Od najbliższego poniedziałku będzie można składać wnioski o wydanie dowodu osobistego z zapisanymi na nim danymi elektronicznymi. Ze względów technicznych od jutra nie będzie można złożyć wniosku drogą elektroniczną, a w piątek od godzin przedpołudniowych takiej możliwości nie będzie także w urzędach. e-dowody mają znacząco ułatwić nam życie
– Finalizujemy projekt, który powinien być zakończony wiele lat temu. Jesteśmy tuż przed uruchomieniem wydawania dowodów osobistych z warstwą elektroniczną – podkreśla minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Tzw. e-dowód będzie wydawany bezterminowo. Ma być wyposażony w mikroprocesor, tzw. czip, z zakodowanymi danymi właściciela. Fotografia dowodowa będzie zapisywana w wersji elektronicznej jako zdjęcie biometryczne, co pozwoli na automatyczne przekraczanie bramek lotniskowych na terenie Unii Europejskiej. Dokument ma umożliwić też m.in. rejestrację w placówkach medycznych bez podawania danych osobowych. Nowy dowód ma także posiadać podpis elektroniczny, którego użycie będzie wywoływało taki sam skutek jak podpis własnoręczny.
Jak informuje resort cyfryzacji, trwają ostatnie przygotowania do wprowadzenia nowych dokumentów. W kilkudziesięciu urzędach w całej Polsce przeprowadzono testy, przeszkolono też prawie pięć tysięcy urzędników
– Robimy wszystko, by proces wdrożenia skrócić do niezbędnego minimum i by przebiegał bez żadnych zakłóceń – przekonuje ministerstwo.
W związku ze zmianami, utrudnienia mogą spotkać osoby, które w najbliższych dniach planują złożyć wniosek o wydanie starego dowodu osobistego. Od środy nie będzie można zrobić tego drogą elektroniczną. – Chodzi o to, by wszystkie wnioski elektroniczne, które zostaną złożone, mogły zostać obsłużone – czytamy w komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji.
Z kolei w piątek w południe nastąpi przerwa techniczna w urzędach w całym kraju. Sprawy związane z dowodami osobistymi będą załatwiane tylko do godz. 11.30. – Po tej godzinie nie będzie można złożyć wniosku, ani odebrać gotowego już dokumentu – informuje Marta Lackorzyńska-Szerafin, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Zamość. Z kolei w lubelskim magistracie druga z tych czynności ma być możliwa, choć w ministerialnym komunikacie stwierdzono co innego. – Przygotowane wcześniej dowody fizycznie będzie można odbierać. Taką informację otrzymaliśmy od dyrektora Wydziału Spraw Administracyjnych – mówi nam Katarzyna Duma, rzecznik prezydenta Lublina.