Coraz więcej pacjentów z zagranicy docenia jakość zabiegów wykonywanych przez lubelskich stomatologów. Jednak promocja takich usług pozostawia jeszcze wiele do życzenia.
Pacjentów z zagranicy stale przybywa. Najczęściej przyjeżdżają z tych krajów, z którymi mamy dogodne połączenia lotnicze. Dla Lublina jest to na pewno Wielka Brytania i Skandynawia – mówi Marzena Strok-Sadło z Klastra Lubelska Medycyna.
– To głównie Polacy mieszkający za granicą, ale nie tylko. Mamy też zagranicznych turystów, którzy dowiedzieli się od znajomych o konkretnym gabinecie czy specjaliście. W tym momencie taka nieformalna reklama działa najlepiej.
– Mamy między innymi stałych pacjentów z Włoch i USA. Są to Polacy, ale też rodowici mieszkańcy. Zazwyczaj przyjeżdżają na tydzień i decydują się na kompleksowe leczenie, piaskowanie, usuwanie kamienia czy leczenie kanałowe – mówi Renata Kowalik, kierownik Przychodni Stomatologicznej Dental i lider zespołu ds. stomatologii w Klastrze Lubelska Medycyna. – Na razie to około 30 osób w ciągu roku, ale obserwujemy lekki wzrost. Potrzeba promocji, żeby pacjenci wiedzieli, że oferujemy wysoką jakość usług za znacznie niższą cenę, czasem nawet dziesięciokrotnie.
– Ze względów finansowych pacjenci zagraniczni decydują się na bardziej kosztowne i specjalistyczne zabiegi, np. leczenie kanałowe pod mikroskopem czy protetyczne, a także z zakresu stomatologii estetycznej – mówi Agnieszka Krawczyk, właścicielka Beauty Dental Clinic. – Głównie to Polacy mieszkający za granicą, m.in. w Wielkiej Brytanii, Irlandii czy krajach skandynawskich, a ostatnio także Ukraińcy. Stałych pacjentów z zagranicy mamy ok. 50 rocznie. W tym roku obserwujemy tendencję wzrostową.
Jak wynika z opracowania dr. Andrzeja Tuckiego z Zakładu Geografii Regionalnej i Turyzmu UMCS w Lublinie* (w badaniu ankietowym wzięło udział dziewięć gabinetów stomatologicznych i 44 pacjentów, którzy na stałe mieszkają za granicą), medyczną ofertę Lublina wyróżnia wysoka jakość i profesjonalizm.
– Prawie 90 proc. badanych pacjentów było zadowolonych z otrzymanych usług. Ponad połowa wskazywała na ich wysoką jakość. Dobrze była też oceniona przyjazna atmosfera i profesjonalizm – mówi dr Tucki. – Najwięcej pacjentów decydowało się też na wybór konkretnego gabinetu z powodu jakości wykonywanych tam usług. Byli też zadowoleni z kompetencji personelu, czystości i higieny gabinetu oraz bezpieczeństwa i komfortu podczas wykonywania zabiegu – wylicza dr Tucki.
Jak dodaje, pacjenci wskazywali także na dogodność w ustaleniu terminu zabiegu, dostępność komunikacyjną oraz znajomość języka obcego wśród personelu.
Jednak zdaniem Marzeny Strok-Sadło, mimo świetnie wyszkolonej kadry i usług na wysokim poziomie, lubelskie placówki nie do końca radzą sobie z reklamą.
– Stąd pomysł, żeby zorganizować wspólną promocję i podzielić jej koszty między podmioty, które chcą w niej uczestniczyć. Chodzi między innymi o stworzenie wspólnej strony internetowej – mówi Strok-Sadło i dodaje: Znalazłyby się tam wszystkie informacje o placówkach i usługach, a także typowo turystyczne, bo osoby, które do nas przyjeżdżają oczekują też wskazówek, jak mogą zorganizować sobie czas wolny podczas pobytu.
* opracowanie oparte o pracę magisterską Aldony Robak „Uwarunkowania rozwoju turystyki medycznej w Lublinie na przykładzie usług stomatologicznych”, obronionej na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS w Lublinie w 2016 roku