Ryanair odwołał wszystkie planowane loty na Ukrainę do Kijowa i Lwowa
Przewoźnik poinformował o tym wczoraj wieczorem. Zawieszona została sprzedaż biletów na tych trasach. Według Ryanair władze lotniska w Kijowie nie dotrzymały warunków umowy.
Irlandzki przewoźnik w bardzo mocnych słowach skomentował swoją decyzję, stwierdzając, że Ukraina "nie jest jeszcze wystarczająco dojrzałym ani wiarygodnym państwem dla inwestorów" a kijowskie lotnisko "zdecydowało się na ochronę regularnych, drogich linii lotniczych, takich jak własne Ukraine International Airlines".
Ryanair poinformował też, że wycofanie się z Ukrainy oznacza dla tamtejszego rynku utratę 500 tys. pasażerów i 400 stanowisk pracy. Dodał, że zamierza rozwijać siatkę połączeń na konkurenyjnych rynkach, m.in. w Polsce czy Niemczech.
Podczas konferencji prasowej szef kijowskiego lotniska Paweł Riabikin oświadczył, że warunki zaproponowane przez Ryanaira były niezgodne z ukraińskim prawem. Według niego przewoźnik chciał zwolnienia z opłat lotniskowych, bezpłatną reklamę i biuro sprzedaży biletów na lotnisku, 60-dniowy termin płatności czy 35-procentowy dochód z zakupów, jakich dokonają na lotnisku pasażerowie ich linii.
Wszystkie ewentualne sporne sprawy miałyby być załatwiane w Londynie, według tamtejszego prawa a nie w sądach ukraińskich.
Posiadaczom anulowanych rezerwacji wyszedł naprzeciw węgierski przewoźnik WizzAir. Zaoferował pasażerowie niedoszłych rejsów Ryanaira z Ukrainy loty w promocyjnych cenach.
Oświadczenie Ryanair:
RYANAIR CANCELS PLANNED UKRAINE SERVICES AS KIEV AIRPORT FAILS TO HONOUR COMMITMENTS
Ryanair, Europe’s No.1 airline, today (10 July) announced that it has cancelled its planned entry into Ukraine following Kiev airport’s failure to honour a growth agreement reached at the Ministry of Infrastructure with airport officials and the current Airport Director General, Mr Riabikin, in March of this year.
Regrettably, Kiev airport has instead chosen to protect high fare airlines (including Ukraine International Airlines) and deprive Ukrainian consumers/visitors access to Europe’s lowest air fares and widest route network. As a result, Ryanair has no choice but to cancel 4 new Kiev routes and 7 new Lviv routes, which will result in the loss of over 500,000 passengers and 400 jobs.
Ryanair sincerely apologises to the many customers who have booked low fare flights to/from the Ukraine, all of whom will be contacted by email and refunded for their cancelled flights.
Ryanair’s Chief Commercial Officer, David O’Brien said:
“On behalf of Ukrainian visitors and consumers, we regret that Kiev Airport has demonstrated that Ukraine is not yet a sufficiently mature or reliable business location to invest valuable Ryanair aircraft capacity. Kiev Airport’s failure to honour commitments will result in the loss of over 500,000 customers and 400 airport jobs in the first year alone, which would have provided a significant boost to the Ukrainian economy. We regret also that Lviv Airport has fallen victim to Kiev Airport’s decision.
Ryanair will now transfer this capacity to competing markets, such as Germany, Israel and Poland instead. Ryanair will grow from 130 million passengers this year to 200 million passengers by 2024 and retains the hope that Ukraine might participate in this growth at some point in the future.”