Już w pierwszym tygodniu września kierowcy pojadą obwodnicą Ryk - obiecują drogowcy. To ostatni element układanki na budowie S17 w naszym województwie, ale nie koniec drogowych inwestycji. Jeszcze w sierpniu koło Modliborzyc zostanie wbita pierwsza łopata na budowie Via Carpatia, czyli S19
Na ten moment kierowcy czekali długie lata. Odetchną też mieszkańcy, którzy przez dziesięciolecia żyli w sąsiedztwie permanentnego korka.
– Wreszcie koniec z ciągnącym się sznurem samochodów. Ryki znów będą cichym miasteczkiem – cieszy się pan Jerzy, od urodzenia mieszkaniec Ryk.
Wykonawca ma zakończyć prace do 28 sierpnia. To, kiedy drogowcy puszczą tędy ruch, zależy od wolnego terminu w kalendarzu ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
– Ten odcinek drogi ekspresowej S17 planujemy przekazać kierowcom w pierwszym tygodniu września – zapowiada Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. I dodaje: – Jest to ostatnie 15 km S17 z obecnie realizowanego kontraktu na terenie Lubelskiego
Najdłuższym obiektem na tym odcinku jest trzyprzęsłowy most nad rzeką Wieprz. Jego długość to 187 metrów. Radni z Żyrzyna podjęli już uchwałę nadającą imię przeprawie. Patronem mostu będzie urodzona w Kośminie pisarka Zofia Kossak.
140 km ekspresówki od Piask do końca obwodnicy Garwolina kierowcy pokonają w 70 minut. To ostatni element układanki na obecnym etapie budowy S17 w naszym województwie.
Co dalej?
Przypomnijmy, że 18 czerwca drogowcy oddali do ruchu 13 kilometrów drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. 4 lipca oddano do użytkowania 30-kilometrowy odcinek od obwodnicy Garwolina i granicy województw.
A co z S17 na terenie województwa mazowieckiego?
•13-kilometrowym odcinkiem od końca obwodnicy Garwolina do początku obwodnicy Kołbieli kierowcy pojadą w czwartym kwartale tego roku.
• Najbardziej problematyczna jest budowa obwodnicy Kołbieli (ok. 9 km). W tym roku będziemy jeszcze jeździć jedną jezdnią w obu kierunkach. Trasa w pełnym przekroju zostanie oddana w II kw. 2020 r.
• Ostatni brakujący odcinek, czyli 15 km od końca obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska, ma być gotowy do końca roku. Na węźle Lubelska S17 skrzyżuje się z A2 i S2.
Wbiją łopaty pod S19
Minister infrastruktury pojawi się w naszym regionie także w tym miesiącu. Tuż przed wyborami Adamczyka nie może zabraknąć na oficjalnym rozpoczęciu budowy Via Carpatia, czyli S19.
– Prace na Via Carpatia planujemy oficjalnie rozpocząć po 20 sierpnia. Zaczniemy uroczystym wbiciem łopaty na odcinku od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ, realizowanym przez firmę Strabag. Będzie to przyszły węzeł Modliborzyc na skrzyżowaniu S19 i drogi wojewódzkiej nr 857 w miejscowości Słupie – tłumaczy dyr. Czech.
Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. W Polsce będzie mieć ponad 700 km długości na terenie województw: podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W Lubelskiem Via Carpatia pobiegnie od Lublina do granicy z woj. podkarpackim. Koszt realizacji 75 km ekspresówki od Lublina do granicy województwa podkarpackiego to ok. 1,85 mld zł. Tym odcinkiem mamy pojechać w 2021 r.