urządzeń diagnostycznych i akcesoriów dla puławskiego Ośrodka Diagnostyki i Zwalczania Zagrożeń Biologicznych Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii, sprzętu medycznego i laboratoryjnego dla Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Lublinie, profesjonalnych środków ochrony indywidualnej dla SPSK nr 4 w Lublinie i Centrum Zdrowia w Mikołowie (woj. Śląskie). W trudnym czasie pomagano też Puławskiemu Towarzystwu Przyjaciół Chorych „Hospicjum”, kupiono wyposażenie dla zespołów ratownictwa medycznego w Kazimierzu Dolnym, Nałęczowie i Baranowie, działających w ramach struktur puławskiego SP ZOZ.
- Lubelski Węgiel „BOGDANKA” S.A. wspiera lokalne inicjatywy, angażując się w nie poprzez wspieranie inicjatyw społecznych, instytucji kulturalnych i projektów sportowych. Zachęca i wspiera pracowników w działaniach na rzecz społeczności w formie wolontariatu pracowniczego. W ramach programu Bogdanka Społecznie Zaangażowana pracownicy realizują projekty ważne dla nich samych jak i społeczności, w których mieszkają, pełniąc swoistą rolę koordynatorów projektów społecznych. Działania te są dostrzegane i doceniane. Bogdanka zajęła III miejsce w prestiżowym Rankingu Odpowiedzialnych Firm, otrzymaliśmy Biały Listek CSR Polityki. Te wyróżnienia są doskonałą motywacją do dalszych działań aby umacniać się na pozycji lidera odpowiedzialności społecznej.
- Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Chełmie działa starając się budować coraz lepszy wizerunek miasta i podnosić poziom kultury ekologicznej jego mieszkańców. Stąd wspieranie działań edukacyjnych dotyczących troski o środowisko naturalne i zmniejszenie negatywnego wpływu zanieczyszczeń. Promowanie działań ekologicznych to także ustawienie w sierpniu tego roku na ulicach Chełma czterech pojemników w kształcie serca przeznaczonych do zbierania plastikowych nakrętek. Środki przeznaczone z ich sprzedaży przeznaczone zostaną na cele charytatywne. Forma włącza się też w Akcję Sprzątania Świata i „Sadzimy las”.
- OSM Krasnystaw to firma o wieloletniej tradycji, która jest ambasadorem Lubelszczyzny. Przedsiębiorstwo w swojej działalności prezentuje postawy etyczne oraz jest przykładem lokalnego patriotyzmu gospodarczego. Przy produkcji korzysta z dóbr dostarczanych od lokalnych dostawców z województwa lubelskiego dzięki czemu wspiera rozwój lokalnego przemysłu mleczarskiego. Firma łączy w sobie tradycję i nowoczesność. Promuje kulinarne dziedzictwo Lubelszczyzny w Polsce. Wspiera też rozwój lokalnej kultury jako sponsor wydarzeń np. Festiwalu Pieśni Patriotycznych.
- Polskie Borówki sp. z o.o., z siedzibą w Lublinie, szkółka i sprzedaż sadzonek w Uścimowie. Firma zatrudnia lokalnie i sprzedaje lokalnie. Dodatkowo podejmuje szereg działań na rzecz lokalnych społeczności. W tym roku przed Przedszkolem Entliczek – Pentliczek w Lublinie pojawiły się owocujące krzewy borówkowe, żeby dzieciaki mogły od razu zjadać z krzaczków owoce i zobaczyć jak dojrzewają że nie od razu są w kartonikach lub plastikowych opakowaniach. W ramach akcji „BORÓWKI ZA ZŁOTÓWKI” firma sprzedawała sadzonki borówek za symboliczną złotówkę, a zebrane
w ten sposób ponad 7 tys. zł zasiliły konto Fundacji SAMARYTANIN zapewniającej pomoc na rzecz Szpitala w Parczewie. Firma wspiera też piłkarzy i piłkarki ze Szkoły Podstawowej w Ostrowie Lubelskim.