Co najmniej 180 ton wyrobów zawierających rakotwórczy azbest zalegających na prywatnych dachach i posesjach chce unieszkodliwić w tym roku samorząd Lublina, który pokryje koszty tej operacji.
Urząd Miasta ogłosił już przetarg na demontaż elementów zawierających azbest, a znajdujących się na budynkach jedno- i wielorodzinnych, wszelkich szopach, garażach i innych obiektach budowlanych oraz obiektach małej architektury.
Przetarg dotyczy usunięcia 9 tys. mkw. takich materiałów (w tym 6,5 tys. mkw. z budynków mieszkalnych) oraz przewiezienie ich (prawie 180 ton) na specjalne składowisko. Jednocześnie Ratusz zastrzega sobie możliwość zwiększenia takiego zlecenia o kolejne 2 tys. mkw. i 45 ton. Cała operacja ma być przeprowadzona do końca listopada.
Osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe zainteresowane pozbyciem się azbestu na koszt miasta muszą złożyć stosowny wniosek do Urzędu Miasta, który szczegółowych informacji udziela pod numerami telefonów: 81 466 26 09 oraz 81 466 26 11.
Azbest jest bardzo niebezpiecznym materiałem, bo jego włókienka wzbijają się w powietrze i wraz z nim dostają się do płuc, powodując raka. Z tego powodu nie należy na własną rękę demontować elementów zawierających azbest. Mogą się tym zajmować wyłącznie specjalistyczne firmy.