Rozumieją czytany tekst oraz zagadnienia matematyczne i przyrodnicze – mowa o polskich piętnastolatkach. Z opublikowanego właśnie międzynarodowego badania wynika, że polscy uczniowie w porównaniu z ich rówieśnikami z innych krajów bardzo dobrze radzą sobie w szkole.
Badanie PISA przeprowadzane jest raz na trzy lata. W ostatnim wzięło udział ponad 660 tys. uczniów z 79 krajów i regionów świata. Polskę reprezentowało 5653 uczniów ostatnich klas gimnazjów z 227 szkół. Wyniki napisanych przez nich testów właśnie podsumowano.
Uczniowie polskich gimnazjów zajęli 10 miejsce na świecie. Wyprzedzili ich piętnastolatkowie z Azji - z chińskich prowincji Pekin, Szanghaj, Jiangsu, Zhejiang, a także z Singapuru, Makao i Hong-Kongu. Wyżej oceniono także uczniów z Estonii, Kanady i Finlandii.
W rozumowaniu matematycznym w Unii Europejskiej naszych uczniów wyprzedzają jednak tylko Estończycy. Na świecie – mieszkańcy Azji. W rozumieniu tekstu polska młodzież zajmuje 4. miejsce wśród krajów UE.
– Co istotne pod względem stopnia opanowania umiejętności rozumienia czytanego tekstu w Polsce utrzymuje się duża różnica między chłopcami i dziewczętami – zauważają badacze. – Poniżej dwóch najniższych poziomów (w sześciostopniowej skali) znalazł się co piąty chłopiec i tylko co dziesiąta piętnastolatka. Na poziomach 5 i 6 usytuowało się natomiast 9,6 proc. chłopców i 14,8 proc. dziewcząt.
Biorąc pod uwagę rozumowanie w naukach przyrodniczych Polska znajduje się na 3. pozycji wśród krajów Unii Europejskiej. Wynik ten jest o 22 punkty wyższy od średniej dla OECD. Co szczególnie cieszy nauczycieli, w porównaniu z poprzednim badaniem młodzi Polacy zdobyli o 10 punktów więcej.